גמר חתימה טובה!!!

כשלים בציפוי אפוקסי בחניונים תת קרקעיים

פיתוחו וקצב גידולו של ענף הרכב בישראל עולה בהרבה על יכולת הנתיבים ועל יכולת החניונים בערים להכילו. כתוצאה מכך, נוצרים פקקי תנועה גדולים ומחסור חמור בחניונים.

 

בישראל, בניית מבנה מגורים גדול או משרדים, מחויבת ביצירת מקומות חניה לדיירים. בשל מצוקת המקום והקצאת הקרקעות, החניון בד"כ נבנה תת קרקעית, מתחת למבנה עצמו. רצפת החניון התת קרקעי עשויה בטון. לרצפת הבטון עם גמר החלקת הליקופטר, חסרונות רבים: הבטון חשוף ומוכתם בקלות, סופג לכלוך ומשחרר אבק. כמו כן, צבעו הטבעי אינו מאפשר את השתקפות התאורה, הניקיון והתחזוקה קשים מאוד או בלתי אפשריים, ייתכן כי סדקים יופיעו ועם הזמן הם יחמירו. במקרים אלה, הגמר הסטנדרטי הרגיל המקובל והמומלץ הינו ציפוי ע"ב אפוקסי שלו היתרונות הבאים:
• קל לניקוי.
• ניתן לבצע מגוון רחב של צבעים, דבר המגדיל את הערך האסתטי של החניון ומגדיר בבירור את האזורים השונים - מיסעות, תאי חניה, מדרכות, רמפות וכו'.
• ניתן לסמן כל מקום חניה בקלות (גבולותיו ומספר הזיהוי שלו).
• ניתן לסמן את כיוון התנועה ולהתאים אישית כל מקום חניה (רגיל, נכה, עבור מכוניות עם הובלה לתינוק וכו')
• ניתן לתת גמר עליון המונע החלקת הולכי רגל על פי דרישות התקנים או החלקת כלי רכב במיוחד ברמפות.
• קיימות וחיי שירות ארוכים (בהתחשב בביצוע מקצועי ושימוש בחומרים איכותיים).
• מעלה את הערך האסתטי והפונקציונלי של החניון והבניין.

 

הצלחת ציפוי הרצפה באפוקסי תלויה בכמה גורמים שיש לקחת בחשבון בביצוע, אשר יש להגדירם מראש ע"י מפרט מקצועי. בהיותי יועץ לציפויים פולימריים של רצפות בטון אני מקבל פניות רבות, בין היתר, לגבי כשלים שנתגלו ברצפות שכאלה, שבהם אני נדרש לחוות דעת מקצועית על הסיבות לכשל ועל אופן התיקון (לצערי יש גם לא מעט חוות דעת משפטיות בעניין). לפני סוג זה של התייעצות ו/או חוות דעת, אני מבקר באתר והדבר הראשון שאני עושה הוא לצלם את הפגמים. להלן תצלומים של כמה פגמים שנמצאו:

 

חוסר אחידות בגמר פני השטח.

 

בעיות קשות בהכנה התשתית טרום ביצוע הציפוי (תאמינו או לא, זה ציפוי חדש).

 

תפרי התפשטות שטופלו בצורה חובבנית.

 

התקלפות הציפוי.

 

התקלפות הציפוי.

 

תפר התפשטות לא מטופל, התקלפות ושחיקת הציפוי. 

 

סדק לא מטופל, שריטות (חוסר עמידות לשחיקה).

 

שחיקה והתקלפות.

 

ניסיונות תיקון שכשלו ו/או נראותם מזעזעת.

 

מושלם לא? אכן נראה ציפוי אחיד, דבוק היטב ומבריק, אך אינו תואם את תקן ת"י 2279 (התנגדות להחלקה של משטחי הליכה קיימים ושל מוצרים חדשים המיועדים למשטחי הליכה). ולכן יש סיכון גבוה להחלקה של הולכי רגל, לנפילות, לפציעות ולתביעות משפטיות.

 

לאחר שזיהיתי את הפגמים המוזכרים, אני מבקש מהלקוח את המידע הבא:

1.    האם קיים מפרט טכני מיוחד לביצוע ציפוי רצפת החניון, הכולל את כל השלבים הנדרשים לביצוע מיטבי של הציפוי?
2.    האם קיימת הצעת מחיר מפורטת המציינת את המאפיינים של עבודת הציפוי?
3.    האם הזמנת הרכש תואמת את כל הפרטים של הצעת מחיר?
4.    האם היה ליווי מקצועי כלשהו במהלך ביצוע העבודה? 
5.    כיצד נבחר הקבלן?
6.    האם הרקע של הקבלן אומת?
7.    האם נמדדו רמת לחות הבטון או שחרור אדי מים לפני תחילת העבודות?
8.    האם טמפרטורת הבטון והסביבה נמדדו לפני ובמהלך העבודה?
9.    האם ידוע מראש איזה סוג של חומר ומי יצרן ומה ניסיונו הקבלן בחומרים אלו?
10.  האם בוצעו בדיקות כגון דרגת הידבקות האפוקסי לבטון? עובי הציפוי נמדד בגמר העבודה?
11.  האם אומתה ההתאמה עם ת"י 2279 (התנגדות להחליק בסוף העבודה) ו-ת"י 755 ו-ת"י 921 לפני התחלת העבודה?
 

 

 

 

תשובות

באופן כללי, התשובות מגוונות בין לקוח ללקוח. להלן דוגמאות.
1.   האם קיים מפרט טכני?

לא, לא היה מפרט טכני של היצירה שבה מצוינים התנאים לביצוע העבודה, כגון:
•    דרישות של סוג בטון (התנגדות דחיסה המתיחה ועוד).
•    גיל מינימלי של בטון.
•    אחוז מקובל של לחות פני השטח (המצוין בגיליון הנתונים הטכני של החומר על ידי הספק) המציין איזה מכשיר נמדד.
•    אחוז מקובל של הלחות היחסית של הבטון לעומק בהתאם למה שמצוין בגיליון הטכני של החומר על ידי הספק, ונמדד לפי שיטת הבדיקה הסטנדרטית ASTM F2170-11 לקביעת לחות יחסית בלוחות בטון באמצעות בדיקות In-Situ.
•    הטמפרטורה המינימלית והמקסימלית של הבטון.
•    טמפרטורת סביבה מינימלית ומקסימלית.

•    דרישת טמפרטורת הבטון והחריגה מנקודת הטל כפי שצוין על ידי הספק.

 

2.   האם הקבלן הגיש הצעת מחיר מפורטת המציינת את המאפיינים של עבודת הציפוי?

•    באופן כללי, החברות או הקבלנים המבצעים עבודה עם הפגמים המתוארים בתמונות, אינם מספקים הצעת מחיר מפורטת המציינת את המאפיינים של החומר או את האופן שבו הם יבצעו את העבודה, ולכן נוכח הכישלון הקשה מאוד שלהם, דווקא קל להעביר עליהם את נושא  האחריות המשפטית. בנוסף, בהצעת מחיר שמעביר קבלן חייב להופיע כי החומר המיועד עומד בדרישות של IS 755 ו- IS 921.

 

3.    האם בוצעה הזמנת רכש שתואמת את הצעת המחיר?

•    אם לא הייתה הצעת מחיר מפורטת, לא ניתן להפיק הזמנת רכש עם כל הדרישות ההכרחיות.

 

4.    האם היה פיקוח מקצועי על ביצוע העבודה ואיכות החומרים?

•    ללא בסיס של מפרט טכני, גם אם יש ליווי זה או אחר, קשה לפקח על העבודה, ולכן זה לא נשלט.

5.    כיצד נבחר הקבלן?

•    באופן כללי, קבלן נבחר עפ"י המחיר ולפעמים על פי המלצת מכר או ספק חומרים, אך מבלי לוודא את ההתייחסויות שיש לציין במפרט הטכני של העבודה או כפי שנאמר במכרזים הציבוריים, כי הקבלן עומד בתנאי מינימום של תנאי הסף.

6.   האם נבדק הרקע של הקבלן?

• באופן כללי, זה לא נעשה.

 

7.    האם רמת הלחות של הבטון או שחרור אדי מים נמדדו לפני תחילת העבודה?
8.    נמדדו טמפרטורת הבטון והסביבה לפני העבודה ובמהלכה?
9.    אילו חומרים היו בשימוש?

•    כאשר אין מפרט טכני, אף אחת מהדרישות הללו לא מבוצעות.

 

10.  נמצא כי העבודה נעשתה כראוי לגבי התנגדות החלקה, הדבקות האפוקסי על הבטון, ו-את עובי הציפוי? 

כשיש מפרט טכני, וכדי לברר הערכים תואמים עם הדרישות המפרט יש לבצעה שלושה סוגי בדיקות:
‏א. התנגדות להחלקה (לפי תקן ת:י 2279),
‏ב. הידבקות ועובי. בדיקות הידבקות יבוצעו עפ"י ת"י 1920 חלק2 / ת"י 1555 חלק 3. 
‏ג. המדיד. בדיקות העובי יבוצעו באמצעות קליבר. 

 

מסקנה:

כשל של ציפוי אפוקסי נובע מהפרה של כל או חלק מהדרישות שהוזכרו לעיל. כדי לקבל עבודה מוצלחת ומקצועית, נדרש מצד אחד קבלן מקצועי עם ניסיון רב בתחום זה של ציפוי רצפות ומצד שני - לא פחות חשוב - נדרש אפיון מדויק של פרט הביצוע, מפרט טכני, התאמה של חומרים, בדיקות נדרשות וכד'. אפיון הביצוע הינו שירות שעלותו זניחה יחסית לעלות הפרויקט אך במקרה של כשל בציפוי, חשיבותו מכרעת. 

להלן תמונות של פרויקטים מוצלחים שעומדים בכל הקריטריונים המוזכרים לעיל:

 

תוצרת הארץ.

 

ארלוזורוב 17.

 

עזריאלי שרונה.

 

אמות אטריום.

 

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות
2 תגובות
התמונה של אנונימי
משה זהבי
לחניונים ולכל משטח בטון שאינו חשוף לחומצות - רק בטון מלוטש מסוג FGS PermaShine, מיושם ע"י החברה הגדולה והותיקה בארץ בתחום - טכנוקריט (1992) בע"מ. www.frp.co.il
התמונה של אנונימי
הרן יונתן
יש עוד פתרונות ישימים ותקניים להכנת רצפת חניון פרט לאפוקסי? מה אם חיספוס וסילר? ודומיהם

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר