סיור במפעל ''אשטרום''

סיור המחלקה להנדסת בניין – מפעל אשטרום באשדוד

מי מאיתנו לא מכיר את משפט חכמינו אשר כבר בימי קדם אמרו וצדקו "כי טוב מראה עיניים ממשמע אוזניים".

לא פעם סטודנטים ואף בוגרים מכירים את אינספור ההסברים אודות אופן פעולת הכלים השונים והמערכות המוצגות דרך מצגות, תמונות, סרטים ושאר דרכי הוראה. אך תמיד מורגש כי חסר הפלפל לכל ההסברים ותמיד חסר דבר מה בכל אלו.

על סמך משפט חכם הנ"ל ובהשראתו יוצאים מידי שנה בקורסים שונים במחלקה להנדסת בניין לסיורים רחבי היקף וידע לאתרים שונים אשר דבר אחד משותף לכולם: "מראה עיניים".
באוניברסיטת בן גוריון, במחלקה להנדסת בניין  ובשנה ג` ללימודינו במהלך הסמסטר. כמו בכל שנה ושנה במסגרת קורס "בטון דרוך". בהשראתו ובהדרכתו של אינג` רז מור. יוצאים סטודנטים מהמחלקה לסיורים באתרים שונים אשר רלוונטיים ללימודי הקורס, אשר חשיבותו ע"פ הבנתי ידועה לקוראי המאמר.

אתר הסיור אשר נבחר השנה הינו מפעל "אשטרום" הממוקם במערב אשדוד אשר מירב פועלו הינו יצור אלמנטים מתועשים וטרומיים לבנייה מתועשת ומתקדמת. לדוגמא: אלמנטי גישור, לוח"דים בעוביים שונים, קנלטות, ממ"דים טרומיים, טרמפיאדות ושאר אלמנטים ידועים (נשמעתי כמו פרסומת- אבל כך הדבר).

את הסיור הדריך נציג מחברת אשטרום בראשות יוסי ז`נו, שכאן גם המקום להודות לו על יחסו אלינו ועל הרצינות הננקטת למרות היות סיור זה "סיור לימודי". כמו בכל סיור וסיור את הסיור התחלנו בהדרכה על גודל המפעל, כושר היצור, מס` המהנדסים במקום, חשיבות היצור "המדויק" וכמובן איך אפשר בלי כיבוד קל כמיטב מסורת האירוח לדורותיה.

 

לאחר דבריו אלו קיבלנו הדרכה מפורטת על אלמנטי גישור המיוצרים במקום לטובת גשר אשר עתיד להיפתח באזור פתח תקווה, אלמנטי גישור אלו מיוצרים בטכנולוגיה עתירת מחשוב שכן גשר זה בדומה לגשר שבמחלף גלילות, עתיד להיבנות בשיטת "המקטעים": כל אלמנט יחובר לאלמנט שכן בדריכת אחר תוך התייחסות מלאה, לזווית המקטע ביחס לנציביי הקצה השוכנים בסמוך לו- או בשמו היותר מוכר לאנשי התחום  Super Elevation method

 

 

לשם בניית אלמנטים כגון אלו על המפעל להיערך טכנולוגית, שכן "פס יצור" לאלמנטים אלו דורש היערכות גבוהה. מכיוון שגשרים, כמו כל דבר בענף, שונים במפתחם, בצרכיהם ובשאר הפרמטרים מ"פס היצור" הקודם שהוקם לשם בניית גשר אחר, קודם לו.

 

 

בסיום אזור סיור זה. עברנו לסיור בפס יצור ליציקת קורות דרוכות בדריכת קדם. אשר גם באזור זה קיבלנו הסבר על אופן השימוש בקורות אלו באתרים השונים, אופן החישוב הסטטי של הקורות, וקביעת המפתח המותר תוך עמידה בתקנים השונים.

 

ברצוני לציין שלא פעם בשיעורים, בבחנים ובמבחנים קיבלנו הסברים לחישובים סטטיים/דינמיים של קורות או לוחות דרוכים. אופן החישוב כלל לא מעט פרמטרים שנאלצנו לתת להם התייחסות. ובמפעל בדומה ובשונה ל/מהאוניברסיטה קיבלנו הסברים מפי מהנדס החברה, על אופני חישוב ועל עוד אינספור פרמטרים שדורשים התייחסות והדבר מצא אוזן קשבת שכן אנו בחיתולי הקריירה, וכל דבר אשר מתקשר בדבר מה לתחום ועל אחת כמה וכמה במראה עיניים מיד מוציא ניצוץ מעינינו צמאות הידע.

 

 

את הסיור חתמנו בהסבר על יצור לוחות דרוכים ע"י מיטות דריכה בדריכת קדם, כמובן (לוחות ספנקריט- מידי פעם אני מקפיד להשתמש במושגי "השטח" שגם "עייפי" התחום יחושו קשר למאמר של הסטודנט ה...טירון). שכן הדבר מתקשר קשר ישיר גם לקורסים אחרים אשר נלמדים במסגרת התואר, הוסבר שם לא מעט על אופן היצור, אופן החיתוך, סוגי בטון בשימוש, דרכי הובלה ויכולות נשיאה של האלמנטים המיוצרים באתר.

 


מסקנות הסיור היו רבות:
  • אין כמו מראה עיניים!
  • הבנייה הטרומית כבר איננה מילה גסה- ידועות השנים שמוניטין הבנייה הטרומית לא היה בשיאו. היום, עם התפתחותנו, התקדמות הטכנולוגיה ואופניי היצור המתקדמים שיפרו לאין ספור את התוצר המוגמר שאיכותו איננה משתמעת לשתי פנים.
  • בנייה מתועשת ,יתרונות- הבנייה המתועשת מסייעת רבות בחסכון עלויות הן "בעבודות רטובות" בעבודות השלד, והן "בעבודות רטובות" של עבודות הגמר במבנה (חיפויים, תשתיות המבנה וכו.). ובנוסף חוסכת בעלויות כוח אדם, שכן כאשר מגיעים חלקים רבים מוכנים לאתר, הדבר מסייע רבות וישנו צורך הולך וגובר בכוח אדם איכותי בלבד. אך ורק לשם הרכבות והפעלת כלים מתקדמים. ובכך גם המדינה תרוויח דבר מה מהקטנת תשומות כוח האדם הזר והיקר לה כל כך.
  • איכות התוצר - מיותר לציין את איכות התוצר המוגמר של בנייה מתועשת כגון הנ"ל שכן הפיקוח גבוה ונעשה תוך ניטור יומיומי.
בהזדמנות זו הייתי רוצה להמליץ למחלקות או לקורסים השונים הנוגעים בדבר, לתת משמעות נוספת לסיורים אלו. שכן, הם מוסיפים נדבך חשוב בהבנה הנדרשת מהסטודנט אשר עתיד להיטמע בתחום במידה מסוימת של אי-הדרגתיות. וסיורים כגון אלו, לא רק שתורמים רבות להבנה אלא גם לניסיון המועט שיש לחלק גדול מהסטודנטים.

אנצל את הבמה להודות למס` אנשים שללא עזרתם ופועלם יתכן מאוד ולא היה לי על מה לספר:
תודה רבה לועד שנה ג`, אלקנה דוד ואלעד ארזי. על היערכותם ועל תרומת ידם בביצוע הסיור בשלמותו. 
וכמובן תודה רבה לרז מור, מרצה הקורס. ומיכה פטרי, עוזר ההוראה על ביצוע הסיור כבכל שנה ושנה כמיטב המסורת.
 
ישרר כוח.
על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר