ראיון עם איה פרוג`ה, בוגרת הפקולטה להנדסה אזרחית

ספרי על עצמך
אני איה פרוג`ה בת 26 תושבת קלנסווה, נשואה ובוגרת הטכניון - הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית,
במסלול מבנים.
נולדתי וגדלתי בישוב הערבי קלנסווה באזור המשולש.

אני האחות הרביעית מחמישה אחים.

אבי עורך דין ואמי אחות, ובאופן כללי - משפחתי מפרגנת ומעודדת אותי מאוד. לאחר שסיימתי את לימודי בטכניון, נשאתי לבעלי אשר עובד כהנדסאי בניין, ודרכו השתלבתי והצטרפתי במשרד בו הוא עובד "אהרון דניאל מהנדסים" - ובו אני עובדת גם היום.
 
מה דעתך על הלימודים בטכניון ומדוע בחרת ללמוד דווקא במוסד זה ?
כידוע לכולם, הטכניון נחשב למוסד היוקרתי ביותר בישראל ומהנכבדים ביותר בעולם. תמיד אתגר אותי הרעיון ללמוד בטכניון ולהשיג תואר אקדמאי דווקא שם.

אני בדרך כלל לא מחפשת פשרות - במיוחד בעניינים הקריטיים והמועריכים בחיי, כדוגמת ההשכלה האקדמאית והקריירה המקצועית. מאז ומעולם ראיתי בטכניון את נושא הדגל בכל הנוגע ללמוד והכשרת מהנדסיים, ולכן כבר בשלב מוקדם, עוד טרם סיימתי את לימודיי במגמה הריאלית, שקעה בי החלטה איתנה ומוצקה - לעשות הכל במטרה להתקבל לשם.

מה דעתך על החיים בסביבת הטכניון ובעיר חיפה ?
בעיניי ייחודו של הטכניון איננה נובעת רק מסגנון הלימודים המאתגר והאינטנסיבי. מבנהו החברתי של הטכניון, גם הוא ייחודי ומאתגר - לחיות בסביבת הטכניון זה מרגיש לפעמים כמו לחיות בפלנטה אחרת .
סדר היום (לפחות בתחילת הדרך) היה שונה בהרבה ממה שציפיתי ולחץ הלימודים הכבד לא הותיר לי בתחילת דרכי בטכניון - לזמן ניכר של חיי חברה. למזלי התגברתי מהר על עובדה זו, ומצאתי לעצמי סדר יום מוצלח ומעניין. הודות לטכניון אשר מספק את כל השירותים האפשריים לסטודנט ובכך לא מצריך אפילו לצאת מבין כותליו.
במבט לאחור, השנים בהן ביליתי בטכניון היו שנים כיפיות ומלאות סיפוק. האווירה בטכניון נבנתה על שיתוף פעולה, כבוד וסיוע הדדי וזה תרם לי הרבה.
היכן את עובדת ?
אני עובדת כיום במשרד התכנון "אהרון דניאל מהנדסים" הנמצא בכפר סבא.
כיצד חיפשת ואיך מצאת את עבודתך הראשונה ?
אני מגדירה את עצמי כברת מזל. זמן קצר אחרי סיום לימודי, נודע לי כי במשרד אשר בו עובד בעלי התפנתה משרה למהנדס תכנון. אהרון דניאל המהנדס הראשי ובעל המשרד, הציע לי את המשרה. בהתחלה היססתי אך בהמשך אזרתי תעוזה והסכמתי לקבל את התפקיד, למרות חוסר נסיוני המקצועי - קבלתי את המשרה וראיתי זאת כפרווילגיה ומחמאה גדולה.
מדוע החלטת ללמוד מקצוע בענף הבנייה ?
כפי שציינתי לעיל. אתגרו אותי הלימודים בטכניון והעובדה שישנו מחסור כך במהנדסים בכלל ובענף הבנייה בפרט. עובדה זו נתנה לי את ההרגשה שטמון במקצוע זה פוטנציאל רב להתקדם ולהגיע להישגים נחשבים.
מהו מסלול הלימודים בו בחרת להתמחות ומדוע ?
בחרתי במסלול תכנון מבנים שנחשב למסלול היוקרתי ביותר בפקולטה. משך אותי תמיד הנושא של תכנון מבנים, פתרון בעיות הנדסיות מורכבות וכל מה שקשור לתהליך הבניה - כבר בשלב התכנון הראשונים ביותר ועד להוצאת הפרויקט לפועל.
 
על איזה מסלול לימודים תמליצי למתעניין בלימודי הנדסה אזרחית ?
כמובן הייתי ממליצה על מסלול תכנון מבנים אשר למדתי, זה המסלול שהכי עניין אותי וגם היום זה המסלול שימשיך לעניין אותי ולתת לי השראה גם בעתיד.
האם את שוקלת לימודי המשך? אם כן באיזה תחום ?
האמת שכן. אני שוקלת להמשיך את לימודי לתואר שני באותו מסלול בטכניון.
מהם הקשיים שאתם התמודדת במהלך הלימודים ?
בכנות אני יכולה להעיד שכל תהליך הלימודים בטכניון כבר מהיום הראשון ועד לקבלת התואר - היה למעשה מסלול כבד של מכשולים, קשיים ולחץ אינטנסיבי על מנת לעמוד בדרישות הגבוהות של המוסד.
אם אני אנסה להתמקד ולהיות יותר ספציפית אני יכולה לשים דגש על הקצב המהיר שהייתי צריכה לעמוד בו, על מנת להספיק ולסגור את הפינות יחד ובו זמנית. בטכניון אתה כל הזמן עמוס במטלות, עבודה, ופרויקטים וכמובן בחנים ומבחנים ומי שלא עומד בקצב - מוצא את עצמו במקום מאוד לא נוח.
האם את מרגישה כי סטודנטים מקבלים חשיפה מספקת לנעשה בתעשייה ?
אני חושבת שהטכניון מקדיש לא מעט אנרגיה בחשיפת הסטודנטים לכל מה שנעשה בשטח ובתעשייה וזה מתבטא המגוון הקורסים אשר מגשרים בין הסטודנט אשר נמצא בסוג של בועה בתקופת לימודיו לבין מרחב ההתרחשות והאתגרים בשטח. דוגמא לכך ניתן למצוא בקורס "בניית המהנדס", ניהול הבנייה ועוד. אני אישית שבעת רצון מהחשיפה שקיבלתי בתקופת לימודי, בכל הקשור לנעשה בענף.
 
מה דעתך על התגמול הכספי בענף הבנייה ?
"שאלת השאלות"... אני עדיין מהנדסת צעירה בסה"כ, וטרם צברתי מספיק ניסיון מקצועי כדי שאוכל להעריך באופן יותר אובייקטיבי את מה שכן מגיע או לא מגיע לי כתגמול כספי. אולם, ביני לבין עצמי אני כבר מרגישה סוג של קיפוח בנושא הספציפי הזה וזה מתעצם בעיקר כשאני משווה בין כובד האחריות המוטלת על כתפי המהנדס אחראי (המהנדס החותם על התוכנית) לבין התגמול הכספי שמגיע לו, במיוחד אם המהנדס הינו עוד בתחילת דרכו. אני חושבת שנושא התגמול הכספי למהנדסים\מתכננים הינו עניין פוטנציאלי טעון שיפור.
בשנים האחרונות פורסמו כתבות על המחסור ההולך וגדל באנשי מקצוע בכלל ובמהנדסים אזרחיים בפרט. האם את מרגישה כי המחסור זה גרם לשינוי במספר הסטודנטים הלומדים את המקצוע ?
רוב הסטודנטים שהכרתי ורוב המהנדסים שנתקלתי בהם לא נכנסו לענף זה בגלל מחסור במהנדסים. הבחירה במסלול לימודים זה או אחר, הינה בחירה חופשית אשר מושפעת מכמה וכמה גורמים. בסופו של דבר אתה בוחר את הקריירה שלך לפי שיקולך והעדפותיך האישיים ולא נראה לי שהמחסור באנשי מקצוע הוא זה שגרם לשינוי במספר הסטודנטים הלומדים את המקצוע
כיצד לדעתך ניתן לשפר את תדמיתו ויוקרתו של ענף הבנייה ?
בעיניי, כל נושא התדמית והיוקרה של ענף זה או אחר - הינו עניין מורכב ויש לו כמה אספקטים. אני אנסה בכל זאת, להצביע על שני נושאים בולטים במיוחד.
הנטייה המתגברת בקרב האוכלוסייה ללכת בכיוון תחומי ההייטק (כגון מדעי מחשב, הנדסת אלקטרוניקה וחשמל, תקשורת וכו`). בעיניי החדשנות והיחודיות בתחומים אלה בכלל ובישראל בפרט, הביאה לנסיגה ניכרת בשאיפה של הצעירים לבחור בהנדסה אזרחית כקריירה.
לצערי, בעיניי חלק לא מבוטל מהצעירים מקצוע הנדסה אזרחית נתפס כמקצוע קלאסי מידי, משעמם ומתקדם בקצב הרבה איטי מאשר המקצועות הטכנולוגים. 
 
כפי שציינתי קודם, התגמול הכספי למהנדסים האזרחים ולצערי במיוחד המהנדסים המתמקצעים בקונסטרוקציה, אינו הולם את סדר גודל ההשקעה, הלחץ והאחריות המוטלת על גביהם. בעיניי, אין פרופורציה בין משכורת רוב המהנדסים האזרחיים לבין רמת האתגר בעבודתם. קטונתי מלנתח, את דרכי שיפורו של המקצוע אבל שתי הנקודות שציינתי נראות לי חיוניות וטענות שיפור.
מהן השאיפות המקצועיות העתידיות שלך ?
בעתיד הנראה לעין אני מתכוונת להתקדם בצבירת ניסיון, ידע ויכולת פתרון בעיות הנדסיות. אני מאמינה שמהנדס לא מנוסה לא יכול לעמוד במשימות המוטלות עליו בשעת האמת. יש לי חלומות שאני לא מתכוונת לוותר עליהם, כדוגמת התקווה להמשיך את לימודי האקדמיים ובעתיד הרחוק יותר - אולי אף לפנות לכיוון העצמאי יותר.
מדוע לדעתך רוב הסטודנטים בוחרים במסלול שאינו כולל התמחות בקונסטרוקציה? מה ניתן לעשות על מנת לשנות מצב זה ?
מילה גסה לומר שתחום הקונסטרוקציה הינו הקשה והתובעני ביותר במקצועות ההנדסה האזרחית. אחוז גדול מהסטודנטים מהססים להשתלב במסלול מתוך דאגה שהם עלולים להסתבך ואולי אפילו להסתכן באי סיום התואר כפי שקרה עם אחוז לא מבוטל מהסטודנטים, ולכן הם פשוט בוחרים במקצועות "הקלים" והבטוחים יותר.
סיבה נוספת לא פחות חשובה היא נושא השכר של הקונסטרוקטורים בהשוואה לשאר המהנדסים ובמיוחד מהנדסי הביצוע. ישנו פעם הולך וגדר בין השכר של בוגרי ההנדסה האזרחית, לטובת מהנדסי הביצוע.
על מנת לשנות מצב זה, אני חושבת שהמוסדות האקדמאים צריכים להשקיע יותר בריכוך תדמיתו הקשוחה של המסלול ועידוד הסטודנטים כבר מתחילת דרכם בפקולטה, לבחור במסלול הקונסטרוקציה תוך כדי הבלטת הכדאיות בבחירה במסלול זה.
 
לצער כולנו, ענף הבנייה עדיין זוכה לתדמית "גברית". באילו תפקידים יכולות נשים להשתלב בענף ?
אומנם נכונה היא העובדה כי ענף הבנייה עדין נחשב לתחום גברי, אבל בדומה לכל תחום אחר גם ענף הבניה הולך ומשתנה. נשים הולכות ומשתלבות יותר ויותר בענף ואני כבר לא מרגישה שישנה חומה מגדרית עבה כפי כשדמיינתי בעבר. אני מאמינה שנשים יכולות להשתלב בכל מסלול ובכל נתיב בענף גם בעולם התכנון, וגם בעולם הביצוע.
האם במכלול השיקולים לבחירת מקצוע / מסלול הלימוד הנושא המגדרי עמד כשיקול בבחירה ?
כמובן. היו לי רגעי היסוס רבים לפני קבלת ההחלטה לבחור במסלול מבנים, במיוחד לנוכח העובדה כי הנושא המגדרי הינו דומיננטי בחברה הערבית, אשר מפרשת את תפקיד המהנדס כתפקיד גברי. בסופה של ההתלבטות, החלטתי לאזור אומץ, ולהתקדם בנחישות עם נטיות ליבי ואהבתי.

ליצירת קשר עם מהנדסת איה פרוג`ה: faroje83@gmail.com
 

 


 

פורטל CivilEng להנדסה אזרחית, בנייה וסביבה - שמח להגיש לכם סדרת ראיונות עם אנשי מקצוע ובעלי תפקידים במשק.
מטרת המייזם - חשיפת מגוון התפקידים והאפשרויות בענף, ומתן במה לדעות ומחשבות של הקהילה האקדמית והמקצועית.

תכני הראיונות יעסקו בנושאים אקדמיים, מקצועיים, ענייני סטודנטים, אקטואליה ענפית, קריירה ועוד...
על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר