לראשונה בארץ - קורס פיתוח מנהלים למנהלי עבודה בענף הבנייה והתשתיות

בשבוע שעבר הגיע לסיומו קורס פיתוח מנהלים למנהלי עבודה בענף הבנייה והתשתיות. הקורס הוא פרי שיתוף פעולה של הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל, CivilEng Academy ועמותת גלגל התנופה, ציונות 2000

 

הקורס נבנה במיוחד עבור מנהלי עבודה שנמצאים בשטח ומתמודדים עם האתגרים היום-יומיים של אתר בנייה שמורכב מנוכחותם של עובדים זרים, מכונות שונות, נקודות תורפה בטיחותיות ותפעוליות וכמובן ריבוי משימות, כשהכל מתנקז בסופו של דבר תחת חסותו של מנהל העבודה, והוא זה שנושא באחריות באתר הבנייה מבחינה סטטוטורית. אך בניגוד לבנייה בהיקפים קטנים יותר בעבר, היום פרויקטים רבים כוללים מבנים מורכבים לגובה ודונמים רבים, ועדיין לא בוצעו התאמות בחוק מבחינת חלוקת האחריות. בקרן לעידוד ענף הבנייה הבינו שאין טעם ללמד את מנהלי העבודה קונסטרוקציה כדי להתמודד עם אתגרי השעה. הקושי הכי גדול היום מבחינת מנהל עבודה הוא ניהול האנשים באתר. באתרי בנייה עובדים 40-200 עובדים ומנהלי העבודה לא עברו הכשרה מתאימה לכך.

זוהי כנראה הפעם הראשונה שמתקיימת השתלמות "פיקודית" בענף, שמטרתה לתת למשתתפים בה כלים שעד היום לא קיבלו, תכנים שלומדים בבי"ס לקצינים. תהליך פיתוח הקורס ארך מספר חודשים וכלל תהליך ממושך של בירור צרכים, סקרים וקבוצות מיקוד עם שורה של גורמים רלוונטיים בענף. המיומנויות הניהוליות עליהן הושם הדגש כוללות ניהול אינטראקציה ותקשורת חיובית עם הקולגות והעובדים סביב מנהל העבודה, הדרך להוביל אנשים לביצוע המשימות על הצד הטוב ביותר, התנהלות בקונפליקטים ומשברים וגיבוש צוות מנצח.

 

מתוך 70 מועמדים נבחרו 16 מנהלי עבודה מחברות שונות (צילום: CHARISMA Pixel)

 

מתוך 70 מועמדים נבחרו 16 מנהלי עבודה מחברות שונות עם נציגות מכובדת של הנדסאים. בסוף הקורס קיבלו "הסטודנטים" תעודת מנהל עבודה בכיר. הציפייה של הגורמים המעורבים והיוזמים היא שהניהול הנכון יותר של בוגרי הקורס ישפיע על האפקטיביות ועל הבטיחות של העבודה באתרים אותם הם ינהלו. המחזור הראשון סומן כפיילוט, בסיומו ייקח את הלפיד חגי רזניק, לשעבר מנכ"ל משרד השיכון, שאחראי על כל הפעילות של הקרן לעידוד הבנייה, תחת המותג "האקדמיה למקצועות הבנייה" מיסוד הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל.

צבי רוט, אחראי תפעול הדרכה והכשרה בקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה סיפר על נקודת המוצא של הקורס: "הבנו שמנהל העבודה הוא האיש המרכזי באתר וההון העיקרי שיש לקבלן משני טעמים – הוא הבכיר, והקבוע, והשאר זמניים. ראינו שחשיבות מנהלי העבודה לא זוכה להכרה הראויה של הקבלן אבל בעקבות ההשקעה הזו, והשקעות נוספות בפיתוח שלהם, הקבלנים יבינו שההון האנושי חשוב ויש לטפח אותו. מבחינת צבי, הקרן רואה בפיילוט של הקורס תקדים חשוב. "אנחנו חושבים שידע מקצועי בנושא הניהול הוא ידע קריטי שחסר. אנחנו מכוונים בקרן להשקעה והכשרה נוספת, בתחומי הניהול בעיקר. זו המטרה – לשפר את ההון האנושי בענף הבנייה".

אורי קורל, מנהל CivilEng Academy מספר על תהליך פיתוח הקורס: "לאחר סקר עומק שבוצע הגענו למסקנה שהאתגרים העיקריים של מנהלי העבודה הם בתחומי הניהול והמיומנויות הרכות. המציאות היומיומית של מנהלי העבודה באתרי הבנייה שונה מאוד מהמציאות של מנהלים בתחומים אחרים והם נדרשים לארגז כלים ניהולי מאוד ייחודי. התכנים הקלאסיים של פיתוח מנהלים לא תמיד מתאימים לאתגרים הייחודיים שלהם, לעומס היומיומי, לריבוי המשימות והממשקים, לצוותים המורכבים אותם הם נדרשים לנהל ולמציאות של חוסר ודאות שמאפיינת את התפקיד, ולכן היינו צריכים לבצע התאמות רבות ולגבש סגל מרצים שמכיר ומבין לעומק את האתגרים הללו ויודע לייצר מענה מתאים ומדויק. מבחינתנו זה לא עוד קורס פיתוח מנהלים אלא שליחות של ממש - לייצר שכבת מנהלי עבודה שהם לא רק אנשי מקצוע מיומנים אלא גם מנהלים מהשורה הראשונה".

 

חגי רזניק וראול סרוגו מעניקים את תעודת הסיום ליוסי גלילי (צילום: CHARISMA Pixel)

 

חגי: "הקמנו את המותג האקדמיה למקצועות הבנייה במטרה לעבוד בשתי זרועות, הראשונה – להכניס לענף אוכלוסיות שמוגדרות מחוץ לשוק העבודה, והשנייה – להעצים את כוח האדם הקיים ולייצר יכולות של מוביליות והגדלת התמקצעות. המטרה היא השבחת הידע והבאת כוח אדם ישראלי נוסף לענף הבניין תוך יישום השמה בקצה. יש לנו גם קורסים סטטוטוריים וגם לא סטטוטוריים. בקורס הזה היינו מעורבים בבניית הסילבוס, ומפה והלאה האחריות כולה שלנו". חגי גם הודה למכללה למנהיגות בינלאומית בה מתקיים הקורס והזכיר למנהלי הפרויקטים שהם חלוצי היוזמה ומקיימים את מצוות בניין הארץ. 

דוד יהלומי, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל אמר בדברי פתיחה שנשא בפני מנהלי העבודה - "אני מרגיש כבוד להיות פה. אני בתפקידי בקרן רק מספר שבועות אבל אין ספק שההשתלמות הזו היא משהו שאני מאוד מתחבר אליו ברמה האסטרטגית ואני מקווה שזה יצליח ונוכל למנף את זה לקורסים רבים נוספים".

 

מחזור א' של קורס פיתוח מנהלים למנהלי עבודה (צילום: CHARISMA Pixel)

 

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אמר בדברי הסיכום של הקורס כי בשל גידול האוכלוסין הצפוי "בדור הקרוב נצטרך לבנות את כל מדינת ישראל מחדש. כל מה שבנינו ב120 השנה האחרונות נצטרך לבנות שוב, מחדש ב-30 השנה הקרובות. תחשבו על האתגר הגדול פה. מנהל עבודה זה חוד החנית ואני גאה כי אני רואה פה חברה' צעירים. הדור שלנו עשה הרבה שגיאות. הסתמכנו על מנהלי עבודה ותיקים ולא גידלנו דורות צעירים יותר אבל עכשיו אנחנו צריכים לצמצם את הפער".

אריאל דיעי, מנהל עבודה בפרשקובסקי שלקח חלק בקורס סיכם את החוויה שלו: "היה ממש טוב. קורס שתורם לכל מי שעובד בניהול ועם אנשים בסביבה כמו שלנו. הקורס הזה נותן אחלה של ארגז כלים ברמת ניהול יום וסידור עבודה ואיך לסגור את המשימות, מאוד מעשיר. אפילו הגישה לאנשים השתנתה אחרי שלמדנו שכל בנאדם מתאפיין כטיפוס מסוים ועכשיו אני יודע איך לגשת אליו. אתה מרגיש נבחר ומרגישים שבחרו פה את האנשים בפינצטה".

יוסי גלילי, מנהל עבודה/פרויקט בחברת חזון את גלילי, חברה לבנייה בבית שמש סיפר: הקורס הזה זו ממש חוויה מעשירה ומעצימה שנתנה לנו כלים ניהוליים. איך להעביר תדריך בוקר למשל, זה תכלס לחיים שלנו. השיעור בנושא ניהול זמן, לא לוותר, זה מאסט. יש פה אנשים ברמה גבוהה ומהרמה האישית אפשר גם להעיד על הרמה המקצועית. למדנו מעקב אחרי משימות, ניהול פגישות, ניהול זמן – לקחתי המון כלים. ההמלצה שלי – הנדסאי בניין עם ניסיון של 5-6 שנים חייב להיות פה. מבחינת חברת הבנייה שהוא עובד בה זו השקעה לטווח ארוך".

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר