אחד על אחד עם מהנדס העיר חיפה

חיפה היא עיר שמציעה שילוב של אלמנטים שקשה למצוא בערים אחרות בארץ – אוכלוסייה מעורבת, עיר עתיקה לצידה של עיר מודרנית, טופוגרפיה שכוללת גם הרים וגם רצועת חוף מישורית, מספר תושבים גבוה (כ-300,000), אזור תעשייה בעל חשיבות לאומית וביטחונית, מוסדות לימוד בעל שם עולמי ועוד.

מבחינת תשתיות תחבורה שוכנים בה מספר נמלים ימיים, עורקי תנועה לאומיים לרכבים (כביש החוף וכביש החוף הישן שעוברים שניהם בשטחה), רכבלים, תוואי מסילת הרכבת הראשי של המדינה, מנהרות הכרמל, וכמובן המטרונית, הרכבת התחתית הראשונה בארץ.   

מי שצריך להנדס את כל הדבר הזה הוא מהנדס העיר מזה 18 שנה, אריאל וטרמן. אריאל הוא אדריכל עם תואר שני בתכנון ערים ומרצה בטכניון. לפני שהגיע לחיפה שימש כמהנדס העיר של רעננה, ולפני זה עבד בסקטור הפרטי במשרדו של האדריכל משה צור. על הדרך הוא גם חובש את כובעו של מהנדס ועדת התכנון המשותפת למפעלים של מפרץ חיפה. תחתיו עובדים במינהל ההנדסה 230 איש עם נפחי עבודה עצומים, כהגדרתו. "לכל עיר יש את המורכבות שלה אבל אצלנו יש רצועת חוף של 10 ק"מ, תשתיות לאומיות, טופוגרפיה מסובכת, קירות תומכים, ואדיות. הטבע והעיר בחיפה משולבים בעיר – שפני סלע, שועלים, חזירים, דורבנים... ערבוב מטורף עם הטבע בצורה שאני מאוד אוהב."

 

אריאל וטרמן

 

מפרץ חיפה עצמו הוא אזור התעסוקה מהגדולים בארץ וכולל 4 נמלים – נמל חיפה, מספנות ישראל, נמל המפרץ (שמפעילים אותו הסינים) ונמל צבאי. בשטחה של העיר יושבים גם מספר בסיסי צבא גדולים, שלושה מרכזים רפואיים (רמב"ם, בני ציון וכרמל), קריית ממשלה. בנוסף, חיפה זו העיר עם בה לומדים הכי הרבה סטודנטים בארץ, בטכניון, באוניברסיטת חיפה ובמכללות רבות אחרות. ולמרות שהייטק מתחבר בדר"כ לתל-אביביות, העיר משמשת כאכסנייה למרכז הפיתוח הכי גדול של אינטל אשר יושב במת"ם, וניתן למצוא בעיר גם נציגויות מכובדות של אמזון, GE, פיליפס ועוד.

 

מת"ם (הדמיה: באדיבות עיריית חיפה)

 

כמו רוב הערים בישראל, ואולי בשל מרכזיותה גם ביתר שאת, עומדת חיפה בפני גידול אוכלוסייה שכבר נותן את אותותיו. לפי ההערכות אוכלוסיית ישראל צפויה להכפיל את עצמה עד שנת 2048, ובחיפה עומלים מהנדס העיר וצוותו כדי להכשיר את הקרקע לגידול.

"בפיתוח למגורים עשינו מהלך של מעבר מהשכונות החדשות להתחדשות עירונית", מסביר אריאל. "יש בחיפה שכונות חוף של מבני רכבות ישנים ושם דווקא המגורים הפחות יקרים, מה שהופך את השכונות הללו לאטרקטיביות. היום אנחנו בונים שם מגדלים משולבי בנייה מרקמית, 80 אלף יחידות דיור. אנחנו במקום השלישי בארץ בהתחדשות עירונית, אחרי 4 שנים שהיינו במקום הראשון.

"גם בתמ"א 38 אנחנו בין הראשונים בארץ. זה מאוד כדאי בחיפה כי יש הרבה זכויות רדומות, לא מנוצלות, וזו הזדמנות גדולה. כמעט כל מבנה שלישי על הכרמל זוכה לשיפוץ והגדלת שטח הבנייה. 3785 יחידות דיור כבר עברו תמ"א 38 ובמסגרת התחדשות עירונית נבנו 6500 יחידות דיור. הגדלנו פי 10 את הכנסות העירייה מהיטלי פיתוח והשבחה. יש פעילות כלכלית שגדלה פי 10.

"אנחנו בונים כ-1500 דירות בשנה, והשנה זו הייתה שנת שיא. בעשור האחרון בנינו 16,000 יחידות דיור עבור 45,000 אלף תושבים."

 

המבואות הדרומיים (הדמיה: שורץ בסנוסוף אדריכלים)

 

ומה לגבי פרויקטים חדשים?

"כרגע נבנות 4 שכונות חדשות. בנאות פרס, מתוך 8000 יחידות דיור הושלמו כבר 2000. הוועדה אישרה בקשה היתרים ל-1300 ועוד 420. במורדות פרויד – עוד 1000 יחידות דיור, ובשתי השכונות כבר יש ביצוע של תשתיות. הייתה פה בעיה של תשתיות שהמדינה הייתה צריכה לבצע ולא ביצעו וזוכים בהגרלת דיור למשתכן בעיכוב של 4 שנים. זו בעיה שקיימת בעוד 7 ערים בישראל.

"חוץ מזה אנחנו בונים את גבעת זמר עם היתרים ל-700 יחידות דיור מתוך 1200. ברמת הנשיא 300 דירות כבר קודמו מתוך 1500, ובאצטדיון קריית אליעזר המספרים דומים. רמת שמיר, גולדה, לינקולן, ותל אהרון - בכל שכונה כזו מתוכננות להתווסף עוד כ-2000 יחידות דיור ובסה"כ 20000 יחידות דיור. אנחנו ממש בונים פה עוד עיר.

"מעבר להתחדשות העירונית ולשכונות החדשות יש תכנית במפרץ לפנות את התעשייה המזהמת ולבנות עוד 100 אלף יחידות דיור. זה ייקח זמן אבל חיפה עומדת להכפיל את עצמה בעשורים הקרובים. הפיתוח הזוחל של הערים הגדולות חייב להיפסק, וההשקעות של המדינה הולכות בכיוון הנכון."

 

שכונות חדשות במבואות הדרומיים (התכנית: באדיבות עיריית חיפה)

 

ומעבר לדיור? מה התוכניות מבחינת תעסוקה ושירותים אבל כל התושבים שהולכים להתווסף לעיר?

"מבחינת תעסוקה אנחנו מקדמים את חזית הים העירונית. זהו פרויקט ברמה עולמית שישתרע מאזור המושבה הגרמנית אל תוך הנמל. פעילות הקרוזים עלתה וברגע זה ממש יש שתי אוניות ענק שחונות בנמל וזה דבר מאוד משמעותי שתורם הרבה מאוד לפיתוח של העיר ולכלכלה שלה. ערים רבות שהיו להן מפעלים איבדו את מעמדן כערי תעשייה והופכות לערי תיירות והמפתח מבחינתנו היא חזית הים העירונית. משרד התשתיות מסייע בפרויקט  ונבנים הרבה מאוד בתי מלון כי מסתמן שחיפה עולה על מפת התיירות העולמית.היום אנחנו עם 1500 חדרי מלון ואנחנו אמורים להגיע ל-6000 בעשור הקרוב, וזה בלי פיתוח חזית הים.

"פרויקט הרכבת והמינהור של העיר חייב להתקדם כדי שנלך ברגל מהעיר התחתית אל קו המים. זה בנפשנו והפרויקט מאוד מתקדם ומצפים שיעבור שלב בחודש הקרוב והצפי הוא שעד 2035 המינהור יושלם וזה משנה את החסימה של העיר לכל אורכה. המינהור של הרכבת הוא קריטי וזה מה שמעכב את הפיתוח של הפוטנציאל. העיר חייבת להתחבר לים."

עבור כל אותם תיירים שמתוכננים לפקוד את העיר, וגם עבור תושביה, מספר אריאל על פיתוחן של מספר טיילות, כאשר החלק האחרון שלהן יושב באזור של בה"ד חיל הים וצפוי לעכב את השלמתו. לפי ההערכות חזית הים מהווה מחולל תעסוקה ענק, שימשוך עסקים בתחום הנופש, אבל בשל שינוי האווירה העירונית צפוי שגם יחזק את סצנת ההייטק של העיר. התפוסה במת"ם עומדת כבר היום על 100 אחוז לדבריו של אריאל.

 

פרויקט חזית הים ונמל חיפה (הדמייה באדיבות עיריית חיפה)

 

ואיך כולם ישתנעו מההר אל העיר התחתית, וחזור?

"אנחנו מחברים כבישים מקומיים ויוצרים רשת שתאפשר תחבורה ציבורית כדי להפחית את העומס מציר הרכס ברחוב מוריה. פיתוח העיר התחתית משלב גם פיתוח רכבת קלה. הוספנו לזה תכנית אב לדרגנועים שמחברת את העיר התחתית להדר ולכרמל."

 

תכנון תנועת הולכי רגל רציפה מההר לעיר התחתית (התכנית: באדיבות עיריית חיפה)

הכרמלית המיתולוגית: הרכבת התחתית הראשונה בישראל (צילום: באדיבות עיריית חיפה)

 

אך כדי שחיפה לא תהפוך לעיר תעשייה אפורה, וגם מתוך קריאה שעולה מהשטח, מינהל ההנדסה של חיפה מכשיר אזורי תרבות ופנאי. "מתחם סירקין" מספר אריאל בגאווה "זהו אזור שפיתחנו דווקא בקורונה ע"י עירוניות טקטית, עם דברים כמו פארקלטים (פינת מנוחה, אכילה וחניית אופניים/קורקינטים על מדרכה, לרוב ברחוב מסחרי) וזה הפך לאזור בילוי משגשג". 

"ביצענו סקרי שימור בכל העיר" מוסיף אריאל, "ומסתבר שיש לנו אוסף באוהאוס יותר גדול מבתל-אביב. מדובר על אלפי מבנים, ואנחנו דואגים לשימורם. אנחנו נוטעים בכל העיר עצים למיקרו אקלים עירוני, בסמיכות למוסדות חינוך וצירי צנועה ובמקביל חיץ אש לאורך כל היקף השכונות ויצרנו נתק בין העיר לבתים בתיאום עם כיבוי אש בו אנחנו מבקרים את כמות העקירות ואזורי כניסה לביצוע של פרויקטים. בשריפה הגדולה זה הוכיח את עצמו ועשה את העבודה."

 

מסתבר שיש לחיפה אוסף באוהאוס גדול מזה של תל אביב (קרדיט: Estherab)

 

חיפה נאבקת מזה מספר עשורים בתדמית מורכבת. במשך שנים נחשבה לעיר מבוגרת, עיר ים שמנותקת מהחוף שלה, עיר שנשענת על תעשייה כבדה ומיושנת. נדמה שרוחות חדשות זורמות מכיוון הנמל אל הים, ואולי התוכניות והפנטזיות יוצאות סוף סוף מהמגירה ואם ביצוען יעלה יפה תקבל העיר הזדמנות להפוך לאטרקטיבית, צעירה ומרכזית עוד יותר מכפי שהיא כבר היום.

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר