עובדים על בטוח: מה קורה בבית הספר לבטיחות של דניה סיבוס?

"כל מי שנכנס בשעריו של אתר בנייה של דניה סיבוס, מחויב לעבור הדרכת בטיחות. זה כולל ספקים, קבלני משנה, יועצים ועוד. כולם חייבים לעבור הדרכת בטיחות בהתאם למה שהוגדר עבורם". הדובר: גיא נעים. מנהל מחלקת בטיחות ואיכות הסביבה של דניה סיבוס. ההקשר: נעים אחראי על בית הספר החדש לבטיחות של החברה, שמטרתו לקדם את נושאי הבטיחות ולייצר סטנדרט חדש בענף.

 

>> הצטרפו לקהילות המקצועיות של CivilEng ב-WhatsApp ושנו את התרבות בענף הבנייה 

 

 

"יש כמה תכניות לימודים או הדרכות שמותאמות עבור הקהל", אומר נעים. "נותן שירות למשל, יעבור הדרכה בת 3 שעות שבמסגרתה הוא יקבל עליו את מדיניות החברה וילמד על נושאי הבטיחות שרלוונטיים לשירות שהוא מעניק. אנשי ביצוע לעומת זאת, זוכים להדרכה מפורטת יותר, בנושאים שונים, מתוך מטרה להטמיע את תרבות הבטיחות הארגונית לאנשי השטח. החברה קבעה במיוחד כי לא ייכנס לאתריה עובד שלא עבר הדרכה וזהו תנאי שנכנס עכשיו לכל הסכם עבודה, חדש או קיים".

 

"הבנו שההכשרות על עבודה בגובה לא מספיקות"

בשביל להבין מדוע לקחה על עצמה החברה את הקמת בית הספר לבטיחות, צריך לחזור אחורה. לאורך השנים נוצר פער בין רמת המקצועיות של המהנדסים ושל אנשי השטח לבין הידע שלהם בתחומי הבטיחות. לא תמיד היה ברור מה מותר ומה אסור. "את הפער הזה קשה לסגור שכן במקרים רבים הדברים מתבצעים בדיעבד, לאחר שעובד נפגע", מסביר נעים. "הקש ששבר את גב הגמל מבחינתנו, או הטריגר לפתיחת בית הספר אם תרצה, היה סוגיית התעודות. זיהינו שההכשרות והתעודות  שהעובדים  מגיעים עימן לעבודה - בעיקר בהקשר עבודה בגובה – 'אינן כשרות' בלשון המעטה ולא משקפות בהכרח ידע אמיתי. ההרגשה שלנו התחזקה כשגילינו כי תאונות בגובה הפכו לגורם משמעותי. לכן, החברה קיבלה החלטה להיות הראשונה שמקימת בית ספר לבטיחות, שמוקם ומנוהל על ידיה. האחריות על התכנים הנלמדים, על הכלים שאותם ירכשו אנשי המקצוע שעוברים את ההדרכות היא שלנו ונדע שמי שעובר באתרי החברה, עבר הדרכה אצלנו".

 

 

בית הספר לבטיחות ממוקם בבית חורון שליד לטרון. הוא כולל כיתת הדרכה ויש גם סיורים בשטח כדי להטמיע את כללי הבטיחות שנלמדים. 15 יחידות לימוד נלמדות והן מבוססות על דרישות החוק בתחום  "פקודת הבטיחות בעבודה - מסירת מידע בדבר הסיכונים בעבודה", על תקנות הבטיחות לעבודה בגובה   ועל עמידה בדרישות תקן ,18001 תקן בין לאומי  לניהול בטיחות, ותקן 14001 לניהול איכות סביבה, שדניה סיבוס אימצה ומתחזקת לאורך שנים. בין הנושאים שנידונים במהלך ההדרכה: מדיניות החברה ומסירת מידע בדבר הסיכונים בעבודה, מבוא לעבודה בגובה, סולמות, פיגומים, סל ובמת הרמה, חשמל ועוד. "ברור לנו שישנם עובדים ממדינות שונות שבאים עם תרבות עבודה אחרת", אומר נעים, "ולכן הכשרות מועברות לא רק בעברית אלא גם בערבית, ברוסית, בטורקית ובסינית, כדי שהחומר יהיה ברור ומובן לכולם".

 

כיצד נראה יום לימודים אצלכם בבית הספר?

"יום הלימודים מתחיל בשעה שבע וחצי בבוקר והעובד מגיע ליום מלא, עד השעה 15:30. ההכשרות מועברות ע"י מדריך מוסמך לעבודה בגובה ועל ידי ממונה בטיחות בעבודה. יחידות ההדרכה מועברות באמצעות סרטים – בכל השפות שציינתי קודם – באופן שעונה על דרישות התקנה וגם מוודאים שכל אחד שעובר את ההדרכה מבין אותה בשפתו. בתום היום כל אחד מאלה שעברו את ההדרכה נדרש לעבור מבחן שמוודא את הבנתו ואת הידע שצבר".

 

כמה אנשים עוברים בשערי בית הספר?

"כ-20 אנשים לומדים בבית הספר בכל יום. הוא פתוח חמישה ימים בשבוע ונכון להיום עברו בו עד כה יותר מ-700 אנשים – עובדי החברה, עובדי קבלן, קבלני משנה ונותני שירותים".

 

 

לייצר סביבה עבודה מכבדת

לדברי נעים, השאיפה הגדולה היא לייצר סטנדרט חדש בתחום הבטיחות בענף הבנייה. הוא אומר שההשפעות של עבודת בית הספר ניכרות כבר עכשיו. "אנחנו בהחלט רואים שינוי", הוא אומר. "אנחנו רואים שבענף חברות הבנייה מבינות את חשיבות הבטיחות ומקימות בתי ספר משלהן. כמו כן, קיים שיתוף פעולה פורה בין מנהלי הבטיחות מחברות שונות וקיים דיאלוג מקצועי מתמיד. המודל גם תופס תאוצה בקרב קבלנים מובילים".

 

כיצד השטח מקבל את הדרישות החדשות של החברה בנוגע למעבר דרך בית הספר?

"ברגשות מעורבים. כמובן שחלק מברכים על כך אבל יש גם קולות שפחות מתחברים לזה. עם זאת, קיבלתי לא מעט תגובות מפרגנות שההדרכות מעניקות את הכלים המתאימים ושמתקן האימונים ברמה גבוהה".

 

מה החזון שלכם?

"החזון שלנו הוא  לייצר סטנדרטיזציה של הבטיחות בענף הבנייה. לייצר סביבת עבודה מכבדת. לגרום לכך שהעבודה תהיה בטוחה, בריאה וכמה שיותר לצמצם את כמות הנפגעים. בית הספר אמנם לא פועל די זמן כדי לבחון את מידת היעילות בצורה מובהקת, אבל בטווח הקצר נראה כי שפת הבטיחות מובנת יותר. הזמן יעשה את שלו ונושא הבטיחות ימשיך לקבל את תשומת הלב הראויה".

 

קראו את הראיון עם יועץ הבטיחות, חיים בנון, על הטמעת תרבות בטיחות בחברה >>

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות
1 תגובות
התמונה של אנונימי
רמי
הלוואי והפיגומים ושאר מערכות הבטיחות שמופיעות בתמונות שצילמתם יהיו נראים אותו הדבר גם באתרי הבניה.
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר