יורדים לשטח - פרויקט אינפרא 2 ברשת Jnet שבירושלים

 

צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!

 

פרויקט אינפרא 2 ברשת  Jnet שבירושלים הוא פרויקט התחבורה הגדול ביותר שמתבצע בעיר. במסגרת הפרויקט, מתבצעת הארכה לקו האדום של הרכבת הקלה בשני קצותיו ומתבצעות עבודות אינפרא 2  בקו הירוק החדש. בעבודות אינפרא 1 מתבצעת הכנה של רצועת הרכבת לקראת המעבר לעבודות אינפרא 2. עבודות אינפרא 1 בירושלים שונות במעט מאלו שמתבצעות בגוש דן. עבודות אלו כוללות בד"כ עבודות עפר, פינוי והעתקת תשתיות, גישור ומנהור כאשר אלה נדרשים. עבודות אינפרא 2 מביאות את התשתיות והמערכות שמותקנות בתוואי עד למצב של הפעלה מסחרית של הקו. עבודות אלו כוללות הנחת מסילות, התקנת מערכות תקשורת ואיתות של הרכבת, עבודות חשמול של הקווים, הקמת תחנות, התקנת ריהוט רחוב, פיתוח סביבתי ועוד.

 

עבודות אינפרא 2 ברשת Jnet מבוצעות ע"י הזכיין - שותפות "שפיר" ו-CAF הספרדית. חברת "שפיר", אחראית על ביצוען של עבודות רבות בפרויקט: הנחת תאי תקשורת וחשמל ברצועת הרכבת, הנחת צנרת מאלטי טאבולר, התקנת מסילות, הקמת חדרי הזרם הישר, הקמת דפו 25 שבגבעת רם, הרחבת דפו הגבעה הצרפתית, זיווד דפו נווה יעקב, התקנת תחנות נוסעים על ריהוט הרחוב שבסביבתן. בנוסף, החברה מבצעת שדרוג משמעותי בקו הקיים; החלפת מערכות בתחנות, חידוש מערכות קיימות, הכנת תשתית למערכות גלאים ועוד. השותפה הספרדית אחראית בשלב ההקמה על מרבית החלק האלקטרו־מכאני בפרויקט: רכבות, מערכות איתות ותקשורת, הספקת חשמל, הזנת חשמל עילית ועוד. אל כל אלה מצטרפים התכנון, הביצוע, אינטגרציית המערכות, ביצוע בדיקות ורישוי.

הארכות הקו האדום הפעיל מתבצעת כאמור בשני קצותיו. בקצה הדרומי מוארך הקו מתחנת הקצה הר הרצל אל ביה"ח הדסה עין כרם. 8 תחנות רק"ל חדשות תתווספנה בהארכה זו שאורכה מסתכם ב-4.6 ק"מ. שתיים מתוכן תימצאנה בשטח בית החולים. בהארכה הצפונית, שאורכה מסתכם ב-2.2 ק"מ, תתווספנה 4 תחנות חדשות לקו האדום. הארכה זו ממשיכה את הקו מקצהו שבתחנת חיל האוויר שבפסגת זאב ועד לדפו החדש שמוקם בקצה הצפוני של שכונת יעקב. בהקמת הקו הירוק נמצאים כ-20 ק"מ של התוואי ובהם 41 תחנות חדשות. קצהו הדרומי של הקו נמצא בשכונת גילה ואילו קצהו האחר באוניברסיטה העברית שבהר הצופים. לקו זה תהיה שלוחה אל שכונת גבעת שאול ושלוחה לעבר מלחה. עבודות הקו הירוק, בשלוחה אל מלחה ובגבעה הצרפתית, כבר נמצאות בביצוע במסגרת פרויקט אינפרא 2.

מטבע הדברים, תוספת משמעותית זו של קילומטראז' לרשת Jnet מחייבת רכש משמעותי של רכבות. הצי הקיים בקו האדום כולל 46 רכבות קלות שמופעלות במערכים זוגיים, כלומר - 23 מערכים. לצי זה תתווספנה 114 רכבות מדגם URBOS100 של CAF, שהן 57 מערכים. דגם זה הוא הדגם החדיש ביותר של החברה. רכבות ראשונות מדגם זה כבר הגיעו ארצה וזכו לכינוי 'לביאות' כשם ההולם את השם 'כפיר' של הזכיין. בסה"כ יפעלו בקו האדום והירוק 80 מערכים. הגעת הרכבות החדשות מביאה עמה גם מערכות שליטה ובקרה חדשות. ע"מ שהקרונות הקיימים (דגם Citadis של אלסטום) ידעו לעבוד מול מערכות אלו, מבוצעות בהם התאמות איתות, בלמים, תוכנה ומערכות.

הפעלה הדרגתית של הקו הירוק צפויה במהלך 2025, בעוד שנכון לעכשיו, הפעלת הארכות הקו האדום צפויה בסוף 2023. הדרך אל הפעלות אלו טומנת בחובה פעילות רבה ומרתקת בתחום הביצוע: הנחת מסילות, חשמול הקווים, מבצעי הנדסה אזרחית מורכבים, השלמת מתחמי הדפו, הם רק חלק קטן מתפריט העשיר שיש לביצוע הפרויקט להציע. צוות CivilEng התארח בפרויקט וזכה לקבל הסברים מקצועיים ומאירי עיניים על הפרויקט אשר עתיד להביא שיפור דרמטי במערך התחבורה הציבורית בבירה.

כרמי קרא, מנהל העבודה הבכיר של "שפיר", הוא מסוג העובדים שנמצא בכל מקום אפשרי. כרמי הוביל במקצועיות רבה את סיור CivilEng בפרויקט תוך שאינו מדלג כמעט על אף אתר ואתר מבין אתרי הפרויקט. זו ההזדמנות להודות לכרמי המנוסה על ההשקעה הגדולה. תודות נוספות וגדולות למנכ"ל Caf Israel, מר מיקי רביב, לצוות הניהול של שפיר בהובלת מנהלת הפרויקט סהר מזרחי ומנהל הביצוע אור אשכנזי. לכל אלה תרומה עצומה בהכנת סקירה זו.

 

קרדיטים

  • מזמין: חשכ"ל האוצר באמצעות צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים.
  • קבלן מבצע: שותפות "שפיר הנדסה אזרחית וימית", Caf Israel. מנהלת הפרויקט - סהר מזרחי, מנהל הביצוע - אור אשכנזי, מנהל עבודה בכיר - כרמי קרא. מנהל הבינוי בפרויקט - שרון דוד מנהל דפו 25 - דובי גולדמן. מנהל דפו נווה יעקב - תימור דוידי. מנהל הרחבת דפו הגבעה הצרפתית - אוהד גלז. אדריכל - קנת סגל מ-Public Zone. מנכ"ל Caf Israel - מיקי רביב.
  • מתכנני תחבורה ותנועה: חאלד שחאדה, ירון עברון, רן בר טל, רביע עמריה.

 

אהבתם ? לכל הפרויקטים >>

 

1. את הסקירה פותחים באתר ההתארגנות של הקבלן שבצומת אורה. לפני שנצא לדרך נכיר מימין את סן סעיד, שהינו מהנדס הביצוע של המקטע הדרומי. במקטע זה יתגלה לנוסעי הרק"ל הנוף היפה ביותר שיש לקו האדום להציע. לצידו של סן עומד כרמי קרא מוביל הסיור. כל שייכתב על איש ביצוע ותיק ומנוסה זה יהיה תמיד קצר מלהכיל את הרפרטואר העשיר שיש לכרמי להציע. כמו בפרויקט Jnet, כך גם בארץ: כרמי נמצא בכל מקום. מאחוריו משתרעת רשימת פרויקטים ארוכה ומכובדת שבהם נטל חלק בביצוע. כרמי מכיר את כולם; את כל אנשי הביצוע ואת כל הפרטים הקטנים שנמצאים בביצוע בכל אתר ואתר. זה המקום להודות לאיש יקר זה על סיור ארוך, מקצועי  ומושקע, שקיים עבור קבוצת CivilEng.

2. כבר ביציאה מאתר ההתארגנות מופיע לפנינו אתר עבודה משמעותי בהארכה הדרומית של הקו האדום - צומת אורה. בצומת זה מוקמת תחנה אשר תשרת את הקו האדום בדרכו אל/מ ביה"ח הדסה עין כרם, ובעתיד גם את הקו הסגול, שאינו נכלל במכרז זה. קו נוסף שעתיד לעבור בתחנת צומת אורה הוא הקו האדום המקווקו, שתפקידו לתגבר את הקטע המערבי של הקו האדום. בשונה מרשת הרק"ל בגוש דן, Jnet מוקמת עם יכולת של מעבר רכבות בין קווים של זכיינים שונים. תכונה זו נקראת בשפה המקצועית Interoperability.

3. תוואי הרכבת הקלה בדרך לביה"ח הדסה עין כרם. נוף נפלא מצפה לנוסעים בקטע זה של הקו האדום. במסגרת עבודות אינפרא 1 הוקמו בקטע שבין צומת אורה לביה"ח שלושה גשרים מאתגרים. כעת, במסגרת עבודות אינפרא 2, כבר מונחות מסילות לאורך כל התוואי עד הכניסה לביה"ח. בבית החולים עצמו החלו העבודות והן צפויות להגיע עד לתחנת הקצה שבמגדל דוידסון.

4. לפני שמתקדמים לאתר אחר, מבט נוסף על הנוף שצפוי לנוסעי הרק"ל בדרך לביה"ח.

5. חוזרים חזרה אל מתחם ההתארגנות כדי להכיר את וואליד קרא מנהל העבודה במקטע הדרומי. וואליד מדגמן עבורנו כלי הנדסי מעניין. לכלי הדואלי (מסוגל לנוע על מסילות ועל כביש) הזה יש מלקחיים לשינוע והנחת מסילות בעת התקנתן. נסיעתו על מסילות מתבצעת באמצעות גלגלי הפלדה שבהם הוא מצויד.

6. דילוג מצומת אורה אל הנרייטה סאלד סמוך למוסד אלווין ישראל. בתמונה שבאדיבות כרמי קרא מופיעות עבודות יציקת שכבת הגמר של הפסים. התקנת המסילות מתקדמת מאוד בשתי ההארכות של הקו האדום והן מגיעות לכדי ביצוע של כ-90% מהנדרש. בהמשך הסקירה נעמוד על שלבי הביצוע של מיסעות הבטון.

7. שוב מדלגים. הפעם אנו מגיעים לאתר שהוא כביכול אקס טריטוריאלי בפרויקט. מדובר באתר ה-Mock up שהקימה שפיר סמוך לגן הבוטני. באתר זה הוקמו להדגמה ולניסוי שתי תחנות רק"ל על מסילותיהן וריהוט הרחוב שנלווה אליהן. בתמונה מופיע סוג התחנה אשר יימצא ברובע הכניסה לעיר. כזכור מסקירה קודמת, לרובע הכניסה קיימות דרישות לסטנדרט ביצוע וחומרים גבוה יותר משל יתר התחנות בעיר. עניין זה מתבטא בתחנות עצמן, בריצוף, בעמודי התאורה והחשמול ובריהוט הרחוב.

8. זהו דגם התחנה המוכר אשר נמצא מחוץ לרובע הכניסה לעיר.

9. דוגמת הריצוף אשר מבוצע ברובע הכניסה לעיר. ריצוף זה מורכב משלושה סוגי אבן שמיובאים ממקומות שונים בחו"ל (גרמניה, סין) ואינו מבוצע רק בסביבתן של תחנות הרק"ל אלא בכל רובע הכניסה לעיר.

10. בומנייט - בטון מוטבע. כעיקרון, השימוש בבומנייט בין המסילות מתבצע בצמתי הרחובות בעוד שבתוואי המסילות המופרד מהכביש נעשה שימוש באבנים משתלבות.

11. ביציאה מאתר ה-Mock up שסמוך לגן הבוטני מונחים תאי תקשורת וחשמל אשר מוטמנים ברצועת הרכבת. מן הראוי לציין, כי אין מדובר בחשמל אשר משמש להנעת הרכבת אלא בחשמל אשר משמש לתאורה ולמערכות של תחנות הרק"ל. עניין נוסף שראוי לציון הוא הימצאותם של תאים אלה בעבודות אינפרא 2 בעוד שברק"ל גוש דן, התאים (קטנים יותר בגודלם) וצנרת מאלטי טאבולר מבוצעים כבר בעבודות אינפרא 1 וחוסכים את החפירה שמבוצעת בירושלים בעבודות אינפרא 2. כחלק מייעול עבודות התשתית בפרויקט, עניין זה צפוי להשתנות בעבודות הקו הכחול בהתאם למקובל בגוש דן.

12. התחנה הבאה שלנו היא תחנת קריית משה בקו האדום אשר מיקומה הוא המחולל הגדול של מבצע בן דור שהחל בחודש מאי והסתיים באוגוסט. במבצע גדול זה הועתקה קלות התחנה דרומה ע"מ לאפשר את התקנתה של מערכת מפלגים ייחודית ומורכבת בצומת הרחובות הרצל/הרב צבי יהודה. מערכת זו נדרשת עבור חיבורי הקו האדום והקו הירוק, הצטלבות של השלוחה הירוקה לגבעת שאול עם הקו האדום והקניית גישה אל דפו 25 הענק שמוקם בגבעת רם. קודם שנתאר את פרטי המבצע, נכיר באתר את האדריכל קנת סגל שמימין ואת מהנדס הביצוע תמיר מלכה שמשמאל בתמונה.

13. פעולות רבות ומורכבות נדרשו ע"מ לייצר את הצומת המסילתי החדש. ביניהן: העתקת תשתיות מסיבית, פירוק סככות התחנה הקיימות, פירוק מסילות שכלל גם פירוק מסילות על גשר המיתרים, פירוק עמודי החשמול של הרכבת, התקנת מערכת מפלגים ייחודית והגדולה מסוגה בארץ, התקנה של תאי תקשורת וחשמל חדשים, התקנת סככות חדשות של התחנות, יציקות בומנייט נרחבות והתקנה מחודשת של המסילות בהתאם לשינוי הגאומטרי החדש שנדרש. לכל אלה ועוד נוספו עבודות פיתוח סביבתי שטרם הסתיימו והתקנת ריהוט רחוב.

14. בתמונה מופיעה מערכת מפלגים ייחודית שקרוב לוודאי שהינה היחידה והגדולה מסוגה בארץ. המבט מופנה מערבה לעבר רחוב צבי יהודה. משתי מסילות הקו הירוק שמגיעות מדפו 25 שבגבעת רם, מתפצלות מערכות מפלגים שזורים תלת כיווניות (Interlaced turnout). שתי המסילות של שלוחת הקו הירוק, שממשיכות אל גבעת שאול חוצות בהצטלבות את מסילות הקו האדום שעובר ברחוב הרצל. בתמונה הבאה יובא תיאור כיווני הנסיעה האפשריים בצומת המסילתי החדש.

15.  כיווני הנסיעה האפשריים של הרכבת בצומת בן דור המסילתי הם כדלהלן: משני כיווני הקו האדום שברחוב הרצל (צפון ודרום) ניתן לפנות מזרחה לצבי יהודה בכיוון דפו 25. מכיוון מזרח שבצבי יהודה ניתן לפנות לשני כיווני הקו האדום שעל רחוב הרצל וניתן להמשיך ישר מערבה לעבר המשך השלוחה של הקו הירוק לתוך גבעת שאול. מכיוון השלוחה שבגבעת שאול (צד מערב) ניתן להמשיך אך ורק ישר לעבר דפו 25 תוך חציית הקו האדום שברחוב הרצל.

16. לפני שנדלג לאתר העבודה הבא, ניפרד לשלום משניים נוספים שנטלו חלק במבצע בן דור. מימין, מנהל העבודה מוחמד יונס ולצידו אוריאל עטרי אחראי הבטיחות ועוזר מנהל העבודה.

17. הגענו לרחוב אהרון קציר בו עובר הקו הירוק. בקצה הרחוב עובר הקו בתוואי לולאה. לולאה זו זכתה לכינוי 'אומגה' בשל צורתה והיא חובקת את מתחם מעונות הסטודנטים שבגבעה הצרפתית. בתמונה נראה כיסוי של התוואי בשכבת בטון ראשונה כחלק מהנדרש בהמשך עבור התקנת המסילות. בעת קיום הסיור התבצעו עבודות גם באומגה ובהן הונחו תאי התקשורת והחשמל ובוצעה צנרת מאלטי טאבולר ברצועת הרכבת. עבודות אינפרא 2  בקו הירוק  מתקיימות גם באתרים נוספים, כדוגמת סביבת הארנה ואצטדיון טדי שבמלחה, אך מפאת קוצר היריעה נדגם האתר שבגבעה הצרפתית בלבד.

18. מבט נוסף על מראה תוואי הקו הירוק ברחוב אהרון קציר. כמה מאות מטרים מזרחה מקצהו הדרומי של רחוב קציר, צפוי הקו הירוק לחצות את הקו האדום שברחוב בר לב. משמעותה של חציה זו היא יציאה למבצע נוסף: מבצע שרגאי. בהחלט יהיה מעניין.

 19. עוזבים את הקו הירוק ונפרדים מיעקב מוגרבי (מימין) מנהל העבודה באומגה ומליעד אהרונוב המהנדס האחראי על ההארכה הצפונית ועל ביצוע האומגה בקו הירוק.

20. התחנה הבאה במסע היא ההארכה הצפונית של הקו האדום משכונת פסגת זאב אל הדפו שמוקם בקצה שכונת נווה יעקב. בתמונה נראית הנחת המסילות מתקרבת אל הדפו ואכן גם בשכונת נווה יעקב הושלמו כ-90% מביצוע פרק המסילות. התקנת המסילות כוללת ביצוע חפירה מקדימה ברצועת הרכבת, הנחת תאי חשמל ותקשורת והתקנת צנרת מאלטי טאבולר. אח"כ מתבצע כיסוי לשטח ויציקת מבנה ביסוס למסילה. בהמשך התהליך מפזרים אדנים ופסים לאורך התוואי. את הפסים מגביהים לגובה הנדרש ואח"כ יוצקים את מבנה המסילה. את סיום ההליך חותמת שכבת הגמר.

21. אנו לקראת התחנה האחרונה בסקירה ולפני שנגיע אליה נצרף אל כרמי וליעד שכבר הכרנו את נעם אילני (במרכז) מהנדס הביצוע שבהארכה הצפונית.

22. הדפו בקצה שכונת נווה יעקב הוא התחנה האחרונה בסקירה. רשת Jnet של הזכיין תתבסס על שלושה מתחמי דפו לתחזוקה, דיור ותפעול של הציוד הנייד. הדפו בגבעה הצרפתית ימשיך לתת מענה לכל הציוד הנייד הקיים ויקלוט לתוכו תוספת מסוימת של רכבות ספרדיות חדישות. מתחמי הדפו בגבעת רם יטפלו ביתרת הציוד הנייד הספרדי.

23. לדפו נווה יעקב מספר מפלסים. שטחו הממוצע של כל מפלס הוא כ-8,000 מ"ר. קומה מינוס 3 היא הקומה הטכנית של המבנה. בקומה מינוס 2 יימצאו חדרים טכניים כדוגמת חדרי משאבות, חדרי אוויר דחוס, חשמל וכד'. בנוסף, בקומה זו יבוצעו טיפולים לרכבות ויימצא שטח לדיור רכבות. קומה מינוס 1 תהיה קומת המשרדים ואילו בקומת הקרקע יוקצה שטח למחסנים וחדרים טכניים ושטח לדיור וטיפול ברכבות. התמונה נראים שתי כניסות מהרחוב. כניסות אלו מיועדות לרכבות אל שני מפלסים שונים של הדפו.

24. עבודות כלים הנדסיים על הסדרת הכניסה למפלס מינוס 2 שבדפו נווה יעקב.

25. קומת הקרקע בדפו נווה יעקב. משמאל, החדרים הטכניים והמחסנים.

26. קומת הקרקע שמתחת לגג הטכני של המבנה. כאמור, שטח זה מיועד לדיור וטיפול ברכבות. המסילות כבר כאן.

27. תם ולא נשלם. לא ניתן לסקור פרויקט ענק כמו אינפרא 2 בסקירה אחת בלבד; גם לא בשתיים. מסקירה זו הושמטו בכאב גדול אתרי עבודה משמעותיים ובראשם דפו 25 הענק בגבעת רם. בשלב כלשהו נהיה חייבים לערוך לכבודו סקירה מן המניין. זה הזמן לשוב ולהודות לשותפות שפיר-כאף על שת"פ יוצא מן הכלל שאותו זכינו לקבל ולכרמי קרא מנהל העבודה האגדי מטעמה. ניפרד עם תמונתם של שניים מעובדי דפו נווה יעקב: עוזר הבטיחות חאלד כבהא (מימין) ומנהל העבודה שמוליק גנון. להתראות בסקירה הבאה!

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר