הכשרת היישוב: חוגגים שנה ל-CivilEng Academy

בעת כתיבת שורות אלה, במתחם ההדרכה במשרדי CivilEng מסתיים קורס ערבית מדוברת לענף הבנייה. בקורס, שאותו מוביל מהנדס עומר פרס, לומדים המשתתפים ערבית ברמה שתאפשר להם לשוחח עם הפועלים וקבלני המשנה הערבים באתר הבנייה שלהם, וכפועל יוצא, להדק את שיתוף הפעולה עימם. 

 

עומר פרס, קורס ערבית מדוברת
 

הקורס מועבר במסגרת פעילותה של CivilEng Academy, שממש החודש חוגגת שנה להיווסדה. במהלך השנה הועברו כ-25 קורסים, הן בחברות ובארגונים והן בפורמט של רישום פתוח. איך נוסדה CivilEng Academy? ואיפה תהיה בשנים הבאות? כדי להבין יש לחזור כמה שנים אחורה.

 

לרשימת הקורסים שלנו >>

 

הכל התחיל מדרישת השטח

"למעשה הכל התחיל מצירוף מקרים", נזכר אייל לוין, מנכ"ל CivilEng. "במהלך השנים הבנתי שיש חסך בכל מה שקשור לקורסים ולהכשרות בענף הבנייה וחשבתי שיש בידי את האפשרות לייצר בית מקצועי שיתן מענה לצרכים המקצועיים האלה. באופן מקרי, קיבלתי פנייה מאחד הלקוחות שלנו בתחום הגיוס, ששאל אותי היכן ניתן לעבור קורס בניהול לוחות זמנים על תוכנת ה-Project. כמהנדס תעשייה וניהול, נושא לוחות הזמנים קרוב לליבי ותופס חלק בלתי נפרד מלב פרויקטים בענף ולכן החלטתי להרים את הכפפה ופניתי לקולגה שמתמחה בתחום ושעבד בחברה קבלנית מובילה באותה העת, ויחד בנינו קורס ראשון בלוחות זמנים, המותאם לענף. את הקורס העברנו יחד במשך כמה מחזורים ותוך כדי ביצענו את ההתאמות לקורס בהתאם לדרישות המהנדסים הראשיים ובהתאם לפידבקים שקיבלנו במשובים של המשתתפים". 

 

מהנדס אייל לוין - מנכ"ל קבוצת CivilEng

 

לוין מציין כי ההיכרות עם השטח חשובה. "מכיוון שהקהילה שלנו פעילה מאוד, אנחנו חיים את השטח ומבינים בדיוק היכן יש פערים מקצועיים", הוא אומר. "כמו כן, אנחנו קשובים מאוד לצרכיהם של אנשי משאבי האנוש בענף, זאת כדי לפתח פתרונות הדרכה מותאמים עבורם. בשנים האחרונות, בשל הגידול בפרויקטים מורכבים והגברת המודעות לעולם ניהול הפרויקטים, חברות בענף השכילו להשקיע משאבים בפיתוח הדרכה לעובדים כחלק ממדיניות שיפור המקצועיות". 

 

מהו החזון של CivilEng Academy?

"החזון של האקדמיה של CivilEng לא שונה מהחזון של הקבוצה כולה. למעשה, הוא מתחבר בצורה ישירה לחזון של הקבוצה ותומך במטרה שלה – להוביל שינוי בענף הבנייה. החזון הזה עובר כחוט השני בכלל הפעילויות שאנחנו מקיימים וכל אחת מזרועות הפעילות שלנו תומכת בחזון הזה באופן ישיר. אם נפרוט את הכותרת הרחבה הזו לפרוטות, ניתן לומר שאנחנו בפירוש מעוניינים להביא לשינוי דרמטי בתפיסה המקצועית של מנהלים ואנשי מקצוע בענף את תפקידם.
אנחנו מעוניינים לראות אנשי מקצוע מיומנים ומקצועיים יותר בענף – מכלל הדיסציפלינות ומכלל התחומים, אנחנו מעוניינים לראות שינוי בסטנדרטים המקצועיים וכפועל יוצא מכך, אנחנו רוצים לראות ענף מקצועי יותר, שממותג טוב יותר ונתפס כרציני ואיכותי בעיני כל בעלי העניין".

 

אז מתי בעצם החלטת להקים אקדמיה? 

"לפני קצת יותר משנה החלטתי לעשות את הצעד ולמסד את נושא ההכשרות בתוך גוף ייעודי.  לשם כך גייסתי את אורי קורל, שלו ניסיון רב בפיתוח ובנייה של קורסים מקצועיים והדרכות".

קורל: "אני הגעתי מעולם אחר לגמרי ולמעשה ענף הבנייה היה זר לי עד הצטרפותי ל-CivilEng. עד שהצטרפתי לקבוצה, שימשתי כמנהל מחלקת השיווק של 'להב פיתוח מנהלים' – היחידה לפיתוח מנהלים של הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב. במסגרת תפקידי עסקתי במהלך שנים רבות בפיתוח ובנייה של הדרכות וקורסים מקצועיים למנהלים בכירים ממגוון תעשיות במשק הישראלי ובחו"ל. לפני קצת יותר משנה אייל פנה אלי, לאחר היכרות מוקדמת בינינו, ופרס בפני את החזון שלו להקים אקדמיה מקצועית לענף הבנייה. עוד לפני ההצטרפות שלי לקבוצה, CivilEng כבר בנתה והציעה קורסים מקצועיים לאנשי הענף, שיטות העבודה היו מאוד מדויקות ופיתוח ובניית הקורסים נעשה כבר אז בצורה נכונה מאוד, אמנם בהיקף מצומצם ובמגוון מוגבל של קורסים, אבל הדרך נסללה באופן מחושב ומתוכנן כבר אז.
"ההתלהבות של אייל והברק בעיניים, יחד עם פירוט תוכנית העבודה והמתודולוגיה הסדורה שהוא הציג, הביאו אותי במהרה להבנה שהאתגר הזה מתאים לי כמו כפפה ליד. מהר מאוד יצאנו לדרך על בסיס הקורסים שכבר היו קיימים במערכת – ניהול לוחות זמנים, בקרה תקציבית וקורס ערבית מדוברת ועליהם הוספנו קורסים נוספים כמו התמודדות עם אתגרים בעולם התת-קרקע, הכשרת מומחים לבתי משפט, קורס תכנון פרקטי וקורס פיתוח מנהלים. הסדרנו את תהליכי העבודה, גייסנו לשורותינו צוות מרצים מהשורה הראשונה בענף ורקמנו שיתופי פעולה נכונים כדי להוציא לפועל קורסים ברמה גבוהה, במטרה לייצר ערך מקסימלי למשתתפים. מתחילת שנת 2019 ועד היום פתחנו עשרות קורסים – ברישום פתוח ובתוך ארגונים, ועד כה למעלה מ-300 אנשי מקצוע מהענף הפכו לבוגרים של האקדמיה שלנו, והזרוע עוד נטויה".

 

 

בוגרים מכל קשת המקצועות

את הקורסים מציעה CivilEng Academy בשני מסלולים: רישום פתוח, לכל איש מקצוע המבקש הכשרה באחד התחומים המוצעים, ובפורמט פנים ארגוני, שבו הקורס מתבצע בתוך ארגונים וחברות. "אנחנו עובדים עם חברות מובילות מכל תחומי הענף – יזמות, ניהול ופיקוח, משרדי תכנון וחברות קבלניות", מציין לוין. "בחברות רבות אנחנו עובדים מול מחלקת משאבי האנוש. כמו כן, מגיעים לקורסים שלנו אנשי מקצוע בשלבים שונים בקריירה – ממהנדסים ראשיים עד מהנדסים צעירים בעלי שנתיים שנות ניסיון. בשנה החולפת כאמור, ערכנו כ-25 מחזורים במסגרת שמונה קורסים". 

 

מה אתם שומעים מהבוגרים? הם משתמשים במיומנויות שרכשו?

"הרבה אומרים לנו שטוב שבכלל קם גוף מקצועי שלוקח אחריות על נושא ההדרכות ועל שיפור המקצועיות. אנחנו משתדלים לשמור על קשר, ככל הניתן, עם בוגרי הקורסים ואנחנו שמחים לשמוע כל פעם מחדש על השימוש שהם עושים בכלים שקיבלו. אנחנו מכירים בוגרים של קורס הכשרת מומחים לבתי משפט שכבר מתפקדים כעדים מומחים וכותבים חוות דעת משפטיות, בוגרי קורס ערבית שהתקשו לומר מילות ברכה בסיסיות לדוברי הערבית שעובדים איתם באתר וכעת מסוגלים לנהל שיחות שלמות, בוגרי קורס בקרה תקציבית וניהול לוחות זמנים שמנהלים כעת פרויקטים גדולים ומורכבים באמצעות מערכות שלמדו בקורס ומבינים היטב את המשמעות של כל פעולה תקציבית שהם עושים, ומסוגלים כעת לחסוך סכומי עתק בפרויקטים וכן הלאה. בתהליך פיתוח ובניית הקורסים, המטרה הראשונה היא לייצר ערך אמיתי ללומדים ויש סיפוק אמיתי לשמוע כיצד הם עושים שימוש בכלים שקיבלו לשיפור המקצועיות שלהם".

 

מתוך קורס ניהול לוחות זמנים בבנייה ובתשתיות
 

ואכן, ההשפעה גדולה. לוין וקורל מספרים שבוגרים של קורס אחד חוזרים ללמוד בקורסים אחרים. "יש אנשים שחוזרים פעמיים ושלוש בתוך שנה וכשזה קורה, אנחנו מבינים שאנחנו עושים משהו נכון", אומר קורל. "זה מבחינתנו אומר הכל על העשייה שלנו. למעשה, נקודתית, ראינו כבר מקרים בקורסים שמשתתפים שהגיעו מעולם מקצועי ספציפי, עשו שינוי בעקבות הקורס ועברו לעסוק בעולם תוכן שונה מהותית. לדוגמא, מנהל שירות באחת מחברות הבנייה הגדולות שנרשם לקורס בקרה תקציבית ולאחר הלימודים החליט לעשות שינוי מקצועי ולעבור לתפקיד בקר תקציבי. היכולת להשפיע ולתרום נקודתית לאנשים, גם במסגרת של קורס קצר יחסית, היא ערך משמעותי עבורנו".

 

באילו אתגרים נתקלתם לאורך השנה?

קורל: "אחד הדברים הראשונים שזיהינו כשהתחלנו להציע קורסים היה הצמא הגדול שיש לאנשים בענף לידע מתקדם ומקצועי. גם מהחברות עצמן קיבלנו חיזוק לתחושה הזו והבנו שהנכונות של חברות וארגונים בענף כיום להשקיע בהון האנושי שלהן – גם בהיבטים המקצועיים ה'קשים' וגם במיומנויות 'הרכות' הוא גדול לאין שיעור מכפי שהיה בשנים עברו. הענף התפתח והתקדם ומתחיל להדביק את הפער בהשוואה לתעשיות אחרות – הביטוי הגדול לכך הוא כאמור אותה הבנה שההון האנושי הוא למעשה הנכס העיקרי של הארגון, ואחד הכלים המשמעותיים לפתח, לתחזק ולשמר את הנכס הזה הוא ההשקעה הישירה בעובדים בצורה של פיתוח מקצועי וניהולי. אז אמנם ההבנה הזו הולכת ומחלחלת בעיקר בקרב החברות הגדולות המובילות את התחום, אולם ניתן לראות הרבה חברות קטנות ובינוניות, חכמות וחדשניות, שמצליחות לבלוט בתחום ולפרוץ דרך גם בזכות ההשקעה הזאת. עם כל האמור לעיל, הענף ברובו הוא עדיין ענף מסורתי ולעיתים שמרן ומקובע והשינויים בו מתחוללים לאט, ולכן אנחנו רואים עדיין ארגונים רבים שנושא ההשקעה בהדרכה ופיתוח נמצא נמוך בסדר העדיפויות ואינו מקבל ביטוי. האתגר שלנו הוא להגיע גם לחברות האלו ולהראות את הערך שאנחנו יכולים לייצר עבורן – וחובת ההוכחה עלינו.
"אתגר עצום נוסף הוא רתימת האנשים הנכונים לשורות סגל המרצים שלנו. בסופו של דבר על מנת להקנות למשתתפים כלים מקצועיים נכונים ושיטות עבודה מדויקות ומתקדמות אנחנו צריכים אנשי מקצוע מהשורה הראשונה – שיודעים את התורה ולא פחות חשוב מכך רוצים ויודעים כיצד להעביר הלאה את הידע. בענף שלנו ניתן למצוא המון אנשים ערכיים ומקצועיים ורבים מהם נמצאים בקהילה הגדולה של CivilEng, אולם עדיין לא פשוט לאתר אותם בפינצטה ולרתום אותם לטובת המטרה החשובה הזאת. אם אפשר לנצל את הבמה הזאת נשמח לקרוא לכל אותם מנהלים ואנשי מקצוע רציניים ובעלי ידע עצום להצטרף אלינו ויחד איתנו להוביל שינוי אמיתי בענף הבנייה!"

 

מתוך קורס פיתוח מנהלים לענף הבנייה

 

כיצד אתם בוחרים את המרצים באקדמיה?

"חשוב לנו מאוד להקפיד שהמרצים בכל התחומים יהיו מחוברים לעשייה בכל רמ"ח איבריהם. המשמעות היא שאנחנו מחפשים אנשי מקצוע מהשורה הראשונה, בעלי ניסיון רב, ש'ליכלכו את האצבעות' ויש להם תשוקה אמיתית לשתף ולהעביר את הידע. כמובן שהיכולת ללמד היא קריטית, מכיוון שלא כל מי שהוא מומחה בתחומו יודע גם לעמוד מול קהל, לרתק את השומעים ולבנות מערכי שיעור מסודרים. השילוב הזה הוא די נדיר וזה אתגר גדול מאוד עבורנו. כיום מלמדים אצלנו שורה של מרצים, מומחים בתחומם, ביניהם מהנדס ניר אנגל, בעלים ומנכ"ל ש. אנגל מהנדסים, מהנדס זיו סלומון, בעלים ומנכ"ל של סלומון מהנדסים, מהנדס ארז איוב, בעלים ומנכ"ל של ארז מהנדסים, מהנדס ערן דוד, סמנכ"ל הנדסה באריאל גבאי, איציק קצב, יועץ לוחות זמנים בכיר, עומר פרס, מנכ"ל ובעלים של בית ספר כלנא ועוד. אנחנו כל הזמן מחפשים להרחיב את סגל המרצים שלנו ותמיד שמחים לפגוש אנשי מקצוע שמוכנים להירתם למטרה ולהצטרף אלינו. זו גם הזדמנות מצוינת לנצל את הבמה ולעודד את כל אלו שרואים בעצמם מועמדים מתאימים לתפקיד, לפנות אלינו כדי לבחון את האפשרות להשתלב ב-CivilEng Academy".

 

אייל, אם היית בוחר ללמוד באחד הקורסים, במה היית בוחר?

"אני חושב שהייתי בוחר בבקרה תקציבית. תמיד מסקרן אותי איך מנהלים תקציבי ענק לפרויקטים, אני מבין איפה קבור הכסף והיכולת לבצע בקרה תקציבית באופן שוטף, בהיר וחכם, חשובה מאין כמוה לדחיפת הפרויקט קדימה".  

 

איפה האקדמיה תהיה בעוד חמש שנים מהיום?

"אנחנו רוצים שכשאדם חושב על התפתחות מקצועית, הוא יחשוב CivilEng Academy ולשם אנחנו חותרים. כמו כן, מעבר לרצון להמשיך לגדול ולהתפתח מספרית – גם מבחינת היקף ומגוון הקורסים וגם מבחינת כמות הלומדים אצלנו, שזה רצון טבעי של כל חברה עסקית - אנחנו חושבים הרבה מאוד על מתודולוגיות ומודלים שונים ללמידה אפקטיבית. אנחנו בוחנים אפשרויות של פיתוח קורסים אונליין ומסקרן אותנו לטבול את הרגל במים האלו. בד בבד אנחנו מחפשים להציע פתרונות חדשניים נוספים ללמידה יוצרת ערך, ולהיכנס לתחומים משיקים נוספים".

 

ללוח המשרות של CivilEng >> 

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר