הרכבת הקלה בגוש דן מסתבכת: מכרז המסילות הענקי יבוטל

חברת נ.ת.ע הממשלתית, שאמונה על ביצוע פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, צפויה להודיע על ביטולו של המכרז הענקי שניהלה בארבע השנים האחרונות להקמתן של מסילות הרכבת ולהנחת המערכות הטכנולוגיות לאורכן. זאת, שלושה חודשים לאחר שביטלה גם את המכרז הבינלאומי לבחירת מפעיל לרכבת הקלה, בשל קשיים בגיוס מפעילים זרים.

על ביטול מכרז המערכות הוחלט בשבוע שעבר באופן עקרוני בתום חודש של התייעצויות פנימיות, לאחר ששתי ההצעות שהוגשו לנ.ת.ע חרגו בשיעור ניכר מאומדן הפרויקט - ובשל כך חשפו את תקציב המדינה לחריגה אפשרית של עד 2 מיליארד שקל.

נ.ת.ע פנתה לפני שבועיים אל שתי הקבוצות שהתמודדו במכרז - אלסטום הצרפתית וקבוצת TAT, שבה חברים קונסורציום חברות צרפתיות (תאלס, קולאס וסיסטרה) ושפיר הנדסה הישראלית - בבקשה שיסבירו את פשר התמחור המופרז לכאורה של הצעותיהן, שהיה גבוה פי 1.8–2.5 מהאומדן שלפיו תוקצב הפרויקט בידי המדינה.

הקבוצות השיבו לנ.ת.ע כי התמחור נגזר מחלוקה שגויה של הסיכונים בפרויקט, כתוצאה מניסוח לקוי של מסמכי המכרז. עוד נטען כי הפער הגדול שהתגלה הוא בעיקר תולדה של אומדן בלתי־ריאלי, שהכינה עבור נ.ת.ע חברת PB העולמית.

הקבוצות הודיעו לנ.ת.ע כי לאחר תיקון חלוקת הסיכונים הבעייתית, הן יוכלו להפחית באופן משמעותי את גובה הצעותיהן. ואולם, שינוי בדיעבד של חלוקת הסיכונים יוצר בעיה משפטית קשה עקב תיקון מפלה לכאורה של תנאי מכרז.

בשל כך, החליטה נ.ת.ע לא להיענות לבקשה, ואף לוותר על שלב התמחרות סופי נוסף (BAFO) בין הקבוצות. בהיעדר שינוי של הרגע האחרון, בכוונת נ.ת.ע לפרסם מכרז חדש, שבו יופרדו עבודות ההנדסה האזרחית מהתקנת המערכות תוך פיצול הפרויקט לשניים.

לכתבה המלאה, לחץ כאן

הוסף תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.