המהנדסות מדברות: "הרווחתי פחות מגבר רק כי אני אישה"

באיגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות חברים כ-4,000 מהנדסים, אך רק 20% מהן נשים. ולפי בדיקה שערך השנה משרד האוצר, הדבר לא הולך להשתנות: מספר הסטודנטיות לתואר ראשון במקצועות ריאליים, דוגמת הנדסה ומתמטיקה, עומד על כ-30% ולא השתנה ב-20 השנים האחרונות. זאת למרות שסטודנטיות מהוות למעלה ממחצית הסטודנטים לתואר ראשון. 

עינת רוזן, סמנכ"לית ניהול פרויקטים במשרד פורן שרם, ויו"ר כנס מנהלי פרויקטים באיגוד המהנדסים לבניה ולתשתיות, החלה את דרכה בלימודי י"ג-י"ד כהנדסאית ובהמשך התגייסה והשלימה את לימודי ההנדסה. רוזן שירתה כ-25 שנה בצה"ל והשתחררה בדרגת סגן אלוף. היא ניהלה מיזמי בניה רבים, ובין השאר הייתה אחראית על מעבר צה"ל לנגב - הקמת עיר הבה"דים וקריית ההדרכה.

מיכל קרסני, מנכ"לית איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות למדה מנהל עסקים וניהול פרויקטים, וב-10 השנים האחרונות עבדה עם איגודים מקצועיים. "אני לא מגיעה מהתחום אלא מניהול איגודים, ורואים באופן ברור שהמקצוע הוא מאוד גברי. הבנייה, הנדל"ן, הביצוע והשטח הם עולמות מאוד גבריים. בניהול פרויקטים, הנדסת מים, הנדסת חומרים וקיימות ניתן לראות את הנשים באופן יותר בולט".

בסימה מג'אלי מזאווי, שותפה בכירה בחברת ארם מהנדסים וחברה בפורום המהנדסות של איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, מספרת כי עצם הבחירה שלה בתחום ההנדסה הייתה מעשה חריג.

ד"ר גלית אגרנטי, מרצה בכירה בטכניון בהנדסה אזרחית, חברת סגל במכללה להנדסה סמי שמעון ויו"ר תא חומרים באיגוד המהנדסים לבניה ולתשתיות, מספרת: "בשבילי הנדסה היה דבר טבעי, אבא שלי הוא מהנדס אזרחי, וכששאלו אותי איזו הנדסה אפילו לא ידעתי שיש הנדסה אחרת חוץ מבניין".

מדוע אין הרבה נשים במקצועות ההנדסה?

רוזן סבורה שהבעיה נעוצה בכך שהנשים המהנדסות אינן נראות: "נוצר הרושם כאילו אין הרבה נשים במקצוע, אבל זה לא נכון". ולמרות הכל תמיד אפשר לשפר את אחוזי הנשים בעזרת חינוך והכוונה כבר משלב התיכון.

קרסני מסבירה: "נשים פחות בשטח, הרבה מאוד בנות מגיעות ללימודי הנדסה והן אלו שמתכננות במשרדים, ולכן הן לא נראות. יש גם עניין של ההתמודדות עם החבר'ה שפוגשים בשטח, ולא תמיד קל לעבוד איתם. כשאת מגיעה לשטח את רואה באתרי הבנייה את הרוב הגברי ואני חושבת שהייתה רתיעה".

מזאווי חושבת שהבעיה מתחילה הרבה לפני העבודה: "כנשים, אין לנו מודעות ליכולות שלנו. צריך לעודד ילדות כבר בגיל החטיבה ובתיכון להאמין בעצמן, אנחנו יכולות לבצע כמה דברים בו-זמנית, ונשים נמצאות באותה עמדה של הגברים שכשיש להן יותר יכולות מהם. התחלתי בחברה שהיו בה שלושה שותפים גברים יהודים, התקדמתי וכיום אני שותפה ועובדת איתם בשיתוף פעולה, זה מראה שהכול אפשרי".

אגרנטי מספרת כי לאורך הדרך היו מכשולים: "הרגשתי שקיבלתי פחות כסף מגברים באותו התפקיד ואני חושבת שזה נכון לענף באופן כללי. בתפקידים שנחשבים לגבריים כמו מנהלי ביצוע - נשים מרוויחות פחות, אבל מכיון שזה מקצוע "גברי", המשכורות בו באופן כללי יותר גבוהות".

לכתבה המלאה לחץ כאן

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר