כנס חדשנות בענף הבנייה: כיצד מכניסים חדשנות לענף מסורתי?

הבוקר (ד') נערך בתל אביב כנס חדשנות בענף הבנייה: מנוע צמיחה, שמטרתו לייצר שיח בין קבלנים ויזמים לבין חברות טכנולוגיות ותעשתיות שמפתחות פתרונות לבעיות הקיימות בענף הבנייה.

 

נציגי רשות החדשנות, בראשותו של ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות והמדען הראשי במשרד הכלכלה, הציגו את פעילותה, לרבות אפשרויות המימון. כמו כן, סיפרה שרת הבינוי והשיכון, ח"כ ד"ר יפעת שאשא-ביטון על אתגרי משרדה בהקשרי חדשנות והבעיות הקיימות בענף הבנייה. גם ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ, סיפר על אתגרי הענף מראותם של הקבלנים ואף ציין שככל שהמדינה תקדם את נושא החדשנות, לרבות שימוש ברובוטים לטובת מלאכות מסוימים באתרים, ירד הצורך לעובדים זרים בענף. 

 

המשותף לכולם הוא הצורך האמיתי שעולה בקרב היזמים, הקבלנים והמדינה בשיפור איכות הבנייה באמצעות טכנולוגיה, לרבות שיפור הבטיחות וניהול האתרים. 

 

 

 

שאלת המימון

למעט הסוגיות שכבר הזכרנו, הועלו סוגיות נוספות שחדשנות יכולה לפתור: שאלת חומרי הגלם, שחלק גדול מהם מתבזבז ולכן יש לעודד שימוש בחומרים ממוחזרים; נושא שימור האנרגיה, תיעוש וייעול תהליך הבנייה; השאיפה למכון מחקר ישומי שיסייע בקידום מיזמים ועוד.

 

גיל שאקי, מנהל ענף אנרגיה, קיימות ותשתיות, ברשות החדשנות וטלי הירש שרמן, מנהלת אגף תורת הבנייה ופיתוח הנדסי, משרד הבינוי והשיכון, העלו לדיון את נושא המימון מצדה של רשות החדשנות. השניים הציגו את תכנית המימון החדשה שמובילים רשות החדשנות ומשרד הבינוי והשיכון, שעומדת בשלבה הראשוני על סך של שישה מיליון שקל. מטרת התכנית היא לחבר בין קבלנים ויזמים לטכנולוגיות החדשנות שלהן יש דרישה בשוק ולכן, אם מדובר בטכנולוגיה נדרשת ובעלת ביקוש, רשות החדשנות ומשרד הבינוי והשיכון יסייעו במימון. במוקד, כאמור, עומדת איכות הבנייה, ניהולה, נושא הבטיחות והבקרה. 

 

כיצד בוחרים את מי לממן? השניים מסבירים כי תעדוף הבקשות מתבצע לפי הערך שמציעה הטכנולוגיה לענף. נבדקת החדשנות הטכנולוגית לעומת העולם, הפוטנציאל העסקי (עד כמה ניתן למכור את המוצר) האימפקט שייצר המוצר על השוק והאם הוא מתאים לסוגים רבים של פרויקטי בנייה. 

 

 

חברות שהטמיעו תהליכים טכנולוגיים

צחי פלאטו הציג את "קונטק", תכנית שמטרתה לייצר אקוסיסטם להגדרת כמות המיזמים העוסקים בתחומי הבנייה.  במסגרת האקוקיסטם מתפעלת קונטק קהילה הכוללת סטרטאפים, חברות משלל תעשיות הבנייה, קבלנים, חברות תוכנה, גופים רגולטוריים, קובעי מדיניות ומשקיעים. המטרה ברורה: מיקסום החיבורים העסקיים בין הסטרטאפים לתעשייה בארץ ובעולם, וכן עזרה בקבלת השקעות בשלבים המוקדמים של הקמת המיזם. איך עושים את זה? באמצעות שולחנות עגולים, מיטאפים, ימי הדגמה, האקתונים ועוד. בהקשר זה, הציגו שלוש חברות - שיכון ובינוי, אלקטרה בנייה וקן התור - את האתגרים שלהן. יוגב קציר, מנכ"ל מעבדת החדשנות INFRALAB מבית שיכון ובינוי, סיפרעל הטמעת טכנולוגיות בחברה שמטרתן לייעל תהליכים; גיא שם טוב, מהנדס ראשי של אלקטרה, הדגים כיצד באמצעות חדשנות שינו באלקטרה את חווית הלקוח - הוא יכול להכנס לאפליקציה בכל רגע, לראות באיזה שלב נמצא הפרויקט, מה בנו ומה עדיין חסר ואף בהקשרי שינויי הדיירים. אלקטרה גם הטמיעה תהליך טכנולוגי לטובת בטיחות באתר (סריקת תווי פנים שמאשרת אם האדם אמור להיות באתר או לא), דיגיטציה של ניהול האיכות ואף טכנולוגיה ששיפרה את תפוקת מעליות המשא, דבר שחסך בזמן יקר ובכסף. מתן קן-תור מ"קן התור" הסביר שבענף הבנייה, שבו התרבות הארגונית מורכבת מפועלים משלל מדינות, עם הרגלים שונים ורמת מקצועיות שונה. העובדים לא עוברים הכשרות אמיתיות יסודיות ולכן הטכנולוגיה נדרשת כדי לתת פתרונות לבעיות אלה ולגשר על הפער בין הרצון לאיכות ולייעול העבודה לבין הבעיות בשטח.

 

לאחר מכן התבצעה הצגה של המיזמים השונים בענף הבנייה, שנבחרו על ידי רשות החדשנות להציג בכנס. הציגו: BuildOs, Civdrone, Clean Glass Solutions, Criaterra, Foldstruct, Genda, Holoarch, Iform, JustManage, Imeasure, Okibo, Paragroup, SciMap, Ota-iot, Future-strings. 

 

הכנס נחתם בדיון סביב סוגיית מהירות הטמעת הטכנולוגיה בענף הבנייה. 

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות
1 תגובות
התמונה של אנונימי
אריק(Sabaza באנדרואיד)
הייתי בכנס זה הרושם שקיבלתי בגדול כנס מלמד מאוד, חידד לי כמה דברים, לא ידעתי על העזרה הכספית שהקרן יכולה לתת. לחלק הפחות חיובי מבחינתי... כיזם של אפליקציה שכבר נמצאת בשימוש, היו הרבה יותר סטרטאפיסטים מאשר אנשים מתחום הבנייה שאפשר לפנות אליהם גם אנשים שפנינו אליהם השתדלו לסגור את השיחה מהר ולברוח, לא ממש הקשיבו ובגדול נתנו הרגשה של סטרטאפים בואו תרדפו אחרינו. דוגמא אלקטרה בנייה שקידמה את המיזמים שלה ודיברה 5 דקות על כל הפלאים שהיא עושה בתחום החדשנות והאפליקציות, וגם חברות בנייה האחרות נתנו הרגשה של תרדפו אחרינו כאילו כדי ליצור תחרות של הרבה סטרטאפיסטים מתחרים על מספר קטן של מיזמים. כמו כן היה יכול לעזור לחדשנות אם אנשי הבנייה היו פותחים קצת יותר את הדלת כדי לשמוע רעיונות, פה יש קצת בעיה.
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר