מה קורה עם החשמל בקיבוצים

"חלוקת חשמל פרטית" היא נכס כלכלי לכל מי שמערכת החשמל שייכת לו וכבר מוכנה לכך.

על פי החלטה 272 של הרשות לשירותים ציבוריים – חשמל (רשות או רשות החשמל, בהמשך), על כל "מחלק חשמל היסטורי" לבצע את הפעולות המפורטות מטה, כדי לאשרר את מערכת חלוקת החשמל שאצלו, ולקבל רישיון רשמי לחלוקת חשמל ומכירתו.

כל הקיבוצים, רכשו חשמל במרוכז, חילקו חשמל לחברים ולכל ענפי המשק בחופשיות ובעיקר בחינם. כמעט בכל הקיבוצים מודדים כעת את האנרגיה ומחייבים כל חבר בתשלום עבור חשמל זה. על פי חוק משק החשמל הדבר אסור, לכך נקראה הרשות, לפתור את התופעה, לתת רישיונות חלוקה לקיבוצים אלו. החלטה אמיצה ונבונה זו מאפשרת פיתוח ענף חדש בישראל והוא "חלוקת חשמל פרטית" וסחר בחשמל בדומה למים ודלקים, נשמע מוזר אך אפשרי. כחלוצים אמיתיים עומדים כעת הקיבוצים בפני החלטה משמעותית להיות מחלק עצמאי או לוותר על נכס זה לתמיד.
 

תחילת כל מקור פרנסה מתחיל בקטן, גם חברת דור אלון התחילה הליך מהפכני (בזמנו) בקיבוץ קטן בגליל וכך עומדת כעת הזדמנות היסטורית לקהילות הקיבוצים לפתוח הליך היסטורי של חברות לחלוקת חשמל. חוק משק החשמל קיים כבר עשור שנים, עד היום לא נמצא מי שירים כפפה זו ויניפה אל על, לכן מצאה רשות החשמל לנחוץ ללחוץ ולחייב את ההליך על כל "המחלקים ההיסטוריים", כלומר על כל אלו שמחלקים חשמל בפועל לבתים ודירות מגורים, התחלה מרשימה בהחלט.

ההתעניינות בהליך רבה, חברות תשתית רבות מתנפלות על הקיבוצים חלקם גוזלות, חלקם משתפות, חלקם לוקחות וחלקם מייעצות, אך כולם כאחת רואים את הפוטנציאל הגלום בהיתר מיוחד זה. לא כך הגורמים הטכניים, הפוליטיים, בהנהלות התנועה, בהנהגה ובתמיכה לטוב ונכון, רואים כך את הדבר, הנה כאן יש פספוס. במקום לקפוץ ולקדם הם עוצרים ומגמגמים. הדבר נראה להם יותר מידי טוב מלהיות אמת.

איפה נמצא הטריק, איפה דופקים אותנו עוד פעם. הם לא מאמינים שיכול לקום גוף ממסדי שיהיה גם אובייקטיבי ויחלק גם דברים טובים, עם פתח לעתיד ורוד יותר, לכל אוכלוסיית ישראל. גורמים מרכזיים אלו פוחדים ועוצרים את העגלה, אני מקווה שזה לא נובע מלחץ וועדי העובדים של חברת חשמל.

צור נעמן קורא לקיבוצים לא לחכות לשדרוגי התנאים, התנאים טובים כעת ויש לסמוך על הרשות שהתנאים ישופרו יותר, עם לימוד מעשי של ההליך. ככל שנקדם ההליך כך יתבררו יותר הדברים, והרשות תוכל להגיב ולשנות תנאים ככל שיידרש. מהיכרותו את הרשות, צור נעמן המשמש כיו"ר ארגון יועצי החשמל העצמאיים, נותן קרדיט גדול לאנשי הרשות ומאמין בפקיחות ראיתם מול כל גורמי החשמל במשק. צור נעמן ממליץ לקפוץ אל עגלת ישום ההסדרה וככל שהיא תקודם כך הרווחים המצטברים יגדלו. למען האמת כל דחייה בפתיחת ההליך גורמת לכל קיבוץ הפסד כספי של 5% מחשבון החשמל שהוא משלם. מדובר בעשרות אלפי שקלים לחודש, לכולם ביחד מדובר במיליונים אחדים.

לכאורה העיקוב נעשה כדי ללחוץ על הרשות, אך למעשה הרשות היא הלוחצת, התנאים שהיא נותנת ועוד תיתן גדולים הרבה יותר מזה שמנהיגי התנועה חושבים ומאמינים. הרשות היא המשכנעת ולא התנועה. התנועה כעת נגררת ולא יוזמת, היוזמה באה ותישאר אצל רשות החשמל.

ומה אומרים מנהיגי התנועה? ההשקעות גדולות, המתקנים החשמליים גרועים ולא מספיקים, התקציב לא יוחזר והכסף לא קיים.

לכל אלו התשובות ברורות. צור נעמן מכיר את רובם של הקיבוצים, מכיר את יועצי החשמל שלהם ומכיר בעיקר את קהל החשמלאים המתחזקים ומפתחים את מערכות החשמל שלהם. צור בעצמו נעלב מההכרזה שהמתקנים בקיבוצים לא טובים, לא חוקיים, או לא מתוחזקים לפי חוק חשמל. מאיפה לקחו מנהיגי התנועה רעיונות כאלו? מדוע לפגוע בקהילה שלמה של בעלי מקצוע שהקדישו למערכותיהם שנות עבודה רבות לעיתים בקשיים רבים? לדברי צור נעמן רק בכ 5% מהמשקים יש צורך בתשתיות חשמל חדשות, לא בגלל תחזוקה לא נכונה, לא בגלל אי עמידה בחוקי החשמל, אלא בגלל עצות ישנות של ההנהגה לחסוך במתקנים ובמקומם, למשל, לחמם מים בחימום מרכזי ולחלקו חינם לחברים. או למשל לכבס במכבסה ציבורית ולא בבית, לאכול בחדר אוכל ולא במטבח הפרטי. קיבוצים בודדים אלו יצטרכו להשקיע בתשתית שתחליף את האספקה המרכזית, ושתיתן תשובה חשמלית להפרטה הטוטלית שמתרחשת תחת עיננו ברוב הקיבוצים.

כפי שרואים בעיתונות, כפי ששומעים מרכזי הקיבוצים השונים, יש כאן עיוות ענקי באומדני העלויות לשיפור הנדרש במערכות החשמל.
אומדנים ענקיים, בלתי מוצדקים, מתקבלים גם מהמתכננים המסורתיים של התנועה. מספרים של 5 מיליון ₪ לקיבוץ, 10 מיליון ואפילו יותר, הם הידועים ומוצגים לכל המבקש להתחיל בהליך. כמובן שזה מפחיד, כמובן שזה נראה ככניסה להרפתקה ארוכה.

לא כך רואה את הדבר מהנדס החשמל צור נעמן, ההוצאות לדבריו קטנות בהרבה, שיטת החלוקה לא חיבת להיות כפי שאנשי חברת חשמל לימדו אותנו ב 60 שנה האחרונות, שיטות המניה היום שונות מבעבר, שיטות ההזנה בעולם, גם על פי חוק החשמל בישראל, הרבה יותר גמישות מהשיטות אותם "אנסו" עלינו אנשי חברת חשמל לדורותיהם. ההשקעות בתשתית החיבורים לבתים תהינה נמוכות הרבה יותר, אם המחשבה המנחה תהיה טיב ועלות. אם נשתחרר ממחשבתם של המחלקים הגדולים הותיקים, שחיסכון ללקוח זה לא מעניינם.

צור נעמן בטוח שהחשמלאים בכל הקיבוצים חכמים מספיק לראות איך מניפים את ההסדרה בצורה הטובה והיעילה ביותר. הם יודעים מדוע לא צריך השקעות אדירות, הם יודעים שהמתקנים שלהם יוכלו לשמש עוד שנים רבות גם תחת רישיון של מחלק. הם יודעים מי יהיה המלווה הטוב עבורם שלא יהפוך אותם למיותרים. הם יודעים איך ניתן לחלק חשמל בחסכון ולא בפזרנות במחשבה ולא כלאחר יד.

ההנחיות של הרשות ברורות ולא באו לקעקע את ההליך. אין כוונתם להבהיל את הקהל עם "נידרש סקר" "נידרש להסדיר המתקן על פי חוק חשמל". זו טעות בהבנת הרעיון המרכזי, אין כאן כל רצון לפגוע בקהל החשמלאים. אז מדוע עושים כך? האם החשמלאים לא יודעים את המתקן? האם אין אצלם את כל האינפורמציה על המצב הקיים?, האם הם לא עבדו עד היום לפי חוק חשמל? האם אנשי הקיבוצים מתחשמלים יותר מאשר לקוחות חברת חשמל? האם החשמל שמקבלים החברים שונה מהחשמל שמקבלים מחח"י? כמובן שלכל השאלות התשובה היא לא רבתי. מכאן שאין להפחיד אותם בסקרים, אין להפחיד אותם גם בניהול שאר הדברים אליהם הם ידרשו כשהם יהיו החשמלאים הראשיים של החברה בעלת הרישיון.

צור נעמן מציין, לאחר ביקורים בקיבוצים רבים, שבכל מקום שביקר, המערכת מוחזקת בצורה תקינה וחוקית. במקומות שיש מספיק חשמל לא צריך לעשות דבר אין צורך אפילו בסקר, בודאי לא בכתב כמויות, או כל דבר מסובך אחר. בהליך פשוט יש להסדיר, בירוקרטית, את ההסדר ואת התנאים לרישיון, והטרחה היא יותר מנהלתית מאשר חשמלית.
 

לא נסיים ללא שנזכיר, את העניין החם ביותר היום, את המערכות הסולארית מפיקות החשמל. החוק מאפשר, לכל צרכן, לחבר מתקן סולארי למערכות החשמל שלו. ההליך מקוצר ומהיר והלקוח מקבל מונה מיוחד שרושם את כמות האנרגיה אותה הוא מייצר.  בקיבוץ זה בלתי אפשרי, כל הקיבוץ מחובר לחברת חשמל במקום אחד, בקיבוץ יש גגות רבים, עליהם ניתן להציב מערכות סולאריות, אך לא ניתן לקבל את התשלום עבור האנרגיה המיוצרת. אם כך מה אפשר לעשות? התשובה פשוטה, ישום הליך ההסדרה יהפוך את הקיבוץ למחלק רשוי, מיד כל צרכניו יהפכו לצרכנים שווי זכויות ללקוחות חח"י. כך ניתן יהיה להקים את המערכות הסולאריות, על כל גג הבנוי כחוק, ולקבל את התשלום של כמעט 2 ₪ לכל קוו"ט מיוצר בקרני השמש החופשיות. הנה עוד סיבה "קטנה" לא לחכות ולהתחיל בהסדרה מיד.
 

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר