יורדים לשטח - מתחם תחזוקה של הרכבת הקלה בגבעת רם: דפו 25

 

צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!

רשת מסילות הרק"ל בירושלים מתרחבת. בסקירה קודמת שהועלתה באתר CivilEng, תועדו עבודות אינפרא 2 שמבצעת "שפיר" ברחבי העיר. במסגרת העבודות מבוצעות שתי הארכות לתוואי הקו האדום הפעיל. בצד דרום הקו מוארך מהר הרצל אל ביה"ח הדסה עין כרם ואילו בצד צפון מוארך הקו משכונת פסגת זאב אל שכונת נווה יעקב. בנוסף, מקימה החברה את הקו הירוק, שהינו קו חדש לחלוטין. עוד נוכחנו לראות, כי הרחבתה של רשת הרכבות בירושלים (להלן: Jnet) הצריכה ביצוע רכש משמעותי של רכבות חדישות מתוצרת CAF, שותפתה הספרדית של "שפיר" לזכיינות ברשת Jnet. הגדלת צי הרכבות הולידה אף היא צורך נוסף: הקמת מתחמי דיור, תפעול ותחזוקה, לצי הגדל. 

 

 

כמענה לצורך האחרון שהוזכר, מוקמים בירושלים שני מתחמי דפו חדשים. את הדפו בנווה יעקב הכרנו כבר בסקירה הקודמת, בעוד שעל דפו 25 דילגנו בשל גודלו ומורכבותו. כבר אז סברנו שדפו 25 ראוי לסקירה עצמאית משלו. בסקירה זו נראה עד כמה נכונה הייתה ההחלטה לבודד את הדפו שבגבעת רם ועד כמה קצרה היא היריעה כדי לתאר את מכלול הפרטים שמהם מורכב דפו 25. כל זאת, כי דפו 25 אינו דומה לשום דבר אחר ומקביל שקיים בארץ, ובעניינים מסוימים, גם בעולם. זהו הדפו התת־קרקעי היחיד בעולם שבו מתנהלת תנועה עצמאית של רכבות. רכבות שתיכנסנה לדפו ממפלס הרחוב תוכלנה להמשיך בנסיעה עצמאית ולהגיע עד לקומה מינוס 2 של המבנה. נתון יוצא דופן זה הוא רק אחד מתוך רשימת מאפיינים מרשימה שיש לדפו 25 להציע. 

 

ב-2020 נמסר לידי "שפיר" בור חפירה גדול בגבעת רם. מיקומו של האתר תחום בין רחוב נתנאל לורך במזרח לנתיבי בגין במערב. אתר העבודה גובל בשדרות יצחק רבין בצפונו ובמשרדי הממשלה בדרומו. אורכו של הבור המדופן כלונסאות שקיבלה "שפיר" הסתכם ב-220 מ', רוחבו 100 מ' ועומקו המקסימלי הגיע ל-34 מ'. בדצמבר של אותה שנה החלו עבודות החברה להקמת הדפו. העבודות כללו בתחילה הקמת רמפה ועבודות עפר נרחבות, שהותאמו לשינויי תכנון שבוצעו בתוכניות הביסוס. המשך הביצוע והמעבר לעבודות הקמת השלד כלל ביצוען של יציקות ענק ליליות באתר. הגדולה שבהן הסתכמה ב-3000 מ"ק. כאשר עוסקים ביציקות שבוצעו בפרויקט, יש להזכיר את תקרת הטרנספורמציה של המבנה. בתקרה זו שעוביה שני מטרים, נוצקו 44,000 מ"ק של בטון. משקל הברזל למ"ק עלה על 400 ק"ג וגובה התקרה עומד על תשעה מטרים מעל התקרה שמתחתיה. יציקת תקרת המבנה התת קרקעי (תקרת הטרנספורמציה) הושלמה בפרק זמן בן שמונה חודשים. כל יציקה בתקרה זו בוצעה בשלושה שלבים - לאחר השלב הראשון פורקה הטפסנות כדי לא להעמיס על התקרה שמתחתיה. 

הדמיה: שלמה אהרונסון אדריכלים בע"מ

 

פרויקט דפו 25 כולל מבנה תת קרקעי בן ארבע קומות. בקומה מינוס 4 יימצאו מקומות חניה ושטחי אחסון אשר עתידים להימסר לפרויקט ג'נרי 3 אשר יבוצע אף הוא ע"י "שפיר". מדובר בפרויקט עתידי להקמת מתחם משרדי ממשלה על תקרת הטרנספורמציה של הדפו. בקומה מינוס 3 יימצאו חניות נוספות ושטחי אחסון לציוד רכבתי. בקומה מינוס 2 יימצא מוסך לתחזוקה כבדה של הרכבות ואילו בקומה מינוס 1 יוקצה שטח דיור ל-25 רכבות. יש לציין, כי דפו 25 עתיד לטפל ברכבות החדישות בלבד של CAF ולא בדגם הצרפתי הקיים, שפועל כיום בקו האדום. את תכולת הבינוי בפרויקט חותם בניין משרדים בן 5 קומות שהוקם בחלקו הדרומי של המבנה ועל תקרת הטרנספורמציה. במבנה זה יימצא מרכז שליטה ובקרה של תנועת הרכבות ברשת Jnet, משרדים של הזכיין ומשרדים של צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים. בבניין המשרדים ניתן למצוא מספר אלמנטים אדריכליים מעניינים שנבנו בו ואשר אותם נראה בתמונות הסקירה. בדופן המזרחית של המבנה יימצאו חנויות ושטחי מסחר. כל אלה הופכים את פרויקט דפו 25 למתחם בו מתקיים עירוב שימושים אמיתי.

 

אתגרים רבים ליוו ומלווים את הפרויקט מיום הקמתו. דפו 25 מצוי בסביבה תחבורתית מהעמוסות ביותר בירושלים. אי לכך, כל יציקות הענק באתר בוצעו בלילות. רכש הרכבות, שמגיעות ארצה בקצב מהיר, מכתיב אף הוא אתגר עמידה בלו"ז קשוח ובלתי מתפשר. למרכיבי הלוגיסטיקה בפרויקט משמעות רבה. כמות הברזל גדולה מאוד וכך גם לגבי כמות האלמנטים הטרומיים, שהרכבתם נמשכה מעל לשנה. אורכם של אלמנטים אלה הגיע לא אחת ל-16 מ', מרכיב שהכביד על שינועם אל האתר ובתוכו. בדפו 25 הוקמו קירות בגובה שמעל תשעה מ'. נוצר צורך להתאים את תכנון המערכות הרכבתיות של הזכיין לתכנון של המדינה. אחד הביטויים הבולטים לכך הוא שילובן של מערכות רבות ומגוונות בשטחי וחללי הפרויקט. מעשית, שילוב שכזה לא ניתן לבצע ללא שימוש ב-BIM שהינה תוכנת תלת ממד וירטואלית שמאפשרת המחשה של כל הליך הבנייה ושילוב התשתיות והמערכות שבפרויקט.

 

 

פרויקט דפו 25 עתיד להיפתח בשני שלבים. בשלב הראשון ייפתח ביולי 2024 המתחם התת וללא מבנה המשרדים ואזור החנויות. חשוב לציין, כי בשלב זה מרכז הבקרה של הרכבות יופעל עדיין מהדפו הפעיל בגבעה הצרפתית. בשלב ב' אשר עתיד להתבצע בדצמבר 2024, עתיד להיפתח בניין המשרדים ומתחם החנויות. דפו 25 הוא פרויקט בינוי ועירוב שימושים עוצמתי. שטחו התת קרקעי של הדפו כולל כ-80,000 מ"ר. 10,000 מ"ר נוספים נמצאים בבניין המשרדים. נתונים אלה הם רק חלק קטן מאוסף נתונים מרשים שיש לפרויקט להציע. ע"מ להכיר מקרוב את תכולתו של הפרויקט ומאפייניו, קיים צוות CivilEng סיור בפרויקט. את הסיור הוביל במקצועיות ובבקיאות מעוררת התפעלות מנהל הפרויקט, דובי גולדמן. בהזדמנות זו, נודה לחברת "שפיר", למנהל הפרויקט ולסהר מזרחי, מנהלת תחום רכבות בחברה, על הסיור בפרויקט המרתק ועל האירוח הלבבי ומסביר הפנים לו זכינו. כהרגלנו, הסברים נוספים יתלוו לתמונות הסקירה. 

 

אהבתם ? לכל הפרויקטים >>

 

קרדיטים:

  • ביצוע: "שפיר הנדסה אזרחית וימית", CAF. מנהל הפרויקט - דובי גולדמן, מנהלת תחום רכבות - סהר מזרחי 
  • מזמין: חשכ"ל האוצר באמצעות צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים
  • תכנון אדריכלי: משרד "שלמה אהרונסון אדריכלים"
  • תכנון רכבתי: Obermeyer Plenen Beraten
  • תכנון קונסטרוקטיבי: "אמי מתום"
  • בקרת איכות: "אדוונס הנדסה" 
  • צילומי אוויר: "עין הנץ - צילום אווירי"

 

1. פותחים עם מבט התמצאות כללי על מבנה הדפו מצפון לדרום. את המבט הזה הצליח הרחפן להשיג בקושי רב מפאת גודלו של המבנה העצום. במרבית השטח נראית תקרת הטרנספורמציה של המבנה שמתחתיה נבנו 4 קומות תת"ק. בקצהו הדרומי של המבנה נראה בניין המשרדים בן חמש הקומות שנבנה באתר. מצידו המערבי של המבנה מופיעים נתיבי בגין ואילו מצידו המזרחי מופיע רחוב נתנאל לורך ומשרדי קריית הממשלה.

2. קצב העבודה הגבוה באתר נמשך. מאז קיום הסיור הושלמה יציקת תקרת הטרנספורמציה והושלם שלד מבנה המשרדים. מתוך ארבעת המנופים שנראים בתמונה, נותרו כעת רק השניים שסמוכים לבניין המשרדים. שני מנופים פורקו והוצאו מהאתר.

3. לא רק תמונת נוף. המבט שמופנה מערבה מעל הדפו קולט בתחתית התמונה את הקו האדום הפעיל ברחוב הרצל. רחוב משמעותי נוסף שנראה הוא רחוב כנפי נשרים שבצידה הימני של התמונה. ברחוב זה עתידה לפעול שלוחת הקו הירוק אל גבעת שאול. שלוחה זו נפגשת עם הקו האדום בצומת הרחובות צבי יהודה/הרצל (צומת בן דור המסילתי). מצידו המזרחי של הדפו, שאינו מופיע בתמונה (רחוב נתנאל לורך), עתיד לעבור הקו הירוק. כל אלה מציבים את הדפו במיקום נוח ומרכזי לתפעול ותחזוקת הרכבות ברשת Jnet.

4. מבט על הדופן המערבית של הדפו ועל בניין המשרדים. יחד עם השלמת יציקת תקרת הטרנספורמציה, הושלמה בינתיים גם היציקה האחרונה שנותרה על בניין המשרדים. השלמת היציקות מעניקה כותרת והגעה לאבן דרך שבה מושלמות עבודות השלד בפרויקט. עוד בתמונה: עבודות חיפוי אבן בדופן המערבית של המבנה. בעבודות אלו נעשה שימוש בפיגום תורן חשמלי אשר משרת את פיגומי הזקפים.

5. מבט על רחוב נתנאל לורך ועל הדופן המזרחית של הדפו. עבודות חיפוי האבן נמצאות במצב מתקדם בדופן זו. דרך העפר שבתמונה משרתת כיום את הפרויקט. לדרך זו תוסט תנועת כלי הרכב שמתנהלת כיום ברחוב ואילו תנועת הרכבות תתנהל על קטע הכביש.

6. בתמונה זו נראית הדופן הדרומית של מבנה המשרדים בפינה השמאלית התחתונה של הצילום נראית כניסת כלי הרכב אל הקומות התת קרקעיות של המבנה. בפינה הימנית התחתונה נראית כניסת הרכבות אל המבנה. כניסת הרכבות מתבצעת מהרחוב היישר אל מפלס מינוס 1 של הדפו, בעוד כניסת כלי הרכב מתבצעת במפלס מינוס 2 של הדפו.

 7. הרחפן סיים את תפקידו ואנו נכנסים למבנה. ראשית, בואו ונכיר את צוות המקצוענים מהאתר. מימין לשמאל: דובי גולדמן מנהל הפרויקט, גהאד אבו ליל מנהל העבודה, ראגב אבו ערפה עוזר הבטיחות באתר, בוריס חסאיה מנהל ביצוע שלד ומסילות, מורן קסטרו מזכירת האתר, גל גאקוד מנהל עבודה, אלעזר שפירא מנהל מערכות וגמרים ואריה למפל מהנדס הביצוע.

8. תמונה באדיבות מנהל הפרויקט שאיתה אנו חוזרים בזמן אל מרכיב ביצוע מעניין, שקדם ליציקת תקרת הטרנספורמציה. בין ראש הקירות לתקרת הטרנספורמציה הונחו סמכים בצבעים שונים שמייצגים רמות שונות של קשיחויות ועמידה בפני עומסים שמעבירה מטה תקרת הטרנספורמציה. 

9. תמונה נוספת באדיבות מנהל הפרויקט. בתמונת הצוות נראה משטח צהוב שהונח מתחת למסילות. משטח זה נקרא MSS - Mass Spring System והוא מבודד את המסילה מהקונסטרוקציה של המבנה. תפקידו של ה-MSS הוא למנוע העברת רעידות ורעשים שמייצרת תנועת הרכבות אל שלד המבנה ולמנוע הפרעות עתידיות במבנה המשרדים. 

10. מתחילים לשוטט בקומות התת קרקעיות של המבנה ולדגום את תכולתו. בתמונה נראות מסילות דיור בקומה מינוס 1. במיקום זה תופיע בהמשך גם מסילה שלישית בצד שמאל. בסה"כ ניתן לדייר כ-25 רכבות (50 קרונות) בדפו. נוסף על מסילות תנועת הרכבות, בקומת הדיור מינוס 1 יימצאו 15 מסילות דיור באורך כ-200 מ' כל אחת. 

11. פרט לדיור המסילות שבקומה מינוס 1, יימצאו בה גם חדרים לרווחת העובדים: חדרי שירותים, מקלחות, חדר אוכל וכיו"ב. הנה מבט אל אחד מחדרי השירותים שבקומה. 

12. הזדמנות להביט באיכות הגבוהה של עבודות הקרמיקה בקומה מינוס 2. שימו לב לפאזל הזוויתי המושלם שנמשך מריצוף הקיר אל צד הדופן שלו. 

13. תמונה שמאז הסיור כבר הפכה לתמונת ארכיון. פירוק פיגומים מתחת לקומת הטרנספורמציה. מדובר בשטח בגודל 2,000 מ"ר, שבמהלך הסיור נוצקו מעליו שתי השכבות הראשונות והוחל בפירוק הפיגומים. לאחר היציקה הראשונה בוצעה הנמכה של הפיגומים כדי לאפשר שקיעה של התקרה שמעל וכדי למנוע עי"כ העברת עומסים מתקרת הטרנספורמציה אל הקומה שמתחתיה. 

14. המוצר המוגמר בקומה מינוס 2. באזור זה הושלמה עבודת הקמת המסילות. מסביבן תבוצע הגבהת בטון בעובי 56 ס"מ שתשמש לנסיעת מזלגות ושינוע חומרים. 

15. לפני שעוברים לקומה תת קרקעית נוספת, הנה אזור בקומה מינוס 1 של שטח ובו דיור רכבות. ארבע מסילות דיור תימצאנה כאן. 

16. עוברים לקומה מינוס 2, היא קומת התחזוקה 'הכבדה' של רכבות CAF. בקומה זו יימצאו 5 מסלולי טיפול לרכבות, כדוגמת זה אשר נראה בתמונה. במיקום זה הושלמה המסילה וכעת נותר להשלים התקנת מנוף מונורייל מעל המסילה ומשטח עבודה לטכנאים משני צידיה. 

17. מסלול טיפולים בשלבים מתקדמים של הקמה, בקומה מינוס 2. 

18. מערכות כיבוי אש רגילות מותקנות בקומות מינוס 3 ומינוס 4 של הדפו. בקומות מינוס 1 ומינוס 2 מותקנת מערכת מסוג Pre Action. מערכת זו פולטת אוויר כאשר נגרם נזק למתז (ספרינקלר) וממתינה לקבלת אינדיקציה ממערכת גילוי העשן. עם קבלת האינדיקציה, המערכת מזרימה מים לכיבוי. מערכת זו מונעת פגיעה במערכות החשמל הרכבתיות במקרים של התראות שווא. 

19. עוד דגימה מהעבודות על מערכות כיבוי האש. הרכבת מתזים על צנרת כיבוי האש. התקנת המערכות בפרויקט נמצאת בשלבים מתקדמים בכל קומות התת"ק שבמבנה. 

20. קומה מינוס 3 עם שלל המערכות שהותקנו בה. בקומה זו יימצאו חניות לכלי רכב ושטחי אחסון לציוד רכבתי. כראוי למבנה שעוסק באמצעי תחבורה ציבורית, פרק החניה אינו עשיר בפרויקט. כ-300 מקומות חניה בלבד יימצאו בכל המתחם הענק וזהו מספר קטן בהתחשב בפרויקט ג'נרי 3 שעתיד להוסיף כ-80,000 מ"ר של משרדי ממשלה בפרויקט ההמשך. 

21. קומה מינוס 4 עם חללים שנמסרים לפרויקט ג'נרי 3 ברמת המעטפת. בכל אחת מארבע קומות התת"ק של המבנה יימצאו 9 חדרי ממ"ד ושניים נוספים בכל קומה של בניין המשרדים. 

22. חדרי חשמל במבנה הדפו. פרק החשמל נמנה אף הוא עם מרכיבי הביצוע המשמעותיים בפרויקט. נוסף על הזנות חשמל סטנדרטיות שנדרשות עבור המבנה, נדרשת גם השנאה עבור מתח העבודה של הרכבות. 

23. היריעה קצרה עד מאוד ומרכיבים רבים מתכולת המבנה התת"ק קוצצו בכאב גדול. לפני שנצא החוצה אל בניין המשרדים, נביט במופע מפותל ומרשים של תשתיות בדרך החוצה. 

24. דימיטרי אפשטיין הוא האיש האחראי למופע המרשים שנראה בתמונה הקודמת. איתו בצוות נמצאים אור כהן ואלכס בקלמן. כולם מצוות "סטאר מהנדסים". 

25. הכניסה לבניין המשרדים תתבצע מקומה מינוס 1 אל לובי הכניסה הראשית. בתמונה נראים פתחי המעליות לעלייה אל הבניין. את הכניסה לבניין המשרדים יעטר קיר מסך. 

26. בניין משרדים הוא בד"כ רק בניין משרדים, אבל גם בדפו 25 יש לבניין המשרדים כמה אלמנטים אדריכליים מעניינים להציע. בתמונה מופיע הפטיו שבין קומות 1 ו-2 של הבניין ובין קומות 3 ו-4. בפטיו יופיעו מדרגות מעוצבות שתהיינה צמודות לתקרה הזיזית הקשתית. 

27. סבך הפיגומים מייצר מעט קושי להבחין במרחב אשר נמצא בקומה 4 ובו יימצא אזור להתכנסות עובדים עם תקרת Sky View אל השמיים. 

28. הרכבת תבניות עמודים על חזית בניין המשרדים. במקרה זה, מדובר בתבניות דמה  שחשיבותן היא אסתטית  ואדריכלית בלבד. כל העמודים שלהם חשיבות קונסטרוקטיבית כבר נוצקו. 

29. חוזרים למפלס הרחוב עם המתנה לרכבת החדישה של CAF אשר עתידה להיכנס לכאן ב-2024. משמאלה של כניסת הרכבות מצויה רמפת הירידה של כלי הרכב אל קומות החניון התת"ק. 

30. נפרדים מדפו 25 עם כל כך הרבה מרכיבי ביצוע, שניתן היה להראות ונחסכו מאיתכם הקוראים בשל קוצר היריעה. נשוב ונודה להנהלת "שפיר" ולכל צוות העובדים, שאירח אותנו בלבביות רבה בפרויקט מרתק ומלהיב זה. שניים משמעותיים מהם מופיעים בתמונה זו. משמאל: מנהל העבודה של בניין המשרדים, מוחמד דבש ולצידו מנהל הפרויקט, דובי גולדמן, אשר הוביל את סיור CivilEng בפרויקט. נתראה בסקירה הבאה ומי ייתן שתהיה זו שוב מפרויקט דפו 25, כי פרויקט כזה באמת אינו פרויקט מן המניין.

על המחבר