שישה חברי כנסת בפניה למשרד הכלכלה: "כשלים חמורים בבחינת הרישוי לאדריכלים"

עשרות נבחנים פנו אל חברי הכנסת בתלונה כי בחינת הרישוי השנתית שהתקיימה בחודש שעבר היתה רצופת כשלים וכי לא ניתן היה להיבחן באופן ראוי. בין היתר הנבחנים נשאלו שאלות בנוגע לנושאים שלא הוגדרו בחומר לבחינה, התקיימו הפרעות בלתי פוסקות מצד צוות המשגיחים, היתה נוכחות דלה של שני בוחנים מקצועיים בלבד שנדרשו לתת מענה לכ-250 נבחנים, וכי התנאים הפיזיים בהם התקיימה הבחינה היו ברמה נמוכה מאוד (כגון שולחנות לא תקניים ורופפים וכיסאות פלסטיק 'כתר' עליהם נאלצו הנבחנים לשבת קרוב לעשר שעות). כמו כן, נוהל הערעור על בחינת הרישוי שפורסם ע"י משרד הכלכלה נוגד את תקנות הרישוי ואינו מאפשר ערעור על כל חלקי הבחינה.

בחינת הרישוי לאדריכלים מתקיימת אחת לשנה בלבד, אורכת 10 שעות (כולל הפסקה בת שעה), ועלות ההרשמה לבחינה היא 891 ש"ח - מחיר גבוה משמעותית מרוב בחינות הרישוי בישראל. על מנת לגשת לבחינת הרישוי נדרשים האדריכלים הצעירים להשלים חמש שנות לימוד באקדמיה ולפחות שלוש שנות התמחות תחת דרישות מחמירות.

הבחינה מתקיימת כחלק מהתקנות החדשות לרישוי אדריכלים אשר הוחלו בשנת 2008. תנאי ההתמחות אלו שינו באופן משמעותי את התקנות הנוגעות להסדרי הרישוי של האדריכלים. תקנות אלו הוטלו באופן רטרואקטיבי על כלל האדריכלים והסטודנטים לאדריכלות בישראל, והם כוללים למעלה מ-3 שנות התמחות במספר מצומצם של משרדים, דרישה להספקים הדורשים החלפת מספר משרדים בתקופת ההתמחות, וכאמור בחינת רישוי. מכלול הדרישות המוגזמות יוצרות תנאי התמחות המהווים למעשה חסם בפני האדריכלים הצעירים ומונעים את השתלבותם בשוק העבודה באופן הוגן.

חברת הכנסת שולי מועלם, הבית היהודי: "אי הסדרים בהליך הבחינה מעלה חשש לשרירותיות וחוסר תשומת לב לפרטים בהכנתה ובקיומה. אי התאמות בין פרסומי הרשם והמציאות בה נתקלו הנבחנים היא בבחינת "אל תעשה", אנו מדברים על דור העתיד של בוני ארץ ישראל, ואל לנו לאפשר פגיעה כלשהי בהם, יחד עם חוסר פשרות על מקצועיות ואיכות, בדיוק מתוקף תפקידם."

חבר הכנסת אילן גילאון, מר"צ: "יש חשש כבד לאיכות הבחינה, ויכולתה לבחון את הכשרת האדריכלים. יש להבטיח את איכות הבחינה ולהתייחס למתואר מעלה בעת בדיקת הבחינות ושכלול הציונים."

חברת הכנסת תמר זנדברג, מר"צ: "שורת הבעיות הללו בהליך הבחינה מעלה חשש כבד לרשלנות ושרירותיות בהכנתה ובקיומה. אין לאפשר פגיעה כלשהי בנבחנים כתוצאה מכשלים אלו ויש לבצע את כל הנדרש והאמור לעיל כדי לוודא את קיומו של מנגנון שירפא את הפגמים הרבים שנפלו בבחינה."

חבר הכנסת יוני שטבון, הבית היהודי: "יש לבצע הליך הסקת מסקנות מחמיר מול כל הגורמים האחראיים למצב שנוצר על מנת להבטיח שתקלות מעין אלו לא ישנו בעתיד. על מנת שתשמר השקיפות נדרשת מעורבות נציגי פורום אדריכלים צעירים בכל ההחלטות בסוגיה זו."

חבר הכנסת חיליק בר, מפלגת העבודה: "יש להבטיח כי בחינות הרישוי הבאות יערכו בתנאים הולמים, אשר יאפשרו לנבחנים להביא לידי ביטוי את יכולותיהם. יש לציין כי תנאים לא הולמים אלו התקיימו על אף אגרת הרישוי הגבוהה 891 ש"ח( שהנבחנים נאלצו לשלם."

חברת הכנסת סתיו שפיר, מפלגת העבודה: "בחינת הרישוי לאדריכלים הינה תחנה אחרונה בהליך הכשרה ארוך, מאתגר ומפרך, אשר כמעט ואין שני לו בהליך ההכשרה למקצועות מקבילים. בתהליך זה נדרשים התלמידים ללימודים אקדמיים של חמש שנים ולאחר מכן לתקופת התמחות ארוכה בתשלום מועט, הלימודים וההתמחות הינם אינטנסיביים מאוד וכמעט שלא מאפשרים לתלמידים לעבוד למחייתם במקביל, לאור כל אלו, מצופה כי בחינת הסיום תיערך באופן תקין ולא תערים קשיים נוספים על ההליך הארוך בלאו הכי."

ויקטור אבקסיס, יו"ר פורום אדריכלים צעירים: "האופן שבו התקיימה בחינת הרישוי האחרונה היה לא ראוי. התנאים הפיזיים היו ברמה מאוד נמוכה, הבחינה עסקה בנושאים שאינם כלולים בחומר שהוגדר לבחינה, ורשם המהנדסים והאדריכלים הגביל את אפשרויות הערעור בניגוד לתקנות. אנחנו דורשים מתן ניקוד מלא על כל השאלות מחוץ לחומר וניקוד נוסף לחלק המעשי בגין התנאים הלא נאותים שהקשו על היכולת להתמודד באופן הגון עם הבחינה. אנחנו גם מצפים ממשרד הכלכלה לערוך בירור מעמיק ולהסיק מסקנות לקראת הבחינה הבאה. בחינת הרישוי במתכונתה הנוכחית היא ההוכחה שכל הליך ההתמחות הנוכחי לאדריכלים הוא שרירותי לחלוטין. לא ברור מדוע משרד הכלכלה מקדיש חלק גדול כל כך מהבחינה לשאלות על ייעוץ ועל הדרכים לקבל הקלות עבור יזמים פרטיים, וגם לא ברור כיצד מצפים בחלק המעשי מהאדריכים הצעירים לתכנן תכנון ראשוני של מבנה ציבורי מורכב תוך חמש שעות. מדובר בבחינה שמבזה את המקצוע ומאפשרת סינון שרירותי ללא הצדקה."
 

  • לאתר פורום אדריכלים צעירים לחץ כאן
על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר