האתגר של הממשלה הבאה: מחזור פסולת בניין -חשוב לנו וחשוב לסביבה

מאת: ד"ר גלעד גולוב, מנכ"ל מכון התקנים הישראלי

בישראל משבר רודף משבר ואתגר רודף אתגר. גם בימים טרופים אלו של משבר בריאותי קריטי  ואי יציבות פוליטית אל לנו לשכוח את הסביבה. זו שהייתה פה לפנינו ותהיה גם אחרינו.

בכל הנוגע לנושא של מים לשימוש חוזר, נדמה כי יש לו יחסי ציבור מצוינים והוא נמצא על סדר היום. אך בכל הנוגע למחזור פסולת בניין, המצב לא כך.

השבת שפכים לשימושי השקיה ושימוש בבוצה (תוצר הלוואי של הטיפול בשפכים) לצורכי דישון קרקע הם פתרונות מצוינים לשימוש חוזר במשאבים במחסור. ישראל באמצעות מכון התקנים הישראלי אף הובילה את כתיבתם ואת יישומם של מספר תקנים בנושא זה בעולם.

אולם, פסולת הבניין בישראל היא עדיין בעיה קיימת, המייצרת מפגע חמור אף יותר מהשפכים. אי שימוש בחומרי גלם ממוחזרים מגדיל משמעותית את כמות פסולת הבניין ובכך תורם לגידול של זיהום הקרקע והמים. מפגע זה נשאר לאורך זמן ולכן הוא מסכן גם את איכותם של מי התהום.

אפילו מעבר לכך, בישראל קיים מחסור חמור בחול ובאגרגטים, ואלה אינם ממוחזרים בצורה מספקת.  כיום רק מעט מן הפסולת, הנוצרת כתוצאה מהריסת מבנים, נטמנת באתרים המיועדים לכך. שאר הפסולת מושלכת באופן פיראטי בשטחים פתוחים ובצידי דרכים. פסולת זו מהווה מטרד סביבתי ואקולוגי.

בנוסף, התמעטות חומרי מחצבה בכלל ובישראל בפרט, תגרום להובלת אגרגאטים ממקורות מרוחקים. לכן יש צורך דחוף לחסוך באנרגיה ולהפחית את זיהום האוויר הנגרם בעת הובלת האגרגאטים למרחקים גדולים, כאשר בשטח עצמו כבר קיימים חומרים הניתנים למחזור.

זאת ועוד, כתוצאה מתהליך חידוש בנייה המתרחש באופן תקופתי בכל מדינה, כמות פסולת הבניין בישראל צפויה לגדול בשנים הקרובות כתוצאה מהריסת מבנים קיימים.

ניתן להסביר חלק מהפער בהתמודדות עם המחסור בשני המשאבים שהוזכרו לעיל, בכך שבתחום המים נערכים קמפיינים שמחדדים את המודעות למחסור הקיים במשאב זה, וכתוצאה מכך גם מעודדים מציאת פתרונות. אולם בהיעדר הסברה מספקת בנושא המשאבים האחרים, רוב הציבור עדיין לא מודע לחשיבותם. לדוגמה: המשאב הבסיסי לבנייה, החול. הוא משאב שהולך ואוזל בישראל.

אז איך נמשיך מכאן? נעלה את נושא מחזור פסולת בניין לסדר היום וננקוט בשיטת המקל והגזר. הגזר – לקבלנים, ליזמים, ליצרני בטון, ליצרני חומרי גלם לענף הבנייה ועוד הוא חיסכון כספי ותועלת סביבתית משימוש חוזר במשאב במחסור. בעזרת תהליך הפרדה ראוי וניקיון יסודי ניתן למחזר את רוב החומרים המצויים בפסולת הבניין ובכך לחסוך את פעולת ההטמנה המזהמת את הקרקע וזאת בנוסף לעלות הבלתי מבוטלת של ההטמנה עצמה. ובמקל- קנסות. או במילה מכובסת יותר. אכיפה.

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר