כחלון טוב לקבלנים?

במחצית הראשונה של 2015 נמכרו 20,334 דירות חדשות כך עולה מנתוני העסקאות שנרשמו בקבצי מס רכישה ומס שבח ועובדו על ידי מחלקת המחקר והאסטרטגיה של חברת אלדר שיווק זאת בזמן שבכל שנת 2014 נמכרו 27,182 דירות ובשנת 2013 נמכרו 27,266 דירות חדשות. בהשוואה למחצית הראשונה של 2014 מדובר בזינוק של כ- 70% במכירת דירות חדשות.

 

 

שיעור הדירות החדשות מכלל הדירות שנמכרו זינק השנה ל- 31%. כלומר, כמעט כל דירה שלישית נמכרה מתחילת השנה על ידי חברות הבניה. בשנים קודמות נעו שיעורי הרכישה של דירות חדשות סביב 23%. בנוסף, גם ברכישת דירות יד שניה חלה עלייה השנה - במחצית הראשונה של השנה נמכרו 45,516 דירות יד שניה בהשוואה ל 72,377 בכל השנה שעברה.

רוני כהן מנכ"ל אלדר שיווק מציין כי כאשר בוחנים את הנתונים החודשיים רואים שחודשי השיא במכירת הדירות החדשות נרשמו בחודש דצמבר 2014 שבו נמכרו 3715 דירות חדשות. לאחר ביטול תוכנית מע"מ אפס, המגמה המשיכה גם בחודשים ינואר ופברואר, אולם השיא נרשם בחודש יוני 2015 בו נמכרו 4596 דירות חדשות המיוחסות להעלאת מס הרכישה החפוזה על ידי שר האוצר משה כחלון שהשפיעה לא רק על המשקיעים, אלא גם על משפרי דיור וזוגות צעירים שהזדרזו לקנות דירות לפני שהמחירים יעלו.

 

 

לדברי רן ינאי, מנכ"ל חברת הבניה צ.פ "את המחצית השנייה צריך לחלק ל-2 חלקים. הרבעון הראשון אופיין בעלייה חדה ברכישת דירות חדשות מכיוון שהממשלה הייתה עסוקה בבחירות ונתנה לשוק לעבוד. כאשר לא מפריעים לשוק החופשי נוצרת סביב עסקית בריאה והשוק עובד. סוף המחצית השנייה התאפיינה בפאניקה - החל ממשקיעים שרכשו דירות לפני העלאת המס ועד משפרי דיור שרצו למשרדי המכירות מחשש שכל המכרזים בשנים הקרובות יהיו במחיר למשתכן".

בתחום הבניה העצמית הכולל בעיקר קבוצות רכישה נרשמו 9446 עסקאות במחצית הראשונה של 2015 לעומת 9214 עסקאות במחצית הראשונה של 2014 ו-18,161 בכל שנת 2014 .

כך לדוגמא קבוצת הורוביץ, בבעלות חני הורביץ; זכתה בחודש מרץ השנה באופציה לרכישת מגרש לבניית מגדל הכולל 70 יח"ד בשכונת אם המושבות בפתח תקווה, ולאחר ארבעה חודשים בלבד הקבוצה מכרה את כל הדירות בפרויקט. במקביל, היא חתמה על אופציה נוספת לרכישת מגרש נוסף בשכונה לבניית מגדל "My Horowitz" הכולל 80 יח"ד. פרויקט אחר שהיא משווקת הוא בניין בוטיק של הכולל 43 יח"ד ברחוב דרך שלמה 117 בתל אביב ובתוך חודש נמכרו בו 20 יח"ד. חני הורביץ מציינת כי "התחושה היום בשוק היא שלממשלה אין את הכלים להורדת מחירי הדירות בטווח הקרוב ולכן הרוכשים אינם יושבים על הגדר והביקושים גבוהים".

לדברי אבי טוריסקי, מנכ"ל ובעלים של חברת רותם שני "לכאורה נתוני המכירות מצויינים ופועלים לטובת היזמים אך בפועל אין תחושת אופוריה בענף . כיום שוררת אי-וודאות מאוד גדולה בשוק הדיור בשל התוכניות הממשלתיות הבאות, כמו תוכנית מחיר למשתכן שעלולה להשפיע על המכירות של הקבלנים שרכשו קרקעות במחיר מלא באזורים סמוכים לפרויקטים שיבנו, הצהרות שר האוצר שבכוונתו לבנות דירות ב"ליסינג" תוך שהוא נעזר בחברות ובמימון זר, כל אלו כבר לא משפיעים על רוכשי הדירות אבל הם בהחלט משפיעים על חברות הבניה ועלולות לגרום לעצירה בהתחלות הבניה".

 

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר