חדשנות בבנייה - דווקא עכשיו!

בואו נתחיל מהסוף: בעתיד הנראה לעין, לכלי העבודה הנוכחיים של פועל הבניין, כגון מטר, עיפרון ופטיש, יתווסף כלי משמעותי – הטלפון החכם. באמצעותו, יוכל הפועל למדוד, לצפות בתכניות ובתכנון תלת ממדי, להשתמש במציאות רבודה, לתקשר עם הצוות, לדווח ולקבל התראות בזמן אמת ולעדכן על עיכובים או על מפגעי בטיחות. זה יקרה מכיוון שצונאמי הקונסטרקשן-טק בדרך. וזה הזמן לקנות גלשן מתאים.

 

כיזם בעולמות הבנייה, אני נתקל לעיתים קרובות בטענה שלפיה התעשייה לא התקדמה שנים רבות. אז למה חדשנות דווקא עכשיו? ואני שואל, מדוע רק עכשיו? ובכלל, מה קורה כשצונאמי של חדשנות וטכנולוגיה מתובל באנרגיות חדשות וחילופי הדורות, פוגש את התעשיה הגדולה האחרונה שטרם עברה שינוי? 

 

 

השינוי בדרך

תעשיית הבנייה מגלגלת כעשרה טריליון דולר בשנה. אלא שלמרות גודלה העצום, היא מפגרת מאחור באספקטים רבים. פריון העבודה בענף לא עלה ב-50 השנה האחרונות, אתרי הבנייה בזבזניים בהתנהלותם, הם נטולי טכנולוגיה, עמוסים מפגעי בטיחות ולא חדשניים כלל. למעשה, בחלק ממלאכות הפרויקט, למשל בניית קיר בלוקים, פועל בניין פשוט שבנה כנסיות בימי הביניים ישתלב בקלות באתר בנייה בן ימינו, כאלה לא עברו מאות שנים. איפה כן ניכר שינוי? ברצון לשלב טכנולוגיות בענף. לאט לאט, חברות בנייה מחפשות לשלב טכנולוגיה בפעילותן, חברות סטארט-אפ בתחום קמות ומושקע יותר כסף מבעבר. בחברת הייעוץ מקינזי מציינים כי היקפי ההשקעות בקונסטרקשן-טק הוכפלו בעשור האחרון, כשבחמש השנים האחרונות הן הסתכמו בהיקף של 18 מיליארד דולר. רק בסוף השנה האחרונה השקיעה חברת אוטודסק הענקית  1.15 מיליארד בשני סטארטאפים בלבד. יותר מ-2,400 חברות טכנולוגיה קיימות בתחום - הן פועלות בתחומים רבים ומגוונים כגון למידת מכונה ,IoT ,מציאות רבודה, מוצרים לבישים, פלטפורמות לתכנון, שילוב רחפנים, חומרי בניין חכמים, ניטור מהשטח בזמן אמת ועוד.

 

 

כיום, שינויים טכנולוגיים שלקחו בעבר שנות דור, מתרחשים בעשור ואפילו פחות. פיתוחי תוכנה כגון טכנולוגיות ראייה ממוחשבת, מציאות רבודה, למידת מכונה, יכולות חישוב ועיבוד נתונים בענן, מקבלים חיזוק מחידושים טכנולוגיים רבים בממד הפיזי. טכנולוגיות כמו רחפנים, סורקי לייזר, חיישני רובוטיקה וטלפונים חכמים, שלא היו קיימים לפני כמה שנים, הפכו בשנים האחרונות למוצרי צריכה כמעט "בסיסיים". כיום, רחפן עם מצלמת 4, יכול לבצע סריקה ויזואלית למבנה. מדפסת תלת ממד שנקנתה בעלי אקספרס יכולה להדפיס אלמנטי מבנה. והחשוב מכולם – סמארטפונים מכילים מצלמות באיכות גבוהה וחיישנים רבים המאפשרים שילוב טכנולוגיות באתרי בנייה כמו ניטור מידע וניתוחו, ניהול ועוד.  זוכרים את הפועל מימי הביניים? הטלפון החכם שלו יהיה כלי עבודה מהותי בזכות הטכנולוגיות החדשות שציינו כאן. 

 

בזכות ה-BIM

Building Information Modeling) BIM) היא שיטת ניהול מידע המציגה את אלמנטי המבנה הפיזיים בצורה דיגיטלית ומכילה מידע רב. מודל תלת ממדי זה מכיל מידע לגבי פונקציות, תכונות הנדסיות, מחיר, לוחות זמנים ועוד, המשמשים את צוות התכנון, יזמי הפרויקט, מהנדסי ביצוע ויזמים טכנולוגיים לאורך חיי הפרויקט. בשנים האחרונות ובאלה שיבואו, טכנולוגיות BIM ימשיכו לתפוס תאוצה ויהיו לסטנדרט. שכן, מידע רב ככל שניתן מקדם חדשנות. כבר היום עוד ועוד משרדים מתכננים בתוכנות BIM, יזמים דורשים זאת בפרויקטים חדשים ומיזמים משתמשים במידע כדי לקדם את הטכנולוגיה שלהם. השימוש ב-BIM רחב: השוואה בין תכנון לביצוע, תכנון פרמטרי, הדפסות תלת ממד, בקרת תאימות תכנון, חיבור כמויות ושילוב לוחות זמנים, חוזים חכמים, Virtual Reality,  Augmented Reality ועוד. אלה לא היו מתאפשרים ללא ה-BIM. אפקט נוסף של חדירת ה-BIM לחיינו הוא הרגלת השוק לשילוב טכנולוגי. זהו תהליך ארוך ומייגע אבל עצם חדירת הטכנולוגיה לענף היא עניין משמעותי.

 

עם התפתחות השוק לעולם טכנולוגי יותר בכל תחומי החיים, חדשנות הפכה לחלק אינטגרלי מהמוצר שאותו דורש הלקוח. בשנים האחרונות אנו רואים יותר ויותר חברות בנייה שמכניסות את נושא החדשנות לאג'נדה הפרסומית שלהן. החברות מבקשות למתג את עצמן כחדשניות, כדי לענות על צרכי הלקוחות החדשים שלהם. עד לפני כמה שנים, מעט מאוד חברות בנייה חרטו על דגלן את נושא החדשנות. היום אנו ערים להשקעה של חברות בניה במיזמים, פתיחה של חממות בשיתוף חברות בניה והשקעה פרטית של יזמי נדל"ן בטכנולוגיות.

 

תופסים את המושכות

דור ה-Y, שמואשם לעתים רבות בעצלנות, בחתרנות ובשבירת מוסכמות, הוא זה שמוביל את השינוי. זהו אינו דור שנולד לתוך הטכנולוגיה כמו הדורות שאחריו, אבל הוא חווה את ההתפתחות הטכנולוגית ומאמץ אותה. ילידי דור ה-Y זוכרים מה היה לפני המהפכה הטכנולוגית, עדיין זוכרים איך להשתמש בטלפון חוגה, זוכרים את המחשב הראשון ואת הסלולרי הראשון שהגיע מעט אחר כך. בשל כך, זהו דור שמעריך טכנולוגיה ובאותה נשימה לא חושש ממנה. וזו מהות המהפכה הטכנולוגית. אותה "עצלנות" או "שבירת מוסכמות" היא זוכר שגרמה לבני הדור לשאול אם אפשר אחרת – יעיל יותר, חכם יותר, זאת באמצעות טכנולוגיות שמאפשרות את השינוי. 

 

תעשיית הבנייה במהותה מקדשת נסיון ו"שיער מאפיר". בהתאם לכך, דרגי הניהול בחברות בתחום אוישו על ידי אנשים מדורות קודמים, מסורתיים יותר, פתוחים פחות לחדשנות ולטכנולוגיה. ניתן לומר שאותם דורות (במודע או לא) בלמו במו ידיהם את כניסת החדשנות לענף הבניה. אלא שבני דור ה-Y, בני 30 ו-40, החלו בשנים האחרונות להוביל את השוק. הם רוכשים פוטנציאלים של הדירות הנבנות היום. הם אלה שמשמשים היום מהנדסי ביצוע, מנהלי פרויקטים ומנהלי העבודה, הם עובדים בכירים בחברות התוכנה, הם היזמים הטכנולוגיים והם גם פועלי הבניין. וככאלה, הם מחפשים את הטכנולוגיות שיוכלו לייעל את העבודה היומיומית שלהם. הם מעלים רעיונות ומוציאים אותם לביצוע והם מעריכים את חברות הבניה שמציגות חדשנות כחלק מתפיסת עולמן.

 

בתור אומת הסטארטאפ, גם בישראל הבינו את התמונה ואנחנו רואים גדילה משמעותית בכל  הנוגע לסטארטאפים בתחום הבנייה ושילוב טכנולוגיות בענף הבנייה. היום ניכר כי יותר ויותר חברות פותחות ,שעריהן לחדשנות ולטכנולוגיה שבאה עמה. יש חברות קבלניות שמאפשרות לסטארטאפים לבצע ניסויים באתרים שלהן. נפתחה גם חממה לתחום הודות לחיבור בין המדינה לחברת שיכון ובינוי. היתרון הוא שבשל כך, אנו רואים חברות בנייה עולמיות כגון Royal BAM ההולנדית, FIRA הפינית, ENEL הגרמנית ו-BOUYGUES הגרמנית - כמו גם אחרות - מגיעות לישראל במטרה למצוא הזדמנויות לשיתופי פעולה. בנוסף לכך, האקוסיסטם נמצא בהתפתחות משמעותית. משקיעים רבים מהארץ ומחו"ל לוטשים עיניהם לקונסטרקשן-טק ומחפשים חברות מהתחום. נפתחות קהילות תומכות ומתקיימים מיטאפים רבים. רק לפני שנה, כשהתחלתי את דרכי כיזם בתחום, היה ניתן לספור את המפגשים על יד אחת. היום מדובר בעשרות מפגשים בחודש וקהילות מתפתחות בקצב מרשים.

 

את השינוי אני מרגיש על בשרי. כששימשתי BIM Manager בעברי, היינו מעטים בתחום וממש נלחמנו כדי שיאמצו את הטכנולוגיה. כיום השאלה "למה אנחנו צריכים את כל זה?" כבר לא נשמעת וניתן לראות את השינוי התפיסתי מתרחש. יותר ויותר חברות מאמצות טכנולוגיה כשעוד ועוד אנשי טכנולוגיה מוצאים עצמם בענף הבנייה.  יש לזכור שכל שינוי מתחיל ונגמר באנשים. כשהחומר האנושי מוכן לשינוי, לטכנולוגיה נשאר רק לזהות את האתגרים ולפתור אותם. אני חושב שאפשר לומר בלב שלם שהמהפכה החלה. לכן, הצטיידו בגלשן המתאים וכבשו את צונאמי הקונסטרקשן-טק שבדרך.

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות
1 תגובות
התמונה של אנונימי
מאיר עזר
אין ספק שניתן לחוש כי הענף יותר פתוח היום אם כי לגמרי לא מספיק. תורמים לזה להבנתי שני פקטורים. האחד הוא האסונות הרבים בתחום הבטיחות שגורם לפחות לחלק מהמובילים בענף לעשות חישוב מסלול מחדש בכל הנוגע לטכנולוגיה והשני הוא התחרות הגוברת בענף (או כפי שאחד הבעלים של החברות אמר לי בפגישה. שולי הרווח בפרויקטים הולכים ומתכווצים) מה שמאלץ את בעלי המניות לחפש אחר פתרונות שיספקו בידול יותר משמעותי מהמתחרים. נקווה שהמגמה תלך ותתחזק. מאיר עזר. יועץ ומנהל פרויקטים לטכנולוגיות ניהול בענף הנדל"ן. www.assets-tech.com
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר