איך בוחרים ציפויי רצפה תעשייתית בהיעדר תקינה ישראלית בתחום? באנו לעשות לכם סדר

כל פרויקט בנייה כולל בתוכו מרכיב חשוב של בחירת ציפויי רצפה. אולם, העדר תקינה בישראל בתחום ציפויי הרצפה מעלה שאלות רבות סביבו. אז באנו לעשות לכם סדר.

בין אם מדובר באולמות ייצור, מפעלי מזון, מרכזים לוגיסטיים, מטבחים תעשייתיים, אזורים רטובים ועוד, חשוב לבחור את ציפויי הרצפה המתאים ביותר לדרישות הפונקציונאליות של המבנה. אז אילו ציפויים קיימים? מה מייחד אותם? ואיך בוחרים את ציפוי הרצפה המתאים לתכנון המבנה?

כדי להבין איזה סוג של ציפוי מתאים לפרויקט שלך, עליך לשאול את עצמך מספר שאלות. איזה חוזק נדרש מהציפוי? האם יש צורך לעמידות כימיקלית, ואם כן אז איזו? האם נדרשת עמידות בשחיקה? בסדיקה? האם הרצפה צפויה לספוג פגיעות מכאניות ובשל כך אמורה להיות עמידה בפני כאלו? ועוד.  

כשמדובר בציפוי רצפות תעשייתיות, בחירה נכונה של הציפוי בהתאם למאפייני המבנה הינה קריטית. בין אם מדובר ברצפה של מרכז לוגיסטי, מטבח תעשייתי, אולם ייצור או אפילו חניון, לכל מבנה תעשייתי או מסחרי יש אופי, דרישות פונקציונאליות של הרצפה, דרישות עמידות ושימוש, על פיהם ייקבע סוג הציפוי המתאים. ישנם סוגים רבים של מערכות לציפויי רצפה, ביניהם ציפויים על בסיס פוליאוריטאן צמנט, אפוקסי ופוליאוריטאני, כאשר לכל אחד מהם תכונות שונות ברמות שונות, כדוגמת אנטי-סטטיות, אנטי- סליפ (נגד החלקה), עמידות מכאנית כימית וטרמית ועוד. אם כך, מה המאפיינים של כל ציפוי וכיצד תבחר את סוג ציפוי הרצפה המתאים ביותר לפרויקט הספציפי שלך?

 

פוליאוריטאן צמנט 

מערכת ציפוי מסוג פוליאוריטאן צמנט עמידה במיוחד בתנאים אגרסיביים, מאפשרת בניית עובי נדרש ונותנת מענה לפרמטרים רבים הדרושים לרצפה. מערכת זו תהיה מתאימה לשימוש במקומות בהם נדרשת עמידות כימיקלית גבוהה במיוחד, חוזק מכאני גבוה, עמידות ואטימות גבוהה מפני מים ותכונות עמידות בטמפרטורות קיצון (נמוכות/ גבוהות מאוד).

ישנם מספר סוגי מערכות על בסיס פוליאוריטאן צמנט, כאשר לכל אחת מהן יש רמות שונות של עמידות המתאימות ליישום במקומות שונים. למשל, מערכת פוליאוריטאן צמנט SL Floor CR 80 הינה מערכת לציפוי רצפה בעלת עמידות גבוהה בפני כימיקלים וטמפרטורות גבוהות, בעלת ציפוי צבעוני עם חול קוורץ מפוזר. המערכת כוללת משטח אנטי-סליפ (נגד החלקה) ובעלות עמידות מכאנית גבוהה, אטומה למים ועומדת בטמפרטורות קיצון של 100° ועד ל- 40°-. קיימת גם מערכת פוליאוריטאן צמנט SL Floor CR 120-01 אשר דומה בתכונותיה לקודמת, למעט עובי היישום והעמידות הטרמית (מערכת SL Floor CR 120-01 עמידה בטמפרטורות קיצון של 120° ועד ל- 40°-). שתי מערכות ציפוי אלו מגיעות ב-5 גוונים שונים (קוורץ צבעוני) ומתאימות ליישום בתעשיית המזון (מפעלי מזון, חדרי קירור ועוד),  אולמות ייצור, אזורים בעלי רטיבות גבוהה (כדוגמת מטבחים תעשייתיים), בתי מלאכה ומפעלים שונים ועוד. למערכות קיימת תקינה מחמירה בתהליכי הייצור ובדרישות האיכות, והן נבדקו על פי תקנים של עמידות באש, עמידות כימיקלית, דירוגי אנטי-סליפ, התאמה לתעשיית המזון ועוד.

 

ציפוי אפוקסי 

מערכת ציפוי מסוג אפוקסי הינה בעלת עמידות מכאנית וכימיקלית גבוהה, עמידה בפני שחיקה, מתפלסת ומגשרת על סדקים. המערכת תהיה מתאימה במקרים בהם יש צורך בשיטוח של רצפת הבטון, בידוד והגנה מכאנית, מניעת החלקה, סגירת חריצים וגישור על סדקים. כמו כן, ישנן מערכות אפוקסיות המגיעות במגוון גימורים דקורטיביים, אשר גם משדרגים את נראות הרצפה והופכים אותה לאסתטית (וחזקה). 

ישנם מספר סוגי מערכות על בסיס אפוקסי, כאשר לכל אחת מהן תכונות שונות ורמות שונות של עמידות המתאימות ליישום במקומות שונים. למשל, מערכת ציפוי אפוקסי Sl Floor WHG AS הינה מערכת אפוקסי מתפלס, בעלת עמידות כימיקלית גבוהה ובעלת תכונות אנטי סטטיות ESD לנפיצות. מערכת זו תתאים ליישום במעבדות מחשבים, אולמות ייצור לרכיבים אלקטרוניים, מפעלי עיבוד שבבי ובכל מקום בו יש צורך בעמידות בפני נפיצות. קיימת גם מערכת SL Floor 01 אשר הינה בעלת עמידות בפני שחיקה, עמידות מכאנית גבוהה ומכילה משטח נוגד החלקה. הציפויים האפוקסים מתאימים לחניונים, אולמות אחסון, אזורי תעשייה, חדרי איסוף פסולת ועוד. גם למערכות אלו קיימת תקינה מחמירה בתהליכי הייצור ובדרישות האיכות, והן נבדקו על פי תקנים של עמידות באש, עמידות כימיקלית, דירוגי אנטי-סליפ, גישור על סדקים ועוד.

 

ציפוי פוליאוריטני 

מערכת ציפוי לרצפה על בסיס פוליאוריטאן הינה בעלת גמישות, יכולת ליצירת עוביים משתנים, עמידות מכאנית גבוהה ובעלת יכולת גישור על סדקים. המערכת תהיה מתאימה למבנים בהם הרצפה צפויה לעמוד בעומסים גדולים אשר עלולים לגרום לסדיקה או לשחיקה של הרצפה (כמו לדוגמא במרכזים לוגיסטיים). המערכת מתפלסת ומספקת שכבה סופית קשיחה במיוחד.

ישנם סוגים שונים של ציפויי פוליאוריטאן, אשר נבדלים זה מזה בתכונותיהם. כך למשל, מערכת ציפוי לרצפה על בסיס פוליאוריטאן SL Floor Flex הינה מערכת מתפלסת וגמישה, מגשרת על סדקים, בעלת עמידות מכאנית גבוהה ומתאימה ליישום במרכזים לוגיסטיים, מחסנים, אולמות ייצור ועוד. מערכת זו מגיעה עם מספר אופציות לגימורים, ביניהם ציפוי עם גימור נגד החלקה (אנטי-סליפ), ציפוי מט, ועם אפשרויות לעובי סופי שנע בין 1 ל-3 מ"מ. גם למערכות אלו קיימת תקינה מחמירה בתהליכי הייצור ובדרישות האיכות, והן נבדקו על פי תקנים של עמידות באש, עמידות כימיקלית, דירוגי אנטי-סליפ, גישור על סדקים, עמידות בפני קריעה ועוד. כמו כן, הוא מאושר לשימוש בתעשיית המזון ובמרחבים ציבוריים.

 

פרויקטים מספרים | ציפויי הרצפה של חברת REMMERS

מלון דן פנורמה | תל אביב

מלון דן פנורמה הנמצא בקו החוף של תל אביב כולל 18 קומות. במסגרת התחדשות ושיפוצים של רשת מלונות, הוחלט על חידוש רצפת המטבח הקר והחם של המלון. המטבח משתרע על 300 מ"ר, כאשר התכונות הנדרשות מציפוי הרצפה היו אטימות גבוהה למים (בכל זאת, מדובר במטבח המהווה מקור תמידי לרטיבויות), עמידות מכאנית גבוהה אשר תיסע בעומס ציוד המטבח התעשייתי, עמידות בפני טמפרטורות קיצון ומשטח נוגד החלקה. לא היה ספק כי המערכת המתאימה ביותר ליישום הינה מערכת ציפוי פוליאוריטאן צמנט SL Floor CR 80 בעובי של 5 מ"מ. בתור המייבאים רשמיים של מערכות REMMERS הגרמנית בישראל, קיבלנו פרויקט זה עבור שלושה ממלונות הרשת.  קבלן מבצע: חברת איזוליט.

מפעל ריבות | תעשיות בית אל

חברת תעשיות בית אל כוללת מספר חברות בת בתחומי הייצור, מילוי ואריזה, אוורור וסינון אוויר, תעשיית המזון ועוד. לאחרונה, נפתח מפעל ריבות חדש בדרום רמת הגולן בגודל של 800 מ"ר. למפעל הריבות, כחלק מתעשיית המזון, הגדיר יועץ האיטום מערכת בעלת עמידות מכאנית גבוהה, ציפוי אטום למים ונוגד החלקה, עמידות טרמית גבוהה לחום ולקור. מערכת הציפוי שענתה על דרישות אלו ולכן גם נבחרה לפרויקט, הינה מסוג פוליאוריטאן צמנט Floor CR 80 בעובי של 6 מ"מ. קבלן מבצע: עופרי ציפויים.

 

מפעל במרכז הארץ | ציפוי אנטי סטטי ESD

 

במפעל במרכז הארץ (חסוי) נדרש ציפוי בעל חוזק מכאני גבוה, עמידות בכימיקלים, גימור אחיד ורציף וציפוי אנטי סטטי, כל זאת תוך שימת דגש על סביבת עבודה בטיחותית לעובד. בהתאם למבנה, הדרישות הפונקציונאליות של הרצפה, סוג הפרויקט והמוליכות החשמלית הנדרשת, נבחר ציפוי אפוקסי ESD. מערכת ה-ESD מאפשרת פריקה חשמלית גבוהה המגינה מפני פגיעה ברכיבים אלקטרוניים, כאשר בפרויקט נעשה שימוש בגימור חלק אנטי סליפ בדרגה R10.

חברת REMMERS הגרמנית מיוצגת בישראל ע"י א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבנייה, אשר מספקת ליווי בתכנון ובקרה על יישום מערכות הרצפה, על מנת להבטיח את הצלחת הפרויקט ואת אורך חיי הרצפה. חשוב לזכור, שהצלחת הפרויקט תלויה באפיון ותכנון מקדימים ומדויקים, התאמת מערכות ציפוי רצפה מתאימות לפרויקט, ביצוע מקצועי בהתאם למפרטי העבודה, וליווי טכני ומקצועי של הספק. כמו כן, יש לשים דגש על הכנת התשתית, שהינה משמעותית להצלחת הפרויקט ולמניעת כשלים עתידיים.

 

קבלן מבצע: קבוצת רשף

על המחבר