יורדים לשטח - פרויקט לולאת וולובלסקי

 

צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!

 

לפני למעלה מעשרים שנה, במהלך הקמת מגדלי עזריאלי בתל אביב, חזה היזם דוד עזריאלי, את הפיכתו של ציר נחל איילון לאזור מבוקש ועתיר מגדלים. חזה וצדק: מה שהחל כפיתוח בצידו האחד של הנחל, הלך והתפשט במשך השנים לשתי גדות הנחל ודומה כי לא נותר כמעט כיום שטח פנוי למגדל אחד נוסף.

מתחם בולט בצפיפות מגדליו הוא מתחם המע"ר (מרכז עסקים ראשי) הצפוני של תל אביב. בשטח שמסתכם ב-37 דונם בלבד מתנשאים 11 מגדלים ואליהם צפויים שניים נוספים להצטרף בעתיד. גבולות המתחם נקבעים ע"י רחוב בגין במערב, נתיבי איילון במזרח, רחוב מוזס בדרום ורחוב על פרשת דרכים בצפון.

הגישה אל המתחם התקיימה בעבר אך ורק מדרך שירות חד נתיבית שנמצאה בדרך בגין. בחלוף השנים החלו להתווסף מגדלים נוספים לאזור המע"ר הצפוני ואלה הובילו ללידתה של לולאת וולובלסקי - פרויקט שמטרתו להעניק גישה אל המע"ר לבאים מכל הכיוונים. עם סיום הפרויקט תתאפשר גישה לכל אחד ממיזמי המתחם הן מדרך מוזס בשני הכיוונים והן לבאים מדרך בגין בשני הכיוונים. בכך תתאפשר כניסה ויציאה אל/מ המתחם מכל כיוון. בנוסף, הפרויקט כולל הקמת טיילת לרווחת דיירי המע"ר ועובדי המשרדים. לטיילת מושקעת זו קיים חלק בפיתוח ובהתחדשות העירונית שעוברת הסביבה. 

בחודש מרץ 2013 הוזנק שלב א' של הפרויקט. העבודות הסתיימו באוקטובר 2016 וכללו טיפול בדרך השירות שברחוב בגין, ביצוע מעבר תת"ק מתחת לרחוב על פרשת דרכים והסדר תנועה משמעותי אשר אפשר את הקמת תחנת ארלוזורוב בקו הרכבת הקלה של נת"ע. לאחר שהתאפשרו התנאים לכך, התחדשו העבודות על הפרויקט ביולי 2020 תחת ביצועה של "דרך עפר". עבודות אלו כוללות שני מרכיבי ביצוע מרכזיים. הראשון שבהם הוא הקמת דרך שירות חדשה שעוברת לאורך מגרשי היזמים הפרטיים ומעל כביש נתיבי איילון בכיוון דרום. דרך השירות עוברת בחלקה במפלס מינוס 1 של חניוני היזמים ובחלקה האחר במפלס הקרקע. מעל החלק שבמפלס הנמוך מוקמת הטיילת שהוזכרה לעיל ושאותה נכיר היטב בסקירה זו. המרכיב השני בפרויקט הנוכחי הוא השלמת עבודות הגמרים בצמד המעברים התת קרקעיים של הלולאה אשר חוצים את רחוב בגין. 

בסקירה זו יוצג פרויקט הלולאה על שני היבטיו המרכזיים: פרויקט תחבורתי שעתיד לספק מענה לתנועה ההולכת וגדלה מ/אל המע"ר הצפוני ופרויקט בעל מרכיב התחדשות עירונית משמעותי. לרשותנו יעמוד המהנדס דן כהן אשר מוביל את הביצוע מטעם הקבלן "דרך עפר". דן הוא לא רק מקצוען ברמה הגבוהה ביותר, הוא גם זה שהוביל את הפרויקט עוד מתחילתו. לכן, אין טוב ממנו כדי להוביל גם את סיור CivilEng בפרויקט. תודתנו הגדולה ל"דרך עפר" ולדן כהן מטעמה על האירוח הלבבי ועל ההסברים המקצועיים לעילא שהתלוו אליו.

 

 

לסקירות נוספות >>  

הזמינו אותנו לסקר גם את הפרויקט שלכם >>

 

קרדיטים

  • מזמין: "אחוזות החוף"
  • קבלן ראשי: "דרך עפר" - דן כהן, מהנדס ראשי מטעם הקבלן. דביר לב, מנהל הפרויקט מטעם הקבלן.
  • ניהול ופיקוח: "א. ספיבק חברה להנדסה". מפקח - אלקנה אריאל.
  • תכנון שלד: "ענבי גוטליב"
  • תכנון תנועה: משרד "נתן תומר הנדסה" מטעם המזמין. משרד "כרמין הנדסה" בע"מ מטעם הקבלן.
  • אדריכלות: משרד "האוסמן אדריכלים ובוני ערים"

 

1. כמו תמיד, סביבת הפרויקט היא חלק בלתי נפרד מהפרויקט. בפרויקט הלולאה קיימת חשיבות גדולה לסביבה והיא זו שגם מכתיבה לעיתים את לוחות זמני הביצוע בפרויקט. בתמונה שלפנינו מופיעים מגדלי המע"ר הצפוני וביניהם "מגדלי הצעירים" אשר נמצאים בקודקוד הצפוני של מתחם המע"ר ובפינה השמאלית של התמונה. מגדלים אלה ישמשו עבורנו כנקודת התייחסות בהמשך הסקירה. למרגלות המע"ר ניתן לראות את רחוב בגין אשר דרך השירות שבו נכללה בביצוע שלב א' של הפרויקט. דרך זו שודרגה יחד עם הכניסות המערביות לחניוני היזמים.

2. מבט נוסף מצפון לדרום. בתמונה מופיעה הלולאה אשר עוברת כמעבר תת"ק מתחת לרחוב בגין בדרכה אל דרך השירות שבצידם המזרחי של מגדלי הצעירים. בחיבור הלולאה אל רחוב בגין יבוצע צומת עם פניות ימינה בלבד לכניסה ויציאה אל/מ הלולאה. מימין לצומת זה נראה הפיתוח הסביבתי והכניסות אל תחנת ארלוזורוב שבקו האדום של נת"ע. שלב א' בפרויקט הלולאה כלל הסדר תנועה אשר אפשר את תחילת העבודות על תחנת רק"ל זו. עוד בתמונה: המעבר התת"ק של תחנת ארלוזורוב מתחת לרחוב על פרשת דרכים.

3. מבט ממוקד ממערב למזרח אל הלולאה שחוצה את רחוב בגין. בחיבור עם הרחוב יתקיים כאמור צומת עם פניות ימינה בלבד. בחציית הרחוב בוצעו בשלב א' של הפרויקט  שני מעברי תת"ק מתחת לרחוב בגין. האחד מיועד עבור כלי רכב והאחר עבור הולכי רגל. עוד ניתן לראות רמפת עלייה להולכי רגל ממפלס הלולאה אל מפלס הרחוב.

4. מבט נוסף מצפון לדרום. בקודקוד המע"ר מגיח פתח המעבר התת"ק עבור הולכי הרגל. מעבר זה מוביל אל טיילת שנמתחת דרומה לאורך מגדלי המע"ר. מתחת לטיילת זו עוברת דרך השירות שמיועדת עבור כלי הרכב. כעבור 400 מ' עוברת דרך השירות ממפלס מינוס 1 של מגדלי היזמים למפלס הקרקע ובמיקום זה מסתיימת הטיילת שהחלה מקצהו הצפוני של המע"ר. דרך הגישה לכלי הרכב ממשיכה מעט דרומה ממפלס הקרקע עד להגעתה אל רחוב מוזס.

5. שני אלופים לפנינו ושניהם מ"דרך עפר". משמאל, דביר לב מנהל הפרויקט ולצידו דן כהן. בשלב א' של הפרויקט ניהל דן את הביצוע בפרויקט מטעם חברת הניהול "א. ספיבק". כעת משמש דן כמהנדס ראשי של הקבלן. דן הוא האיש שיודע הכול על הלולאה נושאת השם הבלתי ידידותי בעליל. היכרותו ארוכת השנים עם הפרויקט הופכת אותו לאיש האידאלי להוביל את סיור CivilEng. לשני מקצוענים אלה מגיעה תודה גדולה על ההסברים המקצועיים ועל האירוח בפרויקט.

6. יורדים לגובה הקרקע ויוצאים לדרך. במרכז התמונה מופיעה רמפת הולכי הרגל אל רחוב בגין. מימינה, נסתרת בתמונה, דרך השירות לכלי רכב אשר עוברת מתחת לרחוב בגין. משמאל לרמפת הולכי הרגל, מעבר תת"ק עבור הולכי הרגל. חלל הרמפה שבמרכז מנוצל בפרויקט עבור חדרים טכניים לבקרה ושליטה באלמנטים של דרך השירות. בנוסף, יימצא בו חדר טרנספורמציה של חברת החשמל.

7. מעבר הולכי הרגל מתחת לרחוב בגין. במקום מוקם חיפוי מזכוכית חלבית מחוסמת לדפנות המעבר ומעליו תותקן תקרת נירוסטה קשתית, שמעליה יונחו כבלי תקשורת וחשמל עבור התאורה.

8. זכוכית הדפנות במעבר הולכי הרגל.

9. חוזרים לאוויר כדי להיזכר בהקמת שני מעברי התת"ק בשלב א (שנים 2013-2016). ע"מ שלא לפגוע במספר נתיבי התנועה ברחוב, בוצעו המעברים בשיטת Top-Down עם הסטות תנועה לשטח פנוי. באופן זה נשמר מספר הנתיבים ברחוב בגין לאורך כל תקופת הביצוע.

10. יוצאים ממעבר הולכי הרגל ומטפסים אל הטיילת. בדרך אנו פוגשים את שוכרי סוביחאת, מנהל העבודה של "דרך עפר".

11. יוצאים אל הטיילת ומשמאל ניתן להבחין בנתיבי איילון וברכבת שביניהם. פרויקט הלולאה הוא פרויקט רב ממשקי. הוא מתממשק עם "נתיבי איילון" ופרויקט הנתיבים המהירים שבביצועה, עם פרויקט שדרת הקריה של "אחוזות החוף", עם תחנות הרק"ל שאול המלך וארלוזורוב שבקו האדום של נת"ע ועם כל אחד מהיזמים בתחומי המע"ר הצפוני. כל אלה מעצימים את אתגרי הניהול והביצוע בפרויקט.

12. ההליכה לאורך הטיילת היא הליכה נעימה לאורכן של שלוש בריכות אקולוגיות שמתפקדות כבריכה אחת בת קיימא. לתכונה חשובה זו תורמים מספר מרכיבים וביניהם נפח המים שמספיק לייצר מערכת בעלת כוח וחוזק פנימיים, המצעים, מיקרואורגניזמים וצמחים אשר פועלים כמסנן אשר משתבח עם השנים. איכות המים מושגת באמצעות שיטת Constructed Wetland. לצמחי המים שבבריכה קיימת יכולת מוכחת לטהר מגוון גדול של מזהמים כולל פתוגנים שונים שביניהם E.Coli הידוע לשמצה. מעבר המים בין הבריכות מתבצע בגלישה.

13. צנרת המים שנראתה בבריכות מגיעה אל משאבה זו אשר מייצרת סירקולציה של המים.

14. אלמנט מעניין נוסף שנעשה בו שימוש בבריכות הטיילת הוא הקלקר שתפקידו להפחית את משקל מצע השתילה במקומות בהם נדרש הדבר. מצע השתילה בבריכות אלו הוא פרלייט - סלע וולקני שנוצר מלבה נוזלית שפולשת למי הים. לפרלייט יכולת גבוהה של ספיחה וניקוז מים אשר תורמת ליצירת לחות גבוהה ומניעת הצפות ועודפי מים שעלולים להוביל לריקבון. בפרלייט ניתן להשתמש כמצע גידול או לערבבו עם תערובות שתילה מוכנות.

15. גאדג'ט נוסף בטיילת. כדי להבין במה מדובר נצטרך לעבור לתמונה הבאה.

16. זהו בית גידול לעצים מסוג TreeParker. מדובר בתאים מודולריים (ראו תמונה קודמת) לתמיכה בריצוף "מרחף" מתחת למדרכות בעיר. במקרה דנן, מדובר בשביל אופניים וכך זה עובד: בין רגלי בית הגידול מעבירים את התשתיות הרצויות ולאחר מכן ממלאים את חומר המילוי שבמקרה זה הינו פרלייט, שמטרתו להפחית משקל. מעל בית הגידול סוללים את שביל האופניים  אך משאירים מרווח מסוים בין השביל לבין הקיר החיצון אשר משמש כדופן של הטיילת לצורך שתילת העצים.

17. ריהוט רחוב - ספסל ועליו חיפוי במבוק 

18. תושבת לפרגולה שתעוגן על קורות המעבר התת"ק של דרך השירות. לפרגולה תהיה מסגרת פלדה עם חיפוי כפול שעשוי מבמבוק. בתוך עמודי הפרגולה יושחלו כבלי תקשורת ותאורה שתותקן ע"ג הפרגולה.

19. גם אלה נמצאים בטיילת. מדרכה ושביל אופניים. בשלב זה שביל האופניים אינו מחובר להמשך כלשהו ולכן אינו מסומן.

20. חותמים את מופע הטיילת עם דוגמה לעמודי התאורה שיותקנו בה.

21. לפני שנכנסים אל דרך השירות עוברים בקצהו הדרומי של הפרויקט. גשר מוזס לפנינו. הדרך הצרה הורחבה באמצעות תוספת של אלמנט טרומי אשר מאפשר פנייה ימינה לבאים ממזרח אל דרך השירות.

22. יורדים אל דרך השירות. כפי שניתן לראות, דרך זו המצאת במפלס נמוך מזה של הטיילת שמעליה והיא מיועדת עבור כניסה ויציאה של כלי רכב.

23. מראה דרך השירות. באמצעות דופן פתוחה לעבר נתיבי איילון הצליחו המתכננים למנוע את הגדרתה של הדרך כמנהרה. במקרה שכזה, היו מוטלות על הפרויקט דרישות מכבידות אשר עלולות היו להאריך את משך הביצוע. לדוגמה: מנהרות מקשרות, התקנת מפוחים ודרישות נוספות של כיבוי והצלה.

24. קיר זכוכית שמלווה את דופן מעבר הדרך התת"ק לכל אורכה. מעבר למרכיב האסתטי, קיר זכוכית זה מייצר אפקט של מנהרת רוח ומבטל את הצורך בהתקנת מפוחים. לוחות הזכוכית מותקנים ע"ג צירים מיוחדים שמיובאים מחו"ל.

25. אחת הכניסות מדרך השירות למפלס מינוס 1 של אחד מיזמי המע"ר. מיקומו של הפרויקט ותכולתו יצרו עבורו אתגרים לא מעטים. קודם לכן הוזכרו הממשקים הרבים של הפרויקט, חומרים מיוחדים שניתן להשיג מחו"ל בלבד ובתקופת קורונה ושיבושים בתפקוד הנמלים בישראל. לכך יש להוסיף גם קשיים לוגיסטיים בהגעת כלים וחומרים אל אזור עתיר תנועה סואנת כמעט במשך כל שעות העבודה, צורך בהסדרי תנועה באיילון דרום ועוד.

26. דרך השירות מורכבת מ-83 קורות בצורת האות T הפוכה. משקלה הממוצע של קורה נע סביב 15 טון ואורכה כ-14 מ'. קורות המעבר הגיעו עם פתחים מוכנים עבור תעלות החשמל והתקשורת שעוברות דרכן.

27. תם ולא נשלם. מרכיבים נוספים ומרתקים הושמטו מסקירה זו כדוגמת תחנת שאיבה, מנהרת תשתיות ועוד מראות שפינו מקומם למרכיבי הפיתוח האורבני. את החסר נקווה להשלים מתישהו, כי בפרויקט הלולאה יש הרבה יותר ממה שניתן לצפות. נסיים עם תמונת צוות "דרך עפר" אשר ניצב בנקודת תצפית עתידית שעל הטיילת. משמאל לימין: מהנדסת הביצוע אדל כליפה, העובדים ג'ורה ואיגור, דביר לב מנהל הפרויקט, שוכרי סוביחאת  מנהל העבודה ודן כהן המהנדס הראשי. להתראות בסקירה הבאה!

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר