עושים סדר: חוק עוזרי בטיחות באתרי הבנייה

החודש נכנס לתוקפו חוק עוזרי הבטיחות באתרי הבנייה, שמטרתו לסייע בצמצום תאונות העבודה ברחבי הארץ. אלא שלא מעט שאלות על אודות החוק - החל מהכשרת עוזר הבטיחות, דרך סמכויותיות ועד לשאלות האכיפה. לכן, החלטנו לעשות סדר בכל הקשור לחוק החדש.

 

 

מיהו עוזר הבטיחות?

עוזר הבטיחות, או העב"ט, הוא אדם שמבצע הבנייה מינה לצורך סיוע למנהל העבודה בכל הקשור לתחומי הבטיחות באתר. עליו לבדוק כי באתר הבנייה שעליו הוא מופקד, מתקיימות הוראות הבטיחות השונות לפי רשימת תיוג: חבישת הציוד, הסמכות מתאימות, סכנות בטיחותיות במתחם האתר ועוד. במקביל, עליו לאתר את הפרות הבטיחות כשחובתו היא דיווח בעל פה ובכתב על הפרות אלה, סמוך ככל האפשר למועד גילויה של ההפרה. לבסוף, מתוקף תפקידו עליו להעביר הודעה לעובד באתר הבנייה כי הוא מפר הוראת בטיחות או מופרת לגביו הוראת בטיחות, סמוך ככל האפשר למועד גילויה של ההפרה. בקישור המצורף ניתן למצוא את רשימת התיוג. החוק קובע כי עוזר הבטיחות צריך לסייע למנהל העבודה לשמור על בטיחות האתר לפי נושאים שקובע החוק ובהתאם לרשימת התיוג נדרש העב"ט לבצע את עבודתו. עוזר הבטיחות, כשמו כן הוא - סמכותו ותחומי האחריות שלו הם בנושא בטיחות. אין באפשרותו להחליף את מנהל העבודה בתפקידו בשום צורה. 
הכשרת עוזרי בטיחות מתבצעת באמצעות קורס בן 45 שעות במוסד הכשרה שאושר לכך. רשימת מוסדות ההכשרה באתר משרד העבודה >

 

מתי ממנים עוזרי בטיחות?

על פי החוק, נוכחותו של עב"ט נדרשת באתרים שבהם מקימים מבנים שגובהם שבעה מטרים לפחות, בשטח של מעל 1,000 מ"ר לפחות. באתרי בנייה הנדסית יש למנות עוזר בטיחות אם מפקח עבודה איזורי קבע כך. על עוזר הבטיחות בגיר, בעל ניסיון מוכח של שנתיים לפחות בביצוע עבודות בנייה או עבודות בנייה הנדסית ובידו תעודה המעידה על כך שסיים בהצלחה הכשרה ייעודית לעוזרי בטיחות.

 

מה עוד צריך לדעת על החוק?

מעבר לכך שעב"ט צריך לענות על הדרישות שציינו בסעיפים הקודמים, הוא מהווה גורם נפרד ממנהל העבודה. הוא אינו יכול להחליף את מנהל העבודה לאף פרק זמן, קצר או ארוך. בשל הקשר הישיר עם העובדים ועם מסמכי העבודה, עליו לדעת עברית ברמה טובה. יש לרשום את עוזר הבטיחות בפנקס הכללי ואף לאפשר לו לבצע את עבודתו נאמנה. החוק מבהיר כי על עב"ט להיות נוכח באתר בכל עת שמתבצעת עבודת הבנייה ונדרש ממבצע הבנייה להציב שלט במקום בולט שבו יצוין שמור של עוזר הבטיחות באתר. על מנהל העבודה לתקן את ההפרות שמאתר עוזר הבטיחות ויתרה מכך, עליו לדווח למבצע הבנייה על ההפרות שאותרו על ידי העב"ט שאינן תוקנו ולהסביר מה לדעתו יש לעשות כדי לתקן אותן. 

 

 

 

 

שאלות נפוצות על אודות חוק עוזר הבטיחות באתר משרד העבודה >>

קישור לקריאת החוק >> 

 

אין הכתוב בכתבה מהווה מסמך מקצועי רשמי. 

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות
2 תגובות
התמונה של אנונימי
שמעון נידם
אני לא רואה שום הצעות עבודה לא ניתן למצוא עבודה בתחום הזה למרות שיש לי תעודה כבר חצי שנה
התמונה של אנונימי
אסא
האם מנהל עבודה מוסמך יכול לשמש כעוזר בטיחות אם יש מנהל עבודה אחר באתר?
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר