"זוגות רוכשים פה דירה כאילו מדובר בקופסת נעליים"

"בחו"ל לקבלן יש כבוד. פה אפשר לעשות עם הקבלן מה שרוצים. שותף זר שלי אמר לי שאני משוגע לעבוד ככה. בחוזים מול הממסד אין לקבלן זכויות. גם אם לא משלמים לו, הקבלן חייב לעבוד. לובי? הלובי של הקבלנים מצחיק, זה סתם מועדון חברתי. אנחנו לא גורם משפיע, זה לא התאחדות התעשיינים - זה פקה פקה. פה בארץ קבלן לקבלן זאב, אין שום התחשבות, שום אתיקה. ככה זה גם נראה. וזה חבל מאוד. לא ירחק היום שאת כל העבודות ההנדסיות הגדולות יצטרכו למסור לחברות זרות", כך אומר ל"כלכליסט" אברהם קוזניצקי, יו"ר ובעל השליטה בקבוצת מנרב, בראיון משותף עם בנו דרור קוזניצקי, מנכ"ל חברת מנרב פרויקטים מקבוצת מנרב.

אברהם קוזניצקי, הפועל כבר יותר מ־40 שנה בענף הבנייה והתשתיות הישראלי, משוכנע כי הגיע הזמן לסבב נוסף של פעילות מנרב מחוץ לגבולות המדינה. "כשעבדתי פעם ראשונה בדרום אפריקה, ליוויתי את המהנדסים בהגשת התוכניות והגענו אל הפקיד שמאשר תוכניות בנייה. שאלתי אותו מתי יהיה לנו היתר, והוא ענה לי להגיע אליו באותו היום בשעות אחר הצהריים. הסתכלתי עליו וביקשתי ממנו לא לצחוק עליי. הוא כעס. הגענו אחר הצהריים וקיבלנו היתר, בתוך יום. שם אין דבר כזה שאדריכל מנסה 'לגנוב' זכויות בנייה מהצד - כי אם יתפסו אותו הוא יאבד את הרישיון שלו באופן מיידי. בארץ אם תקבל היתר בתוך 8–10 חודשים יהיה לך מזל. יש כאן צוואר בקבוק ללא סיבה".

לכן, הוא אומר, "אנחנו מחפשים לפעול בחו"ל. האוויר כאן נהיה דליל ליזמים. אנחנו לא רוצים לברוח לחו"ל אלא לצאת לחו"ל. עשינו ואנחנו עדיין עושים את הפרויקטים הכי גדולים ומורכבים בארץ, אבל אנחנו לא רואים כאן את האופק. בדקנו לגבי הקמת מפעל גדול באתיופיה, אבל אנחנו בוחנים גם השקעות באירופה ובארה"ב".

פעילות כזאת לא מסוכנת?
"אנחנו מודעים גם לסיכונים של בנייה בחו"ל, ראינו שרוב החברות שיצאו לחו"ל 'שברו את הראש'. אנחנו נעשה את זה עם שותף מקומי, זו הדרך הנכונה וצריך איזון בין העסקים בארץ לחו"ל".

זהירות היא מילת מפתח עבור בני משפחת קוזניצקי. גם מפעילותה משתקפת שמרנות, אשר כפי הנראה סייעה לה להגיע למקום שבו היא נמצאת - מהקמת החברה ב־1969, דרך תחילת פעילות החברה כציבורית ועד היום. כך למשל, בחברה לא מיהרו לעזוב את הארץ ולפעול במזרח אירופה, כשחברות רבות קטנות כגדולות החלו לזרום לשם לפני כשבע שנים. גם בתחום המגורים, עיקר פעילות החברה הוא במרכז הארץ, בין גדרה לחדרה, עם חריגות קטנות לבנייה בשכונת היוקרה בדניה בחיפה ובירושלים.

מנרב נמצאת בימים אלה במרתון של בנייה בדרום. היא בונה את עיר הבה"דים עבור הצבא כפרויקט BOT, ולשם כך מעסיקה כמה מהחברות הגדולות בתחום כקבלני משנה. התקווה הגדולה של המדינה בבנייה של עיר הבה"דים היא כי חלק גדול מאותם אנשי קבע שישרתו בבסיס יעברו לגור בדרום. מסיבה זו היה מתבקש שדווקא מנרב, שמבצעת שם בנייה רחבת היקף, תאמין בכך ותבנה לצד פרויקט הענק גם בנייני מגורים אזרחיים. אך קוזניצקי מסביר כי אינו מאמין שאנשים יעברו לשם, וכי רכבת שתגיע בשעה למרכז ותחנת רכבת בתוך עיר הבה"דים יגרמו לכך שנגדים וקצינים יעדיפו לנסוע למקום העבודה, מאשר להעתיק את מקום מגוריהם.

"האסון של עיר הבה"דים, ואת זה קובעי המדיניות לא הבינו, הוא שהם מתפארים בכביש 6 וברכבת שבעזרתם מגיעים בתוך שעה מתל אביב לבאר שבע. אז מה המסקנה? תגור בתל אביב ותגיע לכאן בשעה. אם בשעה אני ברכבת בעיר הבה"דים, אני יכול לגור במרכז ולעבוד בעיר הבה"דים", אומר אברהם קוזניצקי. 

 

לקריאת המשך הראיון באתר כלכליסט לחץ כאן

 

 

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר