ראיון מיוחד עם מהנדס העיר חדרה - נועם גרייף

אחת המשרות הציבוריות היותר מסקרנות בענף - היא ככל הנראה משרת 'מהנדס העיר'. לאור זאת, ראינו לנכון לראיין את מהנדס אחת הערים הגדולות בארץ - חדרה. ראיון מיוחד עם מהנדס העיר חדרה, נועם גרייף, על העבודה, האתגרים והיתרונות שבמשרה ציבורית על פני משרה בסקטור הפרטי.

מהנדס העיר חדרה הינו נועם גרייף, בן 38 מחיפה, נשוי ואב לשתי בנות. נועם בעל תואר ראשון, B.Sc בהנדסה אזרחית מהטכניון, ותואר שני M.BA במנהל עסקים מאוניברסיטת חיפה. תפקידו הנוכחי הינו מהנדס העיר חדרה.

לפני כן, נועם היה מנהל פרוייקט בשפיר הנדסה, מנהל פרוייקט בחברת מקורות, מנכ"ל תאגיד יובלי העמק, מהנדס המועצה האזורית מטה אשר ומהנדס העיר אלעד. הוא מעיד על כך שכלל התפקידים בהם כהן עד היום, הכשירו אותו וסיפקו לו את הכלים להצלחה בתפקיד הנוכחי. בנוסף, בעבר שימש כמרצה במכללת רופין במסגרת קורס דיני תכנון ובנייה וליווי פרוייקטי גמר.

 

ספר על העבודה שלך, מה תפקידו של 'מהנדס עיר' ומהם תחומי האחריות עליהם הוא מופקד ?

על מהנדס עיר מוטלת אחריות במגוון ערוצים. בין היתר, אני עוסק בניהול אגף ההנדסה בעירייה, מתווה מדיניות ופיקוח על ביצועה וכן בעל אחריות על תחומים שונים כגון: תכנון העיר, השבחה, נכסים, רישוי בנייה, פיקוח בנייה, רישוי עסקים, תרבות הדיור, מחלקת חשבות האגף, ועדה מקומית, מבני ציבור, תשתיות ותחבורה.

כמהנדס העיר, אני נדרש להוביל בייזום פרוייקטים עירוניים חדשים, ייזום תוכניות חדשות, הכנת תוכניות עבודה והוצאה של מבני ציבור ותשתיות עירונית. בנוסף, בסמכותי ניהול הועדה המקומית לתכנון ובנייה, הטמעת רפורמות בתכנון ורישוי עסקים. כול זאת במסגרת התקציב השנתי.

 

כיצד נראה יום טיפוסי בעבודתך ?

יום טיפוסי בדרך כלל גדוש בפגישות מקצועיות וקבלת החלטות. במהלך היום אני לוקח חלק בפגישות תקציב, בקרת ניהול פרוייקטים – הן במישור התכנוני והן במישור הביצועי.יום גדוש בפגישות מקצועיות וקבלת החלטות. בנוסף, היום גדוש בפגישות עם בעלי מקצוע ותפקידים שונים כגון - פגישות עם יזמים, נותני שירותים, מפקחים ומתכננים, ישיבות עבודה עם הצוות המקצועי וכמובן עם התושבים.

 

ספר על האג'נדה המקצועית אותה אתה מאמץ:

בראיה כוללת של כלל המרחב יש לשאוף להגדלת כושר התחרות ביחס לרשויות שכנות, ריכוז הפונקציות האזרחיות, מנהליות, מסחריות והתעסוקתיות בתחומה של העיר וכן ניצול מושכל של היתרונות המרחביים של העיר באופן שיביא לשיפור במצב העיר. אני מאמין שהדברים שזורים זה בזה וראיה כלל מערכתית המבוססת על פיתוח כלכלי ואורבאני תביא לשדרוגה של העיר הן במעמדה במרחב, בדירוג המצב הסוציואקונומי, ברמת הפיתוח, מתן השירותים העירוניים ושיפור ההון האנושי.

 

מה ההבדל בין עבודה בחברות פרטיות לבין משרה ציבורית. האם יש יתרונות/חסרונות לאחת מהמשרות האלו ?

מבחינת תשומות העבודה הנדרשות - לא קיים הבדל בין משרה במגזר הציבורי לבין משרה בסקטור הפרטי. יחד עם זאת, לדעתי קיים יתרון למשרה ציבורית על פני משרה בחברה פרטית - במשרה ציבורית אני מרגיש שאני בעל השפעה רבה יותר על המרחב הציבורי, לעומת הסקטור הפרטי אשר הינו בהגדרה מצומצם יותר.

 

ספר על עבודתך הראשונה שלאחר סיום הלימודים:

התואר הראשון שלי כאמור הינו B.Sc בהנדסה אזרחית בטכניון, בהתמחות קונסטרוקציה ותחבורה. עם סיום הלימודים התחלתי לעבוד בחברת שפיר הנדסה כמנהל פרויקט גשר מחלף הקריות (צ'ק פוסט). הפרויקט כלל ביצוע הגשר וסלילת תשתיות, היקף הפרוייקט נאמד בכ-40 מיליון ש"ח. העבודה התנהלה מול מזמינת העבודה, חברת יפה נוף. פרוייקט זה חשף בפניי את עולם הבנייה, והיה מאוד ניכר הפער שבין האקדמיה לפרקטיקה.

 

עיריית חדרה נחשבת לעירייה תומכת ומעודדת, כיצד זה בא לידי ביטוי הלכה למעשה ומהן הזכויות שהעיריה נותנת ?

העירייה נותנת שירות מצויין לתושביה, זמינה, נגישה ומקצועית. כול זאת ועוד מהווה בטחון תכנוני אשר מתורגם ישירות לערכי הקרקע ובנייה יציבים.

 

האם עיריית חדרה מעודדת פרוייקטים מסוג תמ"א 38? כמה פרוייקטים מסוג זה קיימים בעיר חדרה ?

עיריית חדרה מעודדת כול דבר המפתח את העיר בראייה אורבנית, תוך שיקול דעת רחב במישור הפרוגמתי. לוועדה מדיניות אחידה בנושא. עד כה בוצעו ונמצאים בתהליכי רישוי 19 פרוייקטי תמ"א 38 על פי תמ"א 38/2.

 

כיום ענף התחבורה מאוד מתפתח בארץ. מה אתה אומר לאותם תושבים אשר חוששים מפקקי תנועה והפרעות נוספות כתוצאה מהתחדשות עירונית ?

חדרה יוזמת פרוייקטי תשתיות ותחבורה בהקף של כעשרות מיליוני ש"ח בשנה, בעידוד ועזרת משר התחבורה. ההתחדשות העירונית תורמת לעיר, לנגישותה ולרווחת תושביה. אומנם לפעמים יתכנו הפרעות לתושבים עקב הבנייה, אך היתרונות גוברים על החסרונות.

 

חדרה נמצאת בתנופת בנייה גדולה בעשור האחרון - ספר על פרוייקטים מעניינים שכרגע בתכנון/ביצוע בעיר חדרה:

חלקה המערבי של העיר חדרה, המצוי ממערב לכביש ארצי מס' 2, תופס חלק נכבד ממגמות הפיתוח וההתרחבות של העיר והינו למעשה בראש סולם העדיפות העירוני. כעת אפרט את הפרוייקטים למגורים המצויים בשלבים סטטוטוריים שונים, חלקם בתכנון תב"ע וחלקם בביצוע:

  • התחדשות גבעת אולגה - תכנית במימון משרד השיכון אשר מטרתה התחדשות עירונית של שכונת גבעת אולגה, הרוויה והחייאה של המרקם הקיים. התכנית כוללת בנייה של 4,592 יח"ד נוספות על 3,619 הקיימות, ובכך היקף האוכלוסיה הכלל שכונתית תגיע לכדי 26,700 תושבים. בתמונה בצד - הדמייה של פרוייקט התחדשות גבעת אולגה.
  • רובע הים, תוכנית מפורטת חד/2030 - בחטיבת הקרקע המצויה בין נחל חדרה בצפון, רצועת החוף במערב, כביש ארצי מס' 2 במזרח ורחוב ישי בדרום. מדובר על מתחם שהיקפו 2,000 דונם הנו רובע איכותי של מגורים ומלונאות בהיקף של 10,000 יח"ד ו-1,400 יחידות מלונאיות. המתחם נבנה בזיקה לים וכולל צירים ירוקים בכיוון מזרח-מערב. המתחם כולל הרחבת פארק נחל חדרה לכ-600 דונם, שימור רכס הכורכר וקביעת רצועת חוף ציבורי רחב עם טיילת חופית. האדריכל העורך את התוכנית וראש צוות התכנון הוא טומי לייטרסדורף. מצב סטטוטורי - לקראת דיון בוועדה המקומית.
  • פיתוח שכונת מגורים בשד' מנחם בגין - כביש מס' 13 - פיתוח ציר רוחבי המחבר את מרכז העיר אל מערבה, לצידו תבנה שכונת מגורים אשר תכלול בנייני מגורים, בהקף של 1334 יח"ד, יחד עם מבנים צמודי קרקע, בהקף של 230 יחידות מגורים.

  • פארק אנרג'י, פארק עסקים, תוכנית חד/1300 - המתחם ממוקם בין כביש ארצי מס' 2 ליער חדרה ומסילת הרכבת, ומיועד להיות פארק עסקים מרכזי לעיר הכולל: מסחר, משרדים, תעשייה, בידור, חינוך ותרבות וכולל הקמת מרכז תחבורה (מסוף אוטובוסים, מסוף רכבת, וחניון ציבורי). היקף הזכויות הינו כ-450,000 מ"ר בשלב ראשו, סה"כ – 750,000 מ"ר.

  • התחדשות עירונית ברח' אלי כהן - התכנית הינה פינוי של מבני מגורים טוריים ברחוב אלי כהן בשכונת גבעת אולגה בני 198 יחידות והקמתם של 1050 יחידות בבניינים בגובה של 35 קומות. הפרויקט יהיה בפורמט של בינוי פינוי דבר המסייע בקידום המימוש. מצב סטטוטורי - דיון בוועדה המחוזית להפקדה. בתמונה בצד - הדמייה של פרוייקט התחדשות עירונית ברח' אלי כהן.

  • שכונת עין הים - חופים - דרום גבעת אולגה - שכונה חדשה אשר תתחבר לכביש ארצי מס' 2. שכונה מגורים בבניה רוויה המצויה בשלבי בניה שונים. פוטנציאל בניה נותר - 1500 יחידות.

  • מגדלי החוף - חב' אסיה חדרה בע"מ, תוכנית מאושרת חד/1498 - קומפלקס מגדלי מגורים בבניה גבוהה של 25 קומות בהיקף של 600 יחידות מגורים. מצב סטטוטורי - לקראת הוצאת היתרי בניה.

  • שכונת מגורים צמודת קרקע, תוכנית חד/762 ח' - היקף הבנייה בשכונה הינו 134 יחידות מגורים צמודות קרקע. מצב סטטוטורי - ביצוע פיתוח תשתיות והוצאת היתרי בניה.

 

חדרה הוזכרה לאחרונה בתקשורת בנושא פחות משמח – "המרפסות בחדרה". מהו הסטטוס הנוכחי של הנושא ?

הנושא בטיפול, כרגע העניין נמצא תחת חקירה משטרתית ולכן לא ניתן להרחיב יותר מידי.

 

מה דעתך על שילוב חברות ניהול ופיקוח בפרויקטים? האם לדעתך יש לחוקק חוק המחייב זאת ?

כרגע אין חוק המחייב את היזם על שילוב חברות פיקוח. על אף שהרשות המקומית מפקחת, יש גבול ליכולותיה ולמשאבים המוקצים לה לכך. פיקוח הינו כלי חשוב בבקרת האיכות והביצוע של הפרוייקט, ולכן לדעתי חשוב לחוקק חוק מסוג זה.

 

במידה והיה ניתן לך תקציב, איזה תוספת/שינוי היית בוחר לעשות בעיר ?

במידה והיה לי תקציב, הייתי בוחר להגדיל את ההון האנושי והמקצועי במנהל ההנדסה ברשות, ולהשקיע משאבים נוספים על פרוייקטים והתחדשות של העיר.

 

מהן שאיפותייך לעתיד? איפה אתה רואה את עצמך בעוד עשר שנים ?

אני שואף להמשיך ולהתפתח ברמה האישית, בענף הבנייה בתחום ההנדסה והניהול.

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות
1 תגובות
התמונה של אנונימי
דניאל ב
נראה לי שהוא אח של איל גרייף שגם הוא ניהל פרויקטים ב שפיר,רמט,נת"ע..
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר