דיבור צפוף: מדוע חשוב לשוחח בשפה הרווחת באתרי הבנייה?

עומר פרס, 35, היה מנהל פרויקט שעבד על הקמתו של מבנה מגורים, כשמשהו התחיל לקנן אצלו בראש. " עבדתי באתר הבנייה במסגרת תפקידי בחברת 'אשכול פרויקטים'", הוא נזכר. "כאחד שיש לו תשוקה לשפות, פיתחתי עם השנים חיבה מיוחדת לשפה הערבית וההתנהלות שלי באתר היתה כולה בערבית. למעשה, סדר היום שלי באתר התנהל אך ורק בערבית, דבר שגרם לי לאהוב יותר ויותר את השפה".

 

מקומות אחרונים לקורס ערבית מדוברת לענף הבנייה, לחצו לפרטים >>

 

ומה קרה אז?

"עם הזמן התחלתי להבין שאפשר לתקשר טוב יותר, להבין אחד את השני בצורה ברורה יותר. למעשה הבנתי אפילו יותר מזה. גיליתי שכשיש מכנה משותף, נוצר גם כבוד הדדי שאיננו מבוסס רק על יחסי מנהל – עובד, אלא על הכבוד בין בני אדם".

 

 

פרס, בעל תואר ראשון ושני בהנדסה אזרחית, מספר שמעבר לשפה עצמה, העבודה באתר חיברה אותו גם לתרבות הערבית. "מצאתי את עצמי מתעניין בהיבטים נוספים הקשורים לעולם הערבי", הוא אומר. "בתרבות, בחגים, במאכלים ובאירועים. כמו כן, חיי המשפחה הערבית החלו לעניין אותי".

 

ולקחת את זה צעד אחד קדימה.

"בהחלט. לאחר תקופה שבה גיליתי שאני כל כך מתעניין בזה, החלטתי שאני רוצה לעשות עם התשוקה הזו משהו וליצוק תוכן שיחבר אנשים לעולם הזה. הרגשתי שאת היתרון האדיר בלדעת את השפה ולהכיר את התרבות, אני מוכרח להעביר הלאה. אם לא את כל הידע, לפחות קצת מהתשוקה."

 

התוצאה היא בית הספר "כלנא" – כולנו בערבית – שבמסגרתו מלמד פרס את השפה הערבית וחושף אנשים לתרבות הערבית. לשם כך, הניח פרס בצד את עולמות ההנדסה האזרחית אך לדבריו לענף יש – עדיין – מקום של כבוד אצלו. "תחום ההנדסה האזרחית עדיין תופס מקום מרכזי מאוד בחיי", מבהיר פרס, " ולמרות שבתקופה הנוכחית אינני עובד כמהנדס, אני מלמד במסגרת בית הספר חברות בתחום ההנדסה האזרחית. אני ממשיך להתעניין בחדשנות הענף, מסייר באתרים ועוד".  

 

כיום פרס מלמד ערבית מדוברת לענף הבנייה במסגרת הקורס של CivilEng Academy בתחום.

 

>> הצטרפו לקהילות המקצועיות שלנו ב-WhatsApp ושנו את התרבות בענף הבנייה 

 

עומר פרס

 

"בתור איש מקצוע, חשוב שיבינו אותי"

"ערבית היא השפה המדוברת ביותר כיום ברוב אתרי הבנייה", מצהיר פרס. "בשל כך, יש חשיבות גדולה להכיר אותה ברמה שמאפשרת התנהלות בה".

 

כיצד זה בא לידי ביטוי?

"ביצירת קרבה. אם אפנה למישהו בשפתו, לא משנה באיזו שפה מדובר, אני מתקרב לעולם שלו. באתר הבנייה רבים דוברי ערבית – פועלים, עמיתים, קבלני משנה ועוד. שיחה בשפתם משנה את הגישה, את האווירה ואת הנכונות לעזור אחד לשני. מעבר לזה, כמהנדס באתר חשוב לדעת את השפה הרווחת באתר. אם אני, איש המקצוע, מעיר בנושאי בטיחות, חשוב מאוד שיוכלו להבין אותי וזה הרבה יותר קל כשאני דובר בשפה הרווחת באתר".

 

כיצד ידיעת שפה – ובמקרה זה ערבית – מסייעת לעבודה עצמה באתר?

"הנוסחה פשוטה והיא קשורה גם לתפיסת העולם שלי, שנובעת מניסיון ניהולי שצברתי, הכולל הנעת עובדים ורתימתם של אנשים למטרה מסוימת. אנשים יתנו מעצמם יותר וירגישו מחויבים יותר, אם ירגישו שהם מוערכים ושמכבדים אותם. כי בסופו של יום, לצד הדרישות הגבוהות שמציבים לעובד, הוא רוצה להרגיש שהוא לא רק עובד באתר אלא חלק ממערך גדול יותר ושהוא מוערך על עבודתו. במובן זה, השפה היא כלי לגישור על פערים. כשלמדתי אותה ואני מתקשר באמצעותה אני בעצם אומר: למדתי את שפתך כי אני מכבד אותך ורוצה לתקשר איתך טוב יותר'".

 

רב תרבותיות בענף הבנייה

באתרי הבנייה בישראל כבר לא שומעים רק ערבית או עברית. פועלים, אנשי ביצוע וגופים מקצועיים מכל העולם השתלבו בענף וכיום ניתן לשמוע גם טורקית, רומנית, סינית ועוד. לעתים ההבדלים המנטליים גדולים ונדרשים מאמצים גדולים לגשר על הפערים התרבותיים, אבל לדעתו של פרס, כשמבלים מספיק זמן יחד, הדברים נוטים להסתדר. "אם אנשים מבלים מספיק זמן אחד בחברת השני, נוצרת דינמיקה חזקה מספיק כדי לגשר על הפערים התרבותיים", הוא אומר. "נושאים משותפים נוטים לצוץ ובסופו של יום, כולנו אנשים והקשרים שנוצרים חזקים מהכל".

 

כיצד ניתן לשפר את ההתנהלות אל מול העובדים הזרים באתר?

"צריך להבין מראש שהתנהלויות של אנשים ממקומות שונים הן שונות. בוא ניקח את סין ואת אנשי המקצוע הסינים לדוגמה – הקודים של הסינים שונים לגמרי ממה שאנחנו, הישראלים, מכירים. לכן, כדי לתקשר, חשוב מאוד להכיר את הקודים התרבותיים ולהתקרב למה שהם מכירים. בסופו של יום זה מייצר פתיחות לתקשורת טובה יותר וזה נכון לכל תרבות".  

 

ומה הלאה מבחינתך? לא מדגדג לך לחזור לעבוד באתר הבנייה?

"אינשאללה, בזמן הקרוב אחזור לזה. אני פתוח להצעות". 

 

בשנתיים האחרונות עומר מרצה במסגרת קורס "ערבית מדוברת לענף הבנייה ב-CivilEng Academy. אנחנו מזמינים אתכם להצטרף לעשרות הבוגרים שהשחיזו את כישורי הערבית שלהם ולהירשם לקורס. 

 

להרשמה ולמידע נוסף על מחזור אוקטובר 2019 של קורס ערבית מדוברת לענף הבנייה >>

 

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר