ראיון עם מהנדס שמואל (מולי) ליברמן, ראש המחלקה להנדסה

חלק א` - הצגת המרואיין                                                                                                              
חלק ב` - גוף הראיון                                         
חלק ג - דברי סיכום

הצגת המרואיין

מהנדס שמואל (מולי) ליברמן, בן 37 ואב לשלושה, מתגורר בתל אביב ועוסק בתחומי הבינוי והנדסה אזרחית כעצמאי במשרד לתכנון מבנים. בנוסף לכך, מכהן בשנתיים האחרונות כראש המחלקה להנדסה אזרחית (לימודי הנדסאים) במרכז לעיצוב ולטכנולוגיה אריאל בשומרון. שמואל צבר ניסיון של 14 שנים בפדגוגיה וניהול וכ-11 שנים בתכנון קונסטרוקציות.

 
משפט מפתח: "אחריות, כנות ותעוזה - מפתח להצלחה"
 
את תחום ההנדסה האזרחית, התחלתי כסטודנט בביה"ס להנדסאים באריאל, במחלקה להנדסה אזרחית ומשם המשכתי במסלול לתואר מהנדס אזרחי. בתום התואר הבנתי את הקסם הטמון בהוראה ובחרתי לעסוק בתרגול סטודנטיאלי ולהעניק מידיעותיי בתחום לסטודנטים הצעירים. במקביל לעבודתי באקדמיה, התחלתי את דרכי המקצועית במשרדי תכנון מבנים ומשם במרוצת השנים פתחתי משרד לתכנון מבנים, קונסטרוקציה ואדריכלות.
 
ספר לי קצת על העולם מחוץ לאקדמיה
באופן אישי, העולם שלי עשיר, מגוון וצבעוני, אולי אף בניגוד למצופה מ"מהנדס" קונבנציונאלי. אני מוצא את היופי שבמקצוע כמאתגר וססגוני, למרות שלחלככם מדובר בסך הכל על ברזלים ובטון. תחביביי קשורים בעיקר לספורט, אירוח, בישול וטיולים.
 
איך נראה סדר יום טיפוסי שלך ?
עמוס מאוד, אין הפסקות, מלמד, מפקח, מנחה, ובעיקר מקשיב. היחס האישי לסטודנטים חשוב לי ביותר. עלי לדעת מי הסטודנט שיושב מולי וכיצד אני יכול לעזור ולתת לו את התמיכה המלאה. כיום יש לנו כ-200 סטודנטים רק בפקולטה להנדסה אזרחית, כאשר המרכז לעיצוב ולטכנולוגיה מונה כיום למעלה מ-1000 במרכז באריאל, ורבים נוספים בפרויקטים אחרים ברחבי הארץ.
ניהול המחלקה כולל פיקוח ובניית מערכות לימוד וקביעת התכנים הנלמדים. בחינות, לימוד קורסי ליבה במחלקה, פיקוח והכוונת המרצים במחלקה על מנת לאפשר עשייה ברמה הגבוהה ביותר. בנוסף, אני מנוי על בניית תוכניות העשרה - כנסים, סיורים ועוד. ייחודה של המחלקה שלי נובעת מעצם העשייה והחיבור לתעשייה ולעולם התעסוקה .

גוף הראיון

מיהו המרכז לעיצוב ולטכנולוגיה ?

המרכז לעיצוב ולטכנולוגיה הינו המרכז הגדול, המגוון והמשוכלל ביותר - ללימודי הנדסאים בארץ. המרכז הינו למעשה ביה"ס להנדסאים של אריאל בשמו המיתולוגי, אשר עבר שינוי ומיתוג לאחרונה וזאת בשל יכולתו ללמד מקצועות הנדסיים טכנולוגיים, במקביל ללימודי עיצוב ותקשורת. מכאן - ששינוי השם בא להעיד על חשיבה עדכנית ועתידית במקביל להאדרת יכולתו של ההנדסאי ושימת דגש על איכות ומצוינות. לאחרונה הוכרז המרכז ככפוף לתקן בינלאומי ISO 900 ובכך מעיד על האיכות לה זכינו.
 
ספר על המחלקה
המחלקה להנדסה אזרחית, הינה אחת המחלקות הותיקות במרכז, המכשירה הנדסאים לתחומי הניהול והתכנון. נכון להיום המחלקה הינה הגדולה הארץ ללימודי הנדסת בניין ומונה למעלה מ-200 סטודנטים הלומדים בלימודי יום במסלולים המותאמים לאוכלוסיה עובדת.
הלימודים הינם לתואר הנדסאי מטעם מה"ט - משרד התמ"ת ונמשכים כשנתיים עד שנתיים וחצי עם אפשרות להתמחות ב-2 מסלולים נפרדים: התמחות בתכנון מבנים - במסלול זה הסטודנט נחשף לסודות התכנון וזכאי לזכות חתימה בדומה לחתימת מהנדס, על מבנה בגובה של עד 11 מטר (4 קומות) ועד 7 מטרים "מפתח" על פי החוק.
אפשרות שנייה הינה הסמכת מנהלי פרוייקטים (מנהלי אתר) - מנהל הפרוייקט אחראי על הלוגסטיקה בפרוייקט, ענייני אדמיניסטרציה, תחשיב כמו גם על תיאום בין כל גורמי התכנון: אדריכלים, מהנדסי קונסטרוקציה, אינסטלציה, חשמל, מיזוג אוויר וכו`. ליווי הבנייה נעשה החל משלבי התכנון ועד למסירה של הפרוייקט ללקוח. בשל מורכבות התפקיד, הכשרתו כוללת ידע נרחב במקצוע הבנייה בתחום ההנדסי תוך ראיה ניהולית רחבה המאפשרת לו לתפעול בהצלחה את הפרויקט.
 
מהם תנאי הקבלה ללימודים?
תנאי הקבלה ללימודים, נקבעים ע"י הגוף המפקח והמסמיך - מה"ט (המכון להכשרה טכנולוגית) המופקד על הכשרת הנדסאים בארץ. תעודת בגרות מלאה, או לפחות ציונים חיוביים בבגרות במקצועות מתמטיקה, אנגלית והמקצועות ההומניים. תנאים אלו מעודדים סטודנטים ללמוד מקצוע מאתגר זה ומשימתנו הופכת למורכבת יותר כאשר החומר הנלמד מוכל בסטודנט בעל נתונים גבוהים או בעלי נתוני פתיחה נמוכים יחסית - אך מלא מוטיבציה להצלחה, אשר לא מאחרת לבוא. כאן, בניגוד למחלקות ההנדסה האקדמיות, עבודת המרכז להנדסאים מורכבת וניתנת לעשייה עם מערכת לימודית תומכת, צוותי מרצי שטח טובים והרבה תמיכה בסטודנט וחשיפה .
יתרה מכך, סטודנטים מהמרכז לעיצוב ולטכנולוגיה המסיימים את לימודיהם במחלקה לתואר "הנדסאי", יכולים לעבור למחלקה להנדסה אזרחית וללמוד לתואר מהנדס אזרחי כהשלמה לתואר, במסלול ייעודי מקוצר - תוך שימוש הידע הנרחב שנרכש במהלך לימודי ההנדסאים, ובכך מסייע והופך אותם לסטודנטים מעולים. אפשרות זאת, מאפשרת לסטודנטים לפסוח על המבחן הפסיכומטרי ולהרוויח מקצועיות תוך התנסות הלכה למעשה - בשטח.

עקב הקרבה למרכז האוניברסיטאי אנו מנצלים את האמצעים העומדים לרשותנו במקום ומשתמשים וחווים ציוד חכם ומתקדם כגון מעבדות חוזק, שימוש במכשור משוכלל למדידות, חווים ולומדים על הדמיות של רעידות אדמה ועוד. חשיפה זו וניצול הקיים במרכז חושף את הסטודנטים שלנו לחוויות ואיכות לימודים השונה מבתי ספר להנדסאים אחרים בארץ.

תוכל להסביר מה ההבדל בין B.Tech ל B.Sc ?
כאן מדובר על הגדרות אקדמיות של מהנדס אזרחי. ההבדל בין שני התארים, מבחינת הסטודנט - הוא דיי שולי. התואר B.Tech הינו בעל אוריינטציה טכנולוגית, פרקטית לעומת התואר B.Sc המציג את הפן המדעי במקצוע. המרכז האוניברסיטאי מתעתד להיות אוניברסיטה. מכאן, שמעבר למוניטין אין להגדרה זו כל השפעה מבחינת תכני הלימוד, הידע המקצועי או מבחינת רשם המהנדסים. אני התחלתי את דרכי בלימודי הנדסאים והשלמתי לתואר מהנדס במרכז לתואר B.Tech. מהניסיון שלי אין שום דרישה או הבחנה בשוק בין שני התארים.  
 
מי הם הסטודנטים הבאים ללמוד במחלקה להנדסת בניין לתואר הנדסאי ?
שאלה מצוינת, הסטודנטים מגיעים מכל קצוות הארץ, אולם דומיננטיים בו הסטודנטים המגיעים מאיזור המרכז. המרכז מספק אפשרות למעונות דיור כך שאין שהמרחק אינו מהווה מגבלה. חתך הסטודנטים שונה בין לימודי יום ללימודי ערב. הלומדים לימודי ערב בד"כ מהווים אוכלוסיה עובדת ובאים להעשיר את עצמם ולהתקדם בכדי לאפשר לעצמם זכויות חתימה או ניהול אתר. סטודנטים הלומדים בלימודי יום, בד"כ נמנים עם אוכלוסייה צעירה מאוד שרק השתחררה מהצבא ומגיעה ללמוד מאחר ובמשפחה מישהו קשור\עוסק בענף או מאהבה צרופה למקצוע ההנדסה. 
 
ספר על החיים בקמפוס - שהם מעבר ללימודים
למרות שהמרכז ממוקם פיסית "מעבר לקו הירוק" (בהגדרה), להתנהלות היומיומית אין משמעות והשפעה על סדר היום שלנו. בקמפוס תוכל למצוא סטודנטים מכל גווני הקשת הפוליטית והחברתית. האוכלוסייה מאוד הטרוגנית - ילדי תל אביב, סטודנטים מקרית שמונה ועד אילת, סטודנטים מהמגזר הערבי, מתנחלים ועוד. תוכל למצוא את הסטודנטים פעילים וחברים זה לצד זה - בספריה, במעבדות, בחדרי השרטוט או בסדנאות.

במרכז קיימת אגודת סטודנטים פעילה, היוזמת מסיבות ואווירה צעירה ודינמית של הקמפוס האקדמי. תנאי הסביבה הלימודית מצויינים ומאירים, נוף משגע, מבנים חדשניים, מדשאות, מעונות, מה שנותן המון אוויר לנשימה. כתל אביבי מובהק, שגר, נושם ומבלה בת"א - אני מאוד אוהב את המרכז האקדמי באריאל. העשייה החברתית המתקיימת במרכז, לא יכולה להתרחש במקומות אחרים בארץ, מה שהופך את עבודתי כראש מחלקה - למהנה מאוד.

  
האם קיימות תוכניות העשרה במרכז לעיצוב וטכנולוגיה ?
אנחנו מקבלים ממה"ט את תוכנית הלימודים הרשמיות (נושאים ותכנים) ודרישות המרכז מהסטודנטים הינם הצלחה ב-30 מקצועות פנימיים, מתוכם 4 מקצועות עם בחינות חיצוניות (בחינות דיפלומה) ובנוסף הצגת פרויקט הגמר. כל המכללות בארץ עובדות על פי הפורמט הנ"ל.
אני חושב שיש מקום לראש מחלקה להעשיר את הסטודנט בחוויות נוספות מעולם העשייה, אשר לעיתים לא נראה כיצד מצליחים להכיל אותם בשנתיים לימודים בלבד. אנו מאמינים בלימוד הנדסה דרך סיורים ומראה עיניים של נושאי הלימוד. אנו משלבים את תוכנית הלימודים בהרצאות חוץ מטעם אנשי מקצוע, המגיעים אלינו להרצאות, ימי עיון ועוד.

רק בשנה האחרונה הוצאנו את הסטודנטים לסיורים באתרי בנייה (צור יגאל, צור נתן), מפעלי בנייה (כלל בטון, איטונג) ומפעלי פלדה. בנוסף מתקיימים סיורים למקומות שנחשבים "מגה פרויקטים", לדוגמה: נתב"ג 2000, מתחם יד ושם בירושלים ועוד. פיתחנו מסורת במרכז שזכתה לשם "כנס שנתי" ובו צוות המחלקה בוחר נושא אקטואלי (שלא נמצא בתוכנית הלימוד) והסטודנטים מתנסים ולומדים אותו במשך שנה. בשנה שעברה הנושא שנבחר היה רעידות אדמה. הסטודנטים הציגו סמינריון והעמידו לטובת הכנס תערוכת דגמים.

בסוף השנה הקמנו כנס גדול אשר אליו הוזמנו אנשי מקצוע בתחום, אנשי תעשייה, קהל וסטודנטים מהמרכז לעיצוב ולטכנולוגיה וכן מהמרכז האקדמי. הכלל העיון הרצאות כלליות ומקצועיות.

 
השנה באמתחתנו כנס גדול יותר אשר יכלול את כלל מחלקות המרכז, תחת השם "סביבה ירוקה", בראשות המחלקה להנדסה אזרחית. הנושא נבחר בהתאם לנושאים אקטואליים שעוטפים את כולנו אשר המודעות אלייהם קיימת, אך לדעתנו - אינה מספיקה.
 
הכנס יתקיים ב-11 במאי, ויכלול הרצאות בתחום הבניה, אדריכלות, אנרגיה מתחדשת, קצת פוליטיקה בתחום ועוד... בנוסף, ישולב בפאנל ססגוני המציג את מגוון הדעות אשר יהווה את הליבה של היום. בכנס יתארח וירצה השר לאיכות הסביבה, מר. גלעד ארדן אשר נתן את ברכתו ותמיכתו לקיום הכנס. הכנס נעשה בשיתוף התאחדות התעשיינים וחברת אפריקה ישראל תעשיות, אשר תמכה בכנס ותומכת בסטודנטים של המרכז. בנוסף להרצאות והצגת תערוכת פרוייקטים סטודנטיאליים, חברות חיצוניות מן התעשייה יציגו את האפשרויות המקצועיות לטובת הסטודנטים המתעתדים להיות האדריכלים והמתכננים של המחר. 
פרויקט גמר
כחלק מהדרישות לצורך קבלת אישור על זכאות לתואר הנדסאי, על הסטודנט במחלקה להציג פרוייקט גמר "פרוייקט מסכם". הפרוייקט מלווה בהנחייה אישית על ידי מרצה או מהנדס חיצוני, ונמשך מס` חודשים. בגמר העבודה, התלמיד נבחן על ידי המפקח הארצי הממונה ע"י מה"ט. הפרוייקט המוצג מתקיים בתחומי ויכול לעסוק בניהול פרוייקטים או בתכנון מבנים. אנו מעודדים את התלמידים להתחיל את הפרוייקט בשלבים המוקדמים של הלימוד וזאת על מנת שהפיקוח וההדרכה יתקיימו כל זמן שהסטודנט נוכח בפועל במוסד הלימוד, מה שמאפשר לסיים א הפרוייקט באיכות גבוהה. נושאי הפרוייקטים נבחרים על ידי הסטודנט והנם מאוד מגוונים וכוללים תוכניות, תכנון וחישובים ולבסוף הצגת תוכניות בהתאם לנדרש בעבודה בפועל. הסטודנטים משתמשים בתוכנות עדכניות ומאפשרות חשיבה ברמה הגבוהה ביותר הניתנת.. 
רציתי לציין פרויקט מיוחד אשר נערך ע"י סטודנט אשר התמחה בתכנון מבנים, העוסק בהקמת בית מורכב מאוד בעיר הרצליה. בית זה מיוחד בכך, שכל מה שנמצא מתחת לפני השטח הינה בנייה של אלמנטי בטון לא קונבנציונאלי וכל הקונסטרוקציה שמעל זו בעצם קונסטרוקציית פלדה שנבנתה בסדנא ביישוב אליקים. התלמיד עסק בפן המקצועי של תכנון הבנייה בנוסף התייחס לשינוע והלוגיסטיקה המורכבת של המבנה.

הבית מורכב מאוד ובעל 3 קומות וקירות מסך ענקיים. הסטודנט התייחס למאמצים התרמיים המתפתחים עקב גודל הפרופילים וכן נתן פתרונות לוגיסטיים מעניינים ומקוריים. בנוסף התייחס הסטודנט בתהליך התכנון, לפתרונות מבניים בראייה של רעידות אדמה והשתמש בתוכנה של הצגת אלמנטים בשיטת ה"אלמנטים סופיים". בוצעה אנליזה של המבנה להשפעת רעידת אדמה, מאמצי כפיפה ומצב גבולי של הרס בעזרת תוכנת מחשב ייחודית. הפרוייקט באמת יוצא דופן בחשיבתו ובאיכות הביצוע אך זה מה שקורה כאן במרכז - איכות ומצוינות. הנדסאי שכזה, עובד כיום במשרד התכנון הפרטי שלי תוך הכרה בהנדסאי ועבודתו המצוינת.

 
מי הם מנחי הפרויקטים במרכז ?
מנחי הפרוייקטים במחלקה לרוב מתפקדים כמרצים מהמרכז אשר מכירים את הדרישות הלימודיות של מה"ט. רובם מגיעים מעולם התעשייה כמתכננים או מנהלי פרוייקטים שחולקים את זמנם בין ההוראה לבין הפרקטיקה.

עובדת אצלנו מיה המלי הבת של צבי המלי שהיא גם מנחת פרוייקטים וגם מרצה לתכנון מבנים. בהרצאותיה מאיה מביאה ידע עשיר מתוך השוק לספסל הלימודים ובכך התלמידים נחשפים לדוגמאות מהשטח. כיום מיה מתכננת את מגדלי השופטים באבן גבירול בתל אביב, רוטשילד 1 (חבס) ולאור זאת, היא מביאה את המערכות והפרטים העכשוויים ביותר.

עוד אנשי צוות - ערן מימרן מנהל את הבית הפרטי של חבס, אביב גרשון שהוא מנהל פרויקטים. רן פינצ`י מרצה לגאודזיה שעבד בעברו ב"דרך ארץ" וביצע את המדידות של כביש 6.

אני מחפש את האנשים המחוברים ביותר לשוק העבודה ליצירת בידול ויופי בין לימודי ההנדסאים לעומת לימודי הנדסה לתואר. בוגר המרכז להנדסאים ידע ביומו הראשון בעבודה בדיוק מה לעשות וזאת ללא תקופת התמחות.

 
היכן הבוגרים משתלבים ?
אנו מוצאים את הבוגרים שלנו במשרדי תכנון גדולים, פרוייקטים לשימור "ירושלים של זהב", חברות בנייה כמו דניה סיבוס, אוסיף אביב, רשויות מקומיות כמפקחים, משרדים עצמאיים ופרטיים ועוד. חלקם המשיכו לתואר אקדמי כמהנדס או תואר משלים בכלכלה ומינהל עסקים.
מה לגבי התגמול ? האם קיים תגמול נמוך לדעתך, לעוסקים בענף הבנייה ?
לעיתים כן בהתחלה. אולם, השכר הינו שכר יציב, כמו גם ענף הבנייה. בנייה תמיד יש, מנהלי פרויקטים ומתכננים תמיד צריך. יש המון עבודה. התחרות מאוד קשה, זאת בנוסף לעובדה כי מדובר על פתרון טכנולוגי ולא אומנותי כמו אדריכלות ועיצוב, מה שמקשה עוד יותר על התחרות. יש שמוסיפים ואומרים שאם אתה לא תעשה את העבודה - מישהו אחר יעשה במקומך. המטרה היא תמיד לתת שירות טוב ללקוח בכל התהליך, בביצוע וגם בתכנון. לדעתי לטווח הארוך תמיד תהיה מכוסה מבחינת עבודות.
 
האם ענף הבנייה בשנים האחרונות משפיע על הביקוש ללמודי הנדסה ?
ברור, ענף הבנייה אינו כפי שהיה פעם, הענף איננו עוד LOW TECHאלא  HI TECH לכל דבר ועניין, אם ברמה הביצועית ואם ברמה התכנונית. לא מעט אנשים עברו לענף הבנייה ולא לענפי ההייטק, הטקסטיל או תעשיות כבדות בשל היציבות בענף. הגיעו גם המון יזמים שהעדיפו להשקיע ולהרוויח רווחים סולידיים אך בטוחים ולכן השוק הזה הולך וגדל. ברגע שיש שוק יציב יש גידול בתענייינות במקצוע, בנוסף - כמובן שהעשייה לנו תרמה רבות לגידול זה (תוכניות העשרה, תכני הלימוד, שיווק וכו`). היום בכל מחזור יש למעלה מ-100 תלמידים והצפי הוא שבשנתיים - שלוש הקרובות, בכל מחזור יהיה גידול של פי 3. אנחנו מקווים להחזיר עטרה ליושנה ולהפוך את ענף הבנייה ליוקרתי.
בכדי שתיווכח בכך, אני מזמין אותך לעמדה שלנו ב"ימים הפתוחים" בהם מתבצע רישום למרכז ותווכח בעצמך ברמת הביקוש . הדרך אשר יצרנו מאפשרת להתחיל לימודים לתואר הנדסאי ולסיים כמהנדס, למעשה פתרה בעיה בפער הקיים בין האקדמיה לפרקטיקה. אצלנו קודם כל אתה לומד את העבודה הנדרשת בשטח (ואת דרישות השוק) ורק אחר כך אתה נחשף לחומר העיוני, ורק כך התלמיד יודע מראש מהן צפיות השוק ויותר קל לו בלימודים האקדמיים.
 
הרבה בוגרים החלו את דרכם כהנדסאים ובמהלך הלימודים למדו לשלב עבודה בתחום והפכו מאוד מצליחים ומוכרים בענף.
 
הביקוש והעידוד ללימודי הנדסה אזרחית מתבטא גם בתחום המלגות. הקרן לחיילים משוחררים מאפשרת ומעודדת לימודים לתואר הנדסאי על ידי מימון לימודים לשנתיים בשווי של עד 90% מהתואר. בנוסף סטודנטים בעלי מנתוני כניסה גבוהים (בגרות מלאה בציון 85) זכאים אצלנו במרכז לעיצוב ולטכנולוגיה באריאל ל-50% מימון בשנה ראשונה ובהמשך ל50% נוספים כתנאי להמשך הצטיינותם .
אנו מאמינים בדרכנו ובהתאמה לשוק העבודה וזאת בנוסף לאפשרות של לימודי המשך לתואר משלים - הנדסה או כלכלה ומינהל עסקים. לדעתי המקצועית, רק מי שהולך לתחום התכנון חשוב שימשיך וישלים תואר בהנדסה אזרחית בגלל הידע המקצועי והחשיבה האנליטית הניתנים שם. למי שבוחר בתחום ניהול פרויקטים, אני ממליץ ללכת וללמוד כלכלה ומנהל עסקים - כך הוא מסיים תואר "הנדסאי" עם תואר בכלכלה ומנהל עסקים ולדעתי אלה האנשים שהשוק מחפש היום. מצד אחד ידע פרקטי של אדם שיודע לנהל פרוייקט ומן המצד השני, ידע וחשיבה מתמטית, פיננסית שמאפשרת לנתח את הפרויקט הזה גם מן הבחינות האלו. משיחות עם בעלי מקצוע ואנשי השטח ניכר כי קיימת דרישה אדירה לפרופיל כזה של עובדים.
היתרון בנוסף בלימודים במרכז לעיצוב ולטכנולוגיה הפועל בסמיכות למרכז האוניברסיטאי הינו בתוכניות ההמשך הבנויות על הקשר שבין המחלקות השונות. כבר בתקופת לימודי הנדסאים הסטודנטים יכולים ללמוד לתואר ראשון, מה שמאפשר לסיים תוך 4 שנים ניתן תואר הנדסאי בניין + כלכלה מנהל עסקים או לחלופין תוך 5 שנים הנדסאי בניין + הנדסה אזרחית.
 
איזה מחקר מתקיים במרכז ?
המחקר מתקיים במרכז האוניברסיטאי במחלקה להנדסה אזרחית - במתכונת אקדמית מלאה. תוכניות ההעשרה שלנו הן בעצם המחקר הפרטי שלנו. התלמיד עורך מחקר תוך כדי הסימנריון ומציג את התוצאות והדוחות בכנס השנתי ובאתרי האינטרנט של המרכז.
 
נחזור עוד רגע לפן האישי תוכל לצייר פרופיל של משרדך ?
אני מנהל משרד פרטי לתכנון מבנים הכולל כיום 4 עובדים (3 מהנדסים, 1 אדריכל). התמחות המשרד בתכנון קונסטרוקציות ותכנון אדריכלי ועבודה מגוונת בתחומים שונים. המשרד קיים למעלה מ-10 שנים ונותן שירות לעשרות פרוייקטים בו זמנית. הפרוייקטים עוסקים בבניה פרטית, תכנון וייעוץ וכן בשיפוץ ושיחזור מבנים קיימים, בנינים לשימור, מבנים ציבוריים, מתנ"סים, קניונים ומבני תעשייה. בנוסף, המשרד עובד עם חברות בידור בהקמת במות להופעות גדולות (משינה והראל סקעת). אופי העבודה שלי משולב בין המחלקה לעבודתי במשרד תוך הפרייה הדדית. המרכז מעשיר את המשרד בידע ניהולי.
דברי סיכום

טיפ/ מסר למתעניין לימוד את התחום או לבוגר המסלול ?

 
מתעניינים: לכל מי שמתלבט האם ללמוד הנדסה אזרחית, ברצוני לציין כי התחום מגוון מאוד והלימודים במרכז באריאל אשר מאפשרים לך להתמחות בתחומים שונים בענף הבנייה. את הבחירה בהתמחות ניתן לעשות במהלך הלימודים ואין צורך לבחור כבר בהתחלה - מה תרצה לעשות בעתיד. אם אתה מחובר לצד התכנון - תוכל לבלות במשרד, לעבוד מול אדריכלים, גורמי תכנון מגוונים, רשויות ועוד. אם אתה אוהב לנשום קצת אבק, שמש בקיץ, גשם בחורף אבל אתה אוהב את האקשן שיש בחוץ, תוכל לבחור בהתמחות בניהול. את ההחלטה תוכל לבצע במהלך הלימודים ולבחור בדמות אותה תרצה לראות את עצמך בהמשך הקריירה, עד אז - תוכל לחוות משני העולמות.
 
אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולנסות לעודד בנות לבוא וללמוד את המקצוע, חרף המגמה הרווחת כאילו הענף ממותג כתחום גברי. אני רואה איך הבנות משתלבות באתרי הבנייה כמנהלות פרוייקטים וגם במשרדי תכנון וזה מדהים ומעודד מאוד.
 
בוגרים: נסו לכוון הכי רחוק, לחשוב גבוה, לטווח הרחוק ולא לחסום אפשרויות. סטודנט שרואה את עצמו כמנהל פרויקטים מומלץ לו לא ללמוד תכנון, הבחירה המוטעית תחסום אותו בהתפתחות המקצועית. מי שרוצה להיות מנהל פרויקט שיחפש את החברות, הכי נחשבות הכי גדולות ללא חשש ופחד. כדאי מאוד להיחשף לענף בחו"ל. אותו כנ"ל גם לגבי משרדי תכנון לא להתפשר על משרד קטן להחשף לתוכניות הכי חדשות. ד"ש חמה לכל הבוגרים שלי.
 
דברים שתרצה להוסיף לסיום ?
 
רציתי להוסיף שאני מאוד נהנה מהמקצוע שבחרתי מהשמחה, הגוון והצבעים. לראות את משפחה שבונה את ביתה, לראות את ההתרגשות לפני הבנייה ובמהלכה. העבודה מרתקת, אתה עובר מול המבנה בצורה של חוויה וירטואלית ואומר בלב כל הזמן את זה אני עשיתי/יצרתי.
בהתייחסות למרכז לעיצוב ולטכנולוגיה באריאל - אולי בניגוד לחשיבתם של בתי ספר אחרים, ד"ר יוכבד פנחסי - אדיב מנהלת המרכז, החליטה כי יש לבצע מיתוג אחר ולכן שם ביה"ס שונה. כפי שאמרתי בתחילת הראיון, שינוי זה מוביל מיתוג חדש וחשיבה עתידנית לגבי מקצוע ההנדסאי אשר מאפשר מספר תחומי התמחות. במרכז מתקיימות 14 מגמות, 8 במגמות הטכנולוגיה: טכנולוגיות מים, הנדסת כימיה, הנדסת ביו טכנולוגיה, הנדסת חשמל, הנדסת אלקטרוניקה, הנדסה אזרחית, תעשייה וניהול והנדסת תוכנה. בנוסף במרכז 5 מגמות עיצוב: עיצוב תעשייתי, קולנוע וטלויזיה, עיצוב ותקשורת חזותית, תקשורת אינטרקטיבית, אדריכלות ועיצוב פנים. כמו כן המרכז מקיים מרכז ללימודי תעודה והכשרה וביניהם מסלולים להסבת אקדמאים בתחומי טכנולוגיות מים וסביבה.
 
לימודי הנדסאים מהווה היום בחירה נוספת עבור האנשים אשר מראש מגדירים את רצונם בידע פרקטי טכנולוגי ולא אקדמי. סטודנטים אלה באים ללמוד אצלנו ובוחרים להתחיל בפרקטיקה ורק לאחר מכן להמשיך לתואר ראשון בתחומים המשלימים. כראש מחלקה אני רואה את תפקידי בעשייה גם בפן אחר. יש ביכולתי וברצוני ולקדם גם עשייה חברתית בפן האישי וגם בפן החברתי.

אחד הפרויקטים הוא לנסות להגיע למגזרים שונים אשר נחשפים פחות ללימודים אקדמיים ולנסות לשלב אותם בדינמיקה הישראלית המגוונת. אחד הפרוייקטים שאני גאה בו הוא חשיפת המגזר הערבי אל המרכז לעיצוב ולטכנולוגיה באופן ממוקד. הפרוייקט החל עוד בסוף שנה שעברה ושיאו היה לפני שבועיים בעת ביקור של 150 תלמידים מהמגזר הערבי, ביום עיון אשר חשף נושאים אקדמיים, הרצאות, סיורים במעבדות וחשיפה של כל תחומי הלימוד. המפגש חשף את הקהל המגוון שלומד במרכז והפגיש בין סטודנטים מהמגזר שכבר לומדים או מלמדים במרכז מול אלו החדשים. יום זה השאיר בי תקווה רבה ובמבט על פרצופיהם הצמאים לידע של התלמידים שעוד רגע מצויים בבגרויות - ומכאן שאבתי סיפוק עצום.

 
ובאמת לסיכום: אני רואה בתפקידי כראש מחלקה - כשליחות פדגוגית, המאפשרת הטמעה ועזרה ללימוד וחינוך דור המתכננים הבא. כמו כן, אמשיך מנהל ולהוביל פרוייקטים חברתיים, כאיש עסקים, בעשייה בחיי הפרטיים ובעיקר אמשיך להיות גאה להיות חלק מצוות מוביל במרכז באריאל אשר מהווה חלק עיקרי מחיי ומן ההתפתחות המקצועית שלי.

כניסה לאתר המרכז לעיצוב ולטכנולוגיה אריאל בשומרון

 
פורטל CivilEng להנדסה אזרחית, בנייה וסביבה - שמח להגיש לכם סדרת ראיונות עם אנשי מקצוע ובעלי תפקידים במשק.
מטרת המייזם - חשיפת מגוון התפקידים והאפשרויות בענף ומתן במה לדעות ומחשבות של הקהילה האקדמית והמקצועית.
תכני הראיונות יעסקו בנושאים אקדמיים, מקצועיים, ענייני סטודנטים, אקטואליה ענפית, קריירה ועוד...
הגולשים מוזמנים להפנות שאלות למרואיינים בפורום הפורטל.

מעוניין\ת להיות המרואיין\ת הבא\ה ? כתוב\י לנו

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר