יורדים לשטח - פרויקט המסילה המזרחית

 

צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!

 

פרויקט המסילה המזרחית עוסק בהקמת מסילה כפולה בין חדרה ללוד. מסילה זו עתידה לשמש כציר אורך נוסף לתנועת הרכבות בארץ; ציר אשר באפשרותו לעקוף את ציר האורך היחיד שקיים היום במישור החוף. תוואי הפרויקט נפרס לאורך 65 ק"מ ומתבסס על התוואי העותמאני ההיסטורי שהוקם במהלך מלחמת העולם הראשונה. תוואי זה נחלק לארבעה קטעי ביצוע מרכזיים. קטעים A, B הצפוניים נמצאים בביצוע "נתיבי ישראל" ואילו קטעים C, D הדרומיים של הפרויקט, נמצאים בביצוע "רכבת ישראל. לפני כחצי שנה נערך סיור CivilEng בקטע B של הפרויקט. משך הזמן שחלף מאז הוא סיבה טובה בהחלט לחזור אל הקטע ע"מ לקיים בו סיור מעקב אחר ההתקדמות שהושגה בביצוע הקטע. 

כזכור, קטע B נמתח במקביל לכביש 6 ומצידו המערבי. אורך הקטע כ-20 ק"מ והוא משתרע ממחלף ניצני עוז שבצפון ועד צומת חמד המסילתי, שנמצא סמוך למחלף חורשים ומצידו הדרומי של כביש 531. בצומת זה עתידות להתמזג שתי מסילות הפרויקט עם שתי מסילות לולאת השרון אשר מגיעות מתחנת נורדאו בכפר סבא. באמצעות מערכות מפלגים תהפוכנה ארבע המסילות לשתיים אשר תמשכנה דרומה לעבר תחנת הרכבת ראש העין צפון. אזור מערכת המפלגים הוא קצהו הדרומי של קטע B בפרויקט המסילה המזרחית. 

 

כניסה לסקירה הקודמת - פרויקט המסילה המזרחית >> 

 

הגדרתו הכוללת של מכרז הביצוע הנוכחי היא הקמת מבנה תחתון של המסילה לאורך כל התוואי שתואר לעיל. במסגרת זו, נכללות 4 פעולות ביצוע מרכזיות: עבודות עפר, הסדרת ניקוז, גישור ועבודות מצעים עם הכנה לתקשורת וחשמול שבמסגרת עבודות המבנה העליון. מרכיב נוסף וחשוב בפרויקט הוא שלוש תחנות רכבת שאמורות להימצא ע"ג התוואי: תחנות טייבה, טירה וכפ"ס צפון. מצב הביצוע משתנה בכל תחנה ותחנה והוא נגזר מסטטוס האישורים שקיימים ביחס לכל תחנה. סקירה זו תתייחס בקצרה לסעיף מעניין זה וכבר כעת ניתן לגלות: בשונה מפרסומים מסוימים שעלו באחרונה, ביצועה של תחנת טירה הוא עובדה מוגמרת למדי. 

 

דומה שמבין מרכיבי הביצוע שהוזכרו לעיל, עבודות הניקוז הנרחבות הן אלו שמעניקות את תגית הזיהוי הייחודית לקטע B. עבודות אלו כוללות שינוי משטר הזרימה של מי גשמים ומי נגר עילי מערוצים מקומיים, שכיוון זרימתם הוא מזרח למערב, לתעלות ניקוז שכיוון זרימתם הוא צפון דרום ובאמצעותן אל הנחלים הגדולים שבקטע. בנוסף, מתבצעות הטיה משמעותית של ערוץ נחל ציר בפרויקט לצורך הקמת רצועת הרכבת, והקמת תעלת 444, שמנקזת חלק משמעותי מהפרויקט אל נחל תאנים. פרק הגישור בפרויקט כולל גשרים מעל ומתחת למסילה, מעברי תת"ק עבור תחנות הרכבת החדשות ומעבירי מים. לאלה יש להוסיף עבודות עפר בהיקף מרשים של מיליון מ"ק חפירה ו-800,000 מ"ק למילוי. כל אלה ועוד נמצאים בביצוע קטע B. 

מטבע הדברים, סקירה זו לא תוכל לסכם את כל המתבצע בפרויקט הענק, אך באמצעותה נוכל לקבל התרשמות טובה למדי על פרויקט מאתגר ורב ממשקים זה. נשוב ונראה את ההתפתחויות שנרשמו באתרים שונים לאורך הפרויקט וגם נציג מראות חדשים ומפתיעים שהתגלו בסיור. 
לרשותנו יעמדו שלושת אנשי המקצוע המעולים ועתירי הניסיון של חברת הניהול "א. אפשטיין": מנהל הפרויקט חן טירולר ולצידו המפקחים אלחנן יעקובסון ועידו באום. נבקש להודות לשלושה אלה על האירוח הלבבי ועל סיור מקצועי, שכמו תמיד, הינו חוויה לימודית עשירה.

 

לסקירות נוספות >>  

הזמינו אותנו לסקר גם את הפרויקט שלכם >>

 

קרדיטים

  • מזמין: "נתיבי ישראל", גרגורי שיינאייזן
  • ניהול ופיקוח: "א. אפשטיין". מנהל הפרויקט; חן טירולר. מפקחים: דודי קורלנד, אלחנן יעקובסון  ועידו באום. מנהל פרויקט תחנות: רן מנובה; מפקחים; רועי לוי ואלחנן סער. ניהול אדמיניסטרטיבי: אסנת ירון.
  • ניהול תכנון: אודי שריג, רותם גרם
  • מתכנן קונסטרוקציה: "אמי מתום מהנדסים ויועצים", "נ.ת.ב"
  • קבלן ראשי: "דניה". מנהל הפרויקט: נדב טבול. מנהל קטעים; נתנאל רבוח, נועם הררי
  • מתכנן תחבורה ותנועה מטעם המדינה: "יינון תכנון ייעוץ ומחקר", אלכס לרנר, אמיליה וקסלר
  • מתכנן תחבורה ותנועה מטעם הקבלן: "ד.א.ל גרונר מהנדסים", יבגני ברונפמן, אמיר זמיר 
  • תכן מבנה: עופר קיף

 

1. כל פרויקט מתחיל ומסתיים באנשים. הכירו את שלושת מובילי סיור CivilEng בקטע B של המסילה המזרחית. שלושתם אנשי מקצוע איכותיים ביותר. משמאל - מנהל הפרויקט, חן טירולר. פרויקטים מסילתיים אינם עניין חדש עבור מי שניהל את הכפלת מסילת עכו־נהריה. לחן ניסיון מקצועי עשיר הן בארץ והן בפרויקטים בחו"ל. כמו תמיד, כל סיור איתו הוא חוויה לימודית מעשירה. במרכז - המפקח עידו באום אשר תחת פיקוחו נמצאים מעל 9 ק"מ של התוואי, מתחנת טירה ועד לצומת חמד המסילתי. עידו המוכשר עתיד בקרוב לעבור לעבוד במגה פרויקט מסילתי ומאתגר אף הוא: רק"ל חיפה־נצרת. נאחל לו בהצלחה!  מימין - המפקח אלחנן יעקובסון - איש מקצוע מעולה ואישיות נדירה. לאלחנן ידיעות נרחבות בנושאי ידיעת הארץ. כל סיור איתו הוא גם סיור להכרת הסביבה. הוא המדריך האולטימטיבי שהייתם רוצים שילווה אתכם או את ילדיכם בכל טיול. תודתנו לשלושה אלה על עוד אירוח נהדר בפרויקט!

2. ע"מ להתרשם מהתקדמות הנאה שהושגה בפרויקט, מומלץ להציץ מדי פעם בסקירה הקודמת שפורסמה אצלנו ב-CivilEng. טוב, בלי להתמהמה יותר מדי, עוברים היישר אל הביצוע. לפנינו גשר כביש 55 אשר פיתח בינתיים קירות קרקע משוריינת, רמפות עלייה אליו ושכבת אספלט. הכול נראה מוכן לקראת העברת תנועה אל הגשר החדש. גשר זה נבנה עם הכנה לשדרוג והרחבת קטע הכביש שעובר במקום - אם וכאשר יוחלט ויתוקצב הדבר. ציון הגשר בשפת הפרויקט הוא BR-34 ואליו תוסט התנועה לקראת אמצע חודש יולי השנה. 

3. מבט דרומה מגשר כביש 55. קטע B, כאמור, הוא גם מפעל מים גדול. בצד שמאל של התמונה נראית תעלת ההטיה של נחל ציר. ערוצו הטבעי של הנחל הוסט צפונה ממיקום זה  אל תעלה רחבה זו. לאחר מעבר התעלה את גשר 34, עוברת התעלה מתחת לגשרון ובהמשך גם מתחת לרצועת הרכבת. מעבר זה שמתחת לרצועה נועד ע"מ להחזיר את מי הנחל לערוץ הטבעי שנמצא מערבית לרצועת הרכבת. בתמונה הבאה נוכל להבחין בכך.

4. בתמונה זו שכיוונה מזרח, ניתן לראות את תעלת הבטון של נחל ציר (DC-38) מחזירה את מי הנחל אל הערוץ הטבעי. קודם לכן, כשני ק"מ צפונה ממיקום זה, בוצעה הסטה לתוואי הנחל מהערוץ הטבעי. את הדרך עד למיקום התמונה, עושה הנחל בשני אופנים: האחד, במובל בטון מרשים (DC-36) ובתעלה פתוחה היכן שהדבר מתאפשר. אורכו של מובל DC-36 כקילומטר והוא בנוי מקירות בטון וקורות לחץ. מובל זה עובר לצידו של כביש 6 ולגביו קיים תכנון להוספת נתיב נסיעה של הכביש ע"ג חלק מהמובל.

5. קצהו הדרומי של קטע B מכיל מספר מרכיבים מעניינים שכדאי להתעכב עליהם. בתמונה זו שכיוונה מזרח, מופיע גשר חקלאי  OP-14 מצידו השמאלי של כביש 531. הגשר הושלם, נפתח לתנועה והוא חולף מעל תוואי המסילה המזרחית. בצד ימין של התמונה, נראות שתי מסילות קו השרון כשהן מגיעות מתחנת נורדאו ועושות דרכן דרומה אל תחנת ראש העין צפון. עוד לפני ההגעה לתחנה, מסילות אלו תפגושנה את המסילה המזרחית ובמקום המפגש ייווצר צומת חמד המסילתי.

6. מבט צפונה על התוואי מהגשר החקלאי OP-14 שהוזכר קודם לכן. מרכיב נוסף שהתקדם בביצוע הוא הקיר האקוסטי שהוקם מול היישוב שדי חמד. אורכו של קיר זה הוא כקילומטר והוא אחד מתוך 5 קירות אקוסטיים שנמצאים בפרויקט. הארבעה הנוספים נמצאים מול ניצני עוז, שער אפרים, שכונת אבו סנינה והיישוב נווה ימין.

7. מבט דרומה אל צומת חמד. במיקום זה נפגשות שתי המסילות הפעילות של קו השרון המחושמל והפעיל עם קטע B. זהו תחילתו של קטע C בפרויקט המסילה המזרחית. ניתן להבחין בהכנה שביצעה "רכבת ישראל" בצומת זה: תוואי רצועת הרכבת הורחב עבור המסילות שתתווספנה ובמקום הותקנו פורטלי חשמול רחבים שמתחתם תעבור המסילה המזרחית. בתחתית התמונה מופיע קצהו של הגשר הפעיל שמעל נחל קנה. גשר זה עתיד לקלוט שני שכנים חדשים בקרבתו. מיד נכיר.

9. סביבת קלקיליה - מבט צפונה על קטע מהתוואי שנמצא במצב מתקדם של המבנה התחתון. בתמונה מופיעים מרכיבי ביצוע שפגשנו בסקירה הקודמת, כדוגמת הכנת תושבות לביצוע חשמול של הקו, הכנה להגבהת תיילים של חברת החשמל ותעלת ההטיה הפתוחה של נחל ציר.

10. דילגנו מעט צפונה אל מחלף אייל. בסקירה הקודמת פגשנו במקום זה את גשר BR-32 שעל כביש 551. כזכור, גשר זה נבנה בשיטת Top Down ובמספר שלבי ביצוע. מאז הסקירה הקודמת, בוצעה כאן הסטת תנועה נוספת צפונה ע"מ להשלים את שליש הגשר הנותר. בעוד מספר שבועות צפויה השלמתו של גשר זה ומעבר לתצורת תנועה סופית.

11. גשר 32 - עניין נוסף שמן הראוי לציין ביחס לגשר זה הוא התוכנית הקיימת לשדרוג מחלף אייל של "חוצה ישראל". אם אכן תאושר ותתוקצב תוכנית זו, לא יידרש ביצוע שינוי כלשהו בגשר 32. הגשר כבר מוכן לשדרוג העתידי.

12. סמוך למחלף אייל. מסירת המבנה התחתון בפרויקט צפויה להתבצע בהדרגה ובקטעים. המבנה התחתון של הקטע שנראה בתמונה, נמצא במצב מתקדם מאוד וככל הנראה עתיד להיות הראשון שיימסר. את עבודות המבנה העליון תבצע "סולל בונה" תחת ניהולה של "אתגר הנדסה וייעוץ". ע"פ הצפי, עבודות המבנה העליון עתידות להתחיל ב-2023.

13. הימצאותה של המכונה הזו יכולה אולי להעיד טוב מכול על מצבו המתקדם של המבנה התחתון. המכונה הובאה למתחם ההתארגנות של הקבלן שבמחלף אייל. תפקידה של המכונה לצפות את המבנה התחתון בשכבה ביטומנית בעובי 4 ס"מ. על שכבה זו יונח בהמשך הרבד התחתון של המבנה העליון. תפקידה של שכבה אספלטית זו הוא להקטין את כמות המים שעלולה לחדור למבנה התחתון ולמנוע חדירת מזהמים שונים לשכבת המצעים.

14. עוברים לעסוק בתחנות הרכבת. שלוש תחנות עתידות להימצא בקטע B. הדרומית מביניהן היא תחנת כפ"ס צפון שמוקמת סמוך לאזור תעסוקה חדש שמוקם ע"י מועצת דרום השרון. בשלב זה, ביצוע התחנה עדיין אינו מתוקצב, אך בשטח בוצעו כל האלמנטים שנמצאים בתוואי המסילה כדי שלא יפריעו לתנועת הרכבות ביום בו יוחלט על ביצוע התחנה. בתוך זה נמצאים הרציפים שבתמונה, מעבר תת"ק, חדרים טכניים, מתקני ניקוז, תשתיות ודרך שירות.

15. עוברים לתחנת טירה. שמועות משמועות שונות הופצו על תחנה זו וטענו לביטולה. למעשה, האמת שונה לגמרי. תקצוב התחנה אושר, מכרז התחנה אושר ע"י "נתיבי ישראל" וממתין לאישור חברת הבקרה - כחודש ע"פ הצפי. בינתיים, ניתן לראות בשטח הכנות דומות לאלו שנראו בתחנת כפ"ס צפון. בתמונה מופיע אזור המעבר התת"ק של התחנה וממנו "מציצים" פירי המעליות, דרגנועים ובור השאיבה.

16. לפני שממשיכים אל התחנה הבאה מתעכבים לרגע על מבנה חדש בנוף - מבנה שו"ב (שליטה ובקרה) שמוקם סמוך לתחנת טירה. בקטע B יימצאו שני מבני שו"ב. המבנה הנוסף יימצא בתחנת טייבה שאליה נגיע בתמונה הבאה.

17. תחנת טייבה - התחנה הראשונה שאושרה לביצוע בקטע B. תחנה זו מבוצעת במסגרת מכרז נפרד שכולל את הקמת התחנה וביצוע של כ-800 מ' מהתוואי. את הפרויקט מבצעת "י. לרר הנדסה" אשר כבר מציגה שינוי דרמטי בנוף מאז הסיור האחרון. בתחנת טייבה יימצאו שני רציפי אי ומגרש חניה גדול עם 900 מקומות חניה. בעקבות הקמת התחנה, יבוצעו שינויים בהסדרי התנועה אל התחנה וממנה. המשמעותי מכולם יהיה מחלפון חדש שמוקם בימים אלה סמוך ליישוב שער אפרים.

18. ביצוע תחנת טייבה רושם התקדמות נאה ביותר. בתמונה זו נראים כלונסאות שני רציפי האי של התחנה והמעבר התת"ק שהוקם מתחת למסילות.

19. מבנה טרנספורמציה ומשאבות - מבנה נוסף שמוקם בתחומי תחנת טייבה.

20. תחנת טייבה - העוסקים במלאכה.

21. לפני שעוזבים את שטח תחנת טייבה, הנה האיש אשר אחראי להתקדמות הנאה שרושם בה הביצוע. הכירו את שוקי עגינה אשר מנהל את ביצוע התחנה מטעם "י. לרר הנדסה".

22. בכוחן של תמונה זו והבאה אחריה להמחיש את עוצמת מרכיב הניקוז בפרויקט. תעלת ניקוז זו מנקזת את כל אזור מרכז וצפון טייבה. תחילתה של התעלה נמצאת דרומית לתחנת טייבה. התעלה מטפסת כשני ק"מ צפונה תוך שהיא חולפת על פני תחנת הרכבת. סמוך לגשר כביש 5614, התעלה חוצה את התוואי במובל שאורכו כ-500 מ' ואז כיוון הזרימה הופך ממזרח למערב. לאחר ביצוע החציה, סמוך ליישוב שער אפרים, מי המובל נשפכים אל תעלה 444 בפרויקט וממשיכים צפונה עוד כ-2.5 ק"מ עד לתחנתם הסופית בנחל תאנים.

23. תעלת 444 הפתוחה בפרויקט. כאמור, תעלה זו מובילה צפונה את המים אל נחל תאנים. פרק הניקוז בסביבה זו אינו מסתיים בכך: צפונית לשער אפרים ובצידה המזרחי של רצועת הרכבת מובילות שתי תעלות בכיוון זרימה הפוך (מצפון לדרום) את המים אל מובל 5614 ומשם אל תעלת 444 ונחל תאנים.

24. תם ולא נשלם. פרק הניקוז בסקירה מסתיים בתעלה DC-20 שבשפת הפרויקט. אורכה של תעלה זו שבתמונה מסתכם ביותר משני ק"מ והיא מנקזת מים צפונה אל נחל אלכסנדר. את 20 הקילומטרים רוויי הביצוע של קטע B לא ניתן לסכם בסקירה מן המניין. לכן, ע"מ של להשאיר את הקוראים במתח רב מדי, חלק ב' של הסקירה יפורסם כבר בימים הקרובים ואף הוא יכיל מרכיבי ביצוע מעניינים לא פחות מאלה שהוצגו כאן. להתראות בהמשך הסקירה!

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר