כביש החוף: הרחבת כביש האורך העמוס ביותר בארץ

התחזית
כביש החוף (מספר 2) הינו כביש האורך המבוקש והעמוס ביותר בישראל. 87 אלף כלי רכב נוסעים בו בכל יום (לפי ספירות שבוצעו בשנת 2012), חלקם הגדול בשעות הבוקר וכמעט כולם נאלצו לבזבז זמן ודלק בפקקי תנועה. קצב הגידול השנתי של מספר כלי הרכב בעשור האחרון בכביש זה, היה בקצה של כ-5% לכיוון דרום וכ-4% לכיוון צפון. החדשות הרעות הן שבמצבו הנוכחי, ללא הרחבתו, יהפוך הכביש לפקק תנועה ענקי לארכה של מדינת ישראל. העומסים הקשים ביותר (היצע שאינו עומד בביקוש) יתרחשו בקטע הדרך מחדרה ועד מחלף חבצלת, דרך המחלפים קיסריה, גבעת אולגה ובית ינאי.

מחלף בית ינאי:

הביקוש לנסיעות
פתיחתו של כביש 6 לתנועה, גרמה לירידה בביקושים בכביש מספר 2. בין השנים 2006 ל-2009 הורגשה ירידה במספר כלי הרכב שנסעו ביממה בכביש, אם כי כביש החוף נותר הכביש המבוקש ביותר מבין דרכי האורך של ישראל. בקרב אנשי הקצוע קיימת הסכמה ברורה כי השארת הכביש במצבו הנוכחי, תגרום לגלישת העומסים לצמתים נוספים ולשעות רבות יותר של היממה.

מספר כלי הרכב בישראל גדל בכל שנה. קצב הגידול הטבעי של האוכלוסייה במרחב הישובים שבין בנימינה לבין כפר ויתקין, צפוי להביא לכמעט הכפלה של מספר התושבים. מ-314 אלף איש בשנת 2007 ל-593 אלף איש בשנת 2030. לצרכי תעסוקה, יתווספו למרחב זה כ-3.7 מיליון מ"ר של מבנים לתעסוקה, בהם איזורי היי-טק, משרדים, תעשייה ושטחי אחסנה. לכך, מתווסף הביקוש מצד תושבי מטרופולין חיפה הנוסעים לעבודה במטרופולין תל אביב, בדרום ובירושלים – ולהיפך.

מחלף ג'סר א-זרקא:

עיקר התכנון
חברת נתיבי ישראל בחנה בשנים האחרונות, אפשרויות שונות לשדרוג כביש החוף, כאשר היעדים העיקריים הם הרחבת הכביש בנתיב נוסף לכל כיוון, הגברת הבטיחות באמצעות ביטול צמתים והקמת מחלפים בכדי לסייע בהפחתת תאונות הדרכים בכביש. שיפור הגיאומטריה תאפשר נסיעת כלי רכב בטוחה ונוחה במהירות מתוכננת של 110 קמ"ש ברוב קטע הדרך. בכדי להגיע אל התכנון הטוב ביותר, בוצעה סדרה ארוכה של בדיקות בתחומי תחבורה, תעסוקה, ההשלכות על הסביבה, השפעה על השטחים הפתוחים, השפעה על המרחב הבנוי ועוד.

בתום הבדיקות, בוצעה בחינה של יותר מ-10 חלופות שונות, בין היתר בצמוד לכביש הקיים, בצמוד למסילת הרכבת, בסיוע חפירה של מנהרות ועוד. כל זאת, במטרה להגיע אל החלופה המתאימה ביותר. דגש גדול בתכנון, הושם על היבטים סביבתיים כגון: אקוסטיקה, איכות אוויר ושיקום נופי, מאחר והכביש עובר באיזור המשופע בפרקים לאומיים ושמורות טבע.

מעבר אקולוגי פארק השרון:

תכולת הפרויקט
1. תוספת של נתיב שלישי לכל כיוון, שדרוג הגיאומטריה של הדרך ושיפור השיפוע האורכי. במלים פשוטות, הסדרת הכביש על מנת להפחית מכלי הרכב את הפניות שמאלה וימינה ואת העליות והירידות.
2. מחלף חדש בצומת ינאי.
3. מחלף חדש בצומת אולגה דרום.
4. מחלף חדש בצומת אולגה צפון.
5. הקמת מחלף מערכתי במחלף קיסריה. המחלף יבטל את הירידה והעלייה לנחל חדרה, בזכות הקמת גשר מעל לנחל (כביש 2 עם כביש 65).
6. בניית מחלפון חדש שיאפשר נגישות מהכביש לישוב ג'סר א-זרקא הצמוד לכביש.
7. בניית מחלף מערכתי בזכרון יעקב (כביש 2 עם כביש 70).
8. הקמת מעברים אקולוגיים בשטחם של פארק השרון וחולות קיסריה.
9. שדרוג גשרי נחלים: אלכסנדר, חדרה, עדה, תנינים ודליה.
10. הקמת גשרי הולכי רגל: הדסה נעורים וגשר נחל חדרה, שהינו חלק משביל ישראל.
11. הנגשת מעברים לתנועה גלגלית: גשרי המחלפים וגשרי הולכי הרגל יותאמו גם למשתמשים בכסאות גלגלים.
12. מתן פתרון אקוסטי לישובים הגובלים בתוואי הכביש.
13. טיפול נופי לאורך התוואי.

מחלף זיכרון יעקב:

אמות מידה
1. מעבר בשטחים רגישים מבחינה סביבתית.
2. שימור רצף שטחים פתוחים ומסלולי טיולים.
3. השפעות חזותיות על שטחים פתוחים.
4. ערכי טבע.
5. פוטנציאל שיקום ערכי טבע.
6. שימור מסדרונות אקולוגיים.
7. התאמה תכנונית לייעודי הקרקע.
8. קונפליקטים עם שימושי הקרקע.
9. פגיעה בשטחים חקלאיים.
10. שטחים כלואים.
11. איחוד תשתיות.
12. שטחי מחלפים.
13. מפגעי רעש.
14. זיהום אוויר. השפעה חזותית על הסביבה הבנויה.
15. השפעה תפקודית על הסביבה הבנויה.
16. מורכבות ביצוע.
17. ניקוז.
18. היבטים כלכליים (פגיעה מסחרית בהשקעות בהיקפים של מיליארדי שקלים).

תוואי כללי של כביש החוף:

כביש החוף:

  • נפתח לתנועה: 1950 (תל אביב עד נתניה).
  • נפתח במלואו (ת"א - חיפה): 1969.
  • אורך הכביש: כ-90 ק"מ.
  • התוואי המטופל כיום: חבצלת - נתניה.
  • התוואי שיטופל: זכרון יעקב – חבצלת השרון.
  • התוואי המתוכנן לטיפול: כ-40 ק"מ.
  • עלות הפרויקט: 2.2 מיליארד שקל.
  • גשרים חדשים ומשודרגים: גשר מעגן מיכאל, גשר מעין צבי, גשר פל-ים, גשר הולכי רגל נעורים, גשר הולכי רגל נחל חדרה.
  • מחלפים חדשים ומשודרגים: ינאי, אולגה דרום, אולגה צפון, קיסריה, ג'יסר א-זרקא, זכרון יעקב.
  • שמירת רצפים: מעבר אקולוגי פארק השרון ומעבר אקולוגי חולות קיסריה.
  • גשרי נחלים חדשים: גשר נחל אלכסנדר, גשר נחל חדרה, גשר נחל תנינים/עדה.
הוסף תגובה
7 תגובות
התמונה של אנונימי
רונית
חבל שמתחילים להרחיב את הכביש מזכרון יעקב, כאשר הפקק כל בוקר מתהווה החל מנתניה דרומה. כדאי להתרכז במיקום הבעייתי ביותר. אם וכאשר יהיה צורך וכסף מיותר, יוכלו להמשיך אותו צפונה יותר.
התמונה של אנונימי
משתמשת בכביש
באמת חלם. מחכות לנו 7 שנים של עבודות, בכביש האורך העמוס ביותר בישראל. 92.6 אלף מכוניות בממוצע יהיו תקועות כל יום. 7 שנים במקום לסלול כביש חלופי ולגזור את הסרט אחרי 3 שנים, בלי להפריע לאף אחד.
התמונה של אנונימי
משתמשת בכביש
באמת חלם. מחכות לנו 7 שנים של עבודות, בכביש האורך העמוס ביותר בישראל. 92.6 אלף מכוניות בממוצע יהיו תקועות כל יום. 7 שנים במקום לסלול כביש חלופי ולגזור את הסרט אחרי 3 שנים, בלי להפריע לאף אחד.
התמונה של אנונימי
אזרחית מודאגת
רצף של פגמים וכשלים בתהליך קבלת ההחלטות. הייתה חלופה בתוואי המסילה שתוכננה כבר ב 1976- זולה בפער של מיליארדים, מהירה, בטיחותית, ושאינה פוגעת בנהגים, בתושבים ובטבע המיוחד. זה עניין למבקר המדינה! מי מתכנן כבישים במדינה הזו? מי מאשר את התכניות הרומסות והנחותות האלו?
התמונה של אנונימי
תושבת חלם שהתעוררה הבוקר
בדיעבד!! ראיתי את זה רק בדיעבד :○
התמונה של אנונימי
יובל כהן
ישנו פתרון של המשך כביש החוף בצמוד לפסי הרכבת (כביש 20) במקום להמשיך ולהשתמש בקטע הכביש הקיים שאין בו שום היגיון. ואז גם ייחסכו מאיתנו 5 שנים של פקקים ותאונות בזמן שבו ירחיבו את כביש החוף
התמונה של אנונימי
תושבת חלם שהתעוררה הבוקר
פחחחחחח מחלף חדש, עוד מחלף חדש, עוד מחלף חדש, עוד מחלף חדש, עוד מחלפוני חמודוני חדשוני, ועוד מחלף חדש ועדיין לא יהיה חיבור של העורק הראשי לאורך המדינה עם הדרך המהירה 9 לרוחב המדינה פחחחח ומי ישלם 2 מיליארד שקל יותר במקום תוואי המסילה שאין בו בכלל מחלפים והוא 4 נתיבים לכל כיוון ישר וקצר ומוכן ג י א ו מ ט ר י ת. אזרחי חלם :) ומי עשה חשבון בדיאבד ושמח שהפרוייקט הנבחר עולה 2 מיליארד שקל יותר מתוואי המסילה? נבחרי חלם :) ומי יעצור את הבהלה לרמוס אותנו חיים, את הכיס, את הדיונות, את הבריאות שלנו עם פקקים לשבע שנים ואז לעוד שבע שנים? בג"צ כביש 2!!! ב ה צ ל ח ה !!!
צור קשר