ים של אתגרים בהקמת נמל הדרום

מיזמי תשתית ימיים מאתגרים מאד היות והעבודות מתבצעות בים פתוח ותוך התמודדות עם איתני הטבע. בישראל ישנם מאפיינים מסוימים המשפיעים על משטר הרוחות, כמו עונות השנה וסינופטיקה (מצב האטמוספירה בזמן נתון על פני שטח נרחב). בשונה מעונת הקיץ, בימי החורף מזג האוויר אינו יציב, ומתאפיין בשקעים חורפיים ואחריהם רמות, כיווני הרוח משתנים בהתאם למיקום השקע ומיקום הרמה. גובה הגלים יכול להגיע עד לכ-11 מטרים.

 

בנמל הדרום, הנמל החדש הנבנה באשדוד ושייחל לפעול במהלך שנת 2021, מתבצעת הקמת שובר הגלים הראשי במקביל לבניית הנמל, כך שנמל הדרום שנבנה למעשה בים פתוח חשוף לעוצמת הגלים שמגיעים מכיוון צפון מערב ונדרשת היערכות ותכנון מוקדם של העבודות בהתחשב בתנאי ים קשים, בהיבט של התאמת הציוד לסביבת העבודה וביצוע הגנות על תוצרי העבודות שכבר בוצעו (הגנות חורף).

 

שרטוט: חברת נמלי ישראל

 

 הגנות חורף

השאיפה היא ל"סגור" במהירות האפשרית את מתחם שטח הנמל כך שלא תהיינה תנועות גלים בתוך שטח זה, שתפרענה לביצוע העבודות. כך ניתן יהיה להמשיך בעבודות גם בתקופת החורף. עבודות הגנת החורף מתבצעות באזורים החשופים לים הפתוח שעלולים להינזק עקב כוחם הרב של הגלים. לדוגמא, שובר הגלים נבנה באמצעות שלושה סוגים של אבנים (סלעים) במשקלים שנעים בין 0-6 טון כל אבן. האבנים מסודרות בשכבות לפי סוגן ויחד מרכיבים את המבנה. משך העבודה הוא כמה שנים לאור מורכבות הבנייה שכוללת שריון קוביות בטון בדפנות ויציקות בטון לכל אורך המבנה והעומק עד לקרקעית הים שמשפיע על כמויות הסלעים שיש להניח, כלומר בתכנון העבודה נצטרך להתחשב בחודשים שלא יהיה ניתן לעבוד בשל מזג האוויר הסוער וכן במשך הזמן הנדרש לבנות את הגנת החורף והזמן שנדרש לפרקה בסוף התקופה כדי להמשיך ולבנות את השובר גלים.

 

הגנת החורף בנויה מ"שריון" של אבנים במשקל 3-6 טון וקוביות בטון המקיפות את האזור הבנוי כך שלא יהיה מגע ישיר בין הגלים לבינו, "שיריון" זה מונע את סחיפת החומר שיכולה להיגרם ע"י מגע בין הגלים למבנה השובר הבנוי, סחף המסוכן ליציבות שובר הגלים.
 

 

 

דוגמא נוספת לסוג של הגנת חורף היא הגנת רציף. בגבולו הדרומי של הנמל, בסמוך לקו החוף נבנה רציף גוררות מקירות שיגומי פלדה שיוצרים את מסגרת הנמל. עפ"י לוחות הזמנים הקמת הרציף היא אחת מהפעולות הראשונות שהקבלן נדרש לבצע, והיא מהירה יותר מבניית שובר הגלים המשני. המשתמע מכך, הוא שהחלק האחורי של הרציף חשוף לתנועת הגלים, מאזור המיועד בעתיד למילוי. בתקופת החורף תנועת הגלים העוצמתית שמתנפצת על רציף זה עלולה לאיים על שלמותו. במצב הסופי של הנמל, רציף זה מוגן וכמעט אינו חשוף לתנאי הים, אך תכנון העבודה עליו חייב היה לקחת בחשבון את שלבי הביצוע, בהם הוא חשוף ובהתאמה לבצע הגנת חורף סביבו.
 

 

 

ציוד מותאם לים פתוח

סביבת עבודה בים פתוח מאופיינת בגלים גבוהים וסערות בתקופת החורף. חלק עיקרי מההתארגנות לעבודות בים פתוח, הקבלן נדרש בין היתר להתאים את סוג הציוד הימי לסביבת העבודה כדוגמת ג'ק אפ עם כושר העמסה של 250 טון ו 400 טון (דוברה עם 4 "רגליים" שמאפשרת לה להתרומם מעל מפלס מי הים, elevated platform self) שמשמשת להחדרת אלפי שיגומים שהם עמודי פלדה באורכים של עד 34 מטר, בחתך I,AZ ובמשקל של כ 500 ק"ג/מ"א שמוחדרות אחת לתוך שנייה בשיטת זכר נקבה ולכן הדיוק בזמן החדרה הוא חשוב מאוד. הגלים עוברים מתחת למשטח ההגבהה וכך משטח העבודה נשאר יציב, יכולת זו מעניקה יתרון לביצוע עבודה מדויקת בהחדרת השיגומים. 

 

 

פלטפורמת ענק לים סוער

בבניית נמל הדרום שולבה לראשונה דוברת ענק מתרוממת הסופר-פלטפורמה שיוצרה במיוחד עבור הפרויקט בסין וסיימה בימים אלה את עבודתה. פלטפורמת הענק נועדה להחדיר עמודות חצץ בתוואי שובר הגלים הראשי ושובר הגלים המשני של הנמל החדש בעומקים של 18 - 25 מטרים. עמודות החצץ משמשות לטיוב קרקעית הים ותפקידן לשפר את חוזק הגזירה של הקרקע להתמודדות עם רעידות אדמה ולשפר את יציבות שוברי הגלים.
זוהי דוברת ענק מתרוממת מסוג MOON POOL  על שם החלל הפתוח שבמרכז הסיפון שלה, חלל שמידותיה 30*17 מטר. פלטפורמת הענק היא בעלת כושר ההעמסה של 4,000 טון, גודלה 52 מטר על 42 מטר, אורך כל רגל כ-60 מטר ובקוטר של 2.5 מטר. כל רגל מצוידת בשלוש בוכנות המסוגלת לייצר דחף של 350 טון שאמורה להרים את הדוברה או לחלץ את הרגליים מהקרקע בעת תמרון. לדוברה 4 עוגנים במשקל 8 טון כל אחד וכן 2 סירות שירות המיועדות לסייע בעת תמרון הדוברה. על הדוברה יש שני סילוסים של חצץ בגודל 300 מ"ק ומערכת מסועים ומשאבות שמסוגלת לספק כחצץ עד 600 מ"ק בשעה. יתרונה הוא ביכולת להתרומם עד לגובה של 15 מטר מעל פני המים כך שהיא יכולה לבצע את העבודה גם בתנאי מזג אוויר קשים (ים גבוה וגלי) .

 

 

מעקב מתחת למפלס גובה הים

מהעובדים הנדרשים לעבוד בים פתוח נדרשת מיומנות גדולה יותר מאשר עובדים שעובדים במרחב רגיל, מאחר ולא ניתן לראות את העבודות המבוצעות מתחת למפלס גובה הים. לצורך זה קיים מערך בדיקה ופיקוח באמצעות צוללנים, לרבות בדיקות ע"י סירת מדידה המורכבת ממערכת מולטי-בים (Multi-Beam) שזו מערכת סונר שממפה את העבודות שנעשות מתחת למפלס המים באמצעות גלי קול וכך ניתן לעקוב ולפקח אחרי התקדמות העבודות. 

 

לסיכום, עבודות בים פתוח מאתגרות בשל ההתמודדות ההנדסית והלוגיסטית בתקופות החורף. תכנון נכון, היערכות מוקדמת, כלים מותאמים מאפשרים לעמוד באתגר, לקדם את העבודות ולהגן על הקיים.

 

נמל הדרום, 2019. צילום: אלבטרוס.

 

 

 

צילומים לאורך הכתבה: חנ"י/רענן כהן.

 

  • נמל הדרום באשדוד יצא לביצוע בסוף שנת 2014. הנמל יחל לפעול במהלך שנתת 2021 ועם הפעלתו תתווסף תשתית חיונית לסחר הישראלי, תחל תחרות בענף הנמלים ועמה התייעלות ושיפור השירות ליצואנים, ליבואנים, לתעשיינים ולספנות. 
  • קבלן מבצע: חברת PMEC - Pan Mediterranean Engineering מסין.
  • הנמל החדש ולצידו נמל המפרץ המוקם במקביל בחיפה, יגדילו את קיבולת נמלי הים של ישראל במענה לגידול בסחר ולצרכי המשק, יאפשרו את פקידתן של אוניות הענק החדישות והידידותיות לסביבה. אלה אוניות גדולות שאינן יכולות לפקוד את ישראל כיום בשל גודלן, וזאת כשנמלים אחרים באזור כבר ערוכים להן. הודות לקווי הספנות העיקריים שיפקדו את נמל הדרום, הייצוא הישראלי יגיע במהירות ללקוחות חדשים ולשווקים באסיה, באירופה ובארצות הברית. קווי הספנות יביאו את תוצרת ישראל למדינות שונות, ומגוון של מוצרים מכל רחבי העולם יגיעו במהירות לכל בית בישראל.
על המחבר
הוספת תגובה
תגובות
1 תגובות
התמונה של אנונימי
אברהם קראדי
בפרוייקט כזה חלמתי לעבוד כמנהל עבודה, היה בי הרצון ללמוד דברים חדשים טכנולוגיות שאין לנו בארץ, זאת הייתה הזדמנות להתפתח, עשיתי פרוייקטים גם חשובים ומגובנים, מצדיע לכל העושים במלאכה.
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר