תוכנית הכוכבים של התאחדות הקבלנים בוני הארץ יוצאת לדרך!

לקראת השנה העברית החדשה, בקשנו מאיל בן ראובן (אלוף במילואים) ראש מטה הבטיחות, התאחדות בוני הארץ, לסכם את השנה החולפת ולספר על תכנית הכוכבים אותו הוא מקדם.

 

מטה הבטיחות עושה לילות כימים להעלאת המודעות לבטיחות באתרי הבנייה. מהו ההישג המשמעותי בו אתה גאה במיוחד ?

ההישג המשמעותי ביותר מאז תחילת עיסוקי בנושא הוא הבאת החברה הישראלית להתעניינות ואמירת ״עד כאן״ בתאונות ונפגעים בענף הבנייה באשר הם. לא מקבלים את התוצאות של 40 הרוגים בשנה. וכתוצאה מכך שינוי משמעותי בענף הבנייה, חברות משקיעות בבטיחות ובעתיד אין לי ספק נראה גם תוצאות.

האם אתה מזהה שינוי בגישה של חברות הבנייה הקבלניות, היזמים וחברות הניהול - לשינוי תרבות הבטיחות ?

התשובה היא חד משמעית כן. החברות הגדולות והמשפיעות משתנות. השקעה ורצון לשנות מתבטאת בהשקעת משאבים ובהבנה שבטיחות = איכות = ערך כלכלי.

ספר על ה"אני מאמין" שלך בכל הקשור לתרבות של תחקור\תחקירים

משולש השינוי התרבותי שקבעתי נוגע בשלוש קדקודים ברורים. האחד טכנולוגיה, השני בקרה עצמית והקודקוד השלישי העליון הוא תרבות של ארגון לומד, משמע היכולת לתחקר ללמוד ולתקן. יכולת זו היא לב ליבו של ארגון בריא שרוצה להשתפר. כתוצאה מכך, אנחנו דורשים במסגרת תוכנית הכוכבים, בה אנו מדרגים חברות על פי ביצועי הבטיחות שלהן, לבסס את היכולת של החברה לקיים תחקיר לאירועי ״כמעט ונפגע״, על מנת לפתח את יכולת הפקת הלקחים והלמידה, לצורך שיפור הבטיחות באתרים ובענף ככלל.

 

כיצד הטכנולוגיה משרתת את השינוי בתפיסת הבטיחות באתרי הבנייה ?

במשולש התרבות, אחד הקודקודים הוא הקדקוד הטכנולוגי. בנושא זה מתקיימת מהפכה. ענף הבנייה שנמצא הרחק מאחור בתחום זה, מחויב להתקדם על מנת לשפר תוצאות בכלל ובבטיחות בפרט. בעייני טכנולוגיה וניצולה הנכון מהווה חלק מתרבות. אנחנו מקדמים רעיונות ומוצרים טכנולוגיים, דוגמת אפליקציות שליטה באתרים, זיהוי ואישור כניסה של עובדים לאתר, על פי חתימה ביומטרית. שימוש במצלמות לאיתור בעיות בטיחות ועוד רעיונות רבים שרצים כרגע בשטח. בעיני ״האקתונים״ של סטודנטים למציאת פתרונות טכנולוגיים לבטיחות בבנייה, הם חידוש עצום שמבטא את השינוי בהתייחסות הכללית לנושא הבטיחות בבנייה.

 

 

ספר על "תכנית הכוכבים" אותה השקתם לאחרונה

בדומה לקונספט של 'כוכבי מישלן' במסעדות, מציעה התכנית להעניק תעודות לחברות שיבנו ויפעילו באופן וולנטרי מערכות מתקדמות לניהול בטיחות והטמעת תרבות בטיחותית. החברות שיבחרו להשתתף בתכנית יעברו הכשרה ובדיקה שיבוצעו על ידי מטה הבטיחות.

שנים רבות הגישה השלטת במניעתן של תאונות עבודה בבנייה היתה הרתעה וענישה. הרתעה לבדה הינה פשוטה למימוש (הגברת ביקורי פיקוח, הגדלת היקף צווי הבטיחות, קנסות מנהליים ועוד), אולם תרומתה לשינוי של ממש במרבית המקרים איננה גדולה מכיוון שהתודעה המלווה את ההרתעה הינה לעשות את "המינימום ההכרחי" ו"המינימום ההכרחי" כידוע, פשוט איננו מספיק!

לעומת ההרתעה, החיזוק  החיובי הינו קשה יותר למימוש והוא דורש שינוי עמוק בסדר היום הניהולי ובעדיפויות הניהוליות. מקובל לחשוב וקיימות הוכחות אמפיריות רבות לכך, שתרומתו של החיזוק בהנעה של ארגונים לשינוי גבוהה משמעותית מזו של ההרתעה מכיוון שהתודעה המלווה את החיזוק הינה לעשות את "המקסימום האפשרי" (בניגוד ל"מינימום ההכרחי" המאפיין את ההנעה המתקבלת מהרתעה), כלומר החיזוק החיובי מעודד חתירה למצוינות במסגרת תפיסת השיפור המתמיד.

תופעות אלו מהוות את הרקע לגיבוש התפיסה שבעקבותיה באה תוכנית "כוכבי הבטיחות" אל העולם.

מטרת התוכנית היא לדרג חברות בנייה לפי מערכת ניהול הבטיחות שהן מיישמות בפועל, על מנת לקדם את הנעת הקבלנים לקחת אחריות על ביצועי הבטיחות ואיכות הביצוע. 

חברת בנייה יכולה לקבל עד 5 כוכבי בטיחות כאשר קבלת כוכב תלויה בזכאות לכוכב קודם. בדרך זו התוכנית מבטיחה את קיומו של תהליך שיפור בתוך הארגון והיא תנתן על פי הפירוט הבא:

*  הכוכב הראשון יינתן בגין קיום מערכת לבקרה עצמית של ביצועי בטיחות על פי רשימת מבדק אחידה של התאחדות הקבלנים ובהיקף של מבדק אחד לחודש לפחות, וכן יצירת מערכת לניהול התחלת פעולות שונות המבוצעות באתרי הבנייה, גם כן בהתאם למתווה ההתאחדות.

**  הכוכב השני יינתן בגין קיום של לפחות שני תחקירי 'כמעט ונפגע' חודשיים, ושיתוף חברות נוספות בלקחים.

***  הכוכב השלישי דורש הטמעת טכנולוגיה לבקרת בטיחות ולבקרת כניסה של עובדים (ומניעת כניסה של גורמים לא מורשים) לאתרי הבנייה וכן בשימוש בלוח שליטה דיגיטלי.

****  הכוכב הרביעי יינתן בגין שימוש בחידושים טכניים והנדסיים להבטחת בטיחות וציוד מגן אישי.

*****  הכוכב החמישי והאחרון יחייב הסמכה ועמידה בתקן ניהול בטיחות 'ת"י 45001 ISO' של מכון התקנים, וכן עמידה במדד יחסי של מספר נמוך של צווי בטיחות בשנה ביחס להיקפי העבודות.זכאות ל 4 כוכבים ראשונים, איננה מותנית במדדים תוצאתיים כלשהם. ההנחה הינה שעצם העיסוק במאפיינים שפורטו לעיל, יניבו את התוצאות המבוקשות בשלב כלשהו, מוקדם ככל האפשר. יחד עם זאת, על מנת לקבל את הכוכב החמישי, נדרשת גם עמידה במדד תוצאתי המכונה מיצ"ב (מדד יחסי צוו בטיחות) המודד את מספר צווי הבטיחות שחברה קיבלה בשנת הבסיס, שהינה השנה הקודמת לשנת ההסמכה, ביחס למספר אתרי הבנייה שנוהלו על ידה בפועל בשנת הבסיס.

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר