טכנולוגית חדשנית בעיגון וביסוס מבנים ללא חפירות וללא בטונים

תעשיית הבנייה, נחשבת לאחד הגורמים בעלי ההשפעה הגדולה ביותר על הסביבה והטבע. בהגדרת בנייה ירוקה אין כוונה רק ליצירת בניינים שצורכים פחות אנרגיה, מים, שטח ומבודדים מרעש ומאקלים כי אם גם טביעת רגל סביבתית קטנה ביותר בתהליך הבנייה ובמשמע מניעת הרס סביבת העבודה באתר הבנייה. יצירת סביבת עבודה עם הקטנה משמעותית במטרדי רעש, אבק, לכלוך הנגרמים ע"י ציודים וחומרים שמטבעם דורשים מרחבי ושטח ועבודה, ובפרויקטים נרחבים אף גורמים לשינויים אקולוגיים סביבתיים.     

בעולם המערבי פותחו  שיטות ואמצעים בחומרים ובציודים שהפגיעה שלהם בסביבת העבודה והטרדה הנגרמת קטנה ביותר מאשר חומרים וציודים לבנייה רגילה וכמעט שאינם פוגעים בסביבה ובבריאות. תחום הבנייה הירוקה בישראל נמצא בעיכוב יחסית לארה"ב ולשאר מדינות העולם המפותח, הצפי הוא שגם בישראל תהיה צמיחה משמעותית של התחום.

בשני העשורים האחרונים זוכה תעשיית הבנייה לשחקן חיזוק "ירוק" שצפוי לחולל מהפיכה בתחום הבנייה הירוקה והתרבה בו השימוש בעולםהחל מאירופה ועד יפן ואוסטרליה: בורג בסיס לקרקע, שפותח על ידי חברת  Krinner  הגרמנית מאפשר לחסוך משמעותית בזמן ההתקנה, מתאים לכל סוגי הקרקע ובעיקר ניתן לשימוש חוזר, מייתר את החפירות ויציקות הבטון וכבר משמש את התעשייה לטובת מבנים שונים.

בורג הקרקע-תכונות ומאפיינים

הבורג המתקדםKSF  (Krinner screw foundation) רשום כפטנט באירופה ובארה"ב,מבוסס על יצירת חיכוך הגדול בעשרות מונים מכלונס מקביל, הינו בעל מבנה קוני ותבריג ספיראלי העשוי מרצועת פלדת המרותכת סביב חלקו התחתון של הבורג ומאפשרת החדרה קלה לקרקע גם בתנאי קרקע קשים. הבורג בנוי פלדה המונעת ובעל צורה ייחודית המסייעת לדחיסת והידוק הקרקע סביב הבורג ומקנה יציבות לעומסים עפ"י התכנון הנדרש. אופן עיצובו מאפשר לו לשאת במידות הסטנדרטיות משקלים של עד 14 טון, וכן לבצע שינויים מהירים במיקום במקרים של תיקונים ואו שיפורים בתכנון ללא צורך בהרס או שינוי במבנה או פני הסביבה.

הבורג מיוצר לפי התקן האירופי 18800DIN EN  ותואם לתקן האירופי 1054- DIN למקדם בטחון 2.0. ועבר סדרות ניסויים שבוצעו ברחבי העולם ע"י מוסדות בינ"ל מוכרים כ-TUV (המוכר גם בהסכמים עם מכון התקנים),SOCOTEC הצרפתית, CCMC הקנדית,INTERTEC ארה"ב ועוד).

ניסויים ומדידות שבוצעו בברגים סטנדרטיים

בכל הניסויים בוצעו הבדיקות בכל סוגי הברגים ב- 3 הפרמטרים: COMPRESSIONE- TENSION-LATERAL בקרקעות מסוג:COHESION  ו-COHESIONLESS.

דוגמה לבדיקות וניסויים - ביצוע בארה"ב  ע"י (Canadian Construction Materials Centre (CCMC

 

גרפים-קורלציה  של כוח מתיחה צירית כגורם עומק עגינה ומרחק החילוץ

 

תמ"א 38 - הבורג משמש בפרויקטים של תמ"א 38 במגוון יישומים כגון: שריון הקרקע בבניית פיר מעלית במיוחד כאשר נמנעת גישת ציוד כבד לאתר הפיר, תוספת תמיכה למשקל הכלונס ועוד.

בחיזוק מבנים ללא קומת עמודים: בניינים רבים כשירים לביצוע פרויקט של תמ"א 38, הן מבחינת המצב הקונסטרוקטיבי, הן מבחינת גילו הכרונולוגי של המבנה, הן מבחינה תכנונית, והן מבחינת כלכליות הפרויקט ליזמים, אך מעבר לאפשרויות התכנון צריך לתת את הדעת לגבי יישום החיזוק ופתרונות החיזוק בטרם ניגשים לשלב התכנון.

באזור גוש דן והסביבה קיימים היום בניינים רבים העומדים בכלל הפרמטרים שציינו מעלה, לרבות מבחן הכלכליות, אך יזמים טובים כלל אינם ניגשים והסיבה – העדר פתרון פרקטי לחיזוק המבנה לפי התקן המחייב. הכרת הפתרון המובא להלן כדוגמא מונעת ומסירה את החוששות לגשת לבניינים מסוג זה.

יכולת ביסוס גרעין – תמ״א 38/1 – תחת מגבלות ביצוע קונבנציונלי – 2016 :

במרבית הפרויקטים, ביצוע ביסוס לגרעין המרכזי של הבניין מהווה אתגר לא קטן ואף לפעמים בלתי אפשרי – הקושי נובע ממספר סיבות , ובעיקר הקושי הגדול ל״הכניס״ כלים הנדסיים כגון מכונת קידוח ללב הבניין.

כאמור בבניינים בעלי גרעין חשוף, או קומת עמודים פתוחה, העבודות מתבצעות ביתר קלות, אולם כשאין ברירה כל שנותר הוא לחפור את הגרעין, עבודה כירורגית כשלעצמה, ולבצע עיגון בעזרת ברגי  קרקע (עיגון במכונות ידניות)  – קוטר הברגים נקבע ע"י קונסטרוקטור עפ״י טבלת העומסים הנדרשים(ראה דוגמא), בשילוב יציקת פלטת בטון עליונה כמתואר בתרשים מטה. הפתרון המוצע הובל בתאום ובאישורו של יועץ הקרקע. בנוסף קיבל ההליך את אישורו של קונסטרוקטור הפרויקט וכן הליך תאום לפני ביצוע עם החברה המספקת והמתקינה.

 

ריתוך פלטות וזיון לפני יציקה

ציוד התקנה-טיפוסי: תמונה 1- ידני למקומות ללא גישה לציוד. תמונות 2,3- ציוד לעבודות חוץ.

יישומים

 

להורדת המאמר כקובץ PDF, לחץ כאן

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות
1 תגובות
התמונה של אנונימי
Zahi
שלום מה בנוגע לעלויות של ברגים כאלו(לצורך הוספת מעלית בבניין שאין גישה) תודה מראש
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר