ישראל תהפוך למדינה היחידה שבה בונים פרויקטים ללא מהנדסים

בשבוע האחרון תקף בחריפות רשם הקבלנים, עו"ד אמנון כהן, את הוועדה המייעצת לרשם הקבלנים, בטענה כי האחרונה מתנגדת להקלות לקבלנים שהוא מוביל מסיבות לא ענייניות, הנובעות מחוסר ניסיון מקצועי של חברי הוועדה. בניגוד לטענות הרשם, הוועדה שמונתה על ידי שר הבינוי והשיכון, מורכבת ממהנדסים בכירים עם עשרות שנות ניסיון בענף הבנייה ומנציגי האקדמיה.

טענתו של כהן כי ההקלות לקבלנים הן מינוריות, פשוט אינה נכונה. השינויים שאליהם התייחס בדבריו בשבוע האחרון הוצגו בצורה מגמתית ומסולפת. הרשם התייחס רק לשינוי מינורי אחד, בזמן שהוא מסתיר מהציבור את השינויים המהותיים, שיגרמו, לדעת הוועדה המייעצת, לאובדן חיי אדם, ירידה באיכות הבנייה והגדלת הסיכון הפיננסי של רוכשי הדירות (ראו מקרה אורתם סהר ואחרים).

היות ולא התקיים דיון ציבורי לפני גיבוש ההקלות לקבלנים, טוב יעשה רשם הקבלנים אם יחשוף לציבור את ההצעות המדוברות במלואן, ואת העמדה המקצועית של הוועדה המייעצת, כדי שהציבור יקבע בעצמו מה מקצועי, מה מגן עליו ומה מסכן אותו.

כמו בתחומים רבים, גם לקבלנים "דרגות" (נקראות "דרגות סיווג"): קבלן מתחיל נרשם בדרגה 1, וככל שהוא מציג יכולות וביצוע בפועל, כך הוא מתקדם ויכול להגיע עד לדרגה 5, שבה מותר לקבלן לבצע כל פרויקט (למשל, בניית מגדלי עזריאלי בתל אביב). החוק דורש מקבלנים בינוניים וגדולים שיעסיקו מהנדס בכיר (מהנדס לסיווג), שיהיה אחראי על כל המערך ההנדסי, המקצועי, הלוגיסטי, התקשרויות עם מזמיני עבודה וקבלני משנה ועוד. הוא, למעשה, אמור להיות המהנדס הראשי של הקבלן.

מהנדס לסיווג היה מחויב לחתום על תצהיר המפרט את כל תפקידיו (12 סעיפים). ואולם עו"ד כהן ביטל את החובה הזו, ובכך, הלכה למעשה, רוקן מתוכן את תפקידו של המהנדס לסיווג - דווקא במקום שזה היה כה חסר עבור הקבלנים המבצעים פרויקטים בינוניים וגדולים.

כעת, במסגרת ההקלות, הוא יזם את ביטול התפקיד של המהנדס לסיווג (למעט אצל קבלנים בדרגה 5), ובכך השלים את המהלך להתפרקות כמעט כללית מפיקוח הנדסי לפרויקטים בינוניים וגדולים. יתרה מכך, עד היום קבלן היה צריך להעסיק שני מהנדסים - וגם זה בוטל (למעט בדרגה 5). אם השינויים ייכנסו לתוקף, ישראל תהיה המדינה היחידה בעולם שבה מתנהלים פרויקטים הנדסיים ללא מהנדסים.

אלה רק שתי דוגמאות המדגימות כי השינויים שכהן הוביל דרמטיים ביותר וידרדרו את ענף הבנייה, שכבר כיום נמצא במצב רע - לכאוס אמיתי. יש לזכור כי פרויקט בנייה הוא בראש ובראשונה מפעל הנדסי מורכב, שאותו יכול לנהל רק מהנדס - בטח בפרויקטים בינוניים ומעלה. במקום שבו אין ניהול הנדסי מספיק, נוצר כאוס שיוצר בעיות בטיחות וגורם לבזבוז רב של משאבים. חוסר ניהול הנדסי מוביל גם לבעיות איכות - מה שמגדיל את עלות התיקונים בדיעבד, כך שהפרויקט נמשך מעל ומעבר לזמן הנדרש - והדבר מייקר את הפרויקט באופן ניכר. לכן, ההקלות יובילו בלית ברירה לעליית מחירי הדיור, בדיוק בניגוד לדגל שנושא שר האוצר, משה כחלון.

רשם הקבלנים הוא הרגולטור היחיד האחראי על רישום כל הקבלנים בישראל. האחריות שלו כבדה, וכפי שבתי המשפט קבעו לא אחת, "רשם הקבלנים הוא נאמנו של הציבור ושומר הסף של מקצוע הקבלנות לכל שלוחותיו, ועליו להקפיד על כך שבשערים של מקצוע מורכב ורב ענפים זה יבואו רק בעלי מקצוע ראויים ומתאימים - למען הגנה על שלום ובטיחות הציבור, שמשקיע את מיטב כספו".

ועדת זיילר קבעה כי יש להגביר את הפיקוח ההנדסי. ההקלות שמוביל רשם הקבלנים עושות בדיוק את ההפך - ובצורה קיצונית. נוסף על כך, בשעה שעשרות פועלי בניין נהרגים מדי שנה, אין היגיון במדיניות של הקלות, שתביא בהכרח להחמרת הנזקים. מדיניות של הקלה ואי שימוש בסמכויות קיימות היא מסוכנת - ויש להביא לסיומה המיידי.

לכתבה המלאה, לחץ כאן

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר