אקסס ושפיר סוללות את הדרך לחדשנות

מרכז החדשנות access של קבוצת שפיר הוקם עם פיתוח תפיסת עולם עסקית ומקצועית לפיה הענף עומד בפני מהפיכה בדמות חדירתן של טכנולוגיות דיגיטליות וחומרים חדשים שפותחו בשנים האחרונות. המרכז הוקם בכדי שיוכל למשוך ולאפשר התפתחות של חברות סטארט-אפ שמפתחות חומרים, תהליכים, טכנולוגיות ואמצעים חדשניים. המרכז מספק הזדמנות לאותן חברות ללמוד את הענף ואת צרכיו, לבצע בדיקות ייתכנות למוצריהן, לנהל פיילוטים בפרויקטים פעילים, ולהצעיד את התעשייה כולה לעבר העתיד.

 

אחת החברות ש-access פרשה עליה את חסותה היא חברת Bimmatch. Bimmatch נוסדה בשנת 2019 ע"י חלי ואלי וסרמן. לחלי, מנכ״לית מייסדת-שותפה בחברה, 18 שנות ניסיון בהובלת פרויקטים אדריכליים רחבי היקף. היא מחזיקה בתואר שני באדריכלות ותכנון ערים אותו סיימה בהצטיינות בקמפוס הבאוהאוס - DIA, גרמניה והיא מומחית BIM. אלי וסרמן, מנהל מוצר מייסד-שותף, מחזיק ב-18 שנות ניסיון כמנהל מוצר, והוא מומחה ל-UX. אלי עבד עם ארגונים מובילים כמו Autodesk, Amdocs, Teoco ועוד.

כיום, למעלה מ-50% מפרויקטי הבנייה אינם עומדים בדרישות ובצרכים הספציפיים של הפרויקט בכל הנוגע למוצרים וחומרים. בעיה זו נגרמת כתוצאה ממפרטי פרויקטים ומפרטי מוצרים וחומרים מרובים, הכתובים בצורה ׳סיפורית׳ ואינם נגישים בסביבת עבודת המתכננים, וכתוצאה מכך תהליכי אפיון הפרויקט מייגעים וגוררים שגיאות והעדר סטנדרטיזציה. ההשלכות כוללות הפרות של דרישות חוזיות, בזבוז של 40% מזמני התכנון, 10% מתקציבי הבנייה שמבוזבזים על נושא בחירת חומרים ו-11% מהפליטה הגלובלית של פחמן דו-חמצני מחומרי בנייה.

 

חלי וסרמן, מנכ"לית ומייסדת שותפה ב-Bimmatch

 

מהו הפתרון או הטכנולוגיה שמציעה Bimmatch?

 "Bimmatch מייעלת את תהליך ניהול המידע בחומרי ומוצרי הפרויקט, משלב המפרטים ועד לרכש ולתחזוקה, ועוזרת לחברות יזמות ובניה לחסוך זמן וכסף הקשורים לבחירת חומרים בפרויקט ע״י בינה מלאכותית ו-BIM." מסבירה חלי. "המערכת מאפשרת דיגיטציה אוטומטית של מפרטי הפרויקט, והטמעת המידע במודל הפרויקט. המערכת מזהה אי התאמות בסטנדרטיזציה, נותנת אזהרות והמלצות למוצרים ולחומרים המתאימים ביותר, ובכך ממזערת את הסיכון לחריגות תקציביות ומתמודדת עם אתגרים משפטיים בענף הבנייה."

המערכת של Bimmatch היא אפליקציה מקוונת המחוברת בתוסף ל-Revit Autodesk. (ניתן להורדה בחנות אוטודסק). היא בנויה מרכיבים תכנתיים מוכרים בתחומים נוספים, ופותחו בה רכיבים ואלגוריתמים ייעודיים ומיוחדים לפי הדרישות הספציפיות בשוק הבניה, החומרים והתשתיות. למשל, מערכת ניהול תכן בהתאמה למתודולוגיית ה-BIM, כך שכל חברת תכנון, יזמות ובניה, יכולה ליצור באופן אוטומטי את הסטנדרט שלה, לשתף עם שאר צוותי הפרויקט, ולקבל התראות על כשלים באפיון הפרויקט עוד בשלבי התכנון המוקדמים ביותר.

Bimmatch היא מערכת ממוקדת-משתמש, הלומדת את ההתאמות בין דרישות הפרויקטים הייחודיות לבין מפרטי המוצרים ומציעה פתרונות אופטימליים. המערכת מייצרת כתבי כמויות עדכניים לשליטה בניהול המוצרים והחומרים, ממפרטים בשלבים מוקדמים ועד למתן הצעות, רכש ותחזוקה, והיא מחזיקה ב-3 יתרונות תחרותיים עיקריים:

הראשון - AI-BIM - המערכת משלימה אוטומטית מידע ומעשירה תכן בפרויקט, ומאמתת התאמה בדו״חות בקרת איכות.

השני - יעילות תקציבית - המערכת מייצרת כתבי כמויות אוטומטיים ועדכניים כולל עלויות, סעיפי עבודות בנייה, סטנדרטים שהמשתמשים יכולים לשלוח לספקים כבקשות להצעות מחיר, כולל כל דרישות ופרטי הפרויקט.

והשלישי - קיימות - מחשבון פליטות הפחמן הגלום של מוצרים וחומרים אוטומטית ממודל הפרויקט. החישוב נעשה לכל חומר, ״מערכת״ ולכל הפרויקט בשלמותו, על פי הערכת מחזור חיים (LCA) מבוסס מאגרי מידע רבים ברחבי העולם, מה שמאפשר שקיפות מצב פליטות הפחמן ואופטימיזציה של טביעות הפחמן של הפרויקט.

"אנחנו מייצרים כלי אוטומציה לכמה שיותר תהליכים שקשורים להתאמת חומרים, מוצרים ומפרטים בפרויקט, על מנת לצמצם זמנים, לייעל שיטות עבודה ולייצר מבנים איכותיים. כגון כלי אוטומציה להמרת מפרטים (מאות עמודים!) מפורמטים שונים ל-BIM ואופטימיזציה להתאמה בפרויקט ובכתבי כמויות" מסבירה חלי. "בנוסף, אנחנו עוזרים לחברות יזמות ובניה מובילים ביצירת סטנדרטיזציה ומאגרי מידע ארגוניים ב-BIM כדי להוריד משימות מהצוותים המקצועיים."

 

כלי אוטומציה להתאמת חומרים ומוצרים לפרויקט

 

כיצד נוצר הקשר הראשוני עם אקסס ושפיר?

"בשנת 2022 הכרנו את ד״ר ריקרדו אוסירוף באחד מאירועי קהילת הקונטק בארץ, הצגנו בפניו את יכולות המערכת והמטרות שלנו, שמענו על מטרות הקמת אקסס ומאוד התחברנו ומשם זה היסטוריה.

"אקסס מספקת ל- Bimmatch חיבור עם צוות ה-BIM בתוך חברת שפיר תעשיות והנדסה (יוסי בוקרה, נאור דמתי) שהפתרון של Bimmatch מייעל את העבודה שלהם בפרויקטים. היא מעניקה הכרות עם חברות בנייה ותשתיות נוספות מרשת הקשרים המקצועיים של שפיר, מייצרת חיבור עם משקיעים פוטנציאלים בארץ ובעולם וכמובן מתן התייעצות וחוות דעת עסקיות."

 

החבירה לשפיר סייעה לכם בפיתוח המוצר? בהתאמה שלו לשוק?

"העבודה עם שפיר בפרויקטי מגורים ומשרדים כללה את יצירת ״סטנדרט שפיר נדל״ן ב-BIM"' לאוטומציה במכרזים, ויצירת קטלוג הבטונים של שפיר תעשיות ב-BIM. במהלך העבודה, קיבלנו את הדרישות מהצוות המקצועי בשפיר תעשיות והנדסה, לאיפיון מידע ספציפי, לאחר בדיקה ואישור מול לקוחות נוספים בארץ ובעולם, עדכנו את המערכת באופן יעיל ומהיר שתואם לדרישות של שפיר."

כיום נמצאת Bimmatch בשלבי השלמת סבב הסיד, עם מספר שיתופי פעולה חזקים בתחום הבנייה והתשתיות בארץ ובעולם (קבוצת עזריאלי, חברת מקורות, חברת נת״ע, RSBGUK). בשלב הבא מתוכננת חדירה לשווקים באירופה ובארה"ב, הגדלת מכירות ושימוש במערכת גם בארץ, תוך כדי המשך הפיתוח הטכנולוגי הייחודי.

גם בפתחה של שנת 2024 ניתן לזהות פער ברור בין העסקת נשים וגברים בענפי שוק רבים. אחד הענפים השוויוניים יותר הוא ההייטק, אך לפי נתוני רשות החדשנות לגבי 2022 גם שם מועסקים פי 2 גברים לעומת נשים אך המספרים במגמת שיפור. בקצה השני של הסקאלה עומד ענף הבנייה והנדל"ן עם דומיננטיות גברית חזקה ומתמשכת. מספר המועסקות הנמוך משפיע כמובן ישירות על מספרן הנמוך עוד יותר של נשים בתפקידים בכירים, הן בהייטק והן בבנייה ותשתיות.

אבל מבחינת חלי ניכר שזה מעולם לא היה מכשול. חלי מאמינה שהמסע של כל יזם ויזמת הוא ייחודי, מנכ"לים ומנכ"ליות כאחד יכולים להביא עוצמות ייחודיות לשולחן, וההצלחה תלויה ביכולות האישיות ולא במגדר. "אכן תעשיית הבנייה המסורתית נשלטת על ידי גברים, אולם, מנכ״ליות של חברות סטארטאפ בעולם, הן מובילות בהצלחה את החדשנות בענף הבניה, ומציגות יכולות תקשורת אפקטיביות, חוסן, יכולת הסתגלות, וניווט באתגרים. אני מאמינה שכל אחת מהן סוללת דרך לבאות אחריה, ומעוררת שינוי בתפיסה הקיימת."

 

 

גם ראפידה מצאו בית חם באקסס

גם מבחינתה של נטליה זבורוב המגדר לא משחק תפקיד. נטליה ייסדה את ראפידה בשנת 2019 במסורת הסטארטאפים, מהסלון, על ידי שתי משפחות חברים. למייסדי החברה רקע בהנדסה אזרחית, ראיית מחשב ופיתוח עסקי בינלאומי, כך שנוצר מארג אנושי ייחודי, המשלב אנשי תעשייה, אקדמיה וביזנס בינלאומי. ראפידה מהווה מעין שילוב קלאסי בין הייטק ללואו טק. גם ראפידה מצאו בית חם באקסס.

 

מה הבעיה שזיהיתם בשוק שהמוצר שלכם אמור לסייע בהתמודדות איתה?

"הבעיה שזיהינו היא מחסור במידע מהימן, אובייקטיבי, איכותי ונגיש אודות מצב תשתיות אזרחיות מבטון. התשתיות האזרחיות בתחבורה (גשרים, כבישים ומנהרות), אנרגיה (תחנות כוח, תשתיות גז ונפט) ומים (מאגרים, סכרים, בריכות, מגדלים) עוברים דגרדציה עם הזמן. זאת בשל הזדקנותם, גורמים סביבתיים, עומס מוגבר, נזקים הנגרמים על ידי גורמים אנושיים או טבעיים ותחזוקה לקויה. לכן, יש צורך בבדיקה, תחזוקה ושיקום תקופתיים כדי להבטיח שמחזור החיים המתוכנן של התשתית האזרחית יושג או יוארך.

נטליה מוסיפה שכיום המקור המרכזי לקבלת מידע על התשתית נעוץ באינספקציה (סקירה) ויזואלית של תשתיות אזרחיות. תהליך שמבוצע ידנית בשטח והוא עתיר זמן, ידע, עבודה ומשאבים. הוא ממנף מידע חסר המגיע בעקבות סוקרים שמודדים אורכים ועוביים של פגמים בשטח ולאחר מכן יוצרים בצורה ידנית דו"ח אודות מצב התשתית.

"המוצר שלנו נועד להפוך את תהליך הסקירה לאוטומטי, כדי לספק לסוקרים או למהנדסים אזרחים את היכולת להבין את מצב התשתית ולבצע פעולות תחזוקה מונעת בצורה איכותית ויעילה."

ראפידה פיתחה מנוע בינה מלאכותי ייחודי המאפשר לזהות, למפות, למדוד ולקטלג כל פגם בתשתית ועל ידי כך להעריך את מצבה. לראפידה מערכת ענן המושתתת על ראיית מכונה ובינה מלאכותית. מנוע הבינה המלאכותית של ראפידה מאגד מידע ממקורות שונים על הנכס: דוגמת צילומי רחפנים בעלי חיישני וידאו ואינפרא אדום, והופך בדיקות והערכות מבניות לאוטומטיות תוך כדי מתן כלים למהנדסים אזרחיים או סוקרים לביצוע ניתוחים מתקדמים, על מנת לשפר את התחזוקה ולהאריך את מחזור חיי הנכסים.

 

רחפנים מבצעים איסוף מידע

 

האם זהו פתרון שמגיע או קיים בתחומים אחרים ורק עשיתם לו התאמה או שזה משהו שנתפר במיוחד לענף הבנייה?

"ראפידה הינה חברת תוכנה בראש ובראשונה. ראפידה ממנפת טכנולוגיה ומכשור קיים בכל הקשור לאיסוף המידע. שכן איסוף המידע על התשתית יכול להתבצע באמצעות רחפנים סטנדרטיים, מצלמות GO PRO ואפילו מכשירים ניידים במקרים מסוימים. ההתאמה שראפידה ביצעה לענף הבנייה והתחזוקה היא ניתוח אוטומטי של המידע באופן שמהנדס אזרחי יוכל להעריך נכונה וללא מאמץ את מצב התשתית, למשל: מפת נזקים תלת-ממדית תוך קטלוג של רמת החומרה של הליקויים מבניים, איתור אזורים מסוכנים, מתן ציון המייצג את מידת ההידרדרות של התשתית בהתאם לתקינות מקובלות (כמו נתיבי ישראל בתחום התחבורה), אפשרות הורדת דו"חות סקירה או תחזוקה מונעת ועוד."

ראפידה כבר מזמן התרחקה מהסלון בו נוסדה, והיום פונה החברה לא רק לשוק הישראלי. לראפידה לקוחות ופיילוטים במספר מדינות באירופה, אסיה, כאשר שוק המפתח הוא כמובן ארה"ב.

כחברת סטארט אפ נתקלו בראפידה באתגרים בולטים שבאים לידי ביטוי בכל רחבי הענף: אתגרי רגולציה, תהליכים שמרניים וארוכים בקבלת החלטות, וחוסר פתיחות לשינוי המצב הקיים בהטמעת חדשנות. אבל על מה שהמוצר שלהם מסוגל  לעשות הם חשבו שלא נכון לוותר אם ענף הבנייה והתשתיות רוצה להתקדם.

 

מהן התועלות שמספק המוצר שלכם? איך המוצר מתבדל מול מוצרים דומים בשוק – בארץ ובחו"ל?

"הערך המוסף של המערכת עבור המהנדס האזרחי בא לידי ביטוי במישורים הבאים: שלמות המידע - בזכות ביצוע הניתוח באופן ממוחשב ולא באופן ידני ע"י המהנדס, יורד מאוד הסיכון להחמצת פגם משמעותי. אחידות של המידע על כל פגם, תוך מניעת הגורם האנושי המעריך. מהירות – המערכת משחררת את צוואר הבקבוק של ניתוח מידע ע"י אדם, תוך שיפור ניכר במהירות השלמת הדו"ח."

היום, למרות התחרות הקיימת בשוק זה, ראפידה היא היחידה שיכולה לספק ללקוחותיה: בדיקה דיגיטלית איכותית ומשתלמת במגוון סוגים של נכסים ומבנים, הערכות מצב מבניות מקיפות אוטומטיות המבוססות על אלגוריתמים של הנדסה אזרחית, ניטור מצב מבנה מובנה במערכת, זיהוי פגמים מבוסס בינה מלאכותית ואוטומטית עם דירוג/ניקוד מקודדים בצבעים, יכולת ליצור תאום דיגיטלי תלת-ממדי ייחודי של התשתית הנבדקת בתצורת מפת נזקים תלת-ממדית, יכולת למדוד פגמים מבניים, כגון אורך, רוחב ושטח באופן אוטומטי.

 

ענף הבנייה והתשתיות נחשב לא טכנולוגי, מיושן והוא מתקשה לאמץ טכנולוגיות חדשות. כיצד אתם מתמודדים עם זה כדי להכניס את הרגל בדלת?

"לקוחותיה של ראפידה הן או חברות בעלות נכסי תשתית (לרוב ממשלתיות) או חברות הנדסה/בנייה הזוכות במכרזים לתחזוקה רב שנתית. היות ומדובר על חברות גדולות, עם תהליכים ארוכים לרכש או להטמעת חדשנות, אנו בראפידה פועלים לפי המתכונת הבאה:

א. חידוד הצורך והכאב ברמת המהנדסים בשטח- תוך כדי התאמת המוצר בצורה ייחודית ללקוח ולסוגי התשתיות אותן הוא רוצה לבדוק.

ב. עבודה במקביל מול מחלקות חדשנות/הנהלה בכירה כדי להראות ROI- דהיינו כמה כסף, זמן משאבים מוקצה היום לתהליכי האינספקציה או לתחזוקת שבר, ואיך אנו בראפידה יכולים להקטין את ההוצאה ולייעל את התהליכים תוך מתן תועלות (חסכון בחומר תיקון, יכולות לחזור לפגם לאורך זמן, יצירת בסיס נתונים דיגיטלי אודות מצב התשתיות כולם 24*7 וכו'..)

ג. ביצוע פיילוט בשטח ותצוגת תכלית המאפשרת למהנדס האזרחי (מתוך החברה) להציג את התוצרים בעצמו."

 

הקשר בין אקסס ושפיר לבין ראפידה נוצר באמצעות PROP TECH ZONE, אקסלרטור טכנולוגי לחדשנות בענף הבנייה והתשתיות שראפידה סיימה בהצלחה בשנת 2020.

מאז מספקת המטרייה של אקסס ושפיר השקעה, שיווק, משרדים לאירוח לקוחות/משקיעים, וגישה לפרויקטים בפועל עם שפיר הנדסה בארץ. באקסס, מעידה נטליה, תמיד זמינים לעצה, חיבור ותמיכה.

 

החבירה לשפיר סייעה לכם באופן ישיר בפיתוח המוצר? בהתאמה שלו לשוק?

"לחלוטין. החבירה לשפיר עזרה לראפידה בפיתוח המוצר לשוק התחבורה בארץ. כחלק מהעבודה המשותפת עם שפיר הנדסה, ראפידה ביצעה סקירות לעשרות מבני דרך (גשרים, מובלים, מעברים) בכביש 6 חוצה צפון. העבודה עם אנשי שפיר ובראשותם רוני דגן לימדה את ראפידה על הצרכים הייחודיים לתשתיות תחבורה בארץ. החל מהתאמת מתודולוגיית הציונים של נתיבי ישראל לדירוג פגמים וציוני תשתיות, וכלה בתהליכי המהנדסים בשטח כאשר הם מנתחים את מצב התשתית ומבצעים פעולות תחזוקה."

נטליה מסבירה שהעבודה עם שפיר גרמה לראפידה לפתח מודולים ייחודיים המותאמים לא רק לשפיר הנדסה אלא לכל חברה שמתחזקת נכסי תחבורה. דוגמא לכך הינה דו"ח תחזוקה שיוצר המהנדס בו ישנה סימולציה לציון העתידי של הפגם והתשתית לאחר התיקון, כימות הפגמים (שטח ומספר) הדורשים תיקון, והכל בצורה אוטומטית בפלטפורמה של ראפידה.

היום יש לראפידה שלושה משקיעים אסטרטגיים: אקסס, מקורות (חברת המים הלאומית) ו-ROAD2 (מרכז בינה מלאכותית למצוינות AI בשיתוף NVIDIA). בנוסף, ראפידה הינה חלק מ-INVENTECH האקסלרטור העסקי לחברות חיפאיות וחלק מ-MICROSOFT FOR START UPS. שילוב זה בין משקיעים ממשלתיים, ציבוריים, וחברות עם יכולות מנטורינג בתחום הבינה המלאכותית והענן מספקים לראפידה קרש קפיצה עסקי, טכנולוגי ואסטרטגי חשוב לעין ערוך.

בסוף 2021 גייסה החברה קצת מעל מיליון דולר, גייסה צוות של 8 עובדים (שילוב בין הנדסה אזרחית להייטק), פיתחה מוצר, והתחילה למכור בשוק הישראלי בשנת 2022 (לחברת חשמל, בזן, מקורות, שפיר, נתיבי ישראל וכו'). בנוסף החלה החברה בפרויקטים הבינלאומיים הראשונים עם לקוחות גדולים באירופה ובאסיה, וזכתה במענק מחקר ופיתוח של הרשות לחדשנות בישראל ממש בנובמבר האחרון.

 

אז מה השלב הבא מבחינתכם?

"מבחינה טכנולוגית - הגדלת האוטומציה במסגרת התוכנית למחקר ופיתוח של הרשות לחדשנות. מבחינה מוצרית - יצירת SOLUTION BASED PLATFORM, המתאימה לעולמות התשתיות השונות- מים, תחבורה, אנרגיה. מבחינה מסחרית - הגדלת הביזנס בארץ ובשווקי היעד בחו"ל, כדי להתחיל את גיוס ה-SEED  שלנו. צפו לפרטים בחודשים הקרובים!"

 

 

על המחבר