משפחת מטלון נגד המדינה: "השיבו לנו את קרקעותינו סמוך לגליל ים"

ביום חמישי הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב באמצעות עו"ד משה קמר עתירה במסגרתה דורשים מהמדינה , יורשיהם של אלברט ויעקב מטלון להשיב להם חזרה זכויות על קרקעות בשטח של 15 דונם בשווי של מיליוני שקלים , שהופקעו מהם בשנות ה 50 של המאה הקודמת עבור צרכי ציבור .

רקע :  משפחת מטלון רכשה  עם קום המדינה שטחי אדמה גדולים מהערבים, תושבי הארץ במטרה לגאול את האדמות. בין השאר רכשו קרקעות רבות באזור שדרות רוטשילד בתל אביב, רחוב שנקין ומתחם הבימה כמו גם באזור התעשייה של פתח תקווה. בין השנים 1939 ל 1944 קנתה משפחת מטלון ביחד עם משפחת קרסו  מאות דונמים באזור הכפר הערבי "ג'ליל",  היום -  בין הקנטרי קלאב של תל אביב  לאזור התעשייה הצפוני [אזור חוף התכלת]. השטחים עדיין פנויים ומהווים את רזרבת הקרקעות  היחידה שנותרה לפיתוח בתחומה של הרצליה. כזכור בעבר כבר הגישו יורשים אחרים ממשפחת מטלון ביחד עם משפחת קרסו עתירה נגד המדינה להשבת קרקעות בשטח 84 דונם באזור הנמצא צפונית משם, גם בשטחה המוניציפלי של הרצליה.

במסגרת פקודת הקרקעות בחוק המנדט חויבו בעלי הקרקע להעביר על שמו של הנציב העליון  כאמור עשרות דונמים של קרקעות ביניהן גם את הקרקעות נשוא העתירה וזאת לצורכי דרכים .

הקרקעות עברו במהלך שנות ה 50 לתחומי הרשות המקומית של העיר הרצליה. בשנת 1961 פורסמה למתן תוקף תוכנית המתאר של הרצליה. בעקבות כך בוטל ייעודן הציבורי של החלקות וייעודן שונה לקרקע חקלאית

בעתירה נכתב : " ביטול ייעודן הציבורי של החלקות  כמיועדות לדרכים  השמיט את הבסיס להמשך הבעלות הציבורית בחלקות והיקנה למנוחים וליורשיהם את הזכות לתבוע את השבת החלקות לבעלותם, בכפוף להוראותיו של סעיף 195(2) לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965. חלוף השנים מאז הותקנה תוכנית מס' הר/253א, שייעדה את החלקות לתכנון מחדש, כמו גם התכנון החדש שנעשה במרוצת השנים האחרונות במתחם שבו מצויות החלקות, חיזקו את גישתה של התוכנית הנ"ל בדבר העדר הצורך הציבורי של החלקות הנ"ל. מגמת התכנון במתחם בשנים האחרונות מצביעה על כך, שהחלקות אכן יופשרו לבנייה".

בשנת 2007 החליטה הוועדה המחוזית לתכנן ובנייה של מחוז תל אביב להכין את תכנית בניין עיר הר/2200א, לימים תכנית "חוף התכלת" שאושרה בהמשך על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובניה בהרצליה ונמצאת על הקרקעות היקרות ביותר בהרצליה פיתוח. מדובר בתכנית השתרעת על פני כ 2000 דונם וצפויה לכלול 8700 יח"ד  . גבולותיה הם מצפון למרינה של הרצליה, כביש 2 ממזרח, מלון מנדרין מדרום והים במערב. כאשר קרקעותיהם המופקעות של משפחת מטלון -מהמשפחות החזקות במשק הישראלי , כלולות בתכנית זו.

עו"ד משה קמר מדגיש בעתירה: "על המדינה כרשות ציבורית חלה חובה לפעול בתום לב. מדיניותה של המדינה בנושא הפרשת קרקעות לרשויות מקומיות לצורך מטרות ציבוריות לוקה בשניות  בלתי סבירה ובלתי מידתית. מחד גיסא כאשר הבעלים הפרטי העבירו לנציב העליון וממנו למדינה קרקע שייעודה ציבורי, טוענת המדינה כנגד זכותו של הבעלים  לקבלה חזרה מששונה הייעוד של הקרקע לייעוד שאינו ציבורי וגורסת כי היא זו שזכאית ליהנות מפירות ייעודן המסחרי החדש של הקרקעות. מאידך גיסא המדינה מעבירה לרשויות המקומיות קרקעות בייעוד ציבורי כדי שיממשו אותן אך כאשר הרשויות המקומיות משנות את הייעוד , מתעקשת המדינה שישיבו אליהן אותה גם אם עברו עשרות שנים מאז".

מיום רישומן של החלקות הנ"ל בשנת 1946 בשמו של הנציב העליון ועד עצם היום הזה הן עומדות ריקות,  מבלי שנעשה בהן שימוש ציבורי מכל סוג שהוא. כמו כן על החלקות האמורות מעולם לא נסללה דרך, וכך לא מומשה בהן המטרה הציבורית, אשר לשמה העבירו המנוחים את החלקות. זאת ועוד,  קיים חשש כי ככל שהחלקות לא יוחזרו ליורשי המנוחים, העותרים, תקבל המדינה הקצאה של מקרקעין לבנייה פרטית כנגד המקרקעין שהועברו על-ידי המנוחים לנציב העליון למטרת דרך בשימוש ציבורי בלבד".

עורך דין משה קמר, מתמחה בתחום  הפקעות מקרקעין , תביעות פיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה ועוד. עו"ד קמר נחשב אוטוריטה בתחום הפקעות מקרקעין, הליכי ביטול הפקעות ומתן פיצוי הולם בגין הפקעות לצרכי ציבור. לאחרונה ראתה אור המהדורה השמינית לספרו "דיני הפקעת מקרקעין". הספר המצוטט ביותר במסגרת פסקי הדין של בית המשפט העליון ובתי המשפט המחוזיים העוסקים בהליכים שונים של הפקעות מקרקעין.

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר