AFLALO ניהול ופיקוח | bmby | סמנטו טכנולוגיות | ESQ להנדסה אזרחית | EXYTE | GSL לירית הנדסה | INTSITE | iSTERN | JUSTMANAGE | madlan | MODY | Opanadlan | RECOM | SHUNTONG | Soltell Systems | URBUILD | Volach & Co - Law Office | WECON | WXG | א.אפשטיין | א.כצמן מהנדסי בניין | א.צ שווק | א.שדה | אגרוטופ | אדוונס הנדסה | אדם-אטיאס | אהוד לויתן הנדסה | אודור בנייה | אוליצקי תשתיות | אופק שלי | אזורים | אחים אמר | אחים מרגולין | אחים פוקרא בנייה ויזום | איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות | אישיו סי אס | אכברט מהנדסים | אל-הר הנדסה ובניין | אלדר שווק | אלוטון | אלומלייט (ישראל) | אלקטרה בנייה | אסותא תשתיות | אפקון בנייה | אפרתי מדפיס | ארגון נכי צה"ל | ארז מהנדסים | בוני בניין | בוני התיכון | בורשטיין מהנדסים | בני וצביקה | ברוש בניה | ברן ישראל | ברקן הנדסה | גאודע בקרת בנייה | גב ים | גוזלי בנייה | ד.א.ל-ח.פ.ת | דוד מהנדסים | דניה סיבוס | דנישרא אינטרנשיונל | הייליפט | המועצה הישראלית לבנייה ירוקה | הנסון (ישראל) | התאחדות הקבלנים בוני הארץ | חוצה ישראל | י. טל אחזקות וניהול | י.ח דמרי | י.שני מהנדסים | יובל אלון | ינון מחקר | ירון הירש מהנדסים | ירון שמעוני שחם מהנדסים יועצים | לוינשטין | מ.ג.א.ד | מגאסון | מסד עוז | ניצן ענבר ניהול פרויקטים | ניצן קול | נת"ע - נתיבי תחבורה עירוניים | נתיבי ישראל | סווירי מהנדסים | סיון ביצוע | סלומון מהנדסים | סלע בינוי | סקיליין | עדיא | עו"ד גיא פרבמן רשף ושות' | עו"ד מינצר - כרמון, נסים ושות' | עו”ד גיא פרבמן, רשף ושות' | עומר הבונים | עומר הנדסה | עיריית ת"א | עלי חוארי מהנדסים | עמית לויתן | עץ השקד | פורט מהנדסים | פז כלכלה | פייסט אדריכלים | פילואש | פישר בכר חן וול אוריון ושות' | פרשקובסקי | צבי המלי מהנדסים | צה"ל - בינוי | קב' צליח רוטשילד | קבוצת BST | קבוצת אורון | קבוצת אשטרום | קבוצת ב.ס.ר | קבוצת חנן מור | קבוצת סופרין | קבוצת שיבולת | קדמור | קו מדידה | קובטי יוסף | קופמן יזמות ובנייה | קימברלי קלארק | קן התור | קרן דנון פתרונות פשוטים בנדל"ן | קרן יסודות | רוטשטיין | רום גבס | רם אדרת | רם לי בנייה | רמי צרפתי | ש.בן אברהם | שי גיל פרוייקטים | שיכון-בינוי | שלו מור יוסף | שמשון זליג | שער ניהול פרויקטים ומכרזים | שפיר הנדסה | תדהר | תצפית נדל"ן |

עשרות פרויקטים בת"א תקועים בגלל מכבי אש

לאחרונה שינתה רשות הכבאות את הקריטריונים הנבדקים בעת הנפקת היתרי בניה, והיא אינה מאשרת הקמה של מבנים ברחובות צרים שכבאית אינה יכולה לעבור בהם. ברשות הכיבוי מבהירים שלא ניתן לשנות את הקריטריונים, כך שנראה שהפתרון לבעיה רחוק. לפי חלק מההערכות, כיום כבר מתעכבים יותר מ־100 פרויקטים בתל אביב לבדה. אישורה של רשות הכבאות הכרחי כדי שהרשות המקומית תנפיק היתר בנייה. עד לפני מספר חודשים בדיקת כיבוי האש התמקדה בעיקר במבנה עצמו — האם תכנונו עומד בתקנות הבטיחות. אלא שיזמים מדווחים שבחודשים האחרונים החלו במערך הכבאות לבחון גם את הסביבה המובילה אל המבנה.

התקנות הנוגעות למבנה מתוכנן שגובהו מעל ל־13 מטר (שלוש קומות על עמודים ומעלה) דורשות שכבאית תוכל להגיע אליו בקלות, ולכן גורם הכיבוי דורש שרוחב הכביש הפנוי יהיה 3.9 מטר לפחות. אלא שבאזורים בתל אביב שבהם מקדמים פרויקטים של תמ”א 38 — במרכז העיר ובדרומה — הרחובות צרים וחונים בהם כלי רכב משני צדיהם, וכבאית אינה יכולה לעבור בהם. כך למשל, ברחוב הקונגרס הסמוך לשכונת פלורנטין, רוחב הכביש הפנוי הוא 3.3 מטר בלבד ופרויקטים המקודמים בו אינם מקבלים אישור.

בנוסף, הרשות לכבאות והצלה דורשת שבחזית הבניין ובתוך שטח המגרש תישמר רחבת התארגנות באורך 12 מטר וברוחב 6 מטר. אלא שבפרויקטים של תמ"א 38 שבהם מרחיבים את המבנה הקיים והשטחים מנוצלים בדרך כלל למקומות חניה, הדרישה להותיר פנוי שטח כה גדול היא בלתי ריאלית.

אין גורם המחזיק נתון מסודר של מספר הפרויקטים התקועים בשל החמרת הקריטריונים, אולם הערכות של כמה יזמים ואדריכלים הפעילים בענף בתל אביב נעות בין 100 ל־200 פרויקטים. כדי לא לעצור את הבנייה לגמרי, מאפשרת העירייה ליזמים לקבל היתר לחפירה ודיפון ובמקרים מסוים גם היתר לבניית קומת מרתף, מתוך הנחה שסוגיית בטיחות האש תיפתר. אולם יזמים מביעים דאגה עמוקה שלא יימצא פתרון. "הפרויקט שלי תקוע בגלל כיבוי האש כבר יותר מארבעה חודשים ואני לא מצליח להתקדם", אמר יזם שמקדם פרויקט תמ"א 38 בתל אביב. לדבריו בעירייה אמרו לו שמהנדס העיר נפגש עם גורמים ברשות הכיבוי אך הנושא טרם נפתר. הוא מביע פסימיות ואינו מוכן להתחיל בחפירה ודיפון על אף הצעת העירייה. "יש סיכון כלכלי עצום בלהתחיל לבנות לפני שכל הבעיות נפתרו וכשאיש לא מבטיח שאכן מדובר בעניין זמני", הוא אומר.

ברשות הארצית לכבאות הבהירו כי הסוגיה אינה נוגעת רק לתל אביב אלא היא כלל ארצית. פנייה למינהל התכנון העלתה שהנושא כלל לא הגיע לפתחו ובמינהל טוענים כי אין מדובר בסוגיה מקומית שהרשויות יכולות לפתור, מכיוון שלמהנדס הרשות יש סמכות להפחית את רוחב הכביש הנדרש ל־3.7 מטר. אולם יש לא מעט מקרים שבהם רוחב הכביש נמוך גם מכך. 

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "מדובר בבעיה ארצית הנובעת מחוסר התאמה בין ההוראות הנוגעות לכיבוי אש בתקנות התכנון והבנייה לרוחב הרחובות במרכזי הערים הוותיקות. הנושא נמצא בבחינה מול הגורמים הרלוונטיים בעירייה וברשות לכיבוי אש". ממינהל התכנון נמסר: "תקנות התכנון והבנייה מאפשרות גמישות ונותנות בידי מהנדס הועדה המקומית שיקול דעת על מנת לתת פתרון במצבים מיוחדים".

לכתבה המלאה, לחץ כאן

הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר