תוכנות מבוססות ענן לענף הבנייה

קיימים המון מיזמים ופיתוחים לבנייה חכמה יותר בעולם, זה מרתק לדפדף ולראות מה ממתין לנו בעתיד הקרוב - החל ממשקפי AR  לרחפנים, סורקי מבנים, מדפסות תלת מימד לבתים קטנים וכלה בשולחן הולוגרמה לתוכניות. אני רוצה להתמקד בטכנולוגיה שלדעתי תעשה את השינוי הגדול בקרוב, תוכנות מבוססות ענן.

תשכחו מכל מה שאתם מכירים על תוכנות לניהול פרויקטים, הדור הבא משתלט על התעשייה. מה הם תוכנות מבוססות ענן? אנחנו רגילים לקרוא להם אפליקציות אבל תוכנות מבוססות ענן הן פשוט תוכנות שלא מותקנות במחשב (לפחות לא באופן מלא) ומתבססות על שרתים שהתקשורת איתם היא אינטרנטית. 

המשמעות הטכנית היא שפת קוד אחר, עיצוב שונה, עדכונים שוטפים וחיבור טבעי לטלפונים. השינוי למשתמש הוא תוכנות זולות מאוד, מהירות ונעימות לשימוש שמצליחות לקשר את המנהל למידע בשטח. לצורך המחשה אינסטגרם לעומת סייר התמונות במחשב.

תגידו, ובמידה של צדק, "מה זה משנה עדיין בונים בבטון ובלוקים" - זה נכון, עדיין בונים בבטון ובלוקים, אבל תוכנות מבוססות ענן פורסות את התשתית לכך שתוך עשור לא יעשו זאת אנשים.

אז איזה תוכנות ענן מוצעות היום בעולם? אפשר לסווג את התוכנות לשלוש קטגוריות מכלילות:

תוכנות שוק (market place)

תוכנות מהסוג הזה, ביניהם גם (build-e.net הישראלית), מציעות פלטפורמה חכמה לסחר בין קבלנים. התוכנות מקשרות ישירות בין האתר לבין הספק, כך שברגע שנשלחת הזמנה מתבצע מעקב אחריה, ההזמנה מתקבלת באמצעות סריקת קוד או אישור טלפוני - הסתיימו ימי הניירת וסיכומי סוף החודש. בכל רגע נתון אפשר להתעדכן במלאי הכמויות מכל חומר באתר; מחירים, תשלומים, זמני אספקה וכד'.

המעבר לתוכנות שוק יאפשר החסרה של עמלות תיווך, כך למשל' חברה גרמנית תוכל לשווק חומרי איטום ישירות לחברה בנייה ישראלית (עם ת"י כמובן) ולחסוך לחברה עוד יד או שתיים בדרך, או לחלופין, קבלן ישראלי ייחשף לבקשה, ויוכל להגיש הצעת מחיר למכרז בקפריסין או יוון, הבנייה תתמקד פחות בענף המקומי (קיים מאפיין בינלאומי הנלווה לשימוש בתוכנה).

תוכנות שיתוף הפעולה והמשימות (collaboration)

תוכנות אלו צמחו כדי לפתור את בעיות הפרטים ועדכון תכניות בין האתר למתכננים (rfi) התוכנה הבולטת ביותר כיום היא Procore. התוכנות האלו שזוכות לפופולריות רבה בארה", הן מציגות את תכניות הבנייה בטאבלטים בשטח; צוות השטח מסמן על גביי הטאבלט את הבקשות למידע, תיקונים וכד', ואילו המתכננים רואים זאת בזמן אמת במשרד, ומוציאים עדכון.

הבעיות בתוכנות אלו הם: 1) שיתוף המידע בין השטח למתכננים לא תמיד מקובל על המזמין, 2) מנהלי עבודה לא רגילים להסתובב עם טאבלטים.

הדור הבא של התוכנות יכלול תכנון BIM, מה שיש ישנה לחלוטין את סטנדרט התכנון וסביר שיעשה מהפכה בקשר בין תכנון לביצוע.

תוכנות התיעוד/ יומן העבודה ((documantion 

תוכנות מהסוג הזה צמחו סביב הקושי בהתמודדות עם החוזים המורכבים בין מזמינים לקבלנים, דרישות האיכות העולות והשליטה הנשחקת בשטח. הפתרון הקיים - ניהול יומני העבודה כטפסי PDF  - לא מספק את הצורך התמידי בשיתוף מידע מהיר, או את הצורך בשליפה מהירה של הנתונים.

התוכנות שהתפתחו בתחום (ביניהן גם bavelapp.com הישראלית) מאפשרות תיעוד בתבניות קבועות, בצורה אינטואטיבית ונעימה, שמייצרת בפעם הראשונה נתונים דיגיטליים על העבודה. התיעוד משותף בזמן אמת לכל הצוות ונאסף ליכולות בקרה דיגיטליות (למשל, תיעוד של כל המשימות שבוצעו בדירה מסוימת). המעבר לשימוש בתוכנות תיעוד מאפשר לחברה קבלנית לעמוד על הזכויות שלה מול מזמין חזק, בחוזה קשה או למנהל אזור לעלות מוקדם על כשל, שהיה עולה המון כסף - זאת מהסיבה הפשוטה שהם מקבלים פרטים בזמן אמת. 

כל פתרון בפני עצמו נשמע התקדמות נהדרת למי שסובל מהקשיים האלו בשטח, כולם יחד בעלי היכולת לשנות את התעשייה. נסו לדמיין את רמת קבלת ההחלטות עם השימוש בכלים האלו, בלחיצת כפתור יודע מנהל כמה חומר מסוג מסויים נכנס לאתר, בלחיצת כפתור רואה מנהל כל משימה שבוצעה בחדר מסויים מתי וע"י מי, בלחיצת כפתור יודע כל דרג ניהולי בחברה איזה פרטים חסרים בכל תכנית בפרוייקט, אין צורך להתאמץ לזכור ולרשום. לפתע כל השדרה הניהולית רואה אותה תמונה, אפשר לחשוב ולתרגם את התמונה להחלטה הנכונה. על פי חברות אסטרגיה עסקית, טכנולוגיית ענן תוביל לפריצת הדרך הגדולה לו מייחלים בענף הבנייה.

ענפי תעשייה אחרים שסבלו מבעיות דומות והתפתחו - אם בעקבות שיתוף פעולה בין גורמים שונים (תעשיית הפלסטיק והגומי,High tech) או ע"י מובילי תעשייה שקבעו אמות מידה (תעשיית הרכב) - משמשות דוגמא. העובדה שבתעשיית הבנייה כל חברה, כל איש מקצוע מפתח ומתמקצע על סמך החוויה האישית שלו או של העמיתים שלו, ושמידע וניסיון לא מעובדים דיגיטלית, וכמעט ולא עובר בין הגופים השונים העובדים בתחום - מעכב צמיחה משמעותי. במקרה זה, מערכות המבוססות ענן הן ההתחלה לפתרון הבעיה, והן יתחילו לצוץ בכל פינה, בתקופה הקרובה נשמע עוד ועוד על מערכות שמובילות לסטנדרט אחר בענף, לרווחיות גבוהה, להפחתה משמעותית בכשלים, לעלייה באיכות העובדים, לאפשרויות ניהול מרחוק, לאפשרות תכנון תקציבי מדוייק יותר, ובסופו של דבר גם ליישום שיטות בנייה מהפכניות.

לסיום, אומרים שאנשים בתקופתFORD  ייחלו לכרכרות מהירות יותר, האם אנחנו מצליחים לדמיין את העתיד?

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר