AFLALO ניהול ופיקוח | bmby | סמנטו טכנולוגיות | ESQ להנדסה אזרחית | EXYTE | GSL לירית הנדסה | INTSITE | iSTERN | JUSTMANAGE | madlan | MODY | Opanadlan | RECOM | SHUNTONG | Soltell Systems | URBUILD | Volach & Co - Law Office | WECON | WXG | א.אפשטיין | א.כצמן מהנדסי בניין | א.צ שווק | א.שדה | אגרוטופ | אדוונס הנדסה | אדם-אטיאס | אהוד לויתן הנדסה | אודור בנייה | אוליצקי תשתיות | אופק שלי | אזורים | אחים אמר | אחים מרגולין | אחים פוקרא בנייה ויזום | איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות | אישיו סי אס | אכברט מהנדסים | אל-הר הנדסה ובניין | אלדר שווק | אלוטון | אלומלייט (ישראל) | אלקטרה בנייה | אסותא תשתיות | אפקון בנייה | אפרתי מדפיס | ארגון נכי צה"ל | ארז מהנדסים | בוני בניין | בוני התיכון | בורשטיין מהנדסים | בני וצביקה | ברוש בניה | ברן ישראל | ברקן הנדסה | גאודע בקרת בנייה | גב ים | גוזלי בנייה | ד.א.ל-ח.פ.ת | דוד מהנדסים | דניה סיבוס | דנישרא אינטרנשיונל | הייליפט | המועצה הישראלית לבנייה ירוקה | הנסון (ישראל) | התאחדות הקבלנים בוני הארץ | חוצה ישראל | י. טל אחזקות וניהול | י.ח דמרי | י.שני מהנדסים | יובל אלון | ינון מחקר | ירון הירש מהנדסים | ירון שמעוני שחם מהנדסים יועצים | לוינשטין | מ.ג.א.ד | מגאסון | מסד עוז | ניצן ענבר ניהול פרויקטים | ניצן קול | נת"ע - נתיבי תחבורה עירוניים | נתיבי ישראל | סווירי מהנדסים | סיון ביצוע | סלומון מהנדסים | סלע בינוי | סקיליין | עדיא | עו"ד גיא פרבמן רשף ושות' | עו"ד מינצר - כרמון, נסים ושות' | עו”ד גיא פרבמן, רשף ושות' | עומר הבונים | עומר הנדסה | עיריית ת"א | עלי חוארי מהנדסים | עמית לויתן | עץ השקד | פורט מהנדסים | פז כלכלה | פייסט אדריכלים | פילואש | פישר בכר חן וול אוריון ושות' | פרשקובסקי | צבי המלי מהנדסים | צה"ל - בינוי | קב' צליח רוטשילד | קבוצת BST | קבוצת אורון | קבוצת אשטרום | קבוצת ב.ס.ר | קבוצת חנן מור | קבוצת סופרין | קבוצת שיבולת | קדמור | קו מדידה | קובטי יוסף | קופמן יזמות ובנייה | קימברלי קלארק | קן התור | קרן דנון פתרונות פשוטים בנדל"ן | קרן יסודות | רוטשטיין | רום גבס | רם אדרת | רם לי בנייה | רמי צרפתי | ש.בן אברהם | שי גיל פרוייקטים | שיכון-בינוי | שלו מור יוסף | שמשון זליג | שער ניהול פרויקטים ומכרזים | שפיר הנדסה | תדהר | תצפית נדל"ן |

"הליכי הרישוי בבנייה מחייבים מכוני בקרה - אך אין מכוני בקרה"

"האבסורד הוא, שמתחילת חודש אוגוסט יש תקנות רישוי חדשות שמחייבות את מהנדסי הערים, אבל לא ניתן לעבוד לפיהן, בין השאר כי הרישוי מחייב עבודה דרך מכוני בקרה. אבל אין עדיין מכוני בקרה, שלא לדבר על הבלבול הקיים בנוסח המוצע כרגע, שמחייב רוויזיה ופישוט של התקנות" - כך אמר היום (ד') בשיחה עם "גלובס" מהנדס הבנייה הבכיר ישראל דוד, מ"מ יו"ר איגוד מהנדסי הבנייה והתשתית.

יומיים אחרי האסון הקטלני של קריסת החניון התת-קרקעי ברמת החייל שבצפון ת"א, אמר לנו היום מהנדס בכיר בענף הבנייה: "הממשלה כולה - ובעיקר שר האוצר משה כחלון שלקח את סמכויות התכנון - צריכה ללחוץ ולזרז את תהליך התקנת התקנות להקמת מכוני הבקרה העצמאיים בענף הבנייה. מכון כזה היה בודק את איכות תכנון הקונסטרוקציה של חניון 'הברזל', ואת תקינות היישום של התוכנית בשטח, ואולי היה נמנע אסון".

הקמת מכוני בקרה עצמאיים הייתה אחת ההמלצות המרכזיות של ועדת זיילר שהוקמה אחרי אסון ורסאי בשנת 2001. ועדה המשנה לבנייה ותקנות של מינהל התכנון פעלה עד אמצע דצמבר 2015 במשרד האוצר בראשות עו"ד שירה ברנד, כדי לגבש את התקנות והכללים להפעלת המכונים. אחרי דיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה בתחילת ינואר השנה, הועברו ההמלצות לשר כחלון. ממשרד האוצר נמסר שכחלון הניח את התקנות בעניין התשלום למכונים בוועדת הפנים של הכנסת ב-28 ביולי, וממתינים למועד לדיון. עוד נמסר כי הוועדה הבטיחה לקדם את הדיון גם בפגרת הכנסת, והפעלת מכוני הבקרה צפויה בחודש נובמבר.

"להמציא את הגלגל"

בשנתיים האחרונות, במסגרת ההכנות להקמת מכוני הבקרה המוסמכים, הוכשרו קרוב ל-200 בקרי תוכן וביצוע, שהתאגדו בעמותה שבראשה עומדת האדריכלית גילה הרץ. "מכוני בקרה קיימים זה מכבר בכל המדינות בעולם המערבי המפותחות, והבקרה שם מבוצעת על פי מודל מקצועי מוגדר וברור, המיושם על ידי אנשי המקצוע, בקרים, על פי הנחיות ושיקול דעת מקצועי" אמרה לנו הרץ. "אבל במקום לאמץ את המודל האירופי או האמריקאי, תוך שינויים מחייבים לשיטה הישראלית, החליטו פה להמציא את הגלגל. התקנות כפי שהן מובאות לאישור ועדת הפנים ושר האוצר ממש בימים אלו, מסרסות ולעתים אף מרוקנות מתוכן את המטרה לשמה ביקש המחוקק להקים את הבקרה.

"מדובר כאן בעצם בניהול סיכונים, והמגמה שמסתמנת היא להעמיס על מכוני הבקרה את האחריות לסיכונים, כמו למשל דרישת סף לביטוח בגובה 10 מיליון שקל, והעברת סמכויות הפיקוח הצמוד למבקרים, בלי להבין שבקרה איננה פיקוח צמוד - אלא עבודה שעיקרה מדגמית. עד עצם היום הזה, כפי שנאמר בדוח מבקר המדינה ב-2015, בקרת הבנייה לא שונה מהמצב באסון ורסאי, ולדעתי המצב אף החמיר. במקום להקים את הבקרה ולהחילה על הבנייה בישראל, מתעסקים כיום במנגנוני שליטה של הרגולטור על מכוני הבקרה".

"למנוע את האסון הבא"

בשיחה עם "גלובס" אמר איתי פנקס ארד, חבר מועצת עיריית ת"א-יפו, יו"ר ועדת המכרזים וחבר בוועדת התכנון והבנייה כי "המדינה כבר הפנימה שסוג הבקרה הנדרשת על אתרי הבנייה בישראל מחייב להוציא מידיה את הבקרה ולהעביר אותה לידי מכוני בקרה פרטיים מורשים, שיבקרו בעבורה את כל תהליכי התכנון והבנייה - מנקודת האפס ועד להשלמתם. תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה, שקובע את מיקור החוץ הזה, כבר אושר - והמכונים על סף הפעלה כבר בסוף השנה הזו. אבל בהחלטה אבסורדית של מינהל התכנון ומשרד האוצר, תחולת הבקרה תהיה רק על מבני מגורים עד 9 קומות. זהו ישראבלוף מוחלט. אם המדינה הבינה שנדרשת בקרה על מיזמי בנייה - מדוע להגביל אותה רק למיעוט של אתרי הבנייה הקיימים כיום?

"בקרה אפקטיבית של מכוני הבקרה הללו על כלל מיזמי הבנייה תצמצם למינימום את התכנות האסון הבא. ההתעקשות לצמצם את מנדט המכונים לכל כך מעט פרויקטים תביא לכך שהמדינה תמשיך לא לדעת על תקלות שקורות, כנראה, מדי יום באלפי אתרי הבנייה הקיימים בישראל. אני קורא לשר האוצר כחלון - תמנע את האסון הבא. זה בידיך, וההחלטה הזו לא דורשת תוספת תקציב או הליכי חקיקה".

לכתבה המלאה לחץ כאן

הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר