"תכנית המע"מ כפי שהוצגה חסרה ולא תשפיע על השוק"

שר הבינוי והשיכון מזהיר כי הפעלת תכנית מע"מ בשיעור אפס כפי שתובא מחר לקבינט הדיור, תספק מענה חלקי בלבד לצורך בהורדת מחירי הדיור. זאת, על בסיס עבודת מטה כלכלית שבוצעה במשרדו.

כדי להביא לירידת מחירים בשוק הדיור כולו, כולל דירות מיד שנייה (כ-75% מן העסקאות בשוק הדיור) יש להחיל את המודל על היקף עסקאות שנתי משמעותי מבין הדירות החדשות. רוכשי דירה ראשונה חדשה מהווים רק 8% מכלל העסקאות השנתיות בשוק והמגבלות שהוצבו בהצעת ההחלטה כמו שירות צבאי, מגבלות גיל, והורות לילד אחד לפחות, מורידות אחוז ניכר נוסף מסך העסקאות, מה שמצמצמת עוד יותר את השפעת תכנית המע"מ על שוק הדיור.

השר קובע כי רק החלה של ההטבה גם על קבוצת משפרי הדיור (הקבוצה הגדולה ביותר בשוק הדירות החדשות - 10% מכלל העסקאות במשק), לצד רוכשי דירה ראשונה (8% מכלל העסקאות במשק), תיצור את המסה הקריטית הנדרשת לצורך השפעה על מחירי הדירות, תוך בלימת עליות המחירים ושינוי המגמה כלפי מטה.

יש הסכמה מלאה בין כל הגורמים המקצועיים (משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון, בנק ישראל, ראש הממשלה, המועצה הלאומית לכלכלה) כי נתח שוק של 15% ומעלה משפיע בהכרח על המחירים בשוק הדיור. הוספת משפרי הדיור רוכשי דירה חדשה לרוכשי דירה ראשונה תביא לנתח של 18% לפחות, שישפיע בצורה משמעותית על השוק. בהעדר השפעה כאמור, משמעות הצעת ההחלטה הינה הענקת הטבה, חסרת תקדים כמעט, לפרטים שונים בחברה, מבלי שהיא משיגה יעד לאומי בדמות השפעה על מחירי הדירות, לטובת כלל אזרחי המדינה.

מטעם זה, אין כל הגיון לשלול את ההטבה מקבוצת משפרי הדיור. מאותו טעם, על מנת להגיע למסה קריטית שתשפיע על שוק הדיור, מוצע לבטל את תנאי הסף המגבילים את מתן ההטבה של מע"מ בשיעור אפס בתוך קבוצת חסרי דיור. אין מקום להדיר ממעגל מקבלי ההטבה קבוצות אוכלוסיה רחבות אחרות של רוכשי דירה ראשונה אשר אינם עומדים בתנאי הסף, דבר אשר יצמצם עוד יותר את ממשי ההטבה ואת השפעתה על השוק בכללותו .

מחיר מטרה - צעד משלים הכרחי

ככל שההצעה לא תחול על משפרי דיור - יש לקבוע, כמהלך משלים להצעה, כי רשות מקרקעי ישראל תשווק מכרזי קרקעות בשווי העולה על 100,000 ₪ ליחידת דיור, במתכונת של "מחיר מטרה" - תחרות על מחיר הקרקע, בהינתן מחיר מרבי שבו ניתן למכור את הדירה לרוכש. במכרזים אלה ייקבע כי הדירות יוצעו לרוכשי דירה ראשונה ולמשפרי דיור, וכך צירוף המהלכים - החלת מע"מ בשיעור אפס ומכרזי מחיר למטרה - ישיג את היעד המבוקש של היקף עסקאות שנתי משמעותי הנדרש כאמור במטרה להביא לשינוי המגמה ולירידת מחירי הדירות, לרבות דירות יד שנייה.

אריאל, שהציע כבר ב-17 באפריל 2013 את הפטור ממע"מ, הוסיף כי הוא רואה במודל הנוכחי, צעד ראשוני שאיננו מספק ויכול להחריף את המצב, וכאמור אינו כולל את משפרי הדיור שיכולים לשחרר דירות יד שנייה במחירים מופחתים.

הצעת שר השיכון להוסיף את משפרי הדיור שמהווים את עיקר נתח הדירות החדשות. זה השוק המשפיע יותר ולכן צריך לעסוק בו, הוא איננו מצריך חקיקה ואינו מהלך בלתי הפיך עמו המע"מ אשר הינו הוצאה קבועה בבסיס התקציב. הצעת מחיר מטרה היא החלטה מנהלית של מועצת מקרקעי ישראל בה יושבים האוצר, משרד ראש הממשלה ואחרים, והצעת השר אריאל כי הדבר ייכנס לתוקף לקראת סוף 2014.

השר תומך בעמדת ראש הממשלה והגורמים המקצועיים שביקשו לקיים דיון מקצועי נוסף בחלופות השונות.

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר