יורדים לשטח - פרויקט מסילה רביעית באיילון

 

צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!

פרוזדור איילון הוא קטע מסילות שקצהו הצפוני נמצא בתחנת סבידור בתל אביב וקצהו הדרומי בתחנת ההגנה. בין שתי תחנות אלו קיימות שלוש מסילות רכבת אשר מסוגלות להעביר 14 רכבות בשעה לכל כיוון ולכל היותר. הגידול במספר נוסעי הרכבת יחד עם הביקוש הגואה לשירותיה, הפכו כבר לפני שנים לא מעטות את פרוזדור איילון לצוואר בקבוק שאליו מתנקזת מרבית תנועת הרכבות בארץ. פרויקט המסילה הרביעית נועד להגדיל את תדירות הרכבות ונפח התנועה בציר איילון. יחד עם פרויקטים נוספים כדוגמת הטמעת מערכת איתות חדשה, הכפלת מסילות בין הרצליה ונתניה והארכות רציפים בתחנות הרכבת -  עתיד פרויקט המסילה הרביעית להתמודד עם הדרישה ההולכת וגוברת לשירותי הרכבת. עם זאת, מן הראוי לציין שאין די בפרויקט זה לבדו כדי להעניק מענה מושלם לבעיה וכי כבר כעת מתוכננת הוספתן של מסילות 5 ו-6 בציר איילון.

בשלב זה, פרויקט המסילה הרביעית כולל הוספת מסילה בין תחנת  סבידור לתחנת ההגנה. הפרויקט אינו נעצר בתחנת ההגנה והמשכו לעבר מחלף גנות כולל הוספת שתי מסילות מההגנה לעבר המחלף. בסקירה קודמת שפורסמה אצלנו, עקבנו אחר ביצוען של העבודות לאורך כביש אחד, שמטרתן לאפשר את הוספתן של שתי מסילות אלו. העבודות לאורך כביש 1 מבוצעות ע"י "נתיבי ישראל" אשר מבצעת בנוסף גם את פרויקט הניקוז הגדול בפארק אריאל שרון. מטרתו של פרויקט ניקוז ענק זה היא לווסת את כמות המים שעושה דרכה אל תעלת הנחל ב פרוזדור איילון ולמנוע הצפות אפשריות של הנחל.

ויסות כמות המים ושמירת כושר ההולכה של תעלת נחל איילון עומדת גם במרכזו של מכרז קידום הזמינות של "רכבת ישראל" אשר מתבצע בימים אלה בתעלת איילון. מכרז זה ממשיך את עבודות הביסוס שבוצעו ע"י "נתיבי ישראל" לפני שנתיים. כזכור, עבודותיה של נת"י הועברו ע"י משרד התחבורה מנת"י אל הרכבת, עניין אשר הוביל להפסקת העבודות בעונת הקיץ הקודמת. כעת מתחדשות העבודות תחת אגף המסילה הרביעית של הרכבת ואף הן קצובות בזמן. חלון הזמן שהוקצב לביצוע העבודות בתעלה נותר כשהיה: מאמצע חודש אפריל ועד אמצע חודש אוקטובר. במהלך תקופה זו, על קבלן הביצוע לבצע הכנות לעבודה בתעלה ומחוץ לה, לבצע עבודות ביסוס בתעלה ולהחזיר בסיומן את התעלה למצבה הראשוני ותחת הנחיה קפדנית ובלתי מתפשרת של הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) - על התעלה לשוב לכושר הולכת המים בדיוק כפי שהיה טרם תחילתן של העבודות.

מכרז קידום הזמינות, שמתבצע כעת בתעלת איילון, הוא מכרז כמויות. במרכזו, ביצוע שורה של כלונסאות שצמודות לדופן המערבית של התעלה. לשורה זו של כלונסאות נוספת שורת כלונסאות חלקית שבוצעה ע"י נת"י לפני שנתיים. שורת הכלונסאות שביצעה נת"י עוברת במרכז התעלה ומרחקה מהדופן המערבית של התעלה משתנה בין 6 ל-8 מ'. עבודות הביסוס בתעלה צפויות להימשך גם בעונת הקיץ של 2023 ולכלול את המשך שורת הכלונסאות שהחלה בו נת"י. בהמשך, צפוי להתפרסם מכרז אשר בביצועו יוקמו שני קירות אנכיים משתי שורות הכלונסאות וביניהן תבוצע תקרה אשר תיצור מבנה בטון בצורת האות חי"ת. תקרת מבנה זה תשמש עבור הוספת המסילה הרביעית.

קצהו הצפוני של קטע הביצוע במכרז הנוכחי נמצא בסכר ראש ציפור. סכר זה הוקם בנחל איילון, סמוך לרחוב חרוזים, באזור בו נפרד תוואי הנחל מרצועת הרכבת. קצהו הדרומי של קטע הביצוע נמצא במחלף קיבוץ גלויות. אורכו הכולל של קטע זה מסתכם ב-4.65 ק"מ, שבהם נדרש קבלן הביצוע להשלים את ביצועם של 1,000 כלונסאות במהלך עונת העבודה הנוכחית. מתיאור תכולת הביצוע במכרז עולה תמונה מוליכת שולל של מכרז עבודות ביסוס פשוט למדי לביצוע; מפעל לייצור כלונסאות. תיאור זה נכון רק בחלקו, אך האמת נמצאת במקום המרוחק ביותר מתיאור פשטני זה - מכרז קידום הזמינות בתעלת איילון הוא מכרז קשה עד מאוד לניהול אשר מתבצע בסביבה קשוחה, רוויית אתגרים ותחת הנחיות ביצוע קפדניות.

כל הכרה של כל פרויקט מחייבת הימצאות פיזית בו. צוות CivilEng התארח בפרויקט, ירד לעומקה של התעלה וזכה לקבל הסברים מקצועיים לעילא מאת מארחינו מאגף המסילה הרביעית של "רכבת ישראל". תודתנו הגדולה למרים פיאניקה מנהלת האגף האנרגטית ולצוות המקצועי הנהדר אשר ליווה את סיור CivilEng בפרויקט. נכיר את כולם ונקווה להתראות גם בעונה הבאה של הפרויקט.

מסילה שלישית באיילון >>

 

קרדיטים

  • מזמין - "רכבת ישראל", אגף המסילה המזרחית. מנהלת האגף - מרים פיאניקה. מנהל הקו - אורן עמרוסי,  מפקח - אלעד גבריאל. מנהלת תכנון - סופי טויזר.
  • ניהול ופיקוח - "אחים מרגולין". אהוד רויטמן, יעקב קירזנר, אלכס זרדב, דדי שרון, ציון ברכה
  • קבלן ראשי - "א.מ.צ שמש". שלומי שאול, זיו טרם
  • תחבורה ותנועה - "ינון תכנון ייעוץ ומחקר"
  • תכנון שלד - "ג.א.ש הנדסת בניין וגשרים"
  • ייעוץ קונסטרוקטיבי - "ציון זכות"
  • הידרולוגיה - "הידרומודל"

 

אהבתם ? לסקירת פרויקטים נוספים >>

 

 

 

1. כדי לאפשר את קיומן של העבודות בתעלת נחל איילון, יש צורך להגיע לעונת היובש. ייתכן כי  'עונת היובש' נשמעת שלילית במובן מסוים, אבל היא בדיוק מה שנדרש עבור פרויקט המסילה הרביעית. שני מרכיבים מרכזיים מאפשרים הגעה אל עונה זו. הראשון שבהם הוא רשות הניקוז ונחלים. הרשות היא הגוף הסטטוטורי ועל פי הנחייתה העבודות בתעלת הנחל אפשריות מאמצע אפריל עד אמצע אוקטובר. במתן היתר זה אין די בשל הימצאות מים בתעלה גם בחודשי הקיץ. לחדירת המים אל התעלה קיימים מקורות רבים: הזרמות פיראטיות ממקורות בלתי ידועים, שיפוע שלילי שקיים בקטע הצפוני של התעלה והזרמות ממקורות מורשים - מט"ש איילון, ניקוז עירוני, ניקוז מסילתי ועוד. מרכיב שני הוא ביצוע פעולות להבטחת תעלה יבשה, או כזאת עם כמות מינימלית של מים אשר אינם מפריעים לביצוע הפרויקט. בתמונה: סכר "ראש ציפור' שהוקם בקצהו הצפוני של קטע הביצוע. הסכר מורכב משני "טיובים" ובהם חול מעורבב במים.

2. הקמת סכר 'ראש ציפור' הייתה, אם כן, מבין הפעולות הראשונות שלהן נדרש הפרויקט, אך נדרשו לה פעולות נוספות ומשלימות. אחת מהן היא הקמה של סכר נוסף. סכר נוסף זה הוא סכר 'שתולים' שהוקם ע"י "נתיבי ישראל" סמוך לפארק בגין שבדרומה של העיר. כזכור, מדרום למחלף קיבוץ גלויות מתנהל מכרז ביסוס נוסף ע"י "נתיבי ישראל". הקמתם של שני הסכרים עדיין אינה מבטיחה את עונת היובש בתעלה ואנו נכיר בהמשך אמצעי נוסף שנועד להגעה אל יעד זה.

3. אתגר ההתמודדות עם מי התעלה הוא רק אחד מאתגרים רבים שקיימים בפרויקט. אתגר נוסף שדרש פתרון עוד בטרם החלו העבודות היה אתגר הגישה לתעלה. בנוסף, רצוי שדרכי הגישה תהיינה עצמאיות ומנותקות מפרויקטים שכנים שמתבצעים בסביבה. בתמונה מופיעה אחת מדרכים אלו - כניסה ויציאה מכביש 20 צפון, סמוך לרמפות מחלף ההלכה. לא הרחק משם הוכשרה כניסה נוספת אך לכלי רכב פרטיים בלבד מרחוב החרוזים.

4. כניסה/יציאה נוספת ודרומית אל/מ התעלה הוכשרה סמוך לשלט זה אשר הוצב בקרבת גשר חיל השריון.

5. בתמונה זו מופיעים מספר מרכיבי ביצוע נוספים אשר הופיעו לפני תחילת הקידוחים. אחד מהם הוא הצינור הניקוז השחור והזמני אשר הונח במטרה לטפל בהזרמות קיץ אל התעלה. מעליו בוצע מילוי עפר, שתפקידו במהלך ביצוע הקידוחים, לתמוך בדופן התעלה כתחליף לשיפוע הבטון. עוד בתמונה: פיזור מצע בקלש (שברי אבן) ליצירת דרך גישה בתוך התעלה.

6. ביצוע העבודות בתעלת האיילון כולל מרכיבי בטיחות רבים ושינוי בסביבת העבודה שלצד המסילה הפעילה. עוד בטרם החלו כלל העבודות, הועברו הדרכות לנהגי הרכבות ועובדים ברכבת על אמצעי הבטיחות שצפויים להינקט ועל הפרטים החדשים שעתידים לצוץ בסביבתם במהלך העבודות.

7. הגיעה העת להכיר את מארחינו. משמאל, אורן עמרוסי מנהל הקו ולצידו המפקח אלעד גבריאל. לשני אלה נשלחת התודה על ההסברים המקצועיים במהלך הסיור ועל הסיוע המועיל בהכנת הסקירה. מימין, מנהלת אגף המסילה הרביעית ותופעת הטבע, מרים פיאניקה, כן, כן: אתם רואים נכון. סיור CivilEng התקיים בסופו של חודש יולי הלוהט ואליו הגיעה מנהלת האגף כחודש לפני לידתה ומיד לאחר ניהול ישיבת עבודה רבת משתתפים. את בקיאותה המופלאה בחומר המקצועי פשוט קשה לתאר. מנהלת האגף אינה מסבירה; היא  שרה בקצב מסחרר את כל המידע שקשור בפרויקט. ידיעותיה אינן מסתכמות בחומר הרלוונטי העכשיווי אלא מגיעות גם הרחק לאחור וקדימה לעתיד. בהזדמנות זו נודה למרים על הסיור המרתק שהובילה ונשלח אליה ברכת מזל טוב גדול לרגל הולדת הבן.

8. מבט נוסף מהאוויר, צפונית לתחנת סבידור. בסביבה זו פורש הנחל מתוואי הרכבת ומתעקל מזרחה. ניתן להבחין שמצפון לתחנה קיימות כבר ארבע מסילות אשר ממשיכות צפונה עד הרצליה.בתחילת 2024 צפויה להיכנס לשירות מערכת איתות חדשה (ETCS). מערכת זו תאפשר את הגדלת הקיבולת בין תחנות סבידור להגנה מ-14 רכבות בשעה לכל כיוון ל-17. זאת, כאשר קיימות רק שלוש מסילות בין שתי תחנות אלו. עם סיום הפרויקט, שהערכות לגביו נעות בין 2028 ל-2030, צפוי שיפור נוסף ומספר הרכבות בציר איילון צפוי להגיע ל-22 רכבות לשעה בכל כיוון. בהמשך, ובתלות ביצועם של פרויקטים נוספים, צפויה הקיבולת בפרוזדור איילון להגיע ל-26 רכבות בשעה (שנת 2030) ו-32 רכבות בשנת 2040.

 9.  בואו נדבר מעט על כמויות. בעבודות קידום הזמינות של 2022 הוטל על הקבלן לבצע 1,000 כלונסאות. "א.מ.צ שמש" עמד היטב במשימה והצליח לסיים 1,030 כלונסאות לאורך הדופן המערבית של התעלה. משמעות הדבר היא שכעת מתבצעות בתעלה עבודות להחזרתה למצבה הראשוני. עבודות קידום הזמינות צפויות להימשך עוד 3 עונות נוספות ולהסתיים ב-2025. בסה"כ נדרש לבצע כ-6,000 כלונסאות לאורך התוואי, אך חשוב להדגיש שמספר זה כולל גם את הכלונסאות אשר יבוצעו במסגרת מכרז הקמת מבנה המסילה ע"י הקבלן שיזכה במכרז נפרד זה.

10. כאמור, עבודות קידום הזמינות מבוצעות סמוך למסילות מחושמלות. ע"מ להבטיח את בטיחות העובדים ושלמות התשתית נדרשה נוכחותם של חשמלאים צמודים בכל שלב עבודות הביסוס. נבדקה נוכחות ותקינות הארקה בכל כלובי הכלונסאות, מכונות הקידוח והמנופים שפעלו סמוך למסילה. בנוסף, הוקם מערך גדול של משגיחי בטיחות. משגיחים אלה דאגו שלא תתבצענה הנפות כלונסאות ללא היתר לכל כלונס וכלונס.

11. אחד מאמצעי הבטיחות שהוזכר בתמונה הקודמת - ביצוע הפרדה פיזית עם הארקה בין תשתית החשמול לכלים ההנדסיים שעובדים סמוך למסילות.

12. אתגרים בפרויקט - מהנכתב עד כה למדנו להכיר את בעיית הגישה אל התעלה, את העבודה לצד מסילה פעילה, את ההתמודדות עם הזרמות מים פיראטיות ומורשות, את דרישות הלו"ז הקפדניות של רשות הניקוז ואת הנחיות הות"ל. בנוסף, לפרויקט המסילה הרביעית קיים ממשק קרוב עם הפרויקט המקביל של נת"י וממשק צמוד ביותר עם פרויקט הנתיבים המהירים של "נתיבי איילון". על אגף המסילה הרביעית להבטיח כי העבודות בפרויקטים סמוכים אלו לא תפגענה בדרישות העבודה שלהן הוא מחויב. לפרויקט המסילה הרביעית קיים ממשק גם עם פרויקטים עתידיים בפרוזדור איילון ובתפקידו להבטיח שעבודות הביסוס בהם תתבצענה כבר בשלב זה ולא לאחר סיום המסילה הרביעית.

13. הליך ביצוע נוסף אשר תואר קודם לכן. בתמונה מופיע אזור בו קיימים שיפועי בטון שמטרתם לתמוך בדפנות התעלה. הבטון פורק ע"י הבאגרים וכפיצוי לתמיכה זו בוצע מילוי זמני לצורך ביצוע הקידוחים. לאחר ביצוע הקידוחים מבוצעים קורת ראש וקיר ציפוי אשר תומכים בדופן הקיימת של מסילה 3.

14. פינוי הבטון המפורק מתעלת נחל איילון.

15. טור הכלונסאות שהוקם צמוד לדופן המערבית של תעלת הנחל. לסיום הקידוחים נלוות מספר פעולות עד להחזרת תעלת הנחל למצבה הנדרש. ביניהן: ביצוע קורת יסוד אשר מחברת את כל הכלונסאות כאלמנט אחד, השלמת רצפת הבטון באזורים שבהם היא פורקה, ביצוע קיר ציפוי לאורך הכלונסאות כדי למנוע זליגת אדמה אל הנחל ועי"כ פגיעה בזרימת הנחל, ניקוי התעלה, פירוק רמפות הכניסה והיציאה אל הנחל ופינוי כ-60,000 מ"ק של מילוי.

16. פעולות להחזרת התעלה למצבה ההתחלתי. בתמונה נראית הכנה ליציקת רצפת התעלה במיקום שבו פורק הבטון.

17. עוד מרכיב ביצוע בדרך למסירת התעלה והשבתה למצבה התחלתי: ביצוע קורה לאורך כל טור הכלונסאות שבוצע צמוד לדופן התעלה

18. כל פרויקט מתחיל ונגמר באנשים אל צוות הרכבת שכבר הכרנו מצטרפים שני אנשי הקבלן. משמאל זיו טרם מהנדס הביצוע ולצידו שלומי שאול מנהל הפרויקט מטעם הקבלן.

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר