החלטה היסטורית - אושר קו מסילת הרכבת לאילת

לקראת הפקדת התכנית למסילת הרכבת לאילת

החלטה היסטורית: אושר קו מסילת הרכבת לאילת

 

הוועדה המחוזית דרום אימצה היום את הצעת השר כ"ץ לסלילת קו הרכבת שבין באר שבע לאילת. המסלול החדש הינו שינוי לתכנית המיתר הארצית לרכבות - על כן התכנית עדיין צפויה לעלות לדיון במועצה הארצית.

 

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום, אישרה היום את יוזמת שר התחבורה, הבטיחות בדרכים והתשתיות הלאומיות ישראל כ"ץ, לסלילת תוואי מסילת הרכבת לאילת. הוועדה שדנה בשתי חלופות עיקריות לסלילת הרכבת בקטע באורך של כ-60 ק"מ, בין דימונה לחצבה ("מישור ימין"), קיבלה את התכנית אותה הכינה חברת נתיבי ישראל. לפני כחודשיים, אישרה הוועדה שני קטעים נוספים במסלול הרכבת: בין באר שבע לדימונה ובין חצבה לבין אילת. היום הסתיים הדיון בוועדה בשלושת הקטעים.

 

"אנו מברכים את הוועדה על החלטתה ההיסטורית", אמר שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ , "ההחלטה מיישמת הלכה למעשה, את מדיניות משרד התחבורה לקירוב הפריפריה למרכז ולחיזוק הקשר בין אילת למרכז הארץ. זאת, בהתאם לתכנית נתיבי ישראל שנועדה ליצור רשת כבישים ומסילות ברזל, אשר יחברו בקשר ישיר ומהיר את צפון הארץ ודרומה עם המרכז.

 

השר כ"ץ הוסיף כי מעבר ליתרונות הכלכליים, הבטיחותיים והסביבתיים של הפרויקט, זהו מיזם בעל חשיבות אסטרטגית ולאומית רבה, אשר ישמש חיבור מסילתי בין הים האדום לים התיכון ויאפשר מעבר סחורות בין אסיה לאירופה. אנו משוכנעים כי תכנית זו תתרום למדינת ישראל בחיזוק קשרי המסחר ברמה הבינלאומית. הפרויקט יביא ברכה למפעלי הדרום המהווים מרכיב גדול ומשמעותי בייצוא הישראלי, לענפי החקלאות בנגב ובערבה, לתיירות באילת ובדרום, להורדת משאיות מהכבישים, להגברת הבטיחות בכבישי הדרום ולהפחתת זיהום האוויר. הטענות כי הפרויקט אינו כלכלי, נועדו לקדם אינטרסים זרים. הפרויקט הנו תרומה חברתית ממדרגה ראשונה, עבור 700 אלף תושבים המתגוררים בדרום הארץ".

 

מנכ"ל חברת נתיבי ישראל שי ברס, ציין כי בהחלטת הועדה, "נשמר מעל לכל האינטרס הלאומי, מבלי שיהיו מנצחים או מפסידים. תכנון קו הרכבת לאילת מקודם ע"י חברת 'נתיבי ישראל' בהתאם להחלטת ממשלה. על פי התכנון, הקו יכלול שתי מסילות נוסעים, למשא ולרכבות נוסעים ולארכו יוקמו 5 תחנות נוסעים, 8 תחנות תפעוליות וארבעה מסופי מטען. על סמך בדיקות מקצועיות, נקבע כי תחנות הנוסעים תהיינה בבאר שבע, דימונה, ספיר, קטורה רמון ואילת".

 

מנהל הפרויקט, המהנדס דן גרונר, ציין כי תכנון קו הרכבת לאילת התקדם בקצב עבודה גבוה במיוחד. 6 משרדי תכנון, שכל אחד מהם קידם במקביל קטע מסילה באורך של כ- 40 ק"מ, פעלו במטרה להגיע לשלב הפקדת התכנית. במסגרת התכנון, נבחנו שבע חלופות שונות, אשר צומצמו לבסוף לשלוש חלופות. תוואי מסילת הנוסעים לאילת יהיה באורך של 240 ק"מ ואילו מסלול רכבות המשא יהיה באורך של 260 ק"מ.

 

בשולי הדברים: תכנון התוואי מהווה שינוי לתמ"א 23 (תכנית מיתאר ארצית לרכבות), ועל מנת לאשרו סופית, נדרשים שני דיונים עיקריים נוספים. דיון בוועדה לתחבורה יבשתית ב-13 לפברואר ודיון נוסף במועצה הארצית לתכנון ולבנייה ב-5 במרץ. לפי הערכה זהירה, עד סוף השנה, תגיע התכנית לשלב מתן תוקף.

בתמונה: החלופה הנבחרת.

קרדיט: גרונר ד.א.ל מהנדסים בע"מ