הסטודנטים להנדסה אזרחית שנותנים יותר

לימודי הנדסה אזרחית בישראל הם לימודים תובעניים הדורשים שליטה יסודית בחומר וזו מושגת הרבה בזכות שקידה בלימודים. רוב הסטודנטים חושבים על המבחן הבא שלהם כשהמטרה היא: לשרוד, להשיג ציונים סבירים או אולי אפילו להצטיין. אבל יש כאלו שמסגלים לעצמם מבט רחב יותר. אם בשביל עצמם או אם בשביל חבריהם לספסל הלימודים, ישנם סטודנטים המצטרפים לוועדים ועומלים כדי להפוך את החיים הסטודנטיאליים לקצת יותר שפויים

 

עומר אזרזר, שימש בשנה החולפת כחבר בוועד הסטודנטים שנה ד' במחלקת הנדסת בניין, אוניברסיטת בן גוריון

 

הלימודים לתואר כל כך תובעניים, בשביל מה אתה מחפש לעצמך פעילויות נוספות?

בשביל לקדם את האינטרסים שלך ושל החברים שלך ושל התואר. יש אנשים שיקטרו אבל לא יזעקו. אבל זה חשוב לדעת לזעוק ולהציף את הבעיות ולדבר עליהן ואני מאמין שבכל קבוצה בעולם יש לכל בנאדם משבצת, אותה משבצת ששמורה לו. זו עבודה קצת תובענית. יש הרבה בעיות – מבחנים שלא תואמו כמו שצריך, עבודות. אתה אמור גם לקדם את האינטרסים שלך בתור בנאדם אבל גם משרת אינטרסים של קבוצת אנשים מאוד גדולה. אין לי בעיה לעשות מלחמות בשביל מי ששווה את זה. במהלך התואר היה לנו בלאגנים מול המרצים, עבודות שהתנגשו והועד לא כל כך תיפקד. חברי הועד ראו אותו כמשהו שמקדם רק את האינטרסים שלהם. החלטתי להיכנס ושניים יצאו וכל הועד התחלף והתחלנו מחדש.

 

עומר אזרזר: אין לי בעיה לעשות מלחמות בשביל מי ששווה את זה (צילום: אוסף פרטי)

 

באילו סוגיות מטפל הוועד?

הרבה פעמים יש מבחנים שחופפים או קורסים קרובים, ויום אחרי יום מבחן או עבודות שמבקשים להגיש של כמה קורסים באותו יום. העבודה באה לידי ביטוי גם בפן הלימודי וגם בפן החברתי של המחלקה מבחינת גיבוש.

קודם כל אתה צריך להיות ער לבעיות הכלליות שקורות. אתה מתחיל את השנה ויש שיחת חתך כל חצי שנה. בעיות עם מרצים, עם עבודות, עם דרישות. היה קורס עם דרישות מופרזות והצלחנו לגרום לביטול שלו. ברמת הסטודנטים אתה צריך להיות קשוב לבעיות שעולות – תכנים בעייתיים, בחינות. עשינו שיחות עם כל המרצים וקביעת מועדים לבחינות נעשה מולנו. עבודות שהתנגשו – ביקשנו הארכה.

בהתחלה יש אג'נדה אבל כשאתה נכנס לתוך התפקיד אתה מבין שיש גם את הרצון של אנשים, ובעיקר בגלל הקורונה נשארו בקבוצות סגורות. ברמה המקצועית אתה רוצה לקדם את האינטרסים שלך: להוריד את כמות הבחנים, להפחית את כמות העבודות.

בשנים יותר קשות ועדים מתחלקים בין הקורסים, אבל אני לא רציתי. כל מייל שמישהו היה מקבל כולנו (שלושתנו) היינו בודקים ומאשרים כדי שאם מישהו יהיה עסוק האחרים יטפלו בזה. הייתה לנו קבוצה בוואטסאפ. ועד מחולק יכול לפספס דברים.  אנחנו קצת חריגים. הועד שהיה לפנינו נלחם באגרסיביות במחלקה עד שביקשו מהם להתפטר. אנחנו היינו פחות אגרסיביים אבל הרבה יותר אפקטיביים. אנחנו ממש קבענו את הנראות של המבחנים, מבחינת תוכן ולו"ז.

 

אופיר אלאלוף, רכז מועדון יזמות, המחלקה להנדסה אזרחית, אוניברסיטת אריאל

 

למה אתה מחזיק בתפקיד הזה?

סיבה אחת - לפתח את הידע, להבין לקראת מה אני הולך. כל מטרת המועדון היא לגשר על הפער בין מה שמלמדים אותך לבין מה שפוגשים בשטח.

סיבה שנייה - יום אחד אני אהיה איש עסקים בתחום ואני צריך לפתח את עצמי, להגיע לאנשים. לשמוע אנשים שמגיעים לפתח דברים חדשים, לקדם את התחום. להושיט להם יד בשם האוניברסיטה. יש המון בעיות שצריך להציף ולפתור כמו שכר נמוך לעומת מחסור בכ"א.

 

אופיר אלאלוף: לגשר על הפער בין מה שמלמדים אותך לבין מה שפוגשים בשטח (צילום: אוסף פרטי)

 

מה דורש התפקיד?

התפקיד דורש נטו חשיבה ופיתוח עצמי. אנחנו יוזמים מפגשים. אני חושב שזו צריכה להיות משרה. פרויקטור. לשמור על הקשר בין האוניברסיטה לבין הבוגרים. להיות בקשר עם חברות ומנכ"לים מהתחום, כדי להכיר את השינויים במדינה מבחינה רגולטורית, למשל לכוון את האוניברסיטה לקורס על בנייה ירוקה. להכווין את הסטודנטים לתעסוקה בסוף התואר. סטאז' כהכנה. סטודנטים יוצאים לאזרחות ולא רוצים אותם. קורסים בשטח, גורמים שיבואו לדבר, להכניס קורסים חדשים ולהכניס קורסי חובה חדשים.

 

איך התפקיד משתלב עם לו"ז עמוס של סטודנט להנדסה?

שאלה טובה. זה עניין של גישה. כשיש מבחנים אני לצערי מוריד את הרגל מהגז. משלבים.

 

תכלת לב, מסיימת שנה שלישית, יו"ר ועד סטודנטים של הפקולטה להנדסה אזרחית בטכניון

 

למה את עושה את זה?

אני כבר שנתיים בוועד ותמיד, בכל מסגרת בחיים, הייתי לוקחת מעבר למה שצריך. בבית ספר, בצבא... אני חייבת להיות בדברים שמשפרים את היום-יום אחרת לא כיף לי. אם עושים רק את השיגרה אני לא אמצא בזה משמעות. פה בפקולטה הייתה לי התלבטות כי בתור נציגה תרמתי הרבה אבל נוצר מצב שלא היה יו"ר וכבר הייתי הרבה זמן בוועד והיה לי חשוב שיהיה לפקולטה ועד שימשיך לתפקד ושהמורשת לא תיקטע, אז לקחתי את זה צעד קדימה. גם אח שלי היה יו"ר וזה התגלגל לשם מהבית.

 

תכלת לב: חייבת להיות בדברים שמשפרים את היום-יום (צילום: אוסף פרטי)

 

מה דורש התפקיד?

בגדול אני אחראית על כל הנציגים של כל המסלולים בכל השנתונים ופעילי הוועד ויחד אנחנו יוצרים פלטפורמה של עשייה והגנה על הסטודנטים. אנחנו מדברים עם מרצים על פקטור, על חגים. אבל מעבר לדברים הבסיסיים אנחנו כל הזמן מייצרים פעילות – יריד תעסוקה, ערב חשיפה למסלולים, מסיבות, פינת קפה אמון, הכל לרווחת הסטודנטים ולקשר מול הפקולטה. בגלל שאני היו"ר אני גם עובדת מול אס"ט ומדברים על דברים כלל-טכניוניים.

 

מהי האינטראקציה מול הטכניון?

הפקולטה נותנת לנו גב טוב לפעולות ומאוד מעודדים את העשייה שלנו כוועד, והם מאוד מערבים אותנו. יש הדדיות יפה.

 

יש אג'נדה כשנכנסים לתפקיד?

בשנים אחרות אולי היו, אבל אני נכנסתי בזמן פציעות וכדי לקדם עניינים שעמדו במקום יותר מדי זמן. האג'נדה הייתה לשקם אחרי תקופת היעדרות של נציגות מטעם הסטודנטים. בקרוב נתחיל להריץ דברים, זה בקנה. אנחנו רוצים להרים מסיבה חורפית, בית קפה שייפתח בפקולטה אחרי 3 שנים שהוא ריק מאז הקורונה. אלו הפרויקטים הגדולים כרגע. אנחנו הולכים לקדם את תחום הקיימות ולמנות רכז ולעשות פרויקטים בתחום.

 

איך התפקיד משתלב עם הלו"ז העמוס?

אני עושה גם מלגת מנהיגים ומשתדלת לשמור על ציונים טובים. כשיש לך הרבה משימות אתה נהיה מקצועי בלקדם אותן. זה מה שאני מנסה לעשות ויחסית מצליחה.  

 

ברק חזן, נציג המחלקה באגודת הסטודנטים, מכללת סמי שמעון

באילו סוגיות טיפלת בשנה החולפת במסגרת התפקיד? 

בעיות מול המרצים, מרצה שלא מעלה ציון בזמן, מרצה שלא מעלה סילבוס. בנוסף הייתי גם אחראי מטעם הוועד על הכספים. אחת הסיבות שנכנסתי לזה כי ראיתי שהאגודה באותה תקופה הייתה חלשה, בימי סטודנט ומסיבות פתיחת שנה. עבדתי תקופה ארוכה במסיבות, והכל התחיל מהרעיון של לעזור בהפקת האירועים של האגודה. ראו שאני אסרטיבי ולוקח את המושכות לידיים ונתנו לי לטפל בבעיות עם המרצים. סטודנט זה עם שאוהב להתבכיין וצריל לדעת מה להעביר הלאה. קשה לך? להיות סטודנט זה לא קל.

פחות התעסקתי בתחום של חינוך וטקסים. הבעתי את הדעה שלי לגבי מה שידבר אל הסטודנטים. ענייני הכספים באגודה, לא למדתי כלכלה או משהו אבל ידעתי להגיד על מה נחוץ יותר להוציא כסף.

 

ברק חזן: לא לתת ללו"ז לנהל אותך (צילום: אוסף פרטי)

 

למה אתה עושה את התפקיד הזה?

מישהו צריך לעשות את זה. תמיד יהיו עליך תלונות אבל אני חושב שאם נזניח את הדבר הזה אף אחד לא יתייחס אלינו ולא יתן לנו את המענה שצריך. בפן האישי זה מוסיף לרזומה. אתה יכול להגיד שעמדת ביעדים תוך ריבוי משימות, יעריכו אותך יותר. לא הלכתי לזה בשביל לרשום שורה בקורות חיים, אבל כאשר ארשום יסתכלו על זה בעין יפה.

 

איך עבדה האינטראקציה כלפי מעלה?

מול סגל המחלקה ההתנהלות קלה. אתה לא פונה אוטומטית אלא בתיאום עם המזכירות של המחלקה, חייבת להיות היררכיה ולרוב זה פעל בצורה נכונה. מה שנראה חשוב לנו לרוב היה חשוב ליו"ר אגודת הסטודנטים.

 

איך התפקיד משתלב עם לו"ז עמוס של סטודנט להנדסה?

 

אני חושב שכל אחד יכול לעשות מה שהוא רוצה. אני עכשיו מסיים עובד את התואר ואני עובד כבר שנה וחצי במשרה מלאה עם ממוצע של 85. צריך לדעת לנהל את הלו"ז שלך ואת המשימות. יש את שיטת האבנים והמים, ואם תנהל את המשימות מהגדולות ביותר ועד הקטנות ביותר, תנהל את הלו"ז בקבצי אקסל, תרשום ביומן שלך ותנהל לפרטי פרטים - זה יעבוד. אני אפילו רושם באיזו שעה אני בחדר כושר. לא לתת ללו"ז לנהל אותך אלא לנהל אתה הלו"ז.

חשוב לי להגיד לסטודנטים שלא יפחדו לקחת על עצמם משימות. בנאדם זו דמות הישרדותית וברגע שהוא נדחק לפינה הוא בנוי כדי לשרוד את זה. כשנצא מפה נתנהל עם סכומי כסף של בין 30-40 מיליון בחודש חוזים ועשרות בעלי תפקיד מסביבך ותמיד יהיה עלינו לחץ וריבוי משימות. כן צריך לדחוף ולקחת ולא להגיד אני סטודנט ואין לי זמן אחרת אנחנו נשאר תמיד במקום הבינוני, תמיד לקחת עוד.

 

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר