ראיון עם עינת פלדמן, מהנדסת תחבורה ברכבת ישראל

חלק ב` - קריירה
 
חלק א` - הצגת המרואיין
 
ספרי על עצמך
שמי עינת פלדמן, אני בת 29, גדלתי בקרית חיים ואני בוגרת תואר ראשון ושני בהנדסת תחבורה מטעם הטכניון. כרגע אני עובדת ברכבת ישראל - תחנת חיפה מרכז ומתגוררת בחיפה. אני אוהבת מאוד את העבודה שלי ואת התחום עיסוק שבחרתי בו - תחום הרכבות. בארץ התחום יחסית חדש ולכן יש הרבה מקום ללמידה, לפיתוח וליוזמה.
ספרי על העולם שמחוץ לעבודה
אני רווקה ואין לי ילדים עדיין. מבחינת תחביבים אני אוהבת מאוד לשחק סקווש, חדר כושר, ריקודים ומאמינה שנפש בריאה נמצאת בגוף בריא. בנוסף לפעילות הפנאי והכושר אני מתנדבת בארגון שותפות חיפה בוסטון, שזאת עמותה אשר פועלת לטובת ורווחת חיפה מההיבט הקהילתי - חברתי. אני חלק ממנהיגות צעירה (דור העתיד) של הארגון ומובילה ועדה אשר נקראת "יזמים בג`ינס" (בפייסבוק - יזמים חיפה). 

כחלק מפעילות הוועדה אנחנו מארגנים מפגשים פעם בחודש ומזמינים יזמים צעירים "להיפגש על כוס בירה" בפאב לשמוע הרצאה אשר תורמת להתפתחות עסקית ולאחר מכן מתקיים  נטוורקינג. מטרת העל של הוועדה היא להשאיר צעירים בחיפה - לעזור להם לפתוח עסק בחיפה ולעזור לכך שהעסק יתרומם ויצליח. אנחנו עושים זאת באמצעות קורסי יזמות, מנטורים וכמובן המפגשים החודשיים. פעם בשנה יוצאת משלחת יזמים לבוסטון שמטרתה ליצור קשרים בין - יבשתיים שיעזרו לשת"פ כלכלי - עיסקי בין חיפה לבוסטון.

מה דעתך על הלימודים בטכניון ומדוע בחרת ללמוד דווקא במוסד זה ?

אני נהניתי מאוד מחוויות הלימודים בטכניון, בפקולטה להנדסה אזרחית. בחרתי ללמוד דווקא במוסד זה מאחר שמבדיקות שעשיתי, התברר לי שחד משמעית שבטכניון יש את הפקולטה הטובה ביותר להנדסה אזרחית בארץ, ובנוסף, אני מאוד אוהבת את חיפה ולכן היה לי חשוב להישאר וללמוד פה. בחרתי דווקא בתחום ההנדסה האזרחית מאחר והדבר היה קיים אצלי בדם עוד מילדותי. גדלתי על הנדסה אזרחית מאחר וסבי ואמי שניהם מהנדסים אזרחיים מאוד טובים ומאוד אוהבים התחום.
מדוב בחרת להמתחות מסלול תחבורה וניהול ? 
בחרתי במסלול זה מאחר ותחבורה זה תחום שמעניין אותי מבחינה מקצועית וניהול יאפשר לי לנהל פרויקטי תחבורה. כמו כן תחום התחבורה היה קרוב לי ללב עוד מהבית. אמא שלי גם מהנדסת אזרחית בתחום התחבורה.

על איזה מסלול לימודים תמליצי למתעניינים בלימודי הנדסה אזרחית \ בניין ?
תחבורה/בטיחות. תחום הבטיחות בהנדסה הנו תחום מתפתח ואני מאמינה שבעתיד תהיה דרישה הולכת וגדלה למהנדסים מהתחום.

האם לדעתך הסטודנטים בטכניון מקבלים חשיפה מספקת לנעשה בתעשייה ? 
ממש לא. רק בסמסטר האחרון במהלך הפרויקט השנתי נחשפתי לתעשייה ולעבודה האמיתית - עד אז ממש לא. אני חושבת שמאוד חשוב שעוד לפני שהסטודנטים בוחרים מסלול התמחות כדאי לקחת אותם לשטח ולהפגיש אותם עם אנשים מכל תחום. חשוב שיבינו באמת מה עושים בשטח ויבחרו נכון עבור עצמם. הבחירה הזאת מאוד משמעותית ועם הבחירה הזאת צריכים להסתדר ולחיות לאחר מכן שנים רבות (אפילו כל החיים...)אז חשוב להבין ולהרגיש במה רוצים לעסוק.

אני אישית חוויתי את תחום התכנון ההנדסי (תכנון) עוד טרם סיום עבודתי במהלך עבודתי במשרד תכנון הנדסת תחבורה. לי היה ברור חד משמעי שאני לא הטיפוס שיושב ומשרטט אני צריכה יותר מזה, אני צריכה עובדה יותר אקטיבית, אינטראקציה עם אנשים, הובלת פרויקטים ולכן הלכתי יותר לתחום הניהול.

מדוע החלטת על לימודי המשך ? ספרי על הלימודים
החלטתי על המשך לימודים לתואר שני לאחר שזיהיתי את הדרישה במשק. ראיתי שרוב תפקידי הניהול דורשים תואר שני ומעלה ולכן החלטתי שאני חייבת להמשיך ללמוד. בנוסף, במהלך תקופת הלימודים לתואר הראשון - התחלתי לצבור נקודות לקראת התואר השני וראיתי שהקורסים מעניינים מאוד. נפלהבידי הזכות להכיר את פרופ` דורון בלשה שמבחינתי הוא "אדם שרואה את הנולד" בכל הקשור לתחום התחבורה והבטיחות בארץ. פרופ` בלשה אפשר לי להכין עבודת הגמר בנושא הבטיחות ומייד החלטתי שעל אפשרות כזו - לא מוותרים בקלות...

ספרי בקצרה על פרוייקט הגמר / תזה שלך
העבודת גמר שלי הנה על נושא בטיחות באתרי עבודה בדרכים עירוניות. בדקתי את השפעת סוג אביזר בטיחות על התנהגות נהגים והולכי רגל בדרכים עירוניות. התמקדנו ברחוב שד` המגינים בחיפה, הצבנו למשך שבוע כל פעם אביזר בטיחות אחר - קונוסים, ווים, מעקה מיניגארד כאמצעי הפרדה בין נתיבי הנסיעה. בחנו כל פעם את מהירות הנסיעה ואת ההתנהגות של הכ"ר וההולכי רגל באזור. הדבר נעשה באמצעות גלאים, אקדחי לייזר וצילום וידיאו רצוף של כמה ימים. המסקנות היו מפתיעות וחדשניות בהחלט. ראינו שלא דווקא האביזר המקובל - מעקה המניגארד הוא הטוב ביותר.

כיצד הצלחת לשלב לימודים במקביל למשרה מלאה ?
לשלב בין לימודים ועבודה במשרה מלאה זה דיי קשה. אני ממליצה למי שרוצה לעשות תואר שני לעשות אותו עם מלגה ולהשקיע 100% בלימודים, לעבוד יהיה מספיק זמן אחרי זה. הלימודים פותחים מאוד את החשיבה ואת ההזדמנויות פיתוח אישי ומקצועיוכאשר אתה פנוי ללמוד ופינוי לקלוט דברים חדשים הדבר יכול לפתח אותך מאוד. הרבה יותר קשה לקלוט או להתפתח כשאתה חוזר עייף אחרי 9-10 שעות עבודה אינטנסיבית.
האם את מרגישה כי הלימודים הקנו לך כלים פרקטיים לקריירה ?
אני יודעת שכן. תחום הסדרי תנועה הנו תחום מעניין ומתפתח בתחום ההנדסה אזרחית. זהו תחום הפתוח לחידושים ורעיונות ולכן הלימודים נתנו לי את הזכות ואת היכולת לחקור ולהגיע למסקנות מעניינות. כמו כן עצם ביצוע הניסוי שדה והנגיעה המעשית שיש בשלב המעשי של העבודה עוזרים מאוד להבין ולשלוט במקצוע.
האם היית חוזרת על אותו מסלול לימוד גם היום ?
הייתי חוזרת על אותו מסלול לימוד גם היום. אני מאוד אוהבת את התחום לימודים שלמדתי וכמובן שלא הייתי משנה כלום.  מה שכן, הייתי שמחה אם היו מכניסים למערכת הלימודים קורסים מתחום הרכבות, דבר היכול לפתוח לאנשים מקצוע עיסוק עתידי מעניין מאוד.
 
חלק ב` - קריירה
 
באיזו חברה ובאיזו משרה את עובדת ?
אני עובדת בחברת רכבת ישראל. התפקיד הנוכחי שלי הנו מהנדסת תכנון רב שנתי בחטיבת הפעלה ונבחרתי בשבוע אחרון למנהלת תכנון הסדרי תנועה בחטיבת בטיחות.
מה כוללת משרתך וכיצד נראה יום עבודה טיפוסי שלך ?
במסגרת התפקיד ברכבת ישראל, אני מעצבת את התוכנית התפעולית לשנים הבאות ואת תוכנית ההצטיידות הניידת של רכבת ישראל. התפקיד כולל תכנון ואפיון קווים ותחנות עתידיות מההיבט התפעולי, תכנון לו"ז עתידיים, אישור ובדיקת תוכניות איתות, ענייני הנדסה ושלבי הביצוע מההיבט התפעולי, הרצת סימולציות לבדיקת מצבים תפעוליים שונים.
בנוסף, התפקיד כולל גם הכנת תוכניות פיתוח עתידיות עבור הרכבת, בדיקת דרישות הרשויות (החלטות ממשלה וכו`) מבחינת השירות ואפשריות הקיימות, כמו גם בדיקת התכנות - האם התשתית תספיק להתפתח בקצב התואם לדרישה.
מהן היתרונות והחסרונות של עבודה במוסד ציבורי ?
היתרונות העבודה במוסד ציבורי הנן ההטבות הסוציאליות ושעות העבודה הנוחות, החסרונות הבירוקרטיה והאיטיות בהובלת שינויים. אני מאוד אוהבת לעבוד במוסד ציבורי ולמדתי להסתדר עם החסרונות.
מהן הדרכים בהן חיפשת עבודה ?
חיפשתי דרך אתרי דרושים ברשת, כמו גם במדורי הדרושים באתרי חברות עצמן, וכמובן שגם "מפה לאוזן" בין חברים. כשמחפשים עבודה חשוב להחליט מה מחפשים ואז החיפוש נהיה הרבה יותר פשוט וממוקד. אני ממליצה לבוגרים צעירים לא להמעיט בערכם ולדרוש תנאים טובים. הידע שהם רכשו במהלך הלימודים יקר מפז והמעסיק העתידי יודע זאת ולכן אפשר גם לדרוש.

האם הרגשת מחסור במהנדסים אזרחיים - כשחיפשת עבודה ?
הרגשתי תמיד שיש הרבה הצעות מגוונות. אני מאמינה שאחרי שנה-שנתיים של ניסיון, האפשרויות וההצעות גדלות משמעותית ולכן חשוב לבחור את מקום העבודה הראשון היטב, ולבחור במקום שיעניק את הכי הרבה אפשרויות לימוד ופיתוח מקצועי.

כיצד לדעתך ניתן לדעתך, לשפר את תדמיתו ויוקרתו של ענף הבנייה ?
ניתן לפרסם סיפורי הצלחה של אנשים בתחום, ואולי אף לנסות לעורר הד תקשורתי רחב בנושא. כמובן שגם פורטל CivilEng אשר הביא ובטוח עוד יביא לשינוי גדול.
מה דעתך על התגמול הכספי בענף הבנייה ? 
אני חושבת שהתגמול באנף הבנייה אינו הוגן ביחס לתגמול המקובל בתחומים אחרים במשק. אני חושבת שמהנדס ראוי לשכר של לפחות מהנדס תוכנה. מהנדסים אזרחיים אחראיים על תכנון ובנייה של התשתית העתידית והשכר צריך להיות תואם.
מהם הקשיים איתם את נפגשת במהלך העבודה ? (מקצועיים/אישיים/מגדריים)
אחד הקשיים שנפגשתי איתם היה ההשתלבות של אישה בתחום העבודות שטח. בהתחלה הרבה מהעובדים זלזלו, לעגו ולא התייחסו אלי ברצינות אבל לאחר מספר חודשים קשים זכיתי להערכה ולייחס הולם ביותר. הטיפ שלי לבחורות בתחום הזה – תהיו חכמות ומקצועיות ונצלו את היותכן אישה לצד החיובי!
לצער כולנו, ענף הבנייה עדיין זוכה לתדמית "גברית". באילו תפקידים יכולות נשים להשתלב בענף ?
לפי דעתי נשים יכולות להשתלב בכל תחום הכול תלוי ברצון שלהן ובשלב שהן נמצאות בו בחיים. אני אישית אעדיף לעבוד כמה שפחות שעות כאשר אהפוך לאם. וברור לי שאבחר לעסוק בסוג של עבודה שלא ידרוש ממני עבודה בשעות לא שגרתיות.
מדוע לדעתך רוב הסטודנטים בוחרים במסלול שאינו כולל התמחות בקונסטרוקציה ?
אני אישית לא בחרתי בתחום כי זהו תחום שפחות מעניין אותי מבחינת תחומי עניין. הרבה יותר מעניין אותי לנהל פרויקט מאשר לחשב מומנטים בבניין. אולי על מנת לייצור יותר עניין בתחום ניתן להכניס יותר את התחום הניהולי ואז זה ימשוך יותר סטודנטים בוודאות.
קורות החיים שלך מגוונים מאוד. באיזה מן התפקידים נהנית יותר מכל ? מאיזה פחות ? 
נהנתי מאוד מעבודת הפיקוח - עבודה בשעות הלא שגרתיות, אקשן בהעברות תנועה. פחות נהנתי מהעבודת תכנון ושרטוט במשרד. אני אוהבת עבודה עם ומול אנשים. חשובה לי האינטראקציה.

מהן השאיפות המקצועיות שלך ?
להצליח בתפקיד החדש בשנים הקרובות ולהתקדם בעתיד הלאה ברכבת ישראל.

ליצירת קשר עם עינת פלדמן: Einatfe@gmail.com
 
פורטל CivilEng להנדסה אזרחית, בנייה וסביבה - שמח להגיש לכם סדרת ראיונות עם אנשי מקצוע ובעלי תפקידים במשק.
מטרת המייזם - חשיפת מגוון התפקידים והאפשרויות בענף, ומתן במה לדעות ומחשבות של הקהילה האקדמית והמקצועית.
תכני הראיונות יעסקו בנושאים אקדמיים, מקצועיים, ענייני סטודנטים, אקטואליה ענפית, קריירה ועוד...
על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר