כביש האפיפיור ישוקע לעומק של עד עשרה מטרים

12.9.2012

חידוש בחלופה המומלצת במסגרת התכניות לשדרוג כביש 77: שיקוע של הכביש לעומק, מתחת למפלס הכביש, לאורך התוואי בקטע שבין טבעון לשדה יעקב. זאת, בנוסף לצמצום, הנמכת והרחקת מחלף ישי מבתי התושבים
 
החברה הלאומית לדרכים בוחנת אפשרות ל"העלמת" כביש 77 מנוף העמק וזאת, באמצעות שיקועו של הכביש המשודרג לעומק שבין 5 ל-10 מטרים מתחת לפני הקרקע ושיפור השיפוע האורכי. ההצעה הועלתה בחודש האחרון ע"י מתכנני הכביש, שהציעו זאת כפתרון שיעלים את ההשפעה על הנוף ואף ישפר משמעותית את הסוגיות האקוסטיות ואיכות האוויר. ההצעה שהוצגה בפני תושבי האיזור, זכתה לתגובות אוהדות בקרב ראשי המועצה האזורית עמק יזרעאל, חברי מועצת רמת ישי וחברי וועד מושב שדה יעקב.
 
השיקוע המתוכנן יתחיל כ-100 מטרים מדרום למושב שדה יעקב ויסתיים אחרי שהכביש עובר מצפון לתקוות יעקב. ארכו של הקטע המשוקע יהיה כ-750 מטרים. כמו כן ממערב לתוואי כביש 77 וצמוד אליו, בגובה פני הקרקע, תיסלל הדרך האיזורית 722, שתתחבר בכמה נקודות את שימושי הקרקע משני צידי כביש 77.
 
בחינת החלופה החדשה התאפשרה לאחר שהושלמו בשבועות האחרונים ביצוע "חתכי בדיקה" ע"י רשות העתיקות אשר במסגרתם לא נמצאו ממצאים היכולים להוות מכשול בפני קידום הפרויקט לביצוע. כמו כן, הושלם סיור עם נציגי משרד הדתות על מנת לקבל את המלצתם לתכנון החדש המוצע.
 
במהלך השנתיים האחרונות נעשו ניסיונות לא מעטים של צוות התכנון, לקבל את הסכמת החקלאים להיכנס לשטח על מנת ולהשלים את "חתכי הבדיקה". זאת, היות והנושא מחייב את הסכמת בעלי הקרקע (עדיין אין תוכנית מאושרת במרחב). השלמת "חתכי הבדיקה" הושלמה רק בשבועות האחרונים.
 
כפי שפורסם, בשנה וחצי האחרונות נבחנות חלופות שונות לשדרוגו של כביש 77, במסגרת התכניות לפיתוח "הזרוע המזרחית" לכביש חוצה ישראל. כביש זה נסלל בחופזה לקראת ביקורו של האפיפיור פאולוס השישי בישראל, בשנת 2000. הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל), קיבלה את המלצת החברה הלאומית לדרכים, שלא לסלול את הכביש בתוואי המאושר בתוך נחל בית לחם (תוואי תמ"א 3). החלפות שנבחנות, הן אפשרויות לכריית מנהרה, או להרחבת הכביש הקיים, לצד סלילת דרך איזורית (722) לטובת המבקשים להגיע לתחנת רכבת העמק שתוקם בכפר יהושע וליוקנעם.
 
כביש 77, בין צומת התשבי לצומת המוביל, הינו עורק תחבורה ראשי עבור הנוסעים בין הגליל לכיוון מרכז הארץ וחזרה ומשמש חוט שדרה תחבורתי שהביקושים לו גדלים משנה לשנה. בעוד ארבע שנים, ישמש הכביש כזרוע מזרחית לכביש 6 וכבר כיום, חשים רבים את הביקושים הגבוהים בנקודות שונות לארכו. אשתקד, סיימה החברה הלאומית לדרכים את הוספתו של נתיב נסיעה לכל כיוון לצורך הכפלת נפח התנועה בקטע שבין צומת ישי לצומת המוביל, אולם בתוואי קיימים עדיין צווארי הבקבוק המחייבים טיפול מקיף.
 

 

גם לכם יש חדשות ? פרסמו אותן ב CivilEng - הפורטל הישראלי להנדסה אזרחית, בנייה וסביבה. כל הפרטים כאן