פרויקט ההתייעלות האנרגטית הגדול בישראל

חברת "תדיראן אנרגיה" זכתה במכרז התייעלות אנרגטית של משרד הבריאות ב- 11 בתי חולים ברחבי הארץ ולמעשה מדובר בפרויקט ההתייעלות האנרגטית הגדול ביותר שנעשה עד כה בישראל.

בשנים האחרונות עוברת חברת "תדיראן", החברה הוותיקה המוכרת לכל ישראלי מתחום המזגנים ומוצרי הצריכה הלבנים, שינויים ארגוניים, מבניים ואסטרטגים, במטרה להתמקד בתחומי הליבה ולפתח פעילויות משיקות ומשלימות.

במסגרת השינויים הללו, מגבירה הקבוצה את המיקוד העסקי בתחום מיזוג האוויר המרכזי, תחת תדיראן אנרגיה, בניהולו של אמיר רסקה, במטרה לממש את הפוטנציאל המשמעותי הטמון בתחום ההתייעלות האנרגטית, ההולך ותופש תאוצה ברחבי העולם.

"למעשה, כבר לפני שלוש שנים התחלנו לפתח פתרונות אנרגיה מתקדמים, כולל פעילות בתחום ההתייעלות האנרגטית, אבל השינוי המבני מבשר על החלטה להתמקד ולהתמקצע בתחום חשוב זה, במיוחד בכל הקשור למערכות מיזוג האוויר, חימום, קירור, טכנולוגיית שליטה ובקרה ותאורה".

כיום נחשבת תדיראן אנרגיה למובילה בישראל בתחום ההתייעלות האנרגטית. את הפרויקט תבצע תדיראן אנרגיה עם חברת PrimaVera האיטלקית והוא יבוצע בשני שלבים. בשלב הראשון, שימשך עד שנתיים, ייערכו מדידות צריכת אנרגיה בבתי החולים, וכן תכנון מפורט והקמת הפתרונות והמערכות להתייעלות האנרגטית. בשלב השני, שימשך 15 שנה, תבוצע ההפעלה והתחזוקה של המערכות שיותקנו בבתי החולים. בסך הכל, ימשך הפרויקט כ-17 שנה.

הוצאות האנרגיה של 11 בתי החולים המשתתפים בפרויקט מסתכמות כיום בכ-150-200 מיליון שקל בשנה, המשקפות הוצאה מצטברת על אנרגיה בסך כ-2.25 עד 3 מיליארד שקל בתקופה של 15 שנים.
 

אמיר רסקה, מה הופך את בתי החולים לצרכני אנרגיה כה גדולים?
"צרכן האנרגיה הגדול ביותר בבתי החולים הוא מיזוג האוויר, כלומר הצורך למזג את מבני בתי החולים 24 שעות ביממה 365 יום בשנה, תחום המהווה כ-50% מצריכת האנרגיה של בתי החולים. לאחר מכן, יש את האנרגיה שבתי החולים מוציאים על חימום מים, תאורה ועוד".

 

אז איך מייעלים את צריכת האנרגיה של בתי חולים?
"דבר ראשון, אם יש בבית החולים מערכת מיזוג אוויר ישנה, שאינה יעילה ולצערנו זה המצב ברבים מבתי החולים, אז ברור שצריכת האנרגיה היא גבוהה מידי. את המערכות הישנות הללו יש להחליף במערכות מתקדמות ובעלות נצילות אנרגטית גבוהה.    

"דבר שני, באמצעות הניסיון הרב שצברה החברה במשך השנים, אנו מביאים פיתוחים וטכנולוגיות אותם אנו מצרפים למערכות הקיימות כדי להגדיל את שיעור החיסכון. מערכות מיזוג אוויר מרכזיות (HVAC – Heating, Ventilating and Air Conditioning)  מותקנות כיום כמעט בכל הבניינים המודרניים. למשל, אנחנו נעזרים בטכנולוגיית HLR TADICAR שמקטינה משמעותית את צריכת האנרגיה של מערכות מיזוג האוויר.

"מערכת HLR TADICAR מאפשרת להקטין את הצורך בהכנסת אוויר חיצוני לבניין, ובכך מפחיתה משמעותית את העומס על מערכות המיזוג ושומרת על איכות האוויר במבנים תוך יצירת חיסכון ניכר בצריכת החשמל של מערכות המיזוג. מערכות HLR TADICAR עומדות בסטנדרטים המחמירים ביותר וביניהם: תקן ASHRAE ותקני איכות אוויר IAQ.

"ביצועי יחידות ה-HLR TADICAR בארץ ובעולם מראות תוצאות מרשימות של חיסכון שנע בין 50%-20% מצריכת החשמל של מערכות מיזוג האוויר.

"לגבי התאורה, בבתי חולים רבים יש תאורת פלואורסצנט או תאורת PL. מספיק שנחליף את כל תאורת הפלואורסצנט וה-PL בנורות לד (Led), נגיע לחיסכון גדול באנרגיה. הניסיון בעולם מדבר על חיסכון של עד כ-80% לנורות לד. גם אם נגיע ל-50% חיסכון, מדובר בשיעור חיסכון נכבד ביותר. הרעיון הוא להחליף את כל התאורה הישנה בבתי החולים ללדים. אני מתייחס כרגע לתאורה הפנימית כולל במעברים שבין המחלקות, אבל אפשר להחליף גם את התאורה החיצונית.

"מעבר לכל השינויים במכשור ובתאורה צריך לזכור: ההתייעלות האנרגטית החשובה ביותר היא בהתנהגות האנושית. מספיק אם תחנך את האנשים לראיה חסכונית, תוכל לחסוך המון אנרגיה.

"נכון, עובדי בתי החולים הם לא העובדים של תדיראן אנרגיה אבל במסגרת הפרויקט לקחנו על עצמנו להשקיע בחינוך ובמודעות עובדי ומשתמשי בתי החולים, או בקיצור ללמד אותם כיצד לצרוך אנרגיה באופן יעיל וחסכוני. במסגרת הזאת נערוך הרצאות וסדנאות לעובדי בתי החולים".

במה העובד הפשוט יכול לסייע לחיסכון המערכת?
"זה מתחיל מהדבר הפשוט ביותר - לכבות תאורה כשיוצאים מחדרים. אנחנו מודעים ללחץ ולעבודה הרבה בבתי החולים, אז בחללים מסוימים נתקין חיישני נוכחות, המכבים את האור כאשר העובד יוצא מהחדר. דבר שני, לא להשאיר חלונות פתוחים. יש מערכות חימום שיש להן תרמוסטטים ויש כאלה שאין להם. כל הדברים האלה ביחד מביאים לשימוש חסכוני יותר ולא רק בבתי החולים אלא גם בבית.

"מעבר לזאת, נלמד אותם את עובדי התחזוקה של בית החולים כיצד לתחזק נכון את המערכות, כדי שיפעלו ביעילות לאורך שנים רבות, כיצד לנקות את המערכות בצורה נכונה ויש עוד המון דברים שאפשר להדריך את העובדים בנושא התייעלות אנרגטית".

זה לא סוד שמערכת הבריאות בארץ במצב כספי גרוע. מדברים על גירעונות עצומים, דרישה לתקציבים נוספים ועוד. מניין מגיעה ההשקעה לצורך הפרויקט הזה?
"זה בדיוק מה שמיוחד בפרויקט הזה, כאן באה תדיראן אנרגיה ובעצם משקיעה, יחד עם חברת Prima Vera, עד כ-100 מיליון ש"ח בהחלפת הציוד והמערכות ובעבודות שונות. בתמורה תקבל תדיראן 80 אחוז מהחיסכון שייווצר לבית החולים, בכל שנה משנות הפעלת הפרויקט.

"מה שיפה בכל הפרויקט הזה הוא שבתי החולים, המתוקצבים כידוע על ידי המדינה, מקבלים מערכות יעילות ומתקדמות טכנולוגית, מבלי להכניס יד לכיס או להידרש לתוספת תקציב. להיפך, הם אפילו נהנים מ-20% מהחיסכון השנתי. גם איכות הסביבה נהנית מהפרויקט, ברגע שאתה מפעיל מערכת יעילה ונקייה יותר".

 

מדובר בהשקעה כספית גדולה מצדכם...

"אנחנו היום החברה הגדולה ביותר בארץ בפרויקטים של התייעלות אנרגטית ואנחנו מקבלים פניות רבות ממוסדות שונים, באותו נושא. כיוון שאנחנו חברה עם גב כלכלי רחב ויציב, אנחנו יכולים לבצע פרויקטים כאלו בהם מרכיב המימון הינו משמעותי - והופך את הפרויקט לאטרקטיבי עבור כל הגורמים המעורבים בו, מהלקוח, דרך הגורמים המממנים, וכמובן גם עבורנו כיזמים ומבצעים.

"תדיראן אנרגיה מציעה מספר מסלולים שמותאמים לכל לקוח ולקוח. ניתן לרכוש מערכות להתייעלות אנרגטית וליהנות מכל החיסכון, או לחלופין, לחכור מערכות בליסינג, או לבקש מאיתנו לממן את הפרויקט בתמורה להשתתפות בחיסכון, כפי שאנחנו עושים במכרז המדובר בבתי החולים.

"אנו פונים למגוון לקוחות, כגון רשתות מזון, רשתות דיור מוגן, בתי מלון ועוד. כיום אנחנו מבחינים במודעות הולכת וגוברת לחשיבות ההתייעלות האנרגטית בקרב בעלים, מנהלים ומקבלי החלטות בארגונים וזאת לאור פוטנציאל החיסכון בתחום עלויות האנרגיה".

 

כיתובים:

  • ביה"ח איכילוב וביה"ח רמב"ם - כ-50% מהוצאות האנרגיה הולכים על מיזוג.
  • מערכת Tadicar HLR - חוסכת כ-30% עד 40% באנרגיה
     
על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר