ראיון עם טוביה זברצ`יק, סטודנט להנדסה אזרחית, המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון

ספר על עצמך
שמי טוביה, בן 26, נשוי וגר בירושלים - סטודנט להנדסה אזרחית במרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון - שנה ד`.
 
מדוע בחרת ללמוד דווקא במסלול להנדסה אזרחית ?
האמת שבהתחלה בכלל לא חשבתי על התחום. אין לי מישהו במשפחה עם רקע שעודד אותי לכך, ושמעתי על התחום מחברים שחשבו ללמוד את זה, וזה דיבר אלי. השילוב בין מקצוע הנדסי, כמו גם חיבור לשטח - מאוד משך אותי. המקצוע נחשב מקצוע מעניין בעיניי ותמיד יש לו ביקוש בשוק. ענף ההנדסה האזרחית מאוד מגוון, יש בו אפשרויות לעבודה במשרד או עבודה באתר. בנוסף, עצם העובדה שעוסקים בבניית בתים, תשתיות ופיתוח הארץ - הופך את העניין לדבר גדול בעיניי. אמנם בכל מקצוע גורמים לפיתוח באיזושהי צורה, אבל בתחום הזה אתה ממש רואה את הדברים באופן ישיר שאי אפשר להתעלם מהם.
 
מה דעתך על הלימודים באריאל ומדוע בחרת ללמוד דווקא במוסד זה ?
באופן אישי אני מאוד מרוצה מהבחירה שלי ומהלימודים באריאל. הרמה טובה, המרצים בסך הכל טובים, אתה יכול לפנות למרצה בלי להתבייש, ואתה לעולם לא תחוש שעושים עליך `פוזות`, כמו גם העובדה שסוג האנשים שלומדים איתי וסביבי - איכותי מאוד. התחושה טובה כי יש עזרה הדדית בין הסטודנטים, והלימוד בקבוצה ובקהילה - מקל מאוד על הלימודים האינטנסיביים. עוד שיקול שבגינו החלטתי ללמוד באריאל - בשל המיקום הפיסי, גיאוגרפי והקרבה לאזור המרכז, משם אני במקור.
 
כיצד נראה יום טיפוסי שלך כסטודנט ?
למעשה לא לומדים כל יום אלא בד"כ כשלוש - ארבע פעמים בשבוע, כך שיש אפשרות לשלב דברים נוספים שהם מעבר ללימודים, כמו עבודה, משפחה וכד`. הלימוד באריאל מצריך לא מעט למידה אישית ולכן יש גם זמן לשבת וללמוד בבית. בימי הלימוד באריאל - יש ימים קצרים, שנמשכים עד השעה אחד - שתיים בצהריים, ויש ימים מסתיימים בשעה חמש ואף בתשע בערב.
באופן מעשי, בכל סמסטר מקבלים את הלוח הזמנים והקורסים שבו ואין סדר יום קבוע בארבע שנות הלימוד. תקופת המבחנים נחשבת לתקופה של לימוד אינטנסיבי לעומת תקופות אחרות, כך שיש זמנים עם יותר מתח לימודי לעומת זמנים אחרים.  

מהו מסלול הלימודים בו תבחר להתמחות ומדוע ?

כרגע מה שיותר מעניין אותי הוא ניהול וביצוע בשטח, ומלכתחילה זה מה שדיבר אלי יותר - במסגרת ההנדסה האזרחית. העבודה ברמת השטח היא אחד הדברים הייחודיים בהשוואה לסוגי הנדסות אחרות.

האם אתה שוקל לימודי המשך ?

אני כרגע לא שוקל לימודי המשך, ושמח על כך שאני לקראת הסוף, כשהתחושה היא שאני כבר מאוד מעוניין לצאת לעבוד, ללמוד ולרכוש ניסיון נעשי - בתחום הביצוע.
 
מהם הקשיים איתם אתה מתמודד במהלך הלימודים ?
כמובן שקודם כל עצם הלימודים עצמם. לא קל לשבת וללמוד למשך תקופה ארוכה. מעבר לכך, כל אחד צריך גם לדאוג לכלכל את עצמו במהלך הלימודים, כך שיש עוד דברים על הראש שהם מעבר ללימודים. הדבר הזה מתעצם עוד יותר כשמדובר על אנשים נשואים עם משפחה. כמו כן, יש סטודנטים שנקראים לשרת במילואים בתקופת הלימודים, ולפעמים לתקופות ארוכות, עובדה שמצריכה מהם להשלים אחר כך את החומר. בשורה התחתונה מסתדרים, כך שאלו שיקולים שלא צריכים להרתיע את המועמדים ללימודי הנדסה.
 
מהו שכר הלימוד אותו נדרש לשלם סטודנט באריאל הלומד את התחום ?
בגלל שאריאל זו מכללה ציבורית, התשלום הוא דיי זהה לזה שבאוניברסיטאות. שכר הלימוד נע סביב ה 10,000 ש"ח לשנה אקדמית, אולם בפועל, היתה החלטת ממשלה של הפחתה מדורגת של שכ"ל, כך שהשכ"ל היה אף נמוך מכך. בכלל, יש מלגות חיצוניות שמציעים גופים שונים שיכולים מאד להקל על המעמסה הכספית, ולעיתים אף מדובר על השתתפות בשכר לימוד מלא, כך שכדאי מאוד לבדוק את הזכאות למלגות השונות.
 
האם אתה מרגיש כי הלימודים מקנים לך כלים פרקטיים לקריירה העתידית ?
לצערי אני מרגיש שהאקדמיה באופן כללי עסוקה בללמד את התאוריה של הדברים, עובדה חשובה לכשלעצמה, אולם בהתעלמות מהפן המעשי. לדעתי במיוחד במקצוע ההנדסה האזרחית הפן המעשי הוא חשוב ונדרש - יותר משאר התחומים. לדעתי צריך לפחות לקראת סוף התואר, להדגיש ולהתמקד בלימוד ההנדסה הנעשית בשטח, ואולי גם יותר סיורים באתרי בנייה וכד`. לטעמי חבל כי באריאל אין לימוד תוכנות כמו `אוטוקאד` ו`סטראפ` כחלק מתוכנית הלימודים.
 
האם יש מקצועות וקורסים שהשאירו עליך רושם מיוחד במהלך הלימודים ?
כמו בכל מסלול לימוד, יש את הקורסים הקשים שאתה שומע עליהם עוד לפני שהתישבת על ספסל הלימודים - כמו קורסי הסטטיקה למניהם, וקורסים נוספים שלא כל כך ברור למה הם נלמדים, ולעולם ישארו בגדר הוויכוח - האם באמת הם הכרחיים כחלק מלימודי ההנדסה הכלליים, או שהם מיותרים לגמרי לסטודנטים מהפקולטה... כמובן שגרעין הלימוד הוא סביב הקורסים שמלווים אותך אח"כ גם בקריירה המקצועים - קורסים כמו מכניקה הנדסית, ניהול הבנייה ועוד.
 
איך ההרגשה לקראת סיום התואר ?
יש הרגשה טובה ואפילו מרגשת, שהרי בכל זאת מדובר על תקופת לימודים ארוכה ואינטנסיבית, ותמיד נחמד להגיע לסופה. למרות כל זאת - אני בטוח כי אני עוד אתגעגע לתקופה הזאת...
 
באריאל התואר המתקבל בתחום הוא B.TECH ולא B.Sc. האם זה משהו שמעסיק אותך ?
אותי זה לא מטריד, בייחוד לא בתחום כמו הנדסה אזרחית שיש לו ביקוש, והבנתי שלא כל כך מתייחסים לסוג התואר. מבחינתי אין בעיה שהסטטוס יישאר כפי שהוא. לעצם העניין, כנראה שזה עניין של זמן עד שהתואר ישתדרג, וגם המכללה מצידה עושה את המאמץ בעניין. הדבר בא לידי ביטוי ברמה הלימודית שעולה מדי שנה ושנה.
 
בשנים האחרונות פורסמו כתבות על המחסור ההולך וגדל באנשי מקצוע. האם אתה מרגיש כי מחסור זה גרם לשינוי במספר הסטודנטים הלומדים את המקצוע ?
באריאל יש עליה גדולה מאד במספר הלומדים את המקצוע, וזה כנראה אחד הגורמים הישירים לכך. בכלל, נראה לי שיש היום יותר מודעות לענף הזה בקרב סטודנטים, אם זה בגלל מקומות נוספים שנותנים את האפשרות ללמוד את זה, ומפרסמים זאת, ואם בגלל החשיפה לכל התחום של הנדל"ן בכלל שהתחזק בשנים האחרונות. 
מהן השאיפות המקצועיות שלך ?
כרגע אני שואף לצאת לשוק העבודה ולרכוש ניסיון בשטח. רק כך אוכל להיות בטוח יותר מה מתאים עבורי ומהן נטייותיי. ענף ההנדסה האזרחית \ בניין מאוד מגוון וכל האפשרויות פתוחות לפני.
 
מדוע לדעתך רוב הסטודנטים בוחרים במסלול שאינו כולל התמחות בקונסטרוקציה ?
אין ספק כי הדיבורים על כך שיש יותר כסף בביצוע משפיעים על הבחירה, אך גם העובדה שאנשים לא רוצים לשוב ולהתעסק במשרד עם החישובים אחרי 4 שנות לימוד - משפיעה לדעתי. אולי גם העובדה שסוג האנשים שמראש לומד הנדסה, הוא הרבה פעמים הסוג שמעדיף להיות יותר דינאמי במהלך העבודה, וממילא תחום הביצוע יותר מתאים לו.

איזה תגובות אתה מקבלת מחברייך הבוגרים, על שוק ומצב העבודה במשק ? 

ממה שאני מבין ושומע סביבי, יש מחסור וצמא גדול למהנדסים, כך שברוך ה`, יש עבודה וזה טוב לכולנו. אני מקווה שהביקוש רק ימשיך ויגדל, וההזדמנויות עבור הבוגרים - רק ימשיכו ויתרחבו.
 
לסיום, האם יש לך טיפ או שניים למתעניינים בלימודי הנדסה אזרחית ?
מי שנהנה מחדוות היצירה, ויש לו את הרצון והיכולת להשקיע, יקצור את הפירות ויהנה לדעתי ממגוון אפשרויות תעסוקה - העתידות להגיע עם סיום הלימודים. מומלץ מאוד להוועץ עם בוגרים שכבר עובדים בענף, על מנת לקבל מהם חוות דעת נוספת ופרספקטיבה רחבה יותר שתאפשר להם להצמד קרוב ככל האפשר ליכולות ולנטיות האישיות.


ליצירת קשר עם טוביה זברצ`יק: ztuvia@gmail.com

 


 

 

פורטל CivilEng להנדסה אזרחית, בנייה וסביבה - שמח להגיש לכם סדרת ראיונות עם אנשי מקצוע ובעלי תפקידים במשק.
מטרת המייזם - חשיפת מגוון התפקידים והאפשרויות בענף, ומתן במה לדעות ומחשבות של הקהילה האקדמית והמקצועית.

 

תכני הראיונות יעסקו בנושאים אקדמיים, מקצועיים, ענייני סטודנטים, אקטואליה ענפית, קריירה ועוד...
על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר