קריסת החניון: "צלצול השכמה לענף הבנייה"

קריסת החניון בתל אביב צריכה להוות צלצול השכמה בשביל כל אלה שחושבים שהנדסת בנייה ותשתיות זה דבר זניח. הנדסה היא לב עבודת הקבלן וצריך לעצור את הזילות שבצורך בעבודה הנדסית באתרי בנייה". כך טוען היום (ב') דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, בשיחה עם ynet בעקבות קריסת אתר הבנייה בשכונת רמת החייל בתל-אביב הבוקר.

על פי בדיקה ראשונית בשטח שערכו גורמי בטיחות, ככל הנראה רכב כבד שעלה על המפלס העליון בחניון הוביל לקריסת המבנה. רן כהן, ראש ענף בטיחות בעבודה במשרד העבודה והרווחה, אמר באתר הבנייה שלפי ממצאים ראשוניים, "מדובר בכשל תכנוני או בעבודות שבוצעו בניגוד לתכנון של האתר".

באתר נערכה בדיקת בטיחות בחודש יולי האחרון מטעם מנהל הבטיחות במשרד הכלכלה (שעבר מעט לאחר מכן לאחריות משרד העבודה והרווחה). אז לא נמצאו ליקויי בטיחות, אך הייתה זו בדיקה שכללה בחינת פיגומים, עובדים לא מוגנים או מפגע שעלול לגרום לפגיעה באדם.

מחברת דניה סיבוס נמסר בתגובה: "החברה הינה שומרת חוק, המחויבת והפועלת בהתאם לרגולציה המחמירה והקפדנית בנושאי בטיחות. שמירה על חיי אדם ובטיחות העובדים באתרי החברה ובסביבתם הנם נר לרגליה, וזו מקפידה בעניינים אלה הקפדה יתרה. בשעה קשה זו, אנו מתמקדים בסיוע לכוחות ההצלה ונעשה את כל שנדרש על מנת לסייע לגופי החקירה בעבודתם".

עוד נמסר כי "במהלך ביצוע עבודות ההקמה של חניון הברזל קרס חלק מהמבנה. החברה כואבת את כאבם של נפגעי האירוע ומשפחותיהם ומשתתפת בצערם. בשעה קשה זו אנו מתמקדים בסיוע לכוחות ההצלה ונעשה את כל שנדרש על מנת לסייע לגופי החקירה בעבודתם".

לדברי מריאן, אף שהחקירה בעיצומה וטרם הגיעו ממצאים חותכים, אין ספק שקיימת בעיה בענף מבחינת הצורך במהנדסים ובמפקחי בנייה. "כשאני נמצא בישיבות עם מועצת הקבלנים, אני שומע על ניסיונות להקל על הרגולציה בהליכי הבנייה - באמצעות העסקה של כמה שפחות מהנדסים, של עבודה בהיקפים גדולים בלי מהנדסים בשטח", הוא אומר.

"כשאני מזדעק ואומר להם שעבודת הקבלן היא קודם כל עבודה הנדסית, אומרים לי שקבלנות זה מקצוע מינהלי ושיש מספיק מהנדסים בשטח", ממשיך מריאן. "גם בנושא הפיקוח אין לנו הסכמה עם הקבלנים. אנחנו אומרים שבכל עבודה שמבצע קבלן צריך להיות מפקח אובייקטיבי מטעם היזם ושזה צריך להיות מעוגן בחוק, אבל בפועל אם היזם רוצה למנות מפקח הוא יעשה זאת - אך אינו חייב. צריך להחמיר את הרגולציה בנושא הבטיחות בבנייה.

לדבריו, "הקבלנים טוענים שזה בזבוז כסף, אבל כשקורה אסון בסדר גודל כזה אנחנו מבינים כמה שאתר בנייה זה עניין הנדסי מורכב. כמעט כל יום נופלים פועלים מפיגום כי תרבות הבטיחות שלנו בעייתית. ומי אחראי על תרבות הבטיחות? המהנדסים. אם הממשלה לא תבין שצריך יותר מהנדסים ומפקחים באתרי בנייה - לפרויקטים שנבנים כיום לא יהיו אבא ואמא". יצוין כי בהתאחדות בוני הארץ לא התייחסו לטענות.

גם איציק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, התייחס למקרה. "הכתובת הייתה על הקיר, הוא אומר בשיחה עם ynet, "בטיחות העובדים באתרי הבנייה לקוי ביותר. מדובר באסון שפקד את מדינת ישראל, ואני מקווה שזה יהיה המפנה הגדול של משרדי הממשלה - שיפנימו שחייבים לערוך דיון חירום לגבי הבעיה החמורה שיש בענף הבניין. יש פה כשל רציני בנושא בטיחות הבנייה - יש הרוגים ופצועים שלא לדבר על הנזק הכלכלי - ומישהו חייב לקחת אוויר ולהגיד: אי אפשר שהמצב הזה ימשיך להתנהל כך".

"להפסיק לעגל פינות בתוכניות בנייה"

"חייבים להפסיק לעגל פינות בתוכניות בנייה", מחזק את הדברים אילן כרמון, אחראי הבטיחות בחברת הנדל"ן וההשקעות אבני דרך. לדבריו, "חובה ליצור נורמות חדשות באתרי הבנייה. רק שילוב בין חובת הזהירות של העובד לצד הגברת הפיקוח מצד המדינה על אתרי הבנייה, יהיה בכוחן כדי למנוע טרגדיות קשות כאלה שחוזרות ונשנות".

עמית נשרי, מנכ"ל חברת היתרי הבנייה והרישוי א. לאפיס, מציין כי "האסון ברמת החייל מהווה דוגמא נוספת לרשלנות הבלתי נסלחת בכל הנוגע להליכי אישור ומתן טופס אכלוס וטופס ארבע. על פניו נראה כי אם היו נעשות בדיקות חוזרות ונשנות של מהנדסי ביצוע וביקורת, לרבות בדיקות מכון התקנים ליציבות ועומסים, תאונה כזו לא הייתה מתרחשת".

ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, טוען כי "המקרה הקשה הזה הוא תוצאה ברורה של העובדה כי ענף הבנייה בישראל מפגר בעשרות שנים לעומת העולם המערבי. הענף פועל בטכנולוגיה מיושנת ולא מתועשת ועתיק בידיים עובדות, ועל מנת לבצע את השינוי המתבקש ולמנוע אסונות מעין אלו, על מקבלי ההחלטות להזדרז ולבצע תיעוש מזורז של הענף".

כמאל שגראוי, יו"ר קבוצת אחים שגראוי SBI, מוסיף כי "אני חוזר ומתריע מזה שנים בפני משרד השיכון ומשרד העבודה וכל הגורמים המטפלים בנושא בטיחות באתרים וכל זה לריק. רק מתחילת השנה צנחו אל מותם עשרות פועלים באתרי בנייה ורבים נפצעו. הבטיחות באתרים נראית בדיוק כמו התוצאה העגומה היום וכמו הנראות של הענף כולו".

נזכיר כי רק לפני חודש וחצי אישרה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), וחברי הכנסת איל בן ראובן (המחנה הציוני) ועבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), לפיה אתר בנייה שהתרחשה בו תאונה שגבתה חיי אדם או גרמה לפציעה קשה, ייסגר למשך יומיים.

על פי ההצעה, מפקח עבודה יהיה רשאי לסגור את האתר לשלושה ימים נוספים, אם מצב הבטיחות באתר יישאר לקוי, בכפוף לשימוע. המפקח יוכל לתת צו לתיקון ליקויי הבטיחות, ואם המחזיק במקום העבודה לא יתקן אותם, דינו שנתיים מאסר או קנס בסך 75 אלף שקלים. בכל מקרה, העובדים ימשיכו לקבל שכר גם עבור הימים בהם האתר היה סגור.

דו"ח מבקר המדינה שפורסם בחודש מאי בשנה שעברה בנושא בטיחות ענף הבנייה בישראל, קבע כי ממשלת ישראל רחוקה מליישם את ההמלצות לטיפול בכשלים החמורים שנמצאו בבטיחטות מבנים, תכנונם ובנייתם. זאת כ-11 שנים לאחר פרסום דו"ח ועדת זילר, שהוקמה בעקבות אסון ורסאי, במהלכו נהרגו 23 בני אדם לאחר קריסת רחבת הריקודים באולם השמחות בירושלים.

 

לכתבה המלאה לחץ כאן

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר