ראיון עם אלה אפרוסמן, סטודנטית להנדסה אזרחית בטכניון - מסלול עתידים

חלק א` - ראיון אישי
חלק ב` - ראיון מקצועי
חלק ג` - תוכנית עתידים

חלק א` - ראיון אישי

ספרי על עצמך
שמי אלה אפרוסמן, עליתי ארצה מבלרוס (ברית המועצות לשעבר) סטודנטית בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון ומתגוררת באחד מישובי הפריפריה בצפון.

מהי ההתמחות שלך ומדוע בחרת להתמחות דווקא בתחום זה ?

בחרתי להתמחות במסלול ניהול הבנייה מאחר והמסלול נשמע על פניו מרתק ומאתגר. בנוסף, העובדה כי המסלול יאפשר לי מבחר רחב של תפקידים בהמשך הקריירה - קרצה לי מאוד. את הלימודים בטכניון התחלתי במסלול העתודה במסגרת תוכנית עתידים.

 
ספרי על העולם שמחוץ ללימודים והעבודה (תחביבים וכו`)

בנוסף ללימודים הפורמליים, אני משתדלת ליהנות ממגוון האפשרויות החברתיות שהטכניון מציע לסטודנטים, פעילויות כגון בריכה, חדר כושר, מסיבות מטעם אגודת הסטודנטים ועוד... אמנם שמו של הטכניון הולך לפניו בכל הקשור לשמרנות ול"חיים קשים" אולם מן הצד השני הוא מציע לסטודנטים מגוון רחב ביותר של חיי קהילה וחברה - אחר הצהריים ובערבים. תחביב נוסף שאמצתי לעצמי ואני מקפידה להתמיד בו - קריאה. תחביב נוסף שאני מקפידה לשמר הוא לצאת וליהנות מן הטבע שסובב אותי, מקרוב ומרחוק.

פעילות נוספת שלי היא התנדבות בפרוייקט מט"ח נחשון, שמטרתו עזרה לתלמידי בית ספר במקצועות המתמטיקה, פיזיקה, כימיה ומקצועות נוספים אחרים. במסגרת זו, אני מלמדת את מקצוע המתמטיקה ועובדת עם קבוצה של 3 בנות בעזרת תוכנה מיוחדת המיועדת ללמידה מקוונת באינטרנט, אשר באמצעותה אני מעבירה להן שיעור או פותרת איתן תרגילים.

חלק ב` - ראיון מקצועי

מהי מטרת פרויקט עתידים ?

פרוייקט עתידים שם לעצמו למטרה, לאפשר לנערים ונערות מישובי הפריפריה גישה והזדמנות במערכת הלימוד וההשכלה הגבוהה. הפרוייקט מעניק לצעירים נקודת פתיחה זהה לזו המוענקת לצעירים המגיעים מישובים מפותחים יותר ו\או הקרובים ונגישים למוסדות הלימוד עצמם.

אילו מוסדות לימוד משתתפים בפרויקט ?

למיטב ידיעתי, כל האוניברסיטאות משתתפות בפרוייקט עתידים ובכללם הטכניון, אוניברסיטת בן גוריון, האוניברסיטה העברית בירושלים, האוניברסיטה הפתוחה, אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת בר אילן וחלק מן המכללות כדוגמת אורט בראודה והמכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון.
מהו תהליך הקבלה לפרויקט ?
תנאי הסף לקבלה למסלול עתידים, הם תעודת בגרות מלאה וציון סף בבחינה הפסיכומטרית - המשתנה בין מוסד למוסד (כל מוסד אקדמי מציב סף קבלה שונה). בנוסף, נשקלים נתונים נוספים ובינייהם נתוני איכות צה"ליים (קב"א, דפ"ר). במקרה המסויים שלי, נתוני הבגרות והפסיכומטרי לא עברו את סף הקבלה לטכניון, לכן עמדה מולי האפשרות של קבלה למסלול המכינה הקדם אקדמאית בטכניון שתנאי הקבלה אלייה הנם בגרות מלאה ובחינה פסיכומטרית שנקבעו כפרמטרים לקבלה למכינה.
 
כיצד באה לידי ביטוי העזרה והתמיכה בחברי הפרויקט ?
בזמן המכינה מקבלים הסטודנטים חונך, אשר מלווה אותם במהלך השנה והופך את חייהם ליותר קלים. החונך מסייע במילוי טפסים, בהגשת המלגות, בהגשת המועמדות למוסדות הלימוד השונים ועוד. תפקידו של החונך הוא גם לקשר בין הסטודנט לבין ארגון עתידים ולענות על כל צרכיו של הסטודנט, על מנת לאפשר לו "נחיתה רכה". התמיכה של החונך לא מסתיימת בטיפול בהליכים הבירוקרטיים, אלא גם בבעיות אישיות שכולנו נפגשים בהם מדי פעם בפעם. החונך נוהג לקיים אחת לכמה זמן, פגישות אישיות עם הסטודנטים כדי לאבחן בעיות ולדאוג לצרכייהם, כמו גם לוודא כי הסטודנט מצליח להסתגל לחיים החדשים שעומדים לפניו.

מיד עם תחילת הלימודים, מוצמד חונך אישי לכל סטודנט, חונך שהוא עצמו סטודנט באחת מהפקולטות אליו מבקש הסטודנט החדש להשתייך בהמשך. עובדה זו, מאפשרת היכרות קלה יותר ומאיימת פחות - לסטודנט החדש. החונך מקיים פגישות אישיות כדי לעמוד על התקדמות הסטודנט במוסד הלימוד ולבדוק איתו האם הוא זקוק לעזרה נוספת שהיא מעבר לזו שהוא כבר מקבל.

בסמסטר הראשון ללימודים, הסטודנטים במסגרת תוכנית עתידים, מקבלים גם תוספת של שעות תרגול במקצועות שנחשבים לקשים יותר בפקולטה - מקצועות כגון בחדו"א ומכניקה הנדסית. הטבה נוספת לסטודנטים במסלול עתידים - במהלך הסמסטר השני ללימודים, הסטודנטים מקבלים מחשב נייד חדש.
 
כיצד והיכן משתלבים הבוגרים בקריירה צבאית ?
ההשתלבות בקריירה הצבאית תלויה בהישגים של הסטודנט כמו גם ברושם האישי שהותרת בראיונות שנערכים בתום השנה השלישית / תחילת רביעית ללימודים. ככל הידוע לי, מסלול עתידים מאפשר לסטודנטים להשתלב בתפקידים יוקרתיים יותר מאשר עתודאי שלא סיים את לימודיו במסגרת זו.

לאחר סיום הלימודים, עוברים הבוגרים סדרת מיונים ומבחנים ובהתאם למכסות ולצרכי הצבא - נקבעים השיבוצים. באופן עקרוני, רוב התפקידים שמבצעים העתודאים, נמצאים במרכז הבינוי של צה"ל, או בכל מקום אחר שמבקשים בו מנהל פרויקטים. בנוסף, חלק מהבוגרים מוצאים את עצמם משובצים במשרדי תכנון, אולם מספר המקומות העוסקים בכך הוא מועט, בשל העובדה שרוב התכנון מתבצע ומוזמן מקבלני משנה חיצוניים.
 

מהם יתרונות פרויקט "עתידים" ?

היתרונות בתוכנית עתידים מתעצמים נוכח העובדה כי תמיד יש למי לפנות מה שהופך את המעבר מהבית הספר לאוניברסיטה לפחות קשה ומאיים. השוני בין הלימודים בתיכון לבין הלימודים באוניברסיטה גדול מאוד, בעיקר נוכח העובדה כי רוב הסטודנטים מבוגרים מאיתנו בכמה שנים, רובם כבר אחרי השירות הצבאי, הטיול בחו"ל וחלקם אף הספיקו להנשא. בנוסף רציתי לציין, כי אלמלא תוכנית עתידים, גבוהים הם הסיכויים שלא הייתי מתחילה ללמוד עכשיו. מובילי התוכנית פתחו עבורי את הדלת באמצעות לימודי המכינה, והפכו את סיכויי הקבלה שלי לטכניון - למאוד גבוהים.

 
כיצד מצטרפים לפרויקט "עתידים" ?

הפרויקט של עתידים מתפרסם מעת לעת בכלי התקשורת השונים, ובנוסף מתקיימים ימי הסברה (בעיקר בבתי הספר). כמובן כל מי שמתאים לעתודה ונחשב כתושב אחד מישובי הפריפריה נכנס למעגל הסטודנטים הפוטנציאליים בתוכנית עתידים. אנשי הפרויקט יודעים "למצוא אותך". אני באופן אישי, לא ידעתי על פרוייקט עתידים, מאחר ולא למדתי בבית ספר הממוקם בעיר מגורי. חרב העובדה הזו, לקראת סיום לימודי בכיתה י"א - קיבלתי טלפון מאחד הקצינים של פרוייקט עתידים שסיפר לי על התוכנית. משם הכל התחיל.

 
כיצד את מרגישה עם העובדה כי חברייך מהתיכון התגייסו לצבא ואת בחרת בהמשך לימודים ?

שאלת מיליון הדולר. מעולם לא חשבתי שאני רוצה להיות מהנדסת אזרחית, מה גם שלא תכננתי להמשיך ללמוד עם סיום התיכון - ודווקא חשבתי על כוונים אחרים. ברגע שסיימתי על לימודיי בבית הספר התיכון, הבנתי שעם ההישגים הנוכחיים, יהיה לי קשה לי מאוד להתקבל ללימודים. אולם, למרבה האירוניה - בדיוק באותה התקופה עלתה ההצעה של השתתפות במכינה ומשם הכל הרגיש לי טבעי. במהלך המכינה, כחצי שנה לפני תחילת הלימודים בפקולטה, השתתפתי בפנל מקצועי, בו לקחו חלק קצינים שעוסקים במקצוע, במסגרת הצבאית. הנושא והתכנים בהם עוסקת ההנדסה האזרחית, משכו ועניינו אותי מאוד - ולכן בחרתי בהם כמקצוע.

הרבה מהחברה שלי בחרו גם הם במסלול עתודה לכן אני לא "מרגישה בודדה". בניגוד לחברי הבוגרים, לא עומדת בפני ההתלבטות של "מה לעשות לאחר הצבא" או היכן ומה ללמוד. ביום שבו הם יתחילו להתעסק עם בחירת מקצוע, התלבטויות וכו`... אני כבר אסיים את התואר ואהיה עם מקצוע ביד.

העובדה שרוב הסטודנטים מבוגרים ממני לא ממש מפריע לי, מאחר ואף אחד מהסטודנטים שאני לומדת איתם לא רואה בי עתודאית אלא סטודנטית לכל דבר. אני אחת מן החבר`ה.

מדוע בחרת דווקא במסלול ניהול הבנייה ?
הבחירה שלי בניהול הבנייה, נעוצה בעיקר נוכח העובדה שאני לא ממש רואה את עצמי עוסקת בתכנון. בנוסף, העובדה כי רוב המהנדסים האזרחיים בצבא עוסקים בניהול פרוייקטים, חזקה את בחירתי בהתמחות. אגב - במחזור שאני לומדת בו, אני הבחורה היחידה ואני יודעת על בחורה נוספת שלומדת הנדסת מבנים - באוניברסיטת בן גוריון בנגב.

מדוע לדעתך רוב העתודאים נחשבים לסטודנטים מצטיינים ?
יש כמה סיבות לפי דעתי. הסיבה העיקרית נובעת מן העובדה כי אנחנו עוד צעירים והתחלנו בלימודים האקדמיים מיד עם סיום הלימודים בתיכון, ולכן רוב חומר הלימוד עדיין טרי במוחנו. עובדה נוספת היא כי מיומנויות הלמידה שלנו גבוהות, שוב בגלל הקרבה ללימודים בתיכון והבגרויות אותן עשינו לאחרונה. כמובן שבשל הגיל, המח שלנו יכול לקלוט ולספוג בקלות רבה יותר, מאשר בגיל מאוחר. סיבה נוספת היא נעוצה בעובדה כי רוב העתודאים נתמכים עדיין על ידי הוריהם ולא צריכים להטריד את עצמם בנסיונות לכלכל את עצמם, זאת בנוסף למימון העתודה בחלק מההוצאות שלנו. בהייתנו צעירים איננו מחוייבים למשפחה, ילדים, עבודה וכו` וחיינו סובבים בעיקר סביב הלימודים.
 

האם תמליצי על תוכנית עתידים - גם לתיכוניסטים המתעניינים בתוכנית ?
תוכנית עתידים מומלצת מאוד לתיכוניסטים, בתנאי שהמועמד יודע מה הוא רוצה ללמוד ועושה זאת בלב שלם. לטעמי מי שיבחר במסלול עתודה, יהנה מאוד מהתוצאה, כמו גם מהדרך ומהלימוד במוסד אקדמי מכובד.
 
מה לדעתך, תהיה התרומה של הקריירה הצבאית שלך, עם כניסתך לשוק העבודה האזרחי ?

למיטב הבנתי, הערך המוסף אותו אני אקבל בהיותי בוגרת מסלול עתודה, יהיה משמעותי לאין שיעור. בוגרי הנדסה אזרחית, שיצאו לשוק העבודה כשהם חסרי נסיון, יתקשו בתחילה למצוא מקום עבודה שיהיה מוכן לקלוט אותם וגם אם כן - לא בטוח שבמשכורות הוגנות. הנסיון אותו אצבור במהלך הקריירה הצבאית, יאפשר לי מגוון בחירות בשוק העבודה, כשאסיים את התחייבוי לצה"ל. 

 
לכמה שנות שירות מתחייב בוגר עתידים ?

בוגר המסלול בעתידים, מתחייב ל-3 שנים במסגרת שירות הסדיר (גם הבנות עושות 3 שנים) ובנוסף עוד 3 שנים במסגרת שירות הקבע. משם הדבר תלוי ברצון ובבחירה שלך, האם להמשיך במגרת הצבא ואם לאו.

 
מהם הקשיים בהם את נתקלת, בתור סטודנטית בכלל ובתור סטודנטית במסגרת עתידים בפרט ?

לא נתקלתי בקשיים מיוחדים בתור סטודנטית ובטח לא בשל העובדה כי אני במסלול עתידים. הקשיים שעומדים לפני הם קשיים איתם מתמודד כל סטודנט - מחסור בשעות שינה, תקופת מבחנים לחוצה וכו`...

האם במסגרת לימודייך, הנך מרגישה בנתק שבין האקדמיה והפרקטיקה ? אם כן, מה אפשר לדעתך לעשות על מנת לצמצם נתק זה ?

בכל מוסד לימוד נדמה כי יש סוג של נתק מסויים בין הנלמד במסגרת הקונבנציונלית, לבין הפרקטיקה. בפקולטה בה אני לומדת, מנסים לצמצם זאת על ידי כך שמאורגנים סיורים מקצועיים באתרי בנייה, כמו גם במפעלים המייצרים חומרים ואלמנטים מתועשים. לחלק מן השיעורים בפקולטה, מגיעים מרצים מן החוץ ואנשי מקצוע העוסקים בענף הלכה למעשה, כך שאנו מקבלים טעימה גם מ"החיים האמיתיים" בחוץ.
 

חלק ג` - תוכנית עתידים

על תוכנית עתידים

תוכנית עתידים נוסדה לפני 11 שנים בצה"ל, במטרה לייצר מאגר של כח אדם איכותי לעתודה האקדמית של צה"ל, מקרב
בני הפריפריה. כיום, כוללת עתידים מגוון רחב של מסלולים למצטיינים מהפריפריה החל מגיל 13 ועד גיל 30, המכוונים אותם לרכישת השכלה אקדמית איכותית. 21,000 בני נוער, סטודנטים ובוגרים משתייכים כיום לתוכנית הפועלת בלמעלה מ-40 יישובים ומועצות אזוריות בפריפריה של ישראל.

כניסה לאתר האינטרנט של פרויקט עתידים: כאן

ליצירת קשר עם אלה: efa_alla@walla.com
 


פורטל CivilEng להנדסה אזרחית, בנייה וסביבה - שמח להגיש לכם סדרת ראיונות עם אנשי מקצוע ובעלי תפקידים במשק.
מטרת המייזם - חשיפת מגוון התפקידים והאפשרויות בענף, ומתן במה לדעות ומחשבות של הקהילה האקדמית והמקצועית.
תכני הראיונות יעסקו בנושאים אקדמיים, מקצועיים, ענייני סטודנטים, אקטואליה ענפית, קריירה ועוד...
על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר