טיוטת תקנות המהנדסים והאדריכלים (רישוי וייחוד פעולות) 2024
מערך התכנון והבנייה זכה לביקורת מצד וועדת החקירה הממלכתית לעניין בטיחות מבנים ומקומות המשמשים ציבור (אסון אולם ורסאי) (להלן – "וועדת זיילר"). המלצות וועדת זיילר בתחום ייחוד הפעולות אומצו במסגרת החלטות ממשלה מס' 963 (מתאריך 26.11.2009) ומס' 964 (מתאריך 31.12.2006). בהמשך להחלטות אלו נחקק בשנת 2012 חוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים, התשע"ג-2012 אשר קבע, כי תוקם וועדה משותפת למועצת ההנדסאים והטכנאים המוסמכים ולמועצת ההנדסה והאדריכלות כמשמעותה בחוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח-1958, אשר תייעץ לשר העבודה בכל עניין הנוגע לייחוד פעולות ולרישוי. בהמשך לכך, קיימה הוועדה המשותפת מספר דיונים בנושא, אך לא הצליחה להגיע להסכמות. משנת 2019, ולאור קשיים יישומיים, לא מונתה הוועדה המשותפת. כיום, נעשים מאמצים למנות את חברי הוועדה בהתאם להרכב הקבוע בחוק.
בהמשך לכך, פרסם רשם המהנדסים והאדריכלים מסמך גילוי דעת מקצועי ביחס לגורם המוסמך לערוך בקשה להיתר בנייה כעורך ראשי. כנגד פרשנותו של הרשם הוגשה עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים (עת"מ 32777-10-21). חלק מטענות העותרים התקבלו במסגרת העתירה, תוך שלא התקבלה ההבחנה הקטגורית שנערכה במסמך הרשם ביחס לסמכויות מהנדס לעומת אדריכל בכל הנוגע לעריכת בקשה להיתר בנייה כעורך ראשי. על פסה"ד של בית המשפט המחוזי הגישו העותרים ערעור לבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק (עע"ם 3804/22).
פסק הדין שניתן בבית המשפט המחוזי ופרשנות פריטים 1-3 לתוספת הראשונה לתקנות המהנדסים והאדריכלים (רישוי וייחוד פעולות), התשכ"ז-1967, העלה שוב הצורך בתיקון התקנות כאמור וחידוד הפעולות שיוחדו לכל אחד מבעלי המקצוע הרלוונטיים (הנדסאי אדריכלות, אדריכל רשום, אדריכל רשוי, הנדסאי מבנים, מהנדס אזרחי רשום ומהנדס אזרחי רשוי), בהתאם לסוג המבנה, להכשרה ולמיומנויות של אותו בעל מקצוע, והכול לצורך שמירה על בטיחות הציבור ושיפור הבטיחות בבניית מבנים.
בהמשך לכך, גיבשו הגורמים הרלוונטיים, במסגרת דיוני הצוות המשותף, מסמך הסכמות כאשר התיקון המוצע מבקש לאמץ חלקים מתוכו, והכול תוך צמצום היקף השינויים המוצעים במערך הקיים של ייחוד הפעולות – למינימום הנדרש.