כנסת ירוקה - הפרויקט שיהפוך את בית המחוקקים הישראלי לפרלמנט הירוק ביותר בעולם

פרויקט "כנסת ירוקה" הוא פרויקט הדגל של יו"ר הכנסת, יואל יולי אדלשטיין, בניצוחו של מנכ"ל הכנסת, מר רונן פלוט. פרויקט הכנסת שהושק ב1.1.2014 הוא פרויקט רב-שנתי שמטרתו להפוך את הכנסת לבית שתפיסת הקיימות (תפיסה רב-ממדית ובין-תחומית הבוחנת את כלל חיינו בממדים של סביבה, חברה וכלכלה) היא התפיסה המכוונת את התנהלותו. לתהליך זה יהיו שותפים רבים: חברי הכנסת, עובדי הכנסת, הפורום הירוק של הכנסת, הארגונים הסביבתיים והחברתיים כמו גם כלל אזרחי ישראל שהכנסת היא ביתם וגם הם רשאים ומוזמנים לחוות דעתם על אופן התנהלות הכנסת. הפרויקט יכלול שדות פעילות רבים: הנחיית חברי הכנסת, הדרכת עובדי הכנסת לפעילות מקיימת, יצירת ניירות עמדה ופרויקטים שיהפכו את הכנסת למקום מקיים יותר, ולבסוף הפיכת תפעול הכנסת למקיימת יותר על ידי חטיבת התפעול של הכנסת שתתכנן ותבצע שורת פרויקטים מקיימים.

בתחילת שנת 2014 תשיק הכנסת את שלב א' של הפרויקט, שיתבצע בשנים 2014-2015, שעיקרו בכ- 12 פרויקטים המתמקדים באנרגיה ומים. הפרויקטים כוללים, בין השאר, הקמת שדה סולארי לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת שיתפרס על 4500 מ"ר, החלפת מאות נורות לנורות לד, החלפת מערכות מיזוג אוויר במרכז האנרגיה, כיבוי כלל המחשבים בסוף היום באופן אוטומטי, בדיקת אופן צריכת המים של הכנסת בגינון ומעבר למודל השקיה חסכוני יותר, התפלת מי העיבוי של מערכות המיזוג ושימוש בהם לצרכי השקיה ועוד. בפרויקטים שיבוצעו בשנים 2014-15 יושקעו כ- 7 מיליון ₪. כלכליות כלל הפרויקטים נבחנה ונמצא כי הם יחזירו את עצמם בזמן ממוצע של כ-5 שנים. כמו כן, החיסכון באנרגיה, יפחית את שיעור פליטות הפחמן של הכנסת ובכך יקטין את טביעת הרגל האקולוגית של הכנסת. החיסכון הכספי השנתי נאמד בכמיליון ₪ לשנה והוא יועבר ל"קרן ירוקה" שתהיה מיועדת הן להמשך פרויקט "כנסת ירוקה" (כלומר הרחבת כלל הפרויקט לפרויקטים נוספים) והן לרווחת העובדים, כמקובל בעולם הרחב. בתום ביצוע הפרויקט, הכנסת תהיה הפרלמנט הירוק ביותר בעולם.

לסרטון - כנסת ירוקה לחץ על התמונה:

במסגרת פעילויות לשיתוף הציבור בפרויקט, חלק א' של פרויקט כנסת ירוקה הוצג לפני מספר שבועות לנציגות בכירה של ארגוני הסביבה שהובלו על ידי ארגון הגג "חיים וסביבה". בפגישה הוחלפו רעיונות חשובים והוסכם על המשך שיתוף פעולה והחלפת רעיונות לקידום הפרויקט. ארגון הגג "חיים וסביבה" ונציגים בכירים של ארגוני הסביבה היו שותפים לטקס ההשקה של הפרויקט. 

במקביל להוצאה לפועל של חלק א' של פרויקט "כנסת ירוקה", צוות המשימה לפרויקט "כנסת ירוקה" ממשיך לעבוד על תכנית עבודה רב-שנתית שתהווה את חלקו השני של הפרויקט. הנושאים שיידונו, בין השאר, הינם: הסביבה הגיאוגרפית של הכנסת – אפשרות לתכנון פארק מקיים המשלב ניהול של מגוון המינים וגינה קהילתית מקיימת (בשיתוף קק"ל והחברה להגנת הטבע) פרויקט כנסת ירוקה ובנין הכנסת כבנין מלמד (בשיתוף מרכז השל לקיימות והמועצה לישראל יפה) עידוד שימוש בתחבורה ציבורית (בהובלת הפורום הירוק של הכנסת), החלפת צי רכבי הכנסת לרכבים היברידיים ועוד. 

יצוין כי כבר כיום מתקיימת פעילות מקיימת בכנסת. עובדי הכנסת ממחזרים נייר, משתדלים למעט בהדפסה ומדפיסים בהדפסה דו-צידית. כמו כן קיים מחזור של בקבוקים המחויבים בפיקדון ומנכ"ל הכנסת החל בעידוד העובדים לחיסכון בחשמל עם כניסתו לתפקיד. במישור החברתי, מנכ"ל הכנסת השיק השנה פרויקט התנדבות בו כל אחת מיחידות הכנסת מתנדבות לפעילויות שונות. כך לדוגמא, בחנוכה האחרון חטיבת התקשורת חגגה את הלילה הראשון של חנוכה יחד עם חניכי בית עיוורים בירושלים ובפגרת הקיץ חטיבת התפעול עזרה לשפץ, לצבוע ולתקן חווה של נוער בסיכון. הכנסת גם מקיימת הדרכות לנוער עם מוגבלויות ואף מעסיקה, כעובדי כנסת, אנשים עם מוגבלויות שונות.

כך זה ייראה:

 

פרויקט כנסת ירוקה – היסטוריה

ניתן לומר שתחילתו של פרויקט "כנסת ירוקה" היה בהקמת "הפורום הירוק" של הכנסת על ידי גב' ליאת קוניצקי, כיום ראש אגף המבקרים של הכנסת, לפני כשלוש שנים. הפורום הירוק הוא צוות חשיבה (Think Tank) שחברים בו אנשי מקצוע שונים בתחומי הסביבה מיחידות הכנסת השונות. הפורום הירוק גיבש במהלך השנים ניירות עבודה ומסמכי עמדה בתחומי סביבה שונים הכוללים הצעות מעשיות לקיימות בכנסת. בכנסת ה- 18 הוחלט לאמץ את המלצת הפורום כי הכנסת תפעל במתווה של החלטת ממשלה "ממשלה ירוקה" ונוצרה התקשרות עם שתי חברות ייעוץ הפועלות מטעם החשב הכללי באוצר להטמעת קיימות במשרדי הממשלה, "גדיר הנדסה" העוסקת בעיקר בתחום האנרגיה ו"יעד ירוק" העוסקת בתחום הייעוץ והניהול הסביבתי. חברת גדיר השלימה, לפני כשנה, סקר אנרגיה מקיף וחברת "יעד ירוק" ביצעה סקר סביבה מקיף הכולל המלצות ל"יירוק" הכנסת. בערב חג סוכות האחרון, החליטו יו"ר הכנסת והמנכ"ל להוציא לפועל את חלק א' של פרויקט כנסת ירוקה לאחר עבודה של צוותים רבים בכנסת שהרכיבו את הפרויקט המתבצע כעת. 

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר