ראיון עם שי פרופס, סטודנט במסלול מבנים, הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית, הטכניון

ספר על עצמך
שמי שי פרופס, אני בן 25, במקור מברית המועצות, עליתי ארצה בגיל 3 ומאז אני מתגורר בנהריה.
בשירות הסדיר שירתתי בנ"מ, כלוחם במערכת הנשק `פטריוט`. 

אני בן למשפחה בת 4 נפשות, כאשר אחותי שמבוגרת ממני ב 9 שנים עובדת כעו"ד פלילים בת"א, אבא שלי
הוא רופא פיזיאוטרפיסט בעל עסק עצמאי ואמא שלי היא לבורנטית בבי"ס תיכון בנהריה.

אני אדם מאוד חברתי לכן אני אוהב פעילויות שמחוץ למסגרת הלימודית כמו לשחק כדורגל אחת לשבוע, פוקר עם החבר`ה, גלישה בים ואימון בחדר כושר. 

בנוסף, אני עובד בכמה עבודות במקביל מחוץ ללימודים, כשרטט אוטוקאד מהבית לחברת "יון הנדסה", מדריך של ילדים להתעמלות מכשירים, כרכז הספורט בטכניון וכמתנדב בעמותת "עלם" במסגרתו אני עובד עם נוער במצוקה - כחלק מהיותי מלגאי של `אימפאקט`.

 
מה דעתך על הלימודים בטכניון ומדוע בחרת ללמוד דווקא במוסד זה  ?
האמת כשבחרתי ללמוד בטכניון, אך ורק בגלל היוקרה שיש לשם של המוסד והיתרונות שחשבתי שזה יקנה לי בעתיד. מבחינה חברתית פחדתי שהטכניון לא יהיה כל כך מתאים לי, בגלל "שמועות". בפועל, התבדתי לחלוטין, אני לא יכול להגיד את זה על כל הפקולטות בטכניון, אבל בעיקר בפקולטה שלנו, יש אווירה חברתית מעולה. כמעט כולם מחוברים עם כולם, עוזרים אחד לשני, נפגשים אחרי שעות הלימודים לכוס בירה, משחקים כדורגל אחת לשבוע ומארגנים מפגשי פוקר ביחד. בקיצור יצא לי להכיר שם חבר`ה מעולים ולא חננות שמרוכזים רק בעצמם כמו שדמיינתי לפני כן.
 
 
מה דעתך על החיים בסביבת הטכניון ובעיר חיפה  ?
מבחינת העיר חיפה, אני פשוט מת על העיר הזאת. אני מגיע מנהריה, שזו עיר שאין בה מוסד לימודים אוניברסטאי, לכן זו עיר שכל מקומות הבילוי שם מכילים חבר`ה צעירים מדי או מבוגרים מידי, לכן אין כל כך איפה לבלות ופה בחיפה זה פשוט סיפור אחר. זו עיר צעירה וכיפית, תמיד יש לאן לצאת ותמיד יש איפה לבלות. אני גם לומד לגלוש עכשיו והחופים של חיפה מעבר לעניין שהם מהמשובחים במדינה הם גם מאוד מתאימים לגלישה.
גם הנופים שיש בעיר הזאת מוסיפים להנאה שלי ממנה, כל העיר בנויה על הר, לכן כמעט מכל פינה (ובעיקר מהמרפסת שלי בבית) רואים נוף של גבעות מלאות בעצים ומעבר להם רואים את הים. בקיצור אני פשוט מתענג על העיר הזאת.

כיצד נראה יום טיפוסי שלך ?
אני קצת שונה מכל שאר הסטודנטים, כי לי קשה לשמור על ריכוז לאורך הרצאה ארוכה, לכן אני הרבה פעמים לומד לבד במקום להגיע להרצאות. באופן עקרוני, אני קם ב 9 בבוקר, לומד או בלמידה עצמית או בהרצאות עד אחה"צ, לפעמים נשאר עוד כשעתיים, להכין שעורי בית ואז הולך הביתה או להתעסק בעבודות אקדמיות, או בענייני הפרטיים ומקנח את היום עם חדר כושר - בעיקר בשעות הלילה.

מדוע החלטת ללמוד מקצוע בענף הבנייה ?
תמיד נמשכתי לשרטוט של דברים, וחשבתי ללמוד ארכיטקטורה, אבל אחרי שביררתי יותר על המקצוע זה נשמע לי לא כל כך פרקטי וקל להתקדמות בחיים, לכן בררתי על עוד מקצועות והנדסת מבנים נראה לי לא רחוק מארכיטקטורה ואז אחרי שבררתי קצת יותר על המקצוע גיליתי שזה משהו שיכול מאוד לעניין אותי.

מהו מסלול הלימודים בו בחרת להתמחות ומדוע ?
את האמת היה לי פה התלבטות מאוד קשה, בין ניהול בניה להנדסת מבנים ואז אחרי התייעצויות רבות אם מרצים או עם אנשים בתחום החלטתי ללכת על הנדסת מבנים על מנת שתמיד יהיו לי יותר דלתות פתוחות בפניי וכך יהיה לי יותר קל בעתיד כאשר אני אכיר יותר טוב את המקצוע, לבחור את המקצוע הנכון בשבילי.

על איזה מסלול לימודים תמליץ למתעניין בלימודי הנדסה אזרחית ?
גם כן על מבנים, מתוך אותם שיקולים שלי.

האם את שוקל לימודי המשך ? אם כן, באיזה תחום ?
את האמת אני לא כל כך מבין עדיין מה תואר שני נותן לי ומה האופציות שלי, אבל אני משתדל לשמור על ממוצע ציונים שיאפשר לי לבחור ללכת בדרך הזו אם אני אחליט בכך, בעתיד. אני מאמין בהתקדמות, רכישת השכלה ובפתיחת אפשרויות, לכן אשקול זאת בחיוב.

מהם הקשיים איתם אתה מתמודד במהלך הלימודים ?
ניהול נכון של לוח הזמנים. קשה לי לחלק את הזמן כך שיספיק להכל. לימודים, חברה, חברים, ספורט וגם קצת זמן לעצמי. אני תמיד מרגיש לחץ של זמן כשאני בוחר לבזבז זמן יקר שיכל היה להיות מוקדש ללימודים - ועוסק בפעילויות אחרות. 

האם אתה מצליח לשלב עבודה במקביל ללימודים ?
אני עובד בעבודות קטנות כשכולם יחד לא דורשות ממני יותר מ 20 שעות שבועיות. כרגע הלימודים הם הדבר הכי חשוב בעיניי, ולכן אם אחד מהעיסוקים שלי היה פוגע בלימודים, הייתי מוותר עליו. אני גם מלגאי של אימפאקט, לכן אני מתנדב 6 שעות בשבוע בעבודה עם נוער במצוקה, אבל שוב אני מצליח להסתדר גפ עם זה.

האם אתה מרגיש כי הלימודים מקנים לך כלים פרקטיים לקריירה העתידית ? אילו כלים נוספים היית מעוניין לקבל ?
בעקרון הלימודים בהחלט מקנים לי ידע שימושי במקצוע שלי, אבל אני בנאדם פרקטי ואני מבין שזה כמו בשיעורי נהיגה, עד שלא תעלה על ההגה לבד אתה לא באמת תדע לנהוג. לכן אני עדיין לא יודע מה חסר לי. במיוחד לאור העובדה שנשארה לי עוד שנה שלמה של לימודים.

האם אתה מרגיש כי הסטודנטים מקבלים חשיפה מספקת לנעשה בתעשייה ?
היה לנו קורס של מבוא להנדסה אזרחית, במסגרת הקורס כל שבוע בא מרצה מתום אחר של ההנדסה האזרחית להסביר מה עושים ביום יום ומה הדברים החשובים לנו לדעת על המקצוע, כמו כן כל סטודנט יכל לבחור סיור באחד מתחומי הלמידה שלו. לכן כן יש מאמץ לחשוף אותנו למה שקורה בפועל.

כיצד נחשפים הסטודנטים בטכניון לתעשייה ולענף הבנייה ?
דרך אותו קורס שציינתי מקודם וגם בכל שאר ההרצאות משתדלים להסביר איך הדברים פועלים בענף.

מה דעתך על התגמול הכספי בענף הבנייה ?
עפ"י מה שאני הבנתי, המהנדסים האזרחים ובעיקר מהנדסי המבנים משתכרים הכי פחות משאר המהנדסים בטכניון. לכן לדעתי התגמול אינו מספיק כי זה לדעתי לא עבודה כזאת פשוטה. מקווה שבעתיד זה יצמח לרמות כאלו שיספקו אותי.

בשנים האחרונות פורסמו כתבות על המחסור ההולך וגדל באנשי מקצוע. האם אתה מרגיש כי מחסור זה גרם לשינוי במספר הסטודנטים הלומדים את המקצוע ?
כמובן, גם דואגים לציין לנו כל הזמן שאנחנו מחזור הרבה יותר גדול מהמחזורים הקודמים, וגם פתחו קמפוס של הטכניון בירושלים, בקיצור מרגישים את זה יפה מאוד. מצד שני הם העלו את סכם הכניסה למקצוע מ 77-79 ל 80-82 לדעתי. 

כיצד לדעתך ניתן לשפר את תדמיתו ויוקרתו של ענף הבנייה ?
אחת הפעולות היא באמת לעלות את סכם הכניסה למקצוע במוסדות הלימוד, להעלות את השכר של המהנדסים ולדאוג לפירסום יותר גדול של המקצוע בעיתונות.

מהן השאיפות המקצועיות העתידיות שלך ?
כנראה יהיה ביום מן הימים לצאת ולהיות בעל עסק עצמאי משגשג.

מדוע לדעתך רוב הסטודנטים בוחרים במסלול שאינו כולל התמחות בקונסטרוקציה ? מה ניתן לעשות על מנת לשנות מצב זה ?
המסלול מבחוץ נראה מאיים כיוון שהלימודים שלו נחשבים יותר קשים, אנשים בטוחים שמי שעובד בקונסטרוקציה יעבוד מהבוקר עד הלילה מול מחשב וסגור במשרד שלו וגם השכר הוא הכי נמוך משאר ההתמחויות בהנדסה אזרחית.

מה ניתן לעשות ? להעלות את התגמוב לקונסטרוקטורים, לארגן פעם או פעמיים בשנה סיור במשרד תכנון, במסגרתו הם נפגש ונשוחח עם העובדים ומנהלי המשרד ולהביא יותר אנשים מהתחום של קונסטרוקציה להרצאות פרטיות. 

איזה תגובות אתה מקבל מחברייך הבוגרים, על שוק ומצב העבודה במשק ? 
כולם בטוחים שיש המון עבודה והשכר מעולה. לגבי אחד מהדברים הם צודקים. כמובן שבעיני רבים מבחוץ זה נראה מעניין לקבל פיסת אדמה ריקה וממנה לבנות בניין.

האם אתה שוקל להתחיל לעבוד במקצוע - במקביל ללימודים ?
הייתי רוצה מהשנה הרביעית שלי או עכשיו אפילו עבודה יותר רצינית במקצוע.

מהן החששות העומדות לפנייך, לקראת חיפוש עבודה בענף ?
החשש העיקרי שלי הוא שאעבוד במקום שלא יתאים לי ואז אני אתאכזב מהמקצוע.

באיזה ענף תרצה לעבוד ומדוע ? (ביצוע\ניהול ופיקוח\ייזום וכו`)
ביצוע מדברים שפירטתי מקודם.

במידה ויציעו לך עבודה חלקית\בחופשות - האם הנושא עשוי לעניין אותך ?
בהחלט. אפילו מאוד רצוי.

ליצירת קשר עם שי: sha-ike@hotmail.com

כניסה לאתר המחלקה להנדסה אזרחית - הטכניון כאן
 

 

פורטל CivilEng להנדסה אזרחית, בנייה וסביבה - שמח להגיש לכם סדרת ראיונות עם אנשי מקצוע ובעלי תפקידים במשק.
מטרת המייזם - חשיפת מגוון התפקידים והאפשרויות בענף, ומתן במה לדעות ומחשבות של הקהילה האקדמית והמקצועית.
תכני הראיונות יעסקו בנושאים אקדמיים, מקצועיים, ענייני סטודנטים, אקטואליה ענפית, קריירה ועוד...

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר