סיכום מפגש CivilEng Think tank מספר 2 למתכנני מבנים

במטרה להוביל שינוי בענף הבנייה, אתמול נערך המפגש נוסף במסגרת CivilEng Think Tank, מיזם ייחודי שמטרתו להוביל קבוצות חשיבה בענף הבנייה. זה היה מפגש שני עבור מתכנני מבנים, שמטרתו היתה לדון בבעיות שעלו במפגש הקודם כדי למצוא פתרונות.

 

במהלך המפגש זכינו להרצאה מרתקת של מהנדסת מוריה דביר, מהנדסת בכירה בחברת גאש, הנדסת בניין וגשרים. כמו כן, נערך דיון בהנחייתו של מהנדס לירן לוין שמטרתו לקדם חשיבה משותפת שתשנה ותעצב מחדש את המצב הקיים בענף עבור מתכנני המבנים ובכלל. לקריאה מהו Think Tank >> 

בקהל נכחו בין היתר אנשי מקצוע מהחברות הבאות: צבי המלי מהנדסים, סטאר מהנדסים, אילן בן דוד מהנדסים, גאש הנדסת בניין וגשרים, ירון אופיר מהנדסים, קדמור מהנדסים, דוד מהנדסים ועוד. 

 

 

מהנדסת מוריה דביר, חשפה את המשתתפים לעולם המנהור. היא העבירה הרצאה מרתקת שעסקה בתכנון מנהרות הקו האדום של הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב. הקו האדום משמש עמוד שדרה לקווים הנוספים שמתוכננים כשהמקטע התת קרקעי חולק לחלק מזרחי ומערבי. המקטע כולו כולל 11 תחנות בצמד מנהרות, שאורכן 11 קילומטר וכוללות 21 מעברי חירום. דביר הסבירה שבשל היותו של הפרויקט מבוצע תחת הקרקע ובסביבה בנויה, הסכנות רבות יותר כשהיא הציגה את המענה לסיכונים, שיש לקחת בחשבון בעת התכנון. למשל: קיימת סכנה להתמוטטות חזית הקרייה ולכן יש לבצע חקר נרחב של הקרקע, של שיטות הכרייה  ואף לערוך עבודות מוקדמות. או במקרה של סכנות הצפה, יש להיערך עם ציוד שאיבה למצבי חירום, לדאוג לחומרים מתאימים וגם כאן, לחקור את שיטות הכרייה כדי למצוא את המתאימות. 

פרופיל הקרקע בתוואי כולל קרקעות רכות, חול, חרסית, טין וכורכר, כשאקוויפר החוף עובר לאורך כל התוואי. כמו כן, התוואי מצוי ברובו במי תהום ולכן זה מצריך התייחסות מיוחדת בביצוע התחנות והכרייה. התחנות התת קרקעיות בפרויקט בוצעו בשיטת חפור וכסה. כדי לקצר לוחות זמנים ובשל קשיים בהשגת אישורים לעבודו בפני הקרקע, החברה הקבלנית הציעה לשנות את שיטת הביצוע לכריית המנהרות לפני חפירת התחנות: TUNNEL FIRST. לשיטה זאת יתרונות מבחינת עבודה בטוחה ופשוטה יחסית בממשק בין מנהרה לתחנה. אלא שיש לה גם חסרון - השארת בניית התחנות בסוף, תוך יצירת חסימות לאורך התוואי בשלב עבודות הגמר.

מעטפת המנהרה בנויה מטבעות המורכבות מאלמנטים טרומיים מבטון מזויין. כל טבעת מורכבת משישה חלקים בגודל קבוע (5 יחידות ואבן ראשה). רוחב הטבעות 1.5 או 1.2 מטר, ובעובי 35 ס"מ. כשכורים את המנהרה נוצרות שקיעות בפני הקרקע. הן בלתי נמנעות אך ניתן לשלוט גודלן - הן תלויות בסוג הקרקע, בעומק המנהרה ובקוטרה ובשיטת ביצוע. שקיעות אלה עלולות לגרום לנזקים במבנים ובתשתיות ולכן, חלק מהותי בתכנון מנהרות בשטח עירוני הוא ניתוח השקיעות הצפויות והערכת ההשפעה על המבנים. בהתאם להערכות החישובים קובעים את תכנית ניהול הסיכונים ותכנית תיפעולית למצבי חירום. ניטור השקיעות חשוב לצורך בקרה על העבודה, אימות הנחות התכנון, כימות ההשפעה וביטוח. בנוסף לכך, נדרשו עבודות חיזוק מוקדמות ברצועת איילון הכוללות כלונסאות, עוגנים ודיוס הקרקע מתחת לקירות התמך.
 

עם תום ההרצאה ובהנחיתו של מהנדס לירן לוין, נערך דיון פורה ומעניין שבו דנו באפשרויות הפתרון בסוגיות שאיתן מתמודדים החברים\ות בפן המקצועי וגם האישי. הועלו מספר נקודות שעלו במפגש הקודם, כגון שאלות שכר הטרחה, חדשנות, שיווק ומיתוג לעסקים והקושי להסדיר את תהליכי פיקוח עליון מול הקבלן הראשי, ועוד. 

 

בסוף החודש ייערך מפגש לנשות מקצוע בענף הבנייה (ההרשמה נסגרה) אבל אנחנו ממשיכים לעבוד על המפגשים הבאים. הישארו מעודכנים ב-CivilEng.co.il!

 

 

 

תודה לכל מי שהגיע למפגש, נתראה במפגש הבא.

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר