יורדים לשטח - חיזוק ותליית מבנה בית אליאנס
XX המאמר בעריכה - בבקשה לא להפיץ או לפרסם XX
XXX לוגו אשטרום ירושלים
צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!
בית אליאנס - היסטוריה
בית אליאנס שבירושלים, שהוקם בסוף המאה ה-19 ביוזמת ארגון כי"ח, שימש במשך עשרות שנים כמוסד חינוכי חשוב בעיר.
לאחר תקופה ארוכה של נטישה, עבר הבניין לידיים פרטיות בשנות ה-90, ובשנת 2016 החל לשמש כחלל יצירתי זמני עבור אמנים ויזמים, לקראת תהליך שימור ושיקום שבסופו עתיד להפוך לבית מלון יוקרתי, הכולל חניון תת קרקעי, קומת מסחר ועוד.
קרדיט: ויקיפדיה
מיקום הפרויקט
הפרויקט הנו פרויקט של "עירוב שימושים", ביניהם 2 מגדלי מגורים ומלונאות, שטחי מסחר ומשרדים, וחניון תת קרקעי בן 6 קומות. בנוסף, בשטח הפרויקט קיים מבנה לשימור (בית אליאנס), אתגר המלווה באתגרים הנדסיים ולוגיסטיים מורכבים.
מיקום הפרויקט הוא אחד האזורים האורבניים הצפופים והתוססים בעיר - סמוך לשוק מחנה יהודה, בין סמטאות צרות ורחובות עמוסים בתנועה רגלית ורכבית. תנאים אלו מגבילים את תנועת המשאיות, מגבלות פריקה וטעינה, ואת אפשרויות האחסון באתר עצמו. לכך מצטרפת דרישה קפדנית לשמירה על חזיתות לשימור, עבודה בצמוד למבנים פעילים, וזיהוי תשתיות תת־קרקעיות ישנות כמו בורות מים או קווי תשתית ישנים שאינם מתועדים במלואם.
כל פעולה באתר דורשת תיאום צמוד עם העירייה, רשות העתיקות, ועדות שימור והתושבים המקומיים. הפרויקט מצריך פתרונות יצירתיים, הכול כדי לאפשר תהליך בטוח, איכותי, וכזה שמשתלב במרקם העירוני מבלי לפגוע בפעילות השוטפת של הסובבים והדיירים שמסביב לאתר הבנייה.
קרדיט: XXX להשלים
קרדיט: XXX להשלים
תיק תיעוד ומחקר - אדריכל שימור
תיק תיעוד הוא מסמך מקצועי שערך אדריכל השימור בטרם תחילת העבודות באתר "כי"ח" בירושלים, שמטרתו לתעד את המבנה, סביבתו וההיסטוריה שלו לשם שמירה על ערכיו האדריכליים והתרבותיים. במסמך נכללים תיעוד היסטורי עשיר של בית הספר אליאנס, תכניות אדריכליות, צילומים עדכניים, נתונים סטטוטוריים, תיאור מצב פיזי של המבנה והחצר, וניתוח הערכים לשימור – והוא משמש בסיס להבנת המקום ולהנחיית תהליכי התכנון והביצוע העתידיים.
בתמונה: דף לדוגמא מתיק השימור והמחקר
אתגרים הנדסיים
כחלק מתהליך הבנייה, יוקם חניון תת קרקעי בן 6 מפלסים ובשטח של כ 33,000 מ"ר, אתגר הנדסי מורכב, המצריך לבצע את עבודות הקמת החניון מתחת לבניין אליאנס הקיים, מבנה בעל חשיבות היסטוריה.
פני השטח עם תחילת העבודות
הגישה לאתר הפרויקט, חסומה מכל הכוונים:
- מערב - שוק מחנה יהודה
- דרום - חנויות על רחוב אגריפס
- צפון - פרויקט עץ חיים
- מזרח - עבודות שיקוע הכביש (ע"י קבלן אחר)
הכניסה היחידה לפרויקט מתאפשרת מרחוב כי"ח , ע"י כביש גישה פנימי, דרך חניון בניין מנרב (חניון פעיל, ציבורי).
בתמונה: בניין אליאנס לפני תחילת העבודות
אתגרים לוגיסטיים
מיקומו הייחודי של הפרויקט והסמיכות לפרויקט עץ חיים יצרו אילוצים וצרכים שונים ולעיתים אף מנוגדים.
מצד אחד לחפור במתחם כי"ח על שטח גדול ככל האפשר, ומצד הצד השני הצורך להשאיר דרכי אספקה וגישה במפלס הרחוב, על מנת להמשיך ולאפשר את מרקם העבודה של הקמת הפרויקט הסמוך עץ חיים.
הפתרון שנבחר בשיתוף עם המזמין - כבר בשלב הראשונים, יציקת חלק מתקרות מפלס ה-0.0 של מתחם כי"ח ובכל למעשה ליצור "גשר" מעבר בלתי תלוי, ישירות לפרויקט עץ חיים.
עם השלמת ה"גשר" ימשיכו עבודות החפירה לחניון מתחת לתקרה (ה"גשר") בשיטת ה Top-Down.
- עבודה בצמוד לחנויות פעילות בשוק מחנה יהודה
- מציאת פתרון חלופי וכניסה לחניון חברת מנרב
- מתן גישה וכניסה לפרויקט שבהקמה - עץ חיים
- אפשרות לחפירה (חציבה) בשטח מקסימלי
- ביצוע עבודות הכנה ו"תלייה" למבנה אליאנס
פתרונות שנבחרו לביצוע
- התחברות לכניסה לפרויקט שיקוע הכביש, ןיצירת כניסה זמנית תת קרקעית לחניון מנרב.
- חיזוק מבנה אליאנס והכנתו ל"תלייה"
- יציקת תקרות במפלס ה 0.0 ועל ידי כך יציקת מעבר "גשר" במפלס הרחוב עד לפרויקט "עץ חיים".
נתוני מבנה אליאנס
- שלושה מפלסים + עליית גג (מתוכננת קומה נוספת, עתידית)
- אורך המבנה - 40 מ"א, רוחב המבנה 30 [מ"א]
- משקל כולל של המבנה לתלייה כ-9,000 [טון]
הערה: ככל הידוע לנו, מדובר על המבנה המורכב והכבד ביותר בעולם, שמבוצעות בו פעולות "תלייה".
שלבי הביצוע העיקריים
- עבודות פירוקים ותיעוד - תיעוד ופירוק זהיר של אלמנטי בניין המיועדים לשימור ושימוש חוזר (עתידי), על מנת שישמשו בהמשך לשחזור המבנה המקורי
- הסרת עומסים מיותרים - "הפשטת" המבנה מעומסים מיותרים, כדוגמת מחיצות לא קונסטרוקטיביות, ריצוף וכו'
- התקנת מערכת ניטור - מערכת המאפשרת ניטור תזוזות, שקיעות וכו'
- חיזוקים שונים - חיזוק המבנה ע"י קידוח והחדרת עוגני CINTEC - היישר לקירות המבנה
- עבודות ביסוס היקפי - קידוח ויציקת כלונסאות ביסוס היקפיים להשענת המבנה, כמו גם בחלקו הפנימי (פטיו)
- עבודות עפר - חציבת יסודות מתחת לקירות המבנה, שישמשו להשענה זמנית
- יסודות זמניים - ביצוע יסודות זמניים, המשלבים קונסטרוקציית פלדה ויציקות בטון
- יצירת מרווח - השלמת חציבה מתחת לקירות המבנה - יצירת מרווח שיאפשר טפסנות ויציקה של תקרת ההשענה
- תקרת השענה למבנה הקיים - יציקת תקרת השענה, עליו "ינוח" המבנה לשימור
- חפירת החניון - חציבה מתחת למבנה עד תחתית מפלסי חניון
קצת מספרים ונתונים מהביצוע
- עוגני חיזוק - משמשים לחיזוק קירות הבניין לשימור (מסוג CINTEC): כ-500 [מ"א]
- כלונסאות - קידוב כלונסאות ביסוס לשימור המבנה הקיים: 91 [יחידות] וכ-2,600 [מ"א]
- קונסטרוקציית פלדה - משמש לביצוע היסודות זמניים: כ-62 [טון]
- תקרת תלייה - התקרה עליה נשען המבנה לשימור: כ 1,600 [מ"ק] בטון, וכ-460 [טון] ברזל זיון
קרדיטים
-
מזמין:
- קבלן ראשי:
- ניהול ופיקוח:
- עוד....
- רשימה שמית של אנשי הפרויקט
- תמונה של צוות הפרויקט
- קרדיט לצלם התמונות (זכויות יוצרים): XX
- ראיתי כמה סרטונים נחמדים בתקיות. האם מותר להעלות ליוטיוב ולהטמיע במאמר? אם כן - תבחרו אחד שמתאים לכם.
מטורף הא? היכנסו לגלריה המצורפת והמשיכו ללמוד אודות הפרויקט !

כללי - הקמת הפרויקט בלב העיר ירושלים, ובמיוחד מבנה לשימור כמו בית אליאנס, מלווה באתגרים לוגיסטיים מורכבים. מדובר באחד האזורים האורבניים הצפופים והתוססים בעיר - סמוך לשוק מחנה יהודה, בין סמטאות צרות ורחובות עמוסים בתנועה רגלית ורכבית.

צפיפות אורבנית - מיקומו הייחודי של הפרויקט והסמיכות לפרויקט "עץ חיים", מלווה באתגרים לוגיסטיים מורכבים. מדובר באחד האזורים האורבניים הצפופים והתוססים בעיר - סמוך לשוק מחנה יהודה, בין סמטאות צרות ורחובות עמוסים בתנועה רגלית ורכבית, "כולאים" את הפרויקט מכל צדדיו ולא מאפשרים גישה לביצוע (ראה הסבר מפורט במאמר).

מבט מלמעלה - המבט המצורף חושף את המורכבות הגיאומטרית של המבנה לשימור. בינוי היקפי ופטיו מרכזי. הרבה לפני שהחלו עבודות השימור והתלייה, נערך תהליך ארוך של תיעוד המצב הקיים, הכל בהתאם להנחיות מחלקת שימור מבנים בעיריית ירושלים, כמו גם מהוראות הביצוע ושימור של האדריכל.

גישה לפרויקט - הגישה לאתר הפרויקט, חסומה מכל הכוונים: מערב - שוק מחנה יהודה. דרום - חנויות על רחוב אגריפס. צפון - פרויקט עץ חיים. מזרח - עבודות שיקוע הכביש (ע"י קבלן אחר)

תליית המבנה: שלב 1 - מצב התחלתי קיים

תליית המבנה: שלב 2 - חפירה עד תחתית קירות המבנה (פנים+חוץ)

תליית המבנה: שלב 3 - חציבת מעברים ועד הסלע היציב

תליית המבנה: שלב 4 - השלמת חציבה בין עמודונים יצוקים

תליית המבנה: שלב 5 - יציקת תקרה דרוכ

תליית המבנה: שלב 6 - חציבה מתחת למבנה (חניון)

חתך הפרויקט - כך ייראה המצב הסופי, מבנה לשימור וחניון מתחתיו.

תיעוד - גרם מדרגות צפוני: מאילוצי הביצוע, נדרש לפרק גרם מדרגות זה, כך שבשלב השחזור, יושב גרם המדרגות לקדמותו. פעולה זו מבוצעת על ידי קבלן השימור, שזה תחום מומחיותו.

תכנית שימור - תכנית טיפוסית לשימור חזיתות. לכל פרט בחזית נקבע הייעוד. לשימור, להסרה, לשחזור וכו'.

עבודות פירוקים ותיעוד - תיעוד ופירוק זהיר של אלמנטי בניין המיועדים לשימור ושימוש חוזר (עתידי), על מנת שישמשו בהמשך לשחזור המבנה המקורי

ניטור תזוזות - דוגמא לתרשים נתונים ממערכת הניטור - מד ויברציות תלת מימדי המותקן על המבנה

Cintec - הכנת ופריסת עוגן החיזוק לפני ההחדרה לליבת הקיר. העוגן מורכב ממוט נירוסטה "עטוף הגרב" כך שלאחר השחלתו ועיגונו, הוא מדוייס מ-2 צדדיו.

Cintec - מכונת הקידוח לעוגני הסינטק. האתגר: לקדוח לאורך 40 מטרים (אורך הקיר הארוך) ללא סטיות מציר הקידוח הרצוי.

Cintec - פרט תכנון לתוואי קידוח והחדרת עוגני הסינטק. הפרט מלמד על חתך ה"גרב" העוטפת את הבורג, לאחר הדיוס. הגבשושיות הנוצרות לאחר הדיוס, יוצרות את המגע עם הקיר הקיים, מגדילות את החיכוך ויחד עם המוט, מחזקות את הקיר במהלך השימור והעבודה.

ביסוס תקרת ההשענה - קידוח בסלע. מכונת מיקרו-פיילס המונפת מעל מבנה אליאנס, על מנת לקדוח את כלונסאות הביסוס מתחת לתקרת ההשענה, בחלל הפטיו של המבנה.

נחיתה רכה - מכונת הקידוח "נחתה בשלום" בשטח הפטיו של מבנה אליאנס.בשלב הבא בוצעו כלונסאות הביסוס, לתמיכת תקרת ההשענה.

תלייה - מבט על מתחתית המבנה, לאחר השלמת התלייה וחציבת הסלע מתחת לקורות הפלדה. במרווח שנוצר מתחת לקורות ישמש לתקרת ההשענה (זיון ויציקה)

תלייה - אשטרום להרחבה?

תלייה - אשטרום להרחבה?

סיום תלייה - מראה כללי של תליית כל המבנה. אשטרום להרחבה?

ברזלנות תקרת השענה - מבט ממעוף הרפחן על הפטיו הפנימי אשטרום להרחבה? או להסרת התמונה?

ברזלנות תקרת השענה - סידור זיון היקפי לפני יציקת תקרת ההשענה

ברזלנות תקרת השענה - סידור זיון בחלקים הפנימיים של המבנה, לקראת יציקת תקרת ההשענה. אשטרום להרחבה?

עוד מהיופי הזה... אשטרום להרחבה? או להסרת התמונה?

יציקה - יציקת תקרת ההשענה. בתקרה שו נוצקו 1600 [מ"ק] בטון והונח זיון של כ 460 [טון]. אשטרום להרחבה?

יציקה - מבט מעין הרחפן על יציקת התקרה. אשטרום להרחבה?
אין תגובות